Ολόκληρη η συλλογή Μπαουχάους του Χάρβαρντ διαθέσιμη online Facebook Twitter
Marianne Brandt, “Untitled [with Anna May Wong]” (1929) (Harvard Art Museums/Busch-Reisinger Museum, Purchase through the generosity of the Friends of the Busch-Reisinger Museum and their Acquisitions Committee, Richard and Priscilla Hunt, Elizabeth C. Lyman, Mildred Rendl-Marcus, and Sylvia de Cuevas, 2006.25. © Artists Rights Society (ARS), New York. photo: Harvard Art Museums, © President and Fellows of Harvard College)

Ολόκληρη η συλλογή Μπαουχάους του Χάρβαρντ διαθέσιμη online

0

Τα Μουσεία Τέχνης του Χάρβαρντ κατέχουν μία από τις πρώτες και μεγαλύτερες συλλογές που αφορούν το Μπαουχάους. Γενικά το Χάρβαρντ συνδέεται με το Μπαουχάους περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο χώρο εκτός Γερμανίας, καθώς, τόσο κατά τη διάρκεια της σύντομης λειτουργίας της σχολής στην Ευρώπη όσο και μετά, το αμερικανικό πανεπιστήμιο ήταν βασικός χώρος υποδοχής, τεκμηρίωσης και διάδοσης των ιδεών του Μπαουχάους εντός και εκτός Αμερικής. Πέρα από το ότι είναι η τοποθεσία της πρώτης έκθεσης Μπαουχάους στις Ηνωμένες Πολιτείες και επιπλέον παρουσιάζει την πρώτη ολοκληρωμένη προσπάθεια δημιουργίας ενός αρχείου γι' αυτό, η πανεπιστημιούπολη του Χάρβαρντ και τα προγράμματα σπουδών της έχουν ανεξίτηλα σημαδευτεί από την πειραματική γερμανική σχολή.

Η συλλογή, που συγκροτήθηκε από μερικούς από τους βασικούς πρωταγωνιστές της σχολής, με τη βοήθεια του ιδρυτή της και μετέπειτα καθηγητή στο Χάρβαρντ Βάλτερ Γκρόπιους, περιλαμβάνει πίνακες ζωγραφικής, σχέδια και χαρακτικά, έπιπλα, κεραμικά, γλυπτά, αντικείμενα καθημερινής χρήσης, κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, φωτογραφίες και σημειώσεις διδασκαλίας. Η ιστοσελίδα κάνει τη συλλογή προσιτή σε φοιτητές, ακαδημαϊκούς και στο ευρύ κοινό, ενώ τα περισσότερα από τα αντικείμενα μπορεί κανείς να ζητήσει να τα δει από κοντά στο Κέντρο Μελέτης Τέχνης των μουσείων. Το ανέβασμα της συλλογής στο διαδίκτυο σηματοδοτεί την έναρξη των εορτασμών που θα ολοκληρωθούν το 2019, έτος που συμπληρώνονται εκατό χρόνια από την ίδρυση της σχολής Μπαουχάους.

Ολόκληρη η συλλογή Μπαουχάους του Χάρβαρντ διαθέσιμη online Facebook Twitter
Ruth Asawa, “BMC on newsprint” (1948–49) (Harvard Art Museums/Busch-Reisinger Museum, Gift of Josef Albers, BR49.390. © Ruth Asawa Lanier. Φωτο: Harvard Art Museums, © President and Fellows of Harvard College)

Πρωτότυπος και λειτουργικός σχεδιασμός

O Βάλτερ Γκρόπιους ίδρυσε τη σχολή Μπαουχάους το 1919 στη Βαϊμάρη, ουσιαστικά συνενώνοντας την Ακαδημία Καλών Τεχνών με τη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών της πόλης. Το όνομα της σχολής προκύπτει από την αντιστροφή της λέξης hausbau, που στα γερμανικά σημαίνει «οικοδόμηση». Στόχος της ήταν η πρακτική αντιμετώπιση των απαιτήσεων της εποχής, το «να κάνεις πράγματα αντί να θεωρητικολογείς», σύμφωνα με τον ιδρυτή της. Τη χρονιά της ίδρυσής της ο Γκρόπιους δημοσίευσε και το μανιφέστο της σχολής, υποστηρίζοντας ότι επιβάλλεται η κατάργηση της διάκρισης ανάμεσα στους σπουδαστές καλών τεχνών και σε εκείνους της τεχνικής κατάρτισης. Στόχος του ήταν η δημιουργία κτιρίων στα οποία θα συνδυαζόταν η αρχιτεκτονική με τη γλυπτική και τη ζωγραφική.

Ωστόσο, τα πρώτα χρόνια της σχολής η αρχιτεκτονική δεν διδασκόταν, καθώς, λόγω της κατάστασης στην οποία βρισκόταν η χώρα, θεωρούνταν μάταιο. Οι περισσότεροι καθηγητές ήταν ζωγράφοι – ανάμεσά τους και κορυφαία ονόματα στην ιστορία της μοντέρνας τέχνης, όπως ο Πάουλ Κλέε και ο Βασίλι Καντίνσκι. Ο Γκρόπιους είχε διαμορφώσει ένα πρόγραμμα σπουδών στο οποίο διδάσκονταν βιβλιοδεσία, αγγειοπλαστική, βιτρό, ξυλογλυπτική και μεταλλουργική. Απαραίτητη προϋπόθεση ήταν τα έργα των νεαρών σχεδιαστών να μην παραπέμπουν στην παραδοσιακή χειροτεχνία της Γερμανίας, αλλά να είναι τόσο λειτουργικά όσο και πρωτότυπα.

Ολόκληρη η συλλογή Μπαουχάους του Χάρβαρντ διαθέσιμη online Facebook Twitter
Ολόκληρη η συλλογή Μπαουχάους του Χάρβαρντ διαθέσιμη online Facebook Twitter
Anni Albers, “Σχέδιο για χαλί” (1927) (Harvard Art Museums/Busch-Reisinger Museum, Gift of Anni Albers, BR48.49. © The Josef and Anni Albers Foundation/Artists Rights Society, New York. Φωτο: Harvard Art Museums, © President and Fellows of Harvard College). Αριστερά: Κατάλογος της έκθεσης Μπαουχάους του 1930, (Harvard Society for Contemporary Art, Harvard University Archives, HUD 3298, Box 1)

Επιτυχημένα προϊόντα, αλλά εχθρική αντιμετώπιση από τον ναζισμό

Η Δημοκρατία της Βαϊμάρης επιχορηγούσε τη σχολή, με αποτέλεσμα αυτή να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την κυβέρνηση. Από την άλλη, τα συντηρητικά κόμματα ήταν εχθρικά απέναντί της και με την ισχυροποίησή τους στις εκλογές του 1924 η σχολή έκλεισε.

Πολλές πόλεις της Γερμανίας επιθυμούσαν να φιλοξενήσουν τη σχολή, πάντως το 1925 μεταφέρεται στο Ντεσάου, μια πόλη με ανεπτυγμένη βιομηχανία αλλά και πιο προοδευτική από τη Βαϊμάρη. Το κτίριο της σχολής, μαζί με τις κατοικίες των δασκάλων, που σχεδιάστηκε από τον Γκρόπιους, σήμερα θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα κτίρια του 20ού αιώνα, ενώ τα τελευταία χρόνια ανοικοδομήθηκε πλήρως.

Η σχολή λαμβάνει τον τίτλο του Ινστιτούτου Σχεδιασμού και τον Νοέμβριο του 1925 ο Γκρόπιους ιδρύει την εταιρεία Μπαουχάους (Bauhaus GmbH), ώστε να είναι δυνατή η εμπορική εκμετάλλευση των προϊόντων Μπαουχάους. Τον Απρίλιο του 1927 ιδρύεται και τμήμα αρχιτεκτονικής, την ευθύνη του οποίου έχει ο αρχιτέκτονας Χάνες Μέγερ.

Τα προϊόντα Μπαουχάους γίνονται ανάρπαστα και η σχολή δεν χρειάζεται πια κρατική χρηματοδότηση για να συντηρηθεί. Το 1928 παραιτείται ο Γκρόπιους και διευθυντής αναλαμβάνει ο Χάνες Μέγερ, ο οποίος όμως, εξαιτίας των μαρξιστικών ιδεών του, το 1930 αντικαθίσταται από τον Μις βαν ντερ Ρόε. Το βάρος πέφτει πλέον στην αρχιτεκτονική και η παραγωγή προϊόντων σταματά, γεγονός που προκαλεί έντονες αντιδράσεις. Κάτω από ισχυρές πολιτικές πιέσεις, η σχολή του Ντεσάου αναστέλλει τη λειτουργία της το 1932. Λειτουργεί ξανά στο Βερολίνο, με πρωτοβουλία του βαν ντερ Ρόε, ως ιδιωτικό «Ανεξάρτητο Εκπαιδευτικό και Ερευνητικό Ινστιτούτο». Όταν ο Χίτλερ αναλαμβάνει την εξουσία το 1933, η σχολή κλείνει οριστικά, καθώς οι ναζί θεωρούσαν πως διέπεται από κομμουνιστικές αντιλήψεις, ενώ γενικότερα αντιμετώπιζαν εχθρικά κάθε μορφή μοντέρνας τέχνης.

Ολόκληρη η συλλογή Μπαουχάους του Χάρβαρντ διαθέσιμη online Facebook Twitter
David Cooper, “Ο Josef Albers ενώ διδάσκει στο Harvard Graduate School of Design” (1950) (Harvard Art Museums/Busch-Reisinger Museum, Museum Purchase, BR50.534. Φωτο: Harvard Art Museums, © President and Fellows of Harvard College)

Το μπαουχάους εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο

Παρά τον βραχύ της βίο, η επιρροή της σχολής Μπάουχαους ήταν τεράστια και θεωρείται σύμβολο του μοντερνισμού. Οι δάσκαλοι και οι σπουδαστές που είχαν μάθει να χτίζουν με την αισθητική της, μετά το κλείσιμό της, διασκορπίστηκαν από το Τελ Αβίβ μέχρι το Τόκιο. Ο Γκρόπιους έγινε καθηγητής στο Χάρβαρντ και σχεδίασε το κτίριο της Pan Am πάνω από τον Κεντρικό Σταθμό της Νέας Υόρκης, καθώς και το Playboy Club στο Λονδίνο, ενώ δικό του έργο είναι και το κτίριο της αμερικανικής πρεσβείας στην Αθήνα. Η απλότητα, η λειτουργικότητα και η χρηστικότητα, με ιδιαίτερη έμφαση σε γεωμετρικές φόρμες και στο χρώμα, κάνει τα προϊόντα Μπάουχαους διαχρονικά και κάποια από αυτά, όπως οι ταπετσαρίες, τα υφάσματα, τα φωτιστικά και οι διάσημες μεταλλικές πολυθρόνες, κυκλοφορούν απαράλλακτα μέχρι σήμερα. Στο site των Μουσείων Τέχνης του Χάρβαρντ ίσως ανακαλύψετε κάτι που βρίσκεται ήδη στο σπίτι σας.

Ολόκληρη η συλλογή Μπαουχάους του Χάρβαρντ διαθέσιμη online Facebook Twitter
László Moholy-Nagy, “Light Prop for an Electric Stage (Light-Space Modulator)” (1930) (Harvard Art Museums/Busch-Reisinger Museum, δωρεά της Sibyl Moholy-Nagy, BR56.5. © Artists Rights Society, New York/VG Bild-Kunst, Bonn. Φωτο: Harvard Art Museums, © President and Fellows of Harvard College). Δεξιά: Kurt Schmidt, “Καρτποστάλ της έκθεσης Μπαουχάους No. 19” (1923) (Harvard Art Museums/Busch-Reisinger Museum, Association Fund, BR49.640. Φωτο: Harvard Art Museums, © President and Fellows of Harvard College)
Ολόκληρη η συλλογή Μπαουχάους του Χάρβαρντ διαθέσιμη online Facebook Twitter
Ολόκληρη η συλλογή Μπαουχάους του Χάρβαρντ διαθέσιμη online Facebook Twitter
Wilhelm Wagenfeld, “Σετ καφέ και τσαγιού 5 τεμαχίων” (1924–25) (Harvard Art Museums/Busch-Reisinger Museum, δωρεά της Hanna Lindemann, BR52.22- 26. © Artists Rights Society, New York/VG Bild-Kunst, Bonn. Φωτο: Harvard Art Museums, © President and Fellows of Harvard College)
Ολόκληρη η συλλογή Μπαουχάους του Χάρβαρντ διαθέσιμη online Facebook Twitter
Τούρτα Μπαουχάους φτιαγμένη για τα 80α γενέθλια του Walter Gropius (1963) (Walter Gropius Papers, file 22. Harvard Art Museums Archives, Harvard University, Cambridge, MA)
Ολόκληρη η συλλογή Μπαουχάους του Χάρβαρντ διαθέσιμη online Facebook Twitter
Paul Klee, “Newly Built Pyramid with the Eye of the Moon” (1919) (Harvard Art Museums/Busch-Reisinger Museum, Bequest of Joy C. and Marion J. Levy, Jr., 2015.71. © Artists Rights Society, New York/VG Bild-Kunst, Bonn. Φωτο: Ali Elai – Camerarts)
Ολόκληρη η συλλογή Μπαουχάους του Χάρβαρντ διαθέσιμη online Facebook Twitter
Herbert Bayer, “Study for Verdure [Harvard Graduate Center Mural]” (1950) (Harvard Art Museums/Busch-Reisinger Museum, Transfer from Harvard Corporation, 1950.106. © Artists Rights Society, New York/VG Bild-Kunst, Bonn. Φωτο: Harvard Art Museums, © President and Fellows of Harvard College)
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ