Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες; Facebook Twitter

Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες;

0

Στις 26 Οκτωβρίου, με τον τίτλο «ANTI» η Μπιενάλε της Αθήνας παρουσιάζει την 6η διοργάνωσή της από το 2007, μια καθόλου αμελητέα πορεία στον χρόνο και απόδειξη της ισχυροποίησής της ως θεσμού στην εικαστική ζωή της πόλης.


Θα φιλοξενηθεί σε ένα σύμπλεγμα κτιρίων γύρω από την πλατεία της Παλαιάς Βουλής με κύριο εκθεσιακό χώρο το περίφημο κτίριο ΤΤΤ στην οδό Σταδίου 15 (που μέχρι πρόσφατα λειτουργούσε ως κτίριο του ΟΤΕ και η ονομασία του προέρχεται από την Εταιρεία Τηλεφώνων, Τηλεγράφων και Ταχυδρομείων που στεγαζόταν εκεί στο απώτερο παρελθόν).

Θα συμμετάσχουν περισσότεροι από 90 διεθνείς καλλιτέχνες και θα είναι μια έκθεση που τολμά να παραδεχτεί στον ίδιο της τον εαυτό ότι θα αποτελέσει μια «ευκαιρία για να δούμε τον εκθεσιακό μηχανισμό σαν καθαρτήριο χωρίς κάθαρση», δηλαδή σαν ατέρμονο δράμα με του οποίου την ύπαρξη εις το διηνεκές θα έπρεπε, πολύ απλά, να συμβιβαστούμε.


Η φετινή Μπιενάλε συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (μέσω ΕΣΠΑ) και βρίσκεται υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού με την υποστήριξη του Δήμου Αθηναίων και της Περιφέρειας Αττικής. Θα συμμετάσχουν περισσότεροι από 90 διεθνείς καλλιτέχνες και θα είναι μια έκθεση που τολμά να παραδεχτεί στον ίδιο της τον εαυτό ότι θα αποτελέσει μια «ευκαιρία για να δούμε τον εκθεσιακό μηχανισμό σαν καθαρτήριο χωρίς κάθαρση», δηλαδή σαν ατέρμονο δράμα με του οποίου την ύπαρξη εις το διηνεκές θα έπρεπε, πολύ απλά, να συμβιβαστούμε.

Επιμελητές του «ΑΝΤΙ» είναι η Stefanie Hessler, ο Κωστής Σταφυλάκης και ο Poka-Yio. Για τη Stefanie Hessler, που είναι μεν Γερμανίδα, αλλά οι σταθερές βάσεις της είναι το Λονδίνο και η Στοκχόλμη, φημολογείται ότι είναι η πιο περιζήτητη επιμελήτρια εκθέσεων σύγχρονης τέχνης παγκοσμίως. Επίσης, ότι είναι υπερπαραγωγική.


Αυτές τις φήμες, είτε πρόκειται για «παραμυθοπλασία» (parafiction) είτε είναι «μετα-αλήθεια» (post–truth) ‒για να αξιοποιήσουμε δύο όρους που ανακύπτουν τακτικά στο langage του «ΑΝΤΙ»‒, μάλλον δεν θα έπρεπε να τις αντιμετωπίσουμε ως «απολαυσιακά απορρίμματα» αλλά ούτε και να τις πάρουμε ως δεδομένες.

Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες; Facebook Twitter
Heather Phillipson, What’s the Damage, still from video, 2017. Image courtesy of the artist


Αξίζει, ωστόσο, να συγκρατήσουμε το ακόλουθο απόσπασμα από δικές της αναφορές στην αθηναϊκή Μπιενάλε, που φαίνεται να αποκαλύπτει ένα ενδιαφέρον στίγμα των προθέσεων της έκθεσης: «Το "ΑΝΤΙ" αφορά την ανάκτηση της διαφοροποίησης πέρα από τα "σαγόνια" της μόδας και του μίσους της ακρο-δεξιάς».


Κατά τα άλλα, ο Κωστής Σταφυλάκης και ο Poka-Yio συνυπογράφουν μια πολύ μεστή και εύστoxη «εισαγωγή» στην έκθεση ειδικά για τη LiFO: «Το ερώτημα της 6ης Μπιενάλε είναι "τι σημαίνει ΑΝΤΙ"; Τι μέρος του λόγου είναι; Με αφορμή την έκθεση πολλοί περιμένουν να τους καλέσουμε να αντισταθούν σε κάτι. Θα κάνουμε μάλλον το αντίθετο. Τους καλούμε να ενδώσουν στη σαγήνη του ίδιου του "ΑΝΤΙ": στις μορφές που παίρνει η διαδεδομένη επιθυμία για καταγγελία του συστήματος, εναλλακτική ζωή, φυγή και διαδικτυακή εναντίωση.


Το "ΑΝΤΙ" είναι το σύγχρονο παιχνίδι ρόλων στην online και offline ζωή μας. Από τα τέλη της πρώτης δεκαετίας του αιώνα το "ΑΝΤΙ" συνδέεται άρρηκτα με τον τρόπο που κάποιος απολαμβάνει. Το "ΑΝΤΙ" χαρακτηρίζει την ίδια τη δομή της απόλαυσης. Η έκθεση αναζητάει, λοιπόν, τις εκφράσεις του "ΑΝΤΙ" μέσα στις αρένες της καθημερινής ζωής, μέσα στους μηχανισμούς που παράγουν τον σύγχρονο εαυτό.

Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες; Facebook Twitter
Marianna Simnett, Worst Gift (still), 2017Courtesy: the artist and Matt's Gallery


Προτείνουμε, λοιπόν, να προπονηθείτε με τον Iepe Rubingh στο νεοσύστατο άθλημα του Chessboxing, να συμμετάσχετε στον οργιαστικό χορό των Young Boy Dancing Group, να ντυθείτε γουρούνια και να μπείτε στη λαστιχένια γουρούνα της Saeborg, να πιείτε ζωμό σέλερι στη λέσχη ευκαιριών του Jakub Jansa, να παρελάσετε με το Μέτωπο του Γερμανικού Μήλου, να παίξετε στα LARP (Live Action Role-Playing) του Ed Fornieles, να επισκεφτείτε έναν ναό αλμπίνων μοναχών από τον Λυκούργο Πορφύρη, να παίξετε τα Lo-Fi βιντεοπαιχνίδια της Porpentine Charity Heartscape, να επενδύσετε στα κρυπτονομίσματα του Fornieles και της Sarah Friend, να κατασκευάσετε όπλα μαζικής εξόντωσης υπό τις οδηγίες της Helle Siljeholm, να βυθιστείτε στον κόκκινο ναό της συνωμοσίας της Joey Holder, να ξεναγηθείτε σε μασονικές στοές από τους Lizzie Fitch και Ryan Trecartin, να ανακαλύψετε τον bdsm νεογοτθικό μουσικό κόσμο της Actually Huizenga, να γιορτάσετε τον ελληνογερμανικό έρωτα στην ταβερνομπιραρία GiGi, να χαλαρώσετε στο American Dinner της Monira Al Qadiri, να ακολουθήσετε το πλάσμα-σμήνος του Johannes Paul Raether μέχρι τον βράχο της Ακρόπολης, να διδαχτείτε νέους τρόπους περιποίησης του εαυτού στο SPA της Geumhyung Jeong, και τόσα άλλα που δεν γίνεται να αναφερθούν εδώ. Επίσης, αν αυτοπροσδιορίζεστε ως "μαρξιστής που πεθαίνει", μπορείτε να δειπνήσετε με άλλους "μαρξιστές που πεθαίνουν" στο γεύμα του Quenton Miller. Μια χρήσιμη συμβουλή: μην αντιστέκεστε».

Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες; Facebook Twitter
Tabita Rezaire, Sugar Walls Teardom installation view, 2016, Installation with HD video, Edition of 3. Image courtesy of the artist and the Goodman Gallery
Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες; Facebook Twitter
Panos Sklavenitis, Cargo, 2018
Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες; Facebook Twitter
Shana Moulton, Breath Pray Dream, 2018, video installation
Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες; Facebook Twitter
Ed Fornieles, The Cel, 2018, video
Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες; Facebook Twitter
The Peng! Collective, Civil Financial Regulation Office, 2018, installation
Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες; Facebook Twitter
Wong Ping, An Emo Nose, 2015. Single channel video animation.Image courtesy of the artist and Edouard Malingue Gallery
Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες; Facebook Twitter
Ivana Basic, Stay inside or perish, 2016. Φωτο: Courtesy of Annka Kultys Gallery
Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες; Facebook Twitter
Carsten Höller. Installation view Plant Decision-Making Based on Human Smell of Fear and Joy, ”The Florence Experiment”, Palazzo Strozzi, Florence, 2018.© Attilio Maranzano, Courtesy Carsten Höller
Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες; Facebook Twitter
Delaine LeBas, The House Of Le Bas Gyspy Couture. Painting by Damian Le Bas (1963-2017)Φωτο: Delaine Le Bas. Residency Czarna Gora Poland 2018
Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες; Facebook Twitter
Nike, 2018, Theo Triantafyllidis. Print on Plywood, HD V on Wooden standRoom Scale Tracking, Gaming PC, Performance Documentation
Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες; Facebook Twitter
Rachel Mc Lean, Eyes 2 Me, 2015, video.
Εικαστικά
0

Γιάννης Κωνσταντινίδης

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία και Γεωλογία στη Γαλλία και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Παλαιοντολογία. Το 1992, εγκατέλειψε την επιστήμη του για να ασχοληθεί κυρίως με μεταφράσεις και επιμέλειες λογοτεχνικών κειμένων, καθώς και με την αρθρογραφία συνεργαζόμενος ως ανεξάρτητος δημοσιογράφος με διάφορα έντυπα, αποκλειστικά και μόνο ποικίλης ύλης.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ