Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery.

Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Πορτραίτο του βιομήχανου και συλλέκτη Πάβελ Τρετιάκοφ, Ίλυα Ρέπιν, 1901.
0

Διάσημα πορτραίτα κορυφαίων προσωπικοτήτων της χρυσής εποχής των τεχνών στην Ρωσσία, 1867-1914, θα παρουσιαστούν συγκεντρωμένα για πρώτη φορά στην Βρετανία. Τα εκθέματα προέρχονται από την περίφημη Κρατική Πινακοθήκη Τρετιακόφ όπου την ίδια ακριβώς περίοδο θα εκτίθενται προτραίτα διάσημων Βρετανών από την National Portrait Gallery 

Για τον εορτασμό της 160ης επετείου ίδρυσης αμφότερων των ιδρυμάτων δύο δίδυμες εκθέσεις θα λάβουν χώρα και θα παρουσιάζουν σημαντικά έργα που απεικονίζουν τις προσωπικότητες που σημάδεψαν τις τέχνες και τα γράμματα των δύο μεγάλων εθνών. Η πρώτη είναι Η Ρωσία και οι Τέχνες: Η Εποχή του Τολστόι και του Τσαϊκόφσκι και θα διαρκέσει από τις 17/03 έως τις 26/02/2016 ενώ η δεύτερη έχει τον τίτλο Από την Ελισσάβετ στην Βικτώρια: Πορτραίτα Βρετανών από την Συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης Προσωπογραφιών στην Κρατική Πινακοθήκη Τρετιακόφ, και θα διαρκέσει από 21/04 έως 24/07/2016.

Η έκθεση αποτελεί ουσιαστικά την επισκόπηση της περιόδου άνθησης της πολιτιστικής ζωής της Ρωσίας στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα. Τα πορτραίτα συγγραφέων, συνθετών, μουσικών και ηθοποιών μαζί με τους πάτρωνες τους αποτελούν την πιο φιλόδοξη έκθεση ρωσικής προσωπογραφίας που έχει φιλοξενηθεί ποτέ σε βρετανικό μουσείο.


Προκειμένου να εορτάσουν με εκδηλώσεις ουσίας την ίδρυση τους, οι δύο σημαντικές πινακοθήκες αποφάσισαν να συγκεντρώσουν και να ανταλλάξουν προσωπογραφίες των σημαντικότερων και επιδραστικών προσωπικοτήτων των δύο χωρών. Η Τρετιάκοφ θα δανείσει στο Λονδίνο 26 από τα πιο ακριβοθώρητα πορτραίτα της, ανάμεσα τους κι εκείνα των Αχμάτοβα, Τσέχωφ, Ντοστογιέφσκι, Μουσσόργκσκι, Ρίμσκι-Κορσακώφ, Ρούμπινστάιν, Τσαϊκόφσκι, Τολστόι και Τουργκένιεφ.
Οι πίνακες είναι έργα των σπουδαιότερων Ρώσων εικαστικών του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ου, όπως οι Νικολάι Γκε, Ιβαν Κραμσκόυ, Βασίλυ Πέροφ, Ιλυα Ρέπιν, Βαλεντίν Σέροφ και Μιχαήλ Βρούμπελ. Η πλειονότητα των προσωπογραφιών ήταν απευθείας αγορές ή αναθέσεις στους ζωγράφους από τον βιομήχανο, έμπορο, φιλάνθρωπο και ιδρυτή της συλλογής Πάβελ Τρετιάκοφ, το πορτραίτο του οποίου από τον Ρέπιν είναι ο πρώτος πίνακας της έκθεσης. 

 

Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Πορτραίτο του συγγραφέα Λέοντος Τολστόι, Ίλυα Ρέπιν, 1887.

 

Ανάμεσα στα έργα που θα δανείσει η National Portrait Gallery στην Τρετιάκοφ θα είναι και προσωπογραφίες των Ντίκενς, Νεύτωνα, Γουόλστονκραφτ, Ελισσάβετ Α', Κρόμγουελ, Δαρβίνου και ενός εκ των ιδρυτών της, του Τόμας Κάρλαϊλ τον οποίο πιθανά είχε διαβάσει ο Τρετιάκοφ, μαζί με τον πρώτο πίνακα της συλλογής, το πορτραίτο Τσάντος του Σαίξπηρ


Η έκθεση Η Ρωσία και οι Τέχνες: Η Εποχή του Τολστόι και του Τσαϊκόφσκι περιλαμβάνει πίνακες που θεωρούνται κορυφαία κομμάτια της συλλογής Τρετιάκοφ και δεν έχουν σχεδόν ποτέ εγκαταλείψει τους τοίχους της. Σε αυτά τα αριστουργήματα της ρωσικής τέχνης συμπεριλαμβάνεται το πορτραίτο του Ντοστογιέφσκι, ένα έργο αμύθητης ιστορικής και καλλιτεχνικής αξίας καθώς είναι η μοναδική εν ζωή φιλοτεχνημένη προσωπογραφία του. Ο Τολστόι απεικονίζεται στο σπίτι του στην Μόσχα επί τω έργω στο φιλοσοφικό του δοκίμιο "Τι πιστεύω", ενώ το πορτραίτο του Μουσσόργκσκι φιλοτεχνήθηκε λίγες ημέρες πριν τον θάνατο του σε ένα στρατιωτικό νοσοκομείο.

Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Πορτραίτο του συγγραφέα Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, Βασίλυ Πέροφ, 1872.

Άλλα σημαντικά έργα είναι το μνημειώδες πορτραίτο της Μαρία Ερμόλοβα από τον Σέροφ, το οποίο απαίτησε από την λυρική ηθοποιό να ποζάρει 32 φορές (!) και η προσωπογραφία της ιδιοφυούς και ανεξάρτητης οικοδέσποινας λογοτεχνικού σαλονιού Βαρώνης Ιξκούλ από τον Ίλυα Ρέπιν. Το πορτραίτο του Σέρωφ του Ιβάν Μορόζωφ απεικονίζει τον Ρώσω έμπορο, επιχειρηματία και συλλέκτη μπροστά από τον πίνακα του Ματίς Φρούτα και Χαλκός, τον οποίο ο Μορόζωφ είχε μόλις αποκτήσει και αποτέλεσε τον ακρογωνιαίο λίθο της σημαντικής συλλογής του σύγχρονης γαλλικής τέχνης.  

Η έκθεση αποτελεί ουσιαστικά την επισκόπηση της περιόδου άνθησης της πολιτιστικής ζωής της Ρωσίας στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα. Τα πορτραίτα συγγραφέων, συνθετών, μουσικών και ηθοποιών μαζί με τους πάτρωνες τους αποτελούν την πιο φιλόδοξη έκθεση ρωσικής προσωπογραφίας που έχει φιλοξενηθεί ποτέ σε βρετανικό μουσείο. Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως υπάρχουν σοβαρές ενδειξεις πως ο Τρετιάκοφ, ο οποίος επισκεπτόταν συχνά το Λονδίνο για δουλειές, συνέλαβε την ιδέα για την συλλογή του εμπνεόμενος από την National Portrait Gallery. 

Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Πορτραίτο της ηθοποιού Μαρία Ερμόλοβα, Βαλεντίν Σέροφ, 1905.
Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Πορτραίτο της προστάτιδας των τεχνών Βαρώνης Ίξκουλ, Ίλυα Ρέπιν, 1889.


Η Ρωσία και οι Τέχνες: Η Εποχή του Τολστόι και του Τσαϊκόφσκι εξερευνά την Χρυσή Εποχή της ρωσικής ζωγραφικής ανάμεσα στα τέλη του 1860 και τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Όσο ο Τολστόι κι ο Ντοστογιέφσκι δημοσίευαν μυθιστορήματα όπως η Άννα Καρένινα και Οι Αδελφοί Καραμαζώφ, όσο ο Μουσσόργκσκι, ο Τσαϊκόφσκι κι ο Ρίμσκυ-Κόρσακωφ απογείωναν την ρωσική μουσική και οι εικαστικοί καλλιτέχνες αποκτούσαν μια άλλη αυτοπεποίθηση. Οι επισκέπτες θα αντιληφθούν πως ο διεισδυτικός Ρεαλισμός των δεκαετιών του 1870 και 1880 συμπληρώθηκε από τις πιο φωτεινές αποχρώσεις του ρώσικου Ιμπρεσσιονισμού και τις έντονες, πολυεδρικές μορφές του Συμβολισμού. Αν θεωρήσουμε ως αφετηρία τα 1860, οπότε και αναδύθηκε μια διακριτή σχολή ρωσικής ζωγραφικής, τα πορτραίτα που έχουν επιλεγεί για την έκθεση παρουσιάζουν τις εξελίξεις στο θέατρο και την μουσική, την επινοητικότητα της ρωσικής λογοτεχνίας και την ισχυρή έκφραση των πλούσιων πατρώνων.  


Λαμβάνοντας χώρα λίγο πριν την επέτειο ενός αιώνα από την Ρωσική Επανάσταση, η έκθεση περιλαμβάνει επίσης ένα μεγάλο σύνολο προσωπογραφιών που προμηνύουν την έλευση του ρωσσικού Ιμπρεσσιονισμού και Συμβολισμού, κινήματα που αποτέλεσαν την δημιουργική απάντηση στις πολιτικές ζυμώσεις και κοινωνικές αναταραχέ στις αρχές του 20ου αιώνα, καθώς και το αυξανόμενο στυλιζάρισμα της παραστατικής ζωγραφικής στο λυκόφως του αυτοκρατορικού καθεστώτος.  

 

Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Πορτραίτο του φιλόσοφου Βλαδίμηρου Σολόφιοφ, Ιβάν Κραμσκόι, 1885.


Η επιμελήτρια της έκθεσης, Δρ. Ρόζαλιντ Μπλέϊξλυ επισημαίνει πως συγκριτικά με το έργο των αβανγκάρντ Ρώσων ζωγράφων, οι εξαιρετικές καλλιτεχνικές παραδόσεις πρότερων περιόδων παραμένουν σχετικά άγνωστες εκτός της χώρας. Με την έκθεση αυτή προσφέρεται στο κοινό η ευκαιρία να απολαύσει τα αριστουργήματα του ρωσικού Ρεαλισμού, Ιμπρεσσιονισμού και Συμβολισμού μέσω ενός από τα ισχυρότερα είδη της ρωσικής σχολής, την προσωπογραφία, κι εκείνες που έχουν επιλεγεί αποτελούν μια συμπυκνωμένη έκφραση της ιδανικής ρωσικής ταυτότητας της εποχής εκείνης. 

Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Πορτραίτο του Ιβάν Μορόζοφ, Βαλεντίν Σέροφ, 1910
Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Μόδεστος Μούσορσκυ, Ίλυα Ρέπιν, 1881
Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Η ποιήτρια Άννα Αχμάτοβα, Olga Della-Vos-Kardovskaia, 1914
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ