Η σύντομη ζωή και καριέρα ενός φίλου μου που ξετρέλαινε τα κορίτσια στο Παρίσι

Η σύντομη ζωή και καριέρα ενός φίλου μου που ξετρέλαινε τα κορίτσια στο Παρίσι Facebook Twitter
0

Όταν εγκαταστάθηκα στο Παρίσι το 1981, ο Χρήστος ήταν ήδη εκεί. Από την πρώτη κιόλας μέρα μού τον σύστησε ο Τάκις. Βοηθός του, υπεύθυνος για τα μεγάλα μουσειακά του έργα, φίλος του, μαθητής, συμπαραστάτης σε πεζοπορίες, κοψίματα του τσιγάρου και δίαιτες από κείνες της μαζοχιστικής πείνας που επέλεγε ο Τάκις για να δυσκολεύει τη ζωή του και τη δική μας.

Δέκα χρόνια δουλέψαμε μαζί σε έργα μνημειακά, όπως το φωτεινό τοπίο της Defense, στήσαμε εκθέσεις, παγώσαμε σε χιονισμένα τοπία και ιδρώσαμε σε υπερθερμασμένες γκαλερί, ακούσαμε κατσάδες, ξεγελάσαμε αναποδιές και ήπιαμε χιλιάδες εσπρέσο. Αν ο Χρήστος ήταν άρωμα θα ήταν άρωμα ζεστού καφέ μέσα στην πολική, πρωινή, παριζιάνικη, γκρίζα υγρασία μιας μέρας που ξεκινά νωρίς.

Ένας Ιταλός, ενδεδυμένος τη μιλανέζικη πρωτοπορία, ένας πανώριος, ψηλός, όμορφος και ευθυτενής Έλληνας από κείνους που ξετρελαίνουν τα κορίτσια του Παρισιού, ο Χρήστος δεν ανήκε ποτέ πουθενά. Απ' όλα επέλεξε να είναι περαστικός, προσωρινός, ποτέ εγκαταστημένος. Αρχιτεκτονική στην Ιταλία, τέχνη στη Γαλλία. Στο ενδιάμεσο, μοναδική του συναισθηματική σταθερά, μια νοσταλγία για τη «μανούλα» που τον περίμενε πίσω στην Αθήνα. Κι αυτή εκφρασμένη με το δικό του, αυτοσαρκαστικό χιούμορ του Τοξότη- εξομολόγηση και ταυτόχρονα πάγος, να μην προχωρήσεις σε καμιά επόμενη ερώτηση.

«Γεροντοκόρη» τον κορόιδευε ο Τάκις και ξέρω πως αν λάτρευε μια εφεύρεση, θα ήταν αυτή που θα τον έκανε διάφανο, να μην τον ζαλίζει κανείς. Να τον αφήσουν όλοι να είναι ένας μοναχικός πρίγκιπας.

Χιούμορ-μάσκα, η αντίσταση μιας ευαισθησίας που δυσφορούσε με την εγγύτητα. Δεν τον είδα ποτέ ερωτευμένο, δεν τον είδα με «κολλητούς». Μοναδική του φιλία, η σχέση του με τον γκαλερίστα Ρένο Ξίππα κι αυτή μέσα από το παραβάν μιας ευγενικής απόστασης. Από τα κορίτσια προτιμούσε όσα είχαν τη διακριτικότητα να φύγουν πριν από το ξημέρωμα, στα πάρτι έψαχνε την έξοδο κινδύνου όταν το φλερτ τον πολιορκούσε επικίνδυνα.

Η σύντομη ζωή και καριέρα ενός φίλου μου που ξετρέλαινε τα κορίτσια στο Παρίσι Facebook Twitter
Χωρίς τίτλο, 1982. Εγκατάσταση. Ζωγραφική σε γυαλί, σίδερο, σύρμα

Από το Παρίσι προτιμούσε τους δρόμους, χιλιάδες περπατητές ώρες τυλιγμένος στην κομψή μαύρη νιτσεράδα του, τα κεντρικά καφέ σε μοναχικά τραπεζάκια για έναν εσπρέσο. Ποτέ δεν ήξερες τι σκεφτόταν, δεν θα σε τάραζε με κανένα πρόβλημά του και για κανέναν λόγο. Στα μάτια του παιχνίδιζε μια ευγένεια και μια παιδιάστικη διαολιά.

Ακόμη και το σπίτι του ήταν παράξενο. Μια αποθήκη που του είχε παραχωρήσει ο Τάκις, μέσα σε ένα δάσος από πανύψηλες σημύδες, στην καρδιά του Παρισιού. Τον αποχαιρετούσες πάντα μπροστά στην καγκελόπορτα. Το μέσα δεν το είχαμε δει. Άκουγα τα παπούτσια του να τρίζουν στα βρεμένα φύλλα, μέχρι να χαθεί η πλάτη του πίσω από τις φυλλωσιές, ρουφούσα την εικόνα για να στήσω μέσα μου το σκηνικό. Πώς είναι εκεί που μένει, το κρεβάτι, το ατελιέ, τα έργα του; Προσωρινά, φανταζόμουν. Τα ρούχα του σε μια βαλίτσα, να μην προλάβει να στεριώσει.

Οι καλλιτέχνες λατρεύουν να αναλύουν το έργο τους, να φτιάχνουν με λέξεις την εξέλιξη, να φουντώνουν, να παθιάζονται, να εκφράζονται. Όχι εκείνος. Μερικά έργα του, μόνο από φωτογραφίες. Από την άκρη του κόσμου οι νέοι καλλιτέχνες έρχονταν για μια γνώμη, μια εκτίμηση στον Τάκι. Αυτός τον είχε στα πόδια του ατελιέ του, δεν του ζήτησε ποτέ μια άποψη. Άκρες-μέσες, τον ένιωθες να προβληματίζεται με ένα μπλε, κρύο φως που θύμιζε χειρουργείο. Το αρχαίο σώμα, η κοσμογονία, η αρχή των πάντων, η μυθολογία, σημειώσεις που κρατούσε σε ανύποπτες στιγμές, σε μικρά κομψά μπλοκάκια που έβγαζε από την κωλότσεπη.

Η σύντομη ζωή και καριέρα ενός φίλου μου που ξετρέλαινε τα κορίτσια στο Παρίσι Facebook Twitter
Μεταλλουργός, 1984. Εγκατάσταση. Φως, σίδερο, συνθετικό μέταλλο

Τον φανταζόμουν να τα επεξεργάζεται μόνος, κάτω από το φως μιας λάμπας, στην υγρή νύχτα του κήπου τη νύχτα, αλχημιστής της δουλειάς του, όταν, δυο βήματα παραπέρα, το Παρίσι ξεσάλωνε σε ένα τεράστιο πάρτι που τον άφηνε ασυγκίνητο. «Γεροντοκόρη» τον κορόιδευε ο Τάκις και ξέρω πως αν λάτρευε μια εφεύρεση, θα ήταν αυτή που θα τον έκανε διάφανο, να μην τον ζαλίζει κανείς. Να τον αφήσουν όλοι να είναι ένας μοναχικός πρίγκιπας.

Που σκαρώνει τα έργα του στη σκιά. Στη σκιά ενός κήπου. Στη σκιά του Τάκι, ενός τεράστιου καλλιτέχνη. Μια σχιζοφρένεια, να κατασκευάζεις τα έργα ενός «μεγάλου» τη μέρα, να ψάχνεις τη νύχτα τη δική σου τέχνη, εσύ ο μικρός. Τα έργα του γεννιόντουσαν δύσκολα, διστακτικά, με πολλή ιταλική πρωτοπορία μέσα τους. Πάντα υπήρξε περισσότερο Ιταλός από Γάλλος.

Κι όμως, η καριέρα του είχε πάρει μπρος. Αφετηρία, το Μπάρι της Ιταλίας, μετά το Παρίσι, όλοι του χώρου τον λάτρευαν. Ο Χρήστος ήταν από τους ελάχιστους Έλληνες που την Ελλάδα δεν τη χώρεσαν σε καμία διαδρομή τους.

Η σύντομη ζωή και καριέρα ενός φίλου μου που ξετρέλαινε τα κορίτσια στο Παρίσι Facebook Twitter
Φωτεινές συσκευές, 1984. Εγκατάσταση. Φως, σίδερο

Τον είδα τελευταία φορά στο Φίλιον της Σκουφά. Εκείνος είχε έρθει γιατί ήταν άρρωστος. Εγώ για να παντρευτώ. Τρέχοντας σε ένα πάρτι-αναβρασμό για το νυφικό, η πληροφορία «είμαι σοβαρά άρρωστος» πέρασε σαν βοή από λεωφορείο για να σβήσει σε λίγο. Όταν είσαι νέος δεν μπορείς να φανταστείς ότι ο θάνατος αφορά ένα ψηλό, πανέμορφο αγόρι που ορέγονται όλες οι Γαλλίδες. «Καλά, θα τα πούμε μετά» η τελευταία μας κουβέντα.

Μετά τον γάμο εννοούσα, έγινε το «μετά» μιας έκθεσης-αναδρομής, είκοσι δύο χρόνια μετά. Εκεί όπου ο Χρήστος «λέει» όσα δεν του άρεσε να «λέει» σ' αυτό το πέρασμα, που το ήξερε, θαρρείς, προσωρινό. Μόλις 46 χρόνια δρόμος.

Η σύντομη ζωή και καριέρα ενός φίλου μου που ξετρέλαινε τα κορίτσια στο Παρίσι Facebook Twitter
Φωτεινές συσκευές, 1984. Εγκατάσταση. Φως, σίδερο
Η σύντομη ζωή και καριέρα ενός φίλου μου που ξετρέλαινε τα κορίτσια στο Παρίσι Facebook Twitter
Λάμπα «Η ακτίνα Χ», 1983. Φως, λάμπα, μεικτή τεχνική. Διάμετρος 35 εκ.
Η σύντομη ζωή και καριέρα ενός φίλου μου που ξετρέλαινε τα κορίτσια στο Παρίσι Facebook Twitter
Λάμπα «Η ακτίνα Χ», 1984. Φως, λάμπα, μεικτή τεχνική. Διάμετρος 35 εκ.
Η σύντομη ζωή και καριέρα ενός φίλου μου που ξετρέλαινε τα κορίτσια στο Παρίσι Facebook Twitter
Το μοναδικό πεπρωμένο της γνώριμης βροντής, 1988. Εγκατάσταση. Φως, σίδερο, πυρίμαχο ύφασμα. 30x700x400 εκ.
Η σύντομη ζωή και καριέρα ενός φίλου μου που ξετρέλαινε τα κορίτσια στο Παρίσι Facebook Twitter
Dynamo, 1991-1993. Εγκατάσταση. Φως, αλουμίνιο, ηλεκτρική γεννήτρια, 550 εκ.
Η σύντομη ζωή και καριέρα ενός φίλου μου που ξετρέλαινε τα κορίτσια στο Παρίσι Facebook Twitter
Iron Pyrimacha, 1985. Εγκατάσταση. Φως, κερί, σίδερο
Η σύντομη ζωή και καριέρα ενός φίλου μου που ξετρέλαινε τα κορίτσια στο Παρίσι Facebook Twitter
Bloody Mary, 1983. Εγκατάσταση. Άδεια μπουκάλια, ετικέτες, τραπέζι

Info:

Χρήστος Τζίβελος, Modelling Phenomena

Πειραιώς 138

7/12/17-18/2/18

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ:

Πέμπτη & Κυριακή, 10:00 - 18:00

Παρασκευή & Σάββατο 10:00 - 22:00

Εισ.: 7€, 3,5€

Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ