Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Ένα σφαγείο από λάτεξ στην Μπιενάλε της Αθήνας
Εικαστικά

Ένα σφαγείο από λάτεξ στην Μπιενάλε της Αθήνας

Η Saeborg, η Γιαπωνέζα καλλιτέχνις με το πιο εντυπωσιακό έργο της φετινής Μπιενάλε, μιλάει για τη μελοδραματική περφόρμανς της και την ιδέα πίσω από τα λάτεξ γουρουνάκια

Θέλεις να κάνεις το Ρigpen experience;» με ρωτάει η Saeko, ενθουσιασμένη και χαμογελαστή σαν να παίζουμε κάποιο διαδραστικό παιχνίδι. Βγάζουμε τα παπούτσια μας και με παίρνει από το χέρι για να μπούμε στο εσωτερικό της κοιλιάς της τεράστιας λαστιχένιας γουρούνας που εκθέτει στη φετινή Μπιέναλε.

 

Την προηγούμενη μέρα, στην αρχή της περφόρμανς υπήρχε μια προσομοίωση γέννας, με τα γουρουνάκια να ξεπετάγονται από τη μήτρα αυτού του γιγαντιαίου ροζ πλάσματος που το βυζαίνουν νεογέννητα χοιρίδια. Η γουρούνα γεννάει μεταλλαγμένα λάτεξ γουρουνάκια με υπερμεγέθη γυναικεία στήθη που χορεύουν techno, πριν βγει μια γυναικεία φιγούρα playmobil –αγρότισσα με ξανθές κοτσίδες– και τα σφάξει με μπαλτά. Στο τέλος, αφού πετάξει τα κομμάτια τους από εδώ και από κει, επιδίδεται σε ένα αισθησιακό στριπτίζ και η περφόρμανς τελειώνει με το playmobil ξαπλωμένο και γυμνό ανάμεσα στα κατακρεουργημένα γουρούνια. Όλο το σκηνικό, όλοι οι χαρακτήρες είναι φτιαγμένοι με λάτεξ. Ακόμα και η μορφή της βίας είναι λάτεξ στο σύμπαν της Saeborg. Υπάρχει χιούμορ και τρόμος στη δουλειά της, μελαγχολία και αλληγορία.

 

 «Από πολύ παλιά προσπαθώ να καταλάβω αν είναι αστείο το σώμα μου, να κατανοήσω τα φύλα, τη γυναικεία και γενικά την ανθρώπινη μορφή. Επιλέγω να τα ξεπεράσω και να τα φτιάξω διαφορετικά. Στην Ιαπωνία υπάρχουν στερεότυπα για τα φύλα και αυτό θέλω να το ανατρέψω».


Το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Saeborg ανήκει στη Saeko Ooi. Είναι ένας συνδυασμός του κανονικού της ονόματος και της λέξης cyborg, που δείχνει την αγάπη της για την επιστημονική φαντασία, τους ανθρώπους-μηχανές, τα kaiju, σειρές όπως το «Rick and Morty» και το «Adventure Time» και τις νοσηρές ταινίες. Ζει και δημιουργεί στο Τόκιο, σε ένα δωμάτιο τόσο μικρό που η συμπαθής μεταφράστρια, και φίλη της, μου το τονίζει συνέχεια. Είναι από τα ελάχιστα πράγματα που βγάζουν νόημα στο άγχος της να τα εξηγήσει καλά.


Γράφει το δελτίο Τύπου για το «Pigpen». «Είναι μια παράξενη περφόρμανς μελοδραματικών διαστάσεων ή μήπως μια αλληγορία που φτιάχτηκε για να μυήσει τα παιδιά στην αυστηρή χορτοφαγία; Τα χαριτωμένα αυτά χοιρίδια είναι για να τα αγκαλιάσουμε και να τα χαϊδέψουμε ή μήπως διογκωμένες σεξουαλικές φαντασιώσεις που προορίζονται για ένα παιχνίδι ρόλων; Στο "Pigpen" της Saeborg οι άνθρωποι παραμερίζουν και στο προσκήνιο έρχονται τα παϊδάκια». Η Saeborg, όμως, δεν ενδιαφέρεται να περάσει κάποιο πολιτικό μήνυμα. Αφήνει το "Pipgen" ανοιχτό σε ερμηνείες. Αντίθετα, θεωρεί ότι η τέχνη της είναι μια προσωπική υπόθεση. Γι' αυτήν είναι περισσότερο μια μορφή έκφρασης και εξερεύνησης.


«Από την αρχή ήταν όλα φτιαγμένα από λάτεξ και τα έραβα σαν κουστούμια για να τα φοράω εγώ. Τα έφτιαχνα στο μικρό διαμέρισμά μου. Όλα ήταν στα μέτρα μου» λέει – ευτυχώς, έχω έναν γνωστό που ξέρει γιαπωνέζικα.


«Από πολύ παλιά προσπαθώ να καταλάβω αν είναι αστείο το σώμα μου, να κατανοήσω τα φύλα, τη γυναικεία και γενικά την ανθρώπινη μορφή. Επιλέγω να τα ξεπεράσω και να τα φτιάξω διαφορετικά. Στην Ιαπωνία υπάρχουν στερεότυπα για τα φύλα και αυτό θέλω να το ανατρέψω. Φοράω ρούχα φτιαγμένα από τεχνητά υλικά, προορισμένα για φύλα τεχνητά κατασκευασμένα. Φτιάχνω πράγματα που μου αρέσουν ως παιχνίδια και αξεσουάρ. Πρόκειται για καινούργια σώματα, από υλικά που μου αρέσουν και σύμφωνα με τον τρόπο που σκέφτομαι. Αυτό τον καιρό είναι το μόνο που θέλω να κάνω.

 

»Όλα τα κοστούμια μου είναι ζώα της φάρμας, γουρούνια, πρόβατα, όσα η κοινωνία μας χρησιμοποιεί για το μαλλί, το κρέας και τα αυγά τους. Από τη στιγμή που γεννιούνται έχουμε αποφασίσει ότι αυτός είναι ο ρόλος τους. Αυτήν τη λογική που υπάρχει στην κοινωνία η γυναίκα πρέπει να την αντιστρέψει, γι' αυτόν το λόγο κάνει στριπτίζ. Πέρα, όμως, από τα φύλα και τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία, σκοπός μου είναι να κάνω κάτι που να ξεπερνάει τους ανθρώπους».


— Πώς αντιδρούν οι θεατές στα έργα σου; Τα βρίσκουν προκλητικά;

Καθένας έχει διαφορετική άποψη. Όταν μου λένε τι βλέπουν, αισθάνομαι ότι προβάλλουν τον εαυτό τους πάνω τους. Μου λένε διάφορα για το μέγεθός τους, μου ότι αφορούν τον βιγκανισμό, τα φύλα, τα φετίχ, αλλά εγώ έχω διαφορετική οπτική. Για παράδειγμα, δεν είχα τους βίγκαν στο μυαλό μου όταν έφτιαχνα τις στολές. Άλλοι επικαλούνται τις υποκουλτούρες της Ιαπωνίας και τη θεατρικότητα. Εγώ κάθομαι στο μικρό μου διαμέρισμα και φτιάχνω πράγματα με τα χέρια μου. Ό,τι δημιουργώ είναι πολύ βαθιά συνδεδεμένο με τον τρόπο που σκέφτομαι. Τα ζώα της φάρμας είναι μια εικόνα του εαυτού μου, ο θεατή όμως μπορεί κάλλιστα να βλέπει κάτι διαμετρικά αντίθετο.

Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες;
Όσα αποκαλύπτουν οι φετινοί επιμελητές του καλλιτεχνικού θεσμού που επιστρέφει στην πόλη στις 26 Οκτωβρίου
Οδηγός επιβίωσης στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που μόλις ξεκίνησε
4 χώροι, 100 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό: Μια μεγάλης κλίμακας έκθεση με τον τίτλο «ΑΝΤΙ» αναμένεται να προσελκύσει διεθνές ενδιαφέρον τον επόμενο ενάμιση μήνα
Οι πρώτες φωτογραφίες από την Μπιενάλε της Αθήνας - Αφιερωμένη στον Ζακ Κωστόπουλο
Τολμηρά, επαναστατικά, ανήσυχα έργα Τέχνης προσκαλούν τους Αθηναίους με σύνθημα «ΑΝΤΙ»

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πως η πολυτέλεια δάμασε την τέχνη
Η άλωση της τέχνης από τους χορηγούς
Σάντρο Μποτιτσέλι: ο ζωγράφος της Άνοιξης
Σαν σήμερα, στις 17 Μαΐου 1510, πεθαίνει σε ηλικία 65 ετών στη Φλωρεντία, ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους της Αναγέννησης
Οι άγριες θεωρίες συνωμοσίας για τον θάνατο του Λεονάρντο ντα Βίντσι αναζωπυρώνονται
Με την αφορμή τα 500 χρόνια από το θάνατό του, έχει προγραμματιστεί για φέτος μια σειρά μεγάλων εκθέσεων του έργου του, ενώ παράλληλα αναζωπυρώνονται οι «άγριες ιστορίες αχαλίνωτης φαντασίας» που συνοδεύουν τον ίδιον και τον έργο του
Το έργο του Νεοζηλανδού καλλιτέχνη Dane Mitchell, στην φετινή Μπιενάλε της Βενετίας, καταδεικνύει ότι δεν υπάρχει πρόοδος δίχως παρελθόν
Μέσα από το έργο του, ο διεπιστημονικός καλλιτέχνης Dane Mitchell, αποδίδει φόρο τιμής σε απαρχαιωμένα αντικείμενα και σύνεργα του παρελθόντος
Ο Γιάννης Κουνέλλης αποθεώνεται στη Βενετία
Από το Σάββατο 11 Μαϊου μέχρι τον ερχόμενο Νοέμβριο το Fondazione Prada στη Βενετία τιμά μια κορυφαία μορφή τής ευρωπαϊκής τέχνης με μια σημαντική αναδρομική έκθεση
O Thomas Bellinck και οι φωνές των κυνηγημένων
«Το άγριο κυνήγι» στο Fast Forward Festival 6: Ο Βέλγος καλλιτέχνης επιστρέφει στην Αθήνα με ένα έργο για το δικαίωμα στην ελεύθερη διακίνηση του ατόμου.
«Sight»: Επισκεφθήκαμε την εικαστική εγκατάσταση του Βρετανού γλύπτη Άντονι Γκόρμλεϊ στη Δήλο
Ο διάσημος καλλιτέχνης κλήθηκε από τον οργανισμό ΝΕΟΝ, μετά από πρόταση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, να εμπνευστεί και να δημιουργήσει μια σειρά έργων στο νησί των Κυκλάδων.
«Pamfilos»: Μια εγκατάσταση του 6ou Fast Forward Festival είναι εμπνευσμένη από το Ναυάγιο των Αντικυθήρων
Οι Ινδοί Raqs Media Collective αντλούν έμπνευση από το διάσημο Ναυάγιο και αφηγούνται τη δική της εκδοχή για την έννοια των «κοινών»
Ολογράμματα σου ψιθυρίζουν ιστορίες της Θεσσαλονίκης στα λουτρά Μπέη Χαμάμ
Η ιστορία της πόλης σε συνδυασμό με τις νέες τεχνολογίες μετατρέπονται σε μια οπτικοακουστική εμπειρία στο πλαίσιο του φεστιβάλ SKG Bridges Festival 2019 στη Θεσσαλονίκη
Τι θα δούμε στο 6ο Fast Forward Festival που ξεκινά σήμερα;
9 εικαστικές δράσεις διερευνούν την έννοια των «κοινών» στη σύγχρονη μητρόπολη εντός και εκτός Στέγης Ιδρύματος Ωνάση
Η Λόρι Άντερσον θέλει να σου ραγίσει την καρδιά και να σε πάει στο φεγγάρι με το τελευταίο έργο της
«To The Moon»: Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη με χρήση της VR τεχνολογίας θα παρουσιαστεί στο επερχόμενο Φεστιβάλ Καννών
Onassis AiR: Μια νέα πλατφόρμα για καλλιτέχνες
Στην Ύδρα ολοκληρώθηκε το προηγούμενο Σάββατο το πρώτο πιλοτικό πρόγραμμα του Onassis AiR (Artists in Residence), ενός νέου διεθνούς πρότζεκτ που εγκαινιάζεται φέτος από το Ίδρυμα Ωνάση.
Aυτό που σφηνώνεται στο μυαλό σου, αν και το σιχαίνεσαι
Τι να' ναι; Τι νά' ναι;
Τakis στην Tate Modern: «Ξέρω να χρησιμοποιώ την ενέργειά μου. Γι’ αυτό κι εγώ είμαι πιο νέος από σένα»
Στην πλέον των 70 χρόνων καριέρα του, ο Takis δημιούργησε μερικές από τις πιο πρωτοποριακές τέχνες του 20ου αιώνα ενώ σε λίγο καιρό πρόκειται να παρουσιαστεί η μεγαλύτερη έκθεση του στην Tate Moden του Λονδίνου
Η γλύπτρια Ναταλία Μελά στο σπίτι της με την κόρη της Αλεξάνδρα και την εγγονή της Ναταλία
Φωτ. Σπύρος Στάβερης
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή