«Οι Άραβες καταγγέλλουν συνεχώς τη Δύση για όλα τα κακά που τους ταλαιπωρούν, αλλά...»

«Οι Άραβες καταγγέλλουν συνεχώς τη Δύση για όλα τα κακά που τους ταλαιπωρούν, αλλά...» Facebook Twitter
Ακρωτηριασμός πολίτη απ' το Ισλαμικό Κράτος
49

Διάβασα και άκουσα δεκάδες απόψεις που συμπυκνώνονται με δυο λόγια στο «Οι Δυτικοί είναι οι Κακοί και οι τζιχαντιστές, αν όχι οι Καλοί, αυτοί που υπέφεραν απ' τη Δύση και γι' αυτό κάνουν ότι κάνουν». Αυτή η άποψη είναι πολύ δημοφιλής, μαζί με αυτήν που, κουνώντας το δάχτυλο λέει «νοιαστήκατε για τους νεκρούς στη Γαλλία αλλά όχι γι' αυτούς στην Συρία». 

Έχει μερίδιο ευθύνης η Δύση, όπως έχει μερίδιο ευθύνης και η Ανατολή. Οι άνθρωποι είναι άνθρωποι, και ανέκαθεν πολεμούσαν με χίλιες δυο αιτίες κι αφορμές - τη θρησκεία, την επέκταση των συνόρων τους, το οικονομικό όφελος. Παρανοϊκοί αιμοσταγείς δολοφόνοι (και πρόβατα έτοιμα να τους ακολουθήσουν) υπάρχουν παντού. 

Ως αντίβαρο στις τυφλές επικρίσεις εναντίον της Δύσης, θα δημοσιεύουμε ένα μικρό απόσπασμα από ένα βιβλίο του Κορνήλιου Καστοριάδη («H άνοδος της ασημαντότητας»). 

Αξίζει να διαβαστεί, ειδικά απ' όσους θεωρούν πως η Δύση και ο Διαφωτισμός ήταν και είναι μονίμως οι Κακοί της υπόθεσης. 

«Οι Άραβες καταγγέλλουν συνεχώς τη Δύση για όλα τα κακά που τους ταλαιπωρούν, αλλά...» Facebook Twitter

ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ

Το βαρύ προνόμιο της Δύσης

Υπάρχει κάτι το οποίο αποτελεί την ιδιομορφία, τη μοναδικότητα και το βαρύ προνόμιο της Δύσης: πρόκειται γι' αυτή την κοινωνικο-ιστορική αλληλουχία που ξεκινά στην αρχαία Ελλάδα και αρχίζει ξανά, από το 11ο αιώνα και μετά, στη δυτική Ευρώπη. Αυτή είναι η μόνη στην οποία βλέπουμε να προβάλει ένα πρόταγμα ελευθερίας, ατομικής και συλλογικής αυτονομίας, κριτικής και αυτοκριτικής.


H πιο εντυπωσιακή επιβεβαίωση αυτού είναι ακριβώς ο λόγος ο οποίος καταγγέλλει τη Δύση. Διότι στη Δύση έχουμε τη δυνατότητα (τουλάχιστον ορισμένοι από εμάς) να καταγγέλλουμε τον ολοκληρωτισμό, την αποικιοκρατία, το δουλεμπόριο των Μαύρων, την εξόντωση των Ινδιάνων στην Αμερική.

Όμως, δεν έχω δει τους απογόνους των Αζτέκων, των Ινδών ή των Κινέζων να κάνουν μια ανάλογη αυτοκριτική. Απεναντίας, βλέπω ότι ακόμη και σήμερα οι Ιάπωνες αρνούνται τις θηριωδίες που διέπραξαν κατά το B Παγκόσμιο Πόλεμο.


Τις πταίει


Οι Άραβες καταγγέλλουν συνεχώς ότι για όλα τα κακά που τους ταλαιπωρούν εξαθλίωση, έλλειψη δημοκρατίας, διακοπή της εξέλιξης του πολιτισμού τους κ.λπ. ευθύνεται η αποικιοκρατία την οποία υπέστησαν από τους Ευρωπαίους.

Ωστόσο, η αποικιοκρατία σε αρκετές αραβικές χώρες διήρκεσε στη χειρότερη περίπτωση 130 χρόνια (αυτό συνέβη στην Αλγερία, 1830-1962). Όμως οι ίδιοι αυτοί Άραβες, πριν από την αποικιοκρατία των Ευρωπαίων, είχαν υποστεί για 5 αιώνες το ζυγό των Τούρκων. H τουρκική κυριαρχία στην εγγύς και τη Μέση Ανατολή αρχίζει τον 15ο αιώνα και τελειώνει το 1918. Αλλά οι Άραβες και οι Τούρκοι κατακτητές τους, που ήταν ομόθρησκοί μουσουλμάνοι, δεν μιλούν ποτέ για την κυριαρχία αυτή.


Πάντως, η εξέλιξη της αραβικής κουλτούρας σταμάτησε το 11ο με 12ο αιώνα, δηλαδή οκτώ αιώνες πριν καν να μπορεί να γίνει λόγος για την κατακτητική επέκταση της Δύσης.

Εξάλλου και αυτή η ίδια η αραβική κουλτούρα βασίστηκε στις κατακτήσεις, την εξόντωση και τη λίγο έως πολύ βίαια επιβολή της ισλαμικής θρησκείας στους κατακτημένους πληθυσμούς. Στην Αίγυπτο το 550 μ.X. δεν υπήρχαν Άραβες, όπως δεν υπήρχαν Άραβες, τότε, στη Λιβύη, στην Αλγερία, στο Μαρόκο, στο Ιράκ. Οι Άραβες που βρίσκονται τώρα εκεί είναι απόγονοι των κατακτητών που κυρίευσαν αυτές τις χώρες και που επέβαλαν, με ή χωρίς βία, στους τοπικούς πληθυσμούς τη δική τους θρησκεία. Δεν βλέπω όμως να γίνεται καμία κριτική αυτών των γεγονότων μέσα στο χώρο του αραβικού κόσμου.


Κατά τον ίδιο τρόπο μιλάμε, βεβαίως, για το δουλεμπόριο των Μαύρων από τους Ευρωπαίους (16ος αιώνας και εντεύθεν), αλλά δεν μιλάμε ποτέ για το γεγονός ότι το δουλεμπόριο και η συστηματική υποδούλωση των Μαύρων στην Αφρική τα εγκαινίασαν Άραβες έμποροι (11ος-12ος αιώνας και εντεύθεν), με τη συνενοχή-συμμετοχή, όπως πάντα, βασιλιάδων και φυλάρχων. Επίσης, δεν μιλάμε για το γεγονός ότι η δουλεία δεν καταργήθηκε αυθόρμητα σε καμία ισλαμική χώρα και ότι σε κάποιες από αυτές η δουλεία ισχύει ακόμη και σήμερα.


Δεν θέλω να πω με κανέναν τρόπο ότι όλα αυτά απαλείφουν τα εγκλήματα που διέπραξαν οι Δυτικοί. Λέω μόνον ότι η ιδιαιτερότητα του δυτικού πολιτισμού έγκειται ακριβώς στην ικανότητά του για αυτο-αμφισβήτηση και αυτοκριτική.


Στην ιστορία της Δύσης, όπως και σε όλες τις άλλες ιστορίες, υπάρχουν θηριωδίες και φρικαλεότητες. Αλλά, όμως, μόνον η Δύση δημιούργησε την ικανότητα για εσωτερική αμφισβήτηση των ίδιων των θεσμών και των ιδεών της εν ονόματι της λογικής συζήτησης μεταξύ των ανθρώπων, η οποία παραμένει ανοιχτή στο διηνεκές και δεν αναγνωρίζει έσχατο δόγμα.

49

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tι κάνει την αγάπη τόσο δύσκολη;

Βιβλίο / Tι κάνει την αγάπη τόσο δύσκολη;

Γνωστός από το αιρετικό βιβλίο του "Έρωτος Φύσις", ο πατέρας Φιλόθεος αναγνωρίζει τις ομοιότητες μεταξύ ψυχοθεραπείας και θρησκείας και τις προσπάθειες της επίσημης Εκκλησίας να προσεκλύσει "νέα πελατεία". Τονίζει, όμως, πάντα ότι το μέτρο της αληθινής πίστης είναι μόνο η αγάπη.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΑΡΙΑΝ ΛΑΖΑΡΙΔΗ
«Δεν υπάρχει ελεύθερη βούληση, τελεία και παύλα», σύμφωνα με επιφανή Αμερικανό νευροεπιστήμονα

Ιδέες / «Δεν υπάρχει ελεύθερη βούληση, τελεία και παύλα», σύμφωνα με επιφανή Αμερικανό νευροεπιστήμονα

Ο Robert Sapolsky, καθηγητής Νευρολογίας και Νευροχειρουργικής στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι σχεδόν όλη η ανθρώπινη συμπεριφορά είναι πέρα από τον συνειδητό μας έλεγχο.
THE LIFO TEAM
Μικαέλ Φεσέλ: «Η αμφισβήτηση του κατεστημένου είναι αδιαχώριστη από μια νέα οικονομία των σωμάτων και των ηδονών»

Βιβλίο / Μικαέλ Φεσέλ: «Η αμφισβήτηση του κατεστημένου είναι αδιαχώριστη από μια νέα οικονομία σωμάτων και ηδονών»

Μπορούμε, άραγε, ζώντας σε έναν άδικο κόσμο, να απολαμβάνουμε απενοχοποιημένα και δίχως να συναινούμε έστω αθέλητα στην ανισότητα και στην εκμετάλλευση; Είναι η ηδονοθηρία καθαρά ατομική, και ατομικιστική, υπόθεση ή μπορεί να ενταχθεί οργανικά στις πολιτικές της επιθυμίας και των σωμάτων; Πόσο επίκαιρα είναι σήμερα συνθήματα όπως το «επανάσταση για την καύλα της»; Ιδού πώς το φιλοσοφεί το θέμα ο συγγραφέας του βιβλίου «Κόκκινα Φανάρια – Η ηδονή και η αριστερά» (εκδ. Πόλις).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νικόλας Φουρτζής: «Η ποικιλομορφία είναι μια ευκαιρία»

The Upfront Initiative / Νικόλας Φουρτζής: «Η ποικιλομορφία είναι μια ευκαιρία»

Ο Corporate Marketing, Communications & CSR Manager της Teleperformance Greece, μιας από τις πιο πολυπολιτισμικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, μιλά στη LiFO για τις πολιτικές που προωθούν την συμπερίληψη και την ορατότητα.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

σχόλια

18 σχόλια
Ισοπέδωση είναι να εξομοιώνεις μία θρησκευτική αίρεση με μία θρησκεία αυτή καθ' αυτή, και ακόμη χειρότερα να απορρίπτεις την ύπαρξη του Ενός και Μοναδικού Θεού!! Επειδή στα πιό πολλά αν όχι σε όλα τα σχόλια απουσιάζει η ιστορία ... καλό είναι να αναφερθεί ότι οι πρώτοι "πορθητές" της "Βυζαντινής" Κωνσταντινούπολης δεν ήταν οι απολίτιστοι, κακοί, φανατικοί, μισαλλόδοξοι Μουσουλμάνοι Ισλαμιστές Σαλαφιστές, Γουαχαμπιστές Σουνίτες και Σιίτες, αλλά οι πολιτισμένοι και μετέπειτα Αναγεννημένοι Δυτικοί "Χριστιανοί"!!!! Και ας μπουν όλοι οι Δυτικό-"λιγούρηδες" σε κανένα ιστορικό site να δουν αναφορές από το έργο αυτών των Δυτικών "πιστών" στις χώρες όπου είναι "Ορθόδοξοι Χριστιανοί". Και ας μην πούμε ότι άλλαξε η Δύση γιατί πέταξε από πάνω της το δικό της Χριστιανικό φανατισμό - φονταμεταλισμό! Δεν έχουν καμία απολύτως σχέση η Παλαιά και Καινή Διαθήκη του Θεού με την Αποικιοκρατία, τον Καπιταλισμό , τον ΣοσιαλοΚομμουνισμό ή ακόμη και την "Χριστιανοδημοκρατία" της Ιταλίας και της Γερμανίας. Ας σταματήσουμε επιτέλους να κατηγορούμε το Θεό και το ξεκάθαρο λόγο Του για τις δικές μας απάνθρωπες και ανθρωποκτόνες τακτικές, πολιτικές και ιδεολογίες!!!!!!
Μόνο μια μικρή παρατήρηση Άρη, μιας και ξανάβαλες το πολύ αξιόλογο άρθρο σου. Η φωτογραφία μάλον απεικονίζει ακρωτηριασμό χεριού. Ακόμα χειρότερο από τον αποκεφαλισμό κατά τη γνώμη μου. Τουλάχιστον στη μία περίπτωση πεθαίνεις και τελειώνουν τα βάσανά σου, στη δεύτερη ζεις και νιώθεις απίστευτο πόνο για καιρό. Και αυτό επειδή απλά μπορεί να έκλεψες φαγητό. Με απελπίζει η απανθρωπιά στον κόσμο μας.
Πάντα στην ιστορία είναι τι θα επιλέξεις να συμπεριλαβεις και τι να παραλείψεις. Όπως και ότι όλα τα κρίνεις στο πλαίσιο και την εποχή που τα δημιούργησε. Από τις "απορίες" του Μπρεχτ ή το «Καθρέφτες. Μια σχεδόν παγκόσμια ιστορία» από τον Εντουάρντο Γκαλεάνο η ιστορία σε κάνει να αναρωτιέσαι. Εμένα όμως μια και όλα τα θίγει το άρθρο ή τα σχόλια αυτού που με σοκάρει το γεγονός πως ένας πατέρας αποφασίζει να κάνει αυτό.
Εξαιρετική συζήτηση από όλους τους σχολιαστές, είναι πραγματικά κάποιες φορές έξτρα εποικοδομητικό και απολαυστικό αυτό που γίνεται (καί) εδώ μέσα. Διάβασα όλα τα σχόλια, έμαθα κάποια πράγματα, ήθελα να πω άλλα τόσα, αλλά τελικά θα αρκεστώ στο παρόν: ότι γι αυτό ακριβώς μιλάει ο Καστοριάδης :)Love
Το αυτομαστίγωμα αυτό το κάνουν μόνο οι ακροαριστεροί στη Δύση.Λιγότερο από ενδιαφέρον για την Ισλαμική Ανατολή και περισσότερο από απύθμενο μίσος προς τη Δύση που δεν υποτάχθηκε στον Κομμουνιστικό ολοκληρωτισμό.
Η ανοησία στην σκεψη είναι το προσόν των ηλιθίωνπου δικαιολογούν τα πάντα και που ταυτίζουν τον πολιτισμένο με τον απολίτιστο και που σεν βλέπουν ποια πολιτικοοικονομικα συμφεροντα της δύσης και της Τουρκίας είναι πίσω από τους ισλαμοφασίστες
"...Λέω μόνον ότι η ιδιαιτερότητα του δυτικού πολιτισμού έγκειται ακριβώς στην ικανότητά του για αυτο-αμφισβήτηση και αυτοκριτική..." (Καστοριάδης)Επειδή ο Άρης αναφέρεται στο τέλος του δικού του κειμένου και στους επικριτές του Διαφωτισμού (και εννοεί αν καταλαβαίνω καλά, τόσο εκείνους που επιτίθενται από τα δεξιά, όσο και εκείνους που ασκούν την κριτική τους από αριστερά), θα ήθελα να προσθέσω μερικές σκέψεις για τον αντι-ορθολογισμό της σύγχρονής ελληνικής Αριστεράς, που τελικά την έκανε να συμπεθεριάσει με την εθνικιστική Δεξιά. Μπορεί ο Καστοριάδης να εγκωμιάζει την αυτοκριτική που κάνουν οι δυτικές κοινωνίες, δεν αναφέρεται όμως θετικά σε οιαδήποτε μορφή αυτοκριτικής, αλλά συγκεκριμένα στην "ικανότητα για αυτο-αμφισβήτηση και αυτοκριτική" που γίνεται "εν ονόματι της λογικής συζήτησης μεταξύ των ανθρώπων, η οποία παραμένει ανοιχτή στο διηνεκές και δεν αναγνωρίζει έσχατο δόγμα". Πρόκειται με άλλα λόγια για αυτοκριτική που γίνεται ορθολογικά, και που προσπαθεί να επιτύχει όσο το δυνατόν περισσότερη αντικειμενικότητα.Η κριτική που κάνουν πολλοί στην Ελλάδα για την Δύση και τον Διαφωτισμό δεν είναι ορθολογική. Θυμίζει σε πολλά την αυτοκριτική της δυτικής διανόησης και του καλλιτεχνικού κόσμου των αρχών του 19ου αιώνα, που έγινε στα πλαίσια του κινήματος του Ρομαντισμού (που εν περιλήψει αποτέλεσε αντίδραση στην Βιομηχανική Επανάσταση, εξήρε το συναίσθημα αντί της λογικής, εξιδανίκευσε την υποτιθέμενη "αγνότητα" είτε εξωτικών πολιτισμών--Οριενταλισμός--είτε παρελθουσών ιστορικών περιόδων--Μεσαιωνική και Γκόθικ λογοτεχνία). Για την εθνικιστική Δεξιά, η συνάφεια με τέτοιες ιδέες είναι αναμενόμενη, διότι ο Εθνικισμός στην Ευρώπη έχει τις βάσεις του στον Ρομαντισμό. Για την Εκκλησία επίσης δεν το συζητώ, διότι δεν έχει καμιά σχέση με τον ορθολογισμό (παρά μόνο στα λογιστικά/οικονομικά της). Η κυριαρχία όμως αντι-ορθολογικών, βολονταριστικών, σχεδόν αυτιστικών τρόπων ανάγνωσης της πραγματικότητας στους κόλπους σχεδόν σύσσωμης της σύγχρονής μας Αριστεράς είναι τεράστιο πρόβλημα. Και αναφέρομαι βεβαίως στην ελληνική Αριστερά, διότι η mainstream Αριστερά σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχει πολλούς λογικούς ανθρώπους (ή τέλος πάντων κάποιους ανθρώπους που θα μπορούσα π.χ. να ψηφίσω). Η ειρωνεία είναι πως οι κομμουνιστές στο παρελθόν θεωρούσαν τους εαυτούς τους επιστήμονες της ιστορίας, αλλά από τη δεκαετία του '60 και μετά, λόγω κυρίως της απογοήτευσης από τον ολοκληρωτισμό της ΕΣΣΔ (όσοι δεν ήταν σταλινικοί, δηλαδή), λόγω της ανόδου των απελευθερωτικών κινημάτων του "3ου Κόσμου", λόγω καταστροφής του περιβάλοντος και οικολογίας, οδηγήθηκαν πολύ συχνά στο άλλο άκρο, προσεγγίζοντας έναν αντι-Δυτικό και σε πολλές περιπτώσεις αντιορθολογικό τρόπο σκέψης, από τον οποίο πολλοί αριστεροί στην Ελλάδα δεν έχουν βγει ακόμα. Το βλέπεις στον τρόπο που ακόμα και τώρα κάποιοι αντιμετωπίζουν τον πολιτισμικά "Άλλον" λες και είναι ο Ευγενής Άγριος (μια από τις έννοιες/μύθους του Ρομαντικού Πριμιτιβισμού). Εν τέλει ο αλλοπρόσαλλος αυτός τρρόπος ανάγνωσης της πραγματικότητας κρύβει και έναν κάποιο μη-συνειδητοποιημένο επιλεκτικό ρατσισμό, αλλά προδίδει και πολύ ναρκισσισμό.Να τελειώσω επαναλαμβάνοντας πως μη ορθολογική αυτοκριτική κάνουν και οι μουσουλμανικές κοινωνίες, και καταλήγουν στον συμπέρασμα πως για την δική τους κακοδαιμονία φταίει η νεωτερικότητα--άρα "οπισθεν ολοταχώς!" και "Τζιχάντ!" Δεν προτείνω φυσικά να αφεθούμε κι εμείς, σαν τον Kurtz στο Heart of Darkness, και να γίνουμε σαν αυτούς που μας απειλούν.
Η Ευρώπη και γενικώς η Δύση όντως ευθύνονται για μερικές από τις πιο σπουδαίες εφευρέσεις; Απ'την μια σωστό, απ'την άλλη μήπως δε ευθύνεται η Δύση, αλλά απλώς οι άνθρωποι που τις εφεύρεσαν; Κι εγώ υπήρξα "αυτομαστιγωτής" και ακόμα είμαι, ίσως όχι σε μεγάλο βαθμό. Και λέω, δε πρέπει, πιστεύω, να καυχιόμαστε καθόλου γι αυτό γιατί δεν έχει σημασία. Είτε γεννήθηκες στην Δύση, είτε στην Ανατολή ή όπου αλλού. Εγώ γεννήθηκα μια στιγμή και από τότε ξεκινάει η προσωπική μου ιστορία. Δε συμμετείχα ούτε στην Ελληνική Επανάσταση, ούτε στους Περσικούς Πολέμους ούτε σε κανένα αλλο σημειο που μαθαινουμε στα ελληνικά βιβλία ιστοριας. Περα τους προγονους μου , δε με συνδεει τιποτε με την χωρα αυτη. Είμαι ανθρωπος. Αυτό. Δε μ'αρεσει να σκεφτομαι με συνορα και ημισφαιρια, αλλα με ανθρωπους. Δε νομιζω καποιος απ'τους αναγνωστες να εχει συμμετασχει στα γεγονοτα που μαθαινουν τα παιδια στα σχολεια. Αν εχει, υποκλινομαι. Και τέλος, η βία είναι ωμή σε οποιο ημισφαιριο , χώρα, ηπειρο. Και, ναι, η Ευρωπη ειχε, και εχει βία. Ωμή. Πολεμοχάρηδες, κρυφοι ή οχι, υπαρχουν και βρισκονται διπλα μας.Ευτυχώς, τις περισσοτερες φορες ειναι κατα των αντιληψεων μας. Και των Συριων ειναι, κατα γεννητης, ολων ειναι. Απλώς δε μπορείς να σταματήσεις τις πλύσεις εγκεφαλου, της Δυσης και της Ανατολής...Υ.Γ. Και μη νομιζουμε οτι οι κυβερνησεις της Δυσης δεν στηριζουν οτι βρουν για πετρελαιο και χρημα, εστω και κρυφα.
"Ο στόχος της βομβιστικής επίθεσης ήταν η σιιτική περιοχή της Βηρυτού, που ελέγχεται από την Χεζμπολάχ, οργάνωση σύμμαχο του Ιράν"New York TimesΦαντάσου κάποιος να έγραφε την είδηση με τον ίδιο τρόπο"Ο στόχος των βομβιστικών επιθέσεων ήταν το Παρίσι, μια πόλη που ελέγχεται από την αστυνομία της Γαλλίας, χώρα, σύμμαχο του Ισραήλ".Στην κίνηση ιδεών, μην ξεχνάτε ότι εκπροσωπείτε μόνο την δική σας αλήθεια.
Δεν βλέπω πως λανθάνουν οι δημοσιογράφοι των New York Times (ενώ εμείς ε!!!! το φυσάμε!!!) δίνοντας την ισορροπία δυνάμεων. Για τον μέσο Αμερικανό άλλωστε που συχνά μπερδεύεται γεωγραφικά μια χαρά το βρίσκω.
Λανθάνουν γιατί χρησιμοποιούν δύο μέτρα και δύο σταθμά...στην ισορροπία δυνάμεων. Ο "μέσος Αμερικάνος" θαρρώ πως είναι σε καλύτερη γνώση της γεωγραφίας από όσο ο "μέσος Έλληνας", που κάνει για πρωταγωνιστής στο "Goodbye Lenin"
Βρε συ Ανώνυμε, δεν σε καταλαβαίνω: Η Βηρυτός έχει και σουνιτικές και σιιτικές περιοχές--άρα το "σιιτική περιοχή της Βηρυτού" δεν είναι καθόλου πλεονασμός. Επίσης δεν ελέγχονται όλες οι σιιτικές γειτονιές απ'την Χεζμπολάχ. Κατά τ'άλλα, όντως, το "Χεζμπολάχ, οργάνωση σύμμαχο του Ιράν" δεν χρειαζόταν. Αλλά πόσοι το ξέρουν αυτό; Εδώ υπάρχει ακόμα κόσμος που νομίζει πως οι Τούρκοι, οι Ιρανοί, ή οι Άραβες είναι ο ίδιος λαός--επειδή είναι μουσουλμάνοι. Ειλικρινά αναρωτιέμαι αν π.χ. ο Τσίπρας ξέρει τη διαφορά.:-)
Αγαπητέ Ashton Heston III και το Παρίσι – όπως και η Ευρώπη και ο κόσμος όλος - έχει καθολικές, προτεσταντικές, ορθόδοξες, μουσουλμανικές, βουδιστικές… περιοχές, περιοχές ακόμη άθεων. Γιατί δεν νοιώθουμε την ανάγκη να προσδιορίσουμε την προέλευση (θρησκευτική ή εθνοτική) των απωλειών άμαχου πληθυσμού των επιθέσεων σε μια ευρωπαϊκή πόλη και την νοιώθουμε σε μια περιοχή όπως η Βηρυτός; Για τον απλούστατο λόγο – κατά την εκτίμηση μου – γιατί η περιοχή αυτή (ο Λίβανος όπως και όλη η Μέση Ανατολή) μας ενδιαφέρει αποκλειστικά γεωπολιτικά. (Σκέψου αναφορές όπως ο πόλεμος στο Ιράκ θα αυξήσει τις τιμές του πετρελαίου ή η ανάφλεξη στη Συρία απειλή τις σχέσεις της Ελλάδας με την Τουρκία). Ο πληθυσμός της Μέσης Ανατολής a prior γίνεται αποδεκτός στο δυτικό κόσμο ως μέρος μιας σύγκρουσης – οπότε συνειδησιακά δεν είναι άμαχος, αλλά εμπλεκόμενος. Ο άμαχος πληθυσμός αποκτώντας προέλευση και ταυτότητα αυτομάτως συνειδησιακά αποτελεί μέρος μιας εμπόλεμης σύγκρουσης και συμπερασματικά χάνει το ηθικό έρεισμα του αμάχου – και γίνεται μέρος της σύγκρουσης. Όταν ο Πάμπλο Εσκομπάρ ανατίναζε μαγαζιά στην Μπογκοτά της Κολομβίας τη δεκαετία το 80 για να ξεφύγει το ανθρωποκυνηγητό που είχε εξαπολύσει εναντίον του η κολομβιανή αστυνομία και η CIA δεν ήταν «επιθέσεις ενός καθολικού», αλλά «επιθέσεις ενός εγκληματία». Ο Μπρέϊβικ – κατά την επίσημη μιντιακή αργκό ήταν «παρανοϊκός μακελάρης», όχι ένας χριστιανός σταυροφόρος. Αν θέλεις την άποψη μου εν τέλει αυτοί οι διαχωρισμοί είναι ανθρώπινοι.Στον σημερινό «παγκόσμιο» κόσμο, όσο και αν δεν θέλουμε να το παραδεχτούμε συνεχίζουμε να νοιαζόμαστε για το χωραφάκι μας. Δεν είναι κακό. Ανθρώπινο είναι.Όπως σωστά αναφέρεις, αν στο αντιστρέψω εδώ υπάρχει ακόμα κόσμος – του αραβικού κόσμου - που νομίζει πως οι Αμερικανοί, οι Βρετανοί, οι Ισραηλίτες, οι Γάλλοι, οι Γερμανοί είναι ίδιοι γιατί απλά είναι μέρος μιας συμμαχίας ενάντια του αραβικού κόσμου. Η διαδικασία είναι γνωστή και επιστημονικά ορίζεται ως nouvelles domestication ή news domestic. Εδώ ένα ενδιαφέρον επιστημονικό άρθρο: Localizing the global: ‘domestication’ processes in international news production. file:///C:/Documents%20and%20Settings/Administrator/%CE%A4%CE%B1%20%CE%AD%CE%B3%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AC%20%CE%BC%CE%BF%CF%85/Downloads/Clausen-2004.pdf Να και μια ομιλία περί αυτού: https://www.youtube.com/watch?v=nItwVO9stX8(Ξέρω Ted…μπλιάχ, αλλά!) Όσο για τον Τσίπρα… θα θελα να αφιερώσω αυτό. https://www.youtube.com/watch?v=r35OsSLfy5oΥ.γ. Sorry για το name dropping, θέλω να πιστεύω ότι οι αναφορές που παρέθεσα δεν έγιναν αποδεκτές ως μια προσπάθεια να κάνω τον έξυπνο. Απλά θεώρησα ότι ίσως βοηθήσουν. Εκτός από το τελευταίο link…που από αυτό ναι, διεκδικώ δόξα!
Ανώνυμε στο Λίβανο γίνονται τρομοκρατικές ενέργειες, οι οποίες ως αφορμή έχουν πολιτικοθρησκευτικές διαφορές (στις χώρες της Μέσης Ανατολής πολιτική και θρησκεία είναι αλληλένδετες), γι' αυτό και αναφέρεται η περιοχή που σημειώθηκε η έκρηξη γιατί είναι μία ένδειξη για τα θύματα-στόχους και για τους πιθανούς δράστες. Ο Έσκομπάρ, τον οποίο αναφέρεις, έβαζε βόμβες στα πλαίσια του Ναρκοπολέμου και όχι των θρησκευτικών του πεποιθήσεων, οπότε δε χρειαζόταν να αναφερθεί ότι ήταν καθολικός (ήταν?who cares). Όσο για το Μπρέιβικ ήταν ακροδεξιός (κατι που αναφέρθηκε πολλές φορές τις μέρες που συνέβη το γεγονός).Συμπέρασμα σε οποιοδήποτε γεγονός αναφέρουμε τα στοιχεία εκείνα που μπορεί να δώσουν μια ένδειξη για τις πραγματικές προθέσεις των δραστών.
Ανώνυμε πάνω κάτω στα λέει και ο/η hali houli... Μιλάς λες και βάζουμε εμείς τη θρησκέια στην κουβέντα, για να εξυπηρετήσουμε τα μιαρά δυτικά μας συμφέροντα.Αν κάποιος σκοτώσει μαύρους με ρατσιστικά κίνητρα, θα τονίσω ότι είαι λευκός και ρατσιστής. Αν κάποιος χαράζει αγκυλωτούς σταυρούς στα κορμιά των θυμάτων του, θα τονίσω ότι είναι νεοναζί. Αν κάποιος πριν την επίθεση αυτοκτονίας δηλώνει στην κάμερα "Θα σφάξω όλους τους απίστους για να διαδώσω το λόγο του Προφήτη", θα τονίσω ότι είναι ισλαμιστής.Αν ο Εσκομπάρ σκότωνε αλλόθρησκους απαγγέλοντας χωρία από την Αποκάλυψη του ιωάννη, θα τονίζαμε όντως ότι πρόκειται για εγκλήματα φανατισμένου καθολικού. Δηλαδή 'ντάξει, θέλετε να μας τρελάνετε μερικοί...
όντως, αυτό που ξεχωρίζει τους ισλαμιστές είναι ότι είναι οι πιο παρανοϊκοί και επιθετικοί από όλους - δείτε κι αυτό το βίντεο με τα νέα τους κατορθώματα https://youtu.be/SrGmjHeNeFs
Αγαπητή Iris Prismatica χαίρομαι που μου προσφέρατε ανέξοδα το έρεισμα για το επιχείρημα μου. Λέτε: «Αν κάποιος πριν την επίθεση αυτοκτονίας δηλώνει στην κάμερα "Θα σφάξω όλους τους απίστους για να διαδώσω το λόγο του Προφήτη", θα τονίσω ότι είναι ισλαμιστής». Όχι αγαπητή. Είναι εξτρεμιστής με θρησκεία του το Ισλάμ. Το τι επικαλείται και στο όνομα ποιας αξίας, ιδέας, θρησκείας εκτελεί την επίθεση του, δεν παντρεύεται με το θρήσκευμα του. Είδατε ποιος «ο διάβολος» κρύβεται στις λεπτομέρειες. Δεν σας κατηγορώ, αλλά διαπράξατε αυτό το λάθος για το οποίο επιχειρηματολογώ. Αγαπητή hali houli, επίσης μου προσφέρατε τη βάση της επιχειρηματολογίας μου. Λέτε: «Στις χώρες της Μέσης Ανατολής πολιτική και θρησκεία είναι αλληλένδετες». Από πού τα εξάγατε αυτό το συμπέρασμα; Στις χώρες της Μέσης Ανατολής τα κύρια αιτήματα των ανθρώπων είναι τροφή, φάρμακα, στέγη, ηλεκτρικό. Ό,τι ζητάνε όλοι οι άνθρωποι. Σε ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή κάτω από το ζυγό του Ισλαμικού Κράτους, κάποιος μανάβης λέει πως νοιώθει πολύ χαρούμενος που το Ισλαμικό Κράτος ελέγχει την περιοχή, γιατί μπορεί και πηγαινοέρχεται Συρία – Ιράκ, πουλώντας τα προϊόντα του. Απλές ανάγκες. (Οι σπουδές της Μέσης Ανατολής ξεκινούν λέγοντας ότι είναι άτοπη η συζήτηση περί Ισλάμ και Δημοκρατίας) Ο Έσκομπάρ, επίσης για όποιον θυμάται, ισχυριζόταν ότι ο πόλεμος του είναι ενάντια στον αμερικανικό ιμπεριαλισμό στην Λατινική Αμερική για να εναντιωθεί στην πολιτική έκδοσης των συλληφθέντων σε αμερικανικές φυλακές. Προφανώς κουραφέξαλα, αλλά δεν προέταξε κανείς αυτόν τον ανυπόσταστο ισχυρισμό. Και γιατί να υπάρχουν «ακροδεξιοί» μουσουλμάνοι (αδόκιμος όρος ), οι οποίοι καπηλεύονται και δρομολογούν καθαρά υποχθόνια συμφέροντα. Και εν τέλει κάποιος παρακαλώ να μου πει, ποια χώρα, ποια δύναμη, ποια θρησκεία, ποια ιδεολογία στην ανθρώπινη ιστορία δεν ξεκίνησε την επίδοξη αυτοκρατορία της με τον ισχυρισμό ότι αυτή έχει το δίκιο και όχι οι άλλοι πρέπει να αποκεφαλιστούν;
https://www.youtube.com/watch?v=QY5l9tHzzfMΔεν ξέρω γιατί μπαίνω στον κόπο.Κοιτάξτε αγαπητέ. Υπάρχει κάτι που ονομάζεται ιστορικό πλαίσιο. Κάποιος που κλειδώνει τη γυναίκα του σπίτι το 500 π.Χ. δεν είναι ίδιος με κάποιον που την κλειδώνει το 1850 μ.Χ., που δεν είναι ίδιος με κάποιον που την κλειδώνει φέτος.Λοιπόν έχει διαφορά αν κάποιος λέει "έχω δίκιο και θα πάρω τα κεφάλια των άλλων" την εποχή της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, του Τζένγκις Χαν, των σταυροφόρων, ή το δύο χιλιάδες fucking δεκαπέντε. Οι ισλαμιστές δεν κατέβηκαν τώρα από τα δέντρα, είναι και γι' αυτούς 2015. Την τεχνολογία μια χαρά ξέρουν να τη χειρίζονται, γιατί λοιπόν μια μερίδα από αυτούς (με έμφαση στο "μερίδα") μπερδεύει ακόμη τις γυναίκες με τις κατσίκες;Για τον Εσκομπάρ δεν είπες κάτι που να δικαιολογεί γιατί θα έπρεπε να σταθούμε στη θρησκευτική του ταυτότητα, ο καθολικισμός δεν έχει κάποια ιστορική έχθρα με τον ιμπεριαλισμό.Γιατί σε χώρες της Μέσης Ανατολής είναι αλληλένδετα πολιτική και θρησκειά; Η λέξη σαρία σας λέει κάτι; Το να πηγάζουν οι νόμοι από το Κοράνι δεν έχει καμία κοινωνικοπολιτική προέκταση φαντάζομαι;Αν τα μόνα αιτήματα ειναι φαΐ και ρεύμα, γιατί σκοτώνουν συμπατριώτες τους, ΦΤΩΧΟΥΣ σε πολλές περιπτώσεις Άραβες και συγγενικές φυλές, επειδή είναι χριστιανοί ή μετριοπαθείς μουσουλμάνοι;Μ'εμάς να καταλάβω γιατί να βάζουν, αλλά οι Κούρδοι πότε τους καταπίεσαν;Και τέλος, τι πάει να πει "εξτρεμιστής με θρησκεία το Ισλάμ"; Ότι δηλαδή το Ισλάμ είναι συμπτωματικό; Θα μπορούσε να είναι εξτρεμιστής Βουδιστής ας πούμε; Είναι τυχαίο που μόνο στο Ισλάμ είναι διαδεδομένη και αποδεκτή από πολλούς η πρακτική του "μάρτυρα"; Σε όλες τις υπόλοιπες θρησκείες/κουλτούρες, κάποιος που εκτελεί 30 ανθρώπους και αυτοκτονεί θεωρείται κλινική περίπτωση. Κανείς δεν του λέει "μπράβο", ούτε η μάνα του. Ουτε υπάρχουν ολόκληρα στρατόπεδα που εκπαιδεύουν νέους με αυτό το σκοπό.
Aγαπητέ Ανώνυμε χαίρομαι που μου προσφέρεις το έρεισμα για το (ακλόνητο) επιχείρημά μου.Λες " Ο Έσκομπάρ, επίσης για όποιον θυμάται, ισχυριζόταν ότι ο πόλεμος του είναι ενάντια στον αμερικανικό ιμπεριαλισμό στην Λατινική Αμερική για να εναντιωθεί στην πολιτική έκδοσης των συλληφθέντων σε αμερικανικές φυλακές." Πηγή: www.lifo.grΤι μας δείχνει δηλαδή? Ότι αρκεί να προτάξουμε μια μαλακία για τον κακό δυτικό ιμπεριαλισμό για να τσιμπήσουμε ψήφο εμπιστοσύνης από τους δικούς μας και τους λοβοτομημένους όλου του κόσμου! Over and out.
Ένα δίκιο το έχει ο ανώνυμος. Ο Breivik αντιμετωπιστηκε από τα κανάλια σαν παρανοικος και όχι σαν χριστιανός/δυτικός εξτρεμιστης. Από εκεί και πέρα, βλέποντας με ψυχρά στατιστικά, πολλή τρελά έχει πέσει στο Ισλάμ. Λέω, μήπως υπάρχει κάποια σχέση;
Ο πιο έξυπνος τρόπος να καταδικάσεις κάποιον στην αφάνεια και στην οπισθοδρόμηση είναι να τον πείσεις ότι είναι θύμα. Αυτόματα σταματάει να προσπαθεί. Η προσπάθεια είναι κάτι στο οποίο ο άνθρωπος ενστικτωδώς ούτως ή άλλως αντιστέκεται. Αν μάλιστα του δώσεις και ένα ιδεολογικό άλλοθι τότε το γλυκό έδεσε. Αν για όσα συμβαίνουν φταίνε οι άλλοι, τότε εγώ γιατί να αλλάξω;Ο μουσουλμανικός κόσμος δεν έχει την ιστορική εμπειρία ενός διαφωτισμού. Όταν αυτό συμβεί τότε όλα αυτά θα τους φαίνονται μακρινά και ξεχασμένα, όπως φαντάζουν σε εμάς οι σταυροφορίες και η ιερή εξέταση.
Γιατί δεν έχει την ιστορική εμπειρία ενός διαφωτισμού ο μουσουλμανικός κόσμος;Δεν ήταν οι Αραβες που διέπρεψαν στα γράμματα,τις τέχνες και τις επιστήμες για αρκετούς αιώνες;Λαμπρότατο πολιτισμό ανέπτυξαν,πώς το λές με τέτοια ελαφρότητα;Συνέβαλαν με τις μεταφράσεις και τη διάσωση της αρχαίας ελληνικής γραμματείας στον δυτικό διαφωτισμό.Τι ήταν εκείνο που σταμάτησε την εξελικτική τους πορεία,η οθωμανική αυτοκρατορία;Η μήπως η ίδια τους η θρησκεία που,προϊόντος του χρόνου,προσλαμβάνονταν απο τους πιστούς της με τα παραμορφωτικά γυαλιά ακραίων εκδοχών της,καθιστώντας την ιστορικό βαρίδι στην εξέλιξή τους;Γιατί δεν συνέβη το ίδιο με τον χριστιανισμό που,αν και ταυτίστηκε και ο ίδιος με ακρότητες,υπήρξε προωθητικός παράγοντας εξέλιξης;Είναι οι ενδοοικογενειακές θρησκευτικές έριδες;Μα με τέτοιες έριδες,μπορεί και πιο σκληρές,σημαδεύτηκε και ο χριστιανισμός.Είναι ενδογενώς πολεμοχαρές το ίδιο το Ισλάμ όπως ακούγεται τελευταία απο κάποιους λάτρεις του δυτικού τρόπου ζωής και σκέψης,στην σκιά των γεγονότων του Παρισίου;Πώς τότε αυτή η εγγενής βαρβαρότητα του επέτρεψε στην ιστορική του αφετηρία να μεγαλουργήσει;...Είναι προβληματισμοί που δεν φωτίζονται με το κείμενο του Καστοριάδη.
Πολύ πιο απλή από αυτά η αιτία. Για τους χριστιανούς τα δόγματα του χριστιανισμού έπαψαν να αποτελούν κάποια στιγμή νόμο. Σε αυτό βοηθάει το περιεχόμενο της Καινής Διαθήκης, η οποία σε αντίθεση με τα φοβερά πράγματα που λέει και προστάζει η Παλαιά (που πράγματι είχε πιο πολύ τον χαρακτήρα νόμου), είναι πολύ πιο light, περισσότερο νουθετεί παρά προστάζει, ενώ η όποια τιμωρία των αμαρτιών "ανατίθεται" στον θεό. Στον μεσαίωνα πράγματι η εκκλησία αποτέλεσε τον εκφραστή και τηρητή του νόμου, αλλά η μετάβαση στον διαφωτισμό ήταν ευκολότερη, γιατί πολύ απλά για να μεταβούμε σε αυτόν δεν χρειάστηκε να καταργήσουμε τα διδάγματα του χριστιανισμού, αλλά απλά να τα ερμηνεύσουμε διαφορετικά.Αντίθετα το Κοράνι περιέχει 109 διαφορετικά σημεία που περιέχουν ουσιαστικά την ίδια εντολή. Πόλεμο με τους αλλόθρησκους. (μπορείς να τα βρεις εδώ http://www.thereligionofpeace.com/quran/023-violence.htm )Επίσης, η Σαρία είναι νόμος. Και επειδή βασίζεται στο Κοράνι και στα χαντιθ (τα όσα είπε ο Μωάμεθ) δεν μπορεί να αλλάξει, εκτός αν ξανα-έλθει ο Μωάμεθ και αλλάξει το Κοράνι και πει νέα πράγματ (yeah, sure).Και επειδή ο Μωάμεθ έζησε μέχρι το 632 μ.Χ., αυτό σημαίνει ότι οι πιστοί μουσουλμάνοι πρέπει να ακολουθούν ένα νόμο που γράφτηκε και έμεινε αναλλοίωτος εδώ και 1384 χρόνια !!! Πως μπορείς να προοδεύσεις με νομοθεσία 1400 χρόνων;;;Κοντολογις από την μια έχεις μια θρησκεία πιο ευέλικτη, που κατάφερε να προσαρμοστεί (και εξακολουθεί να προσαρμόζεται, έστω και αργά) και από την άλλη μια θρησκεία με πλήρη δομική αδυναμία προσαρμογής.Αυτή είναι και η βασική διαφορά της χριστιανικής δύσης από την μουσουλμανική ανατολή.
Άλλο λέει αν κατάλαβα καλά. Δεν έχουν την ιστορική εμπειρία ενός Διαφωτισμού γιατί ο Διαφωτισμός είναι επαν-επίσκεψη του καθαρού λόγου που στον δυτικό πολιτισμό άνθησε την κλασσική εποχή. Αυτή η επαν-επίσκεψη προυποθέτει και την κριτική και την αφομοίωση των (τότε) επίκαιρων ζητημάτων (πολιτειακών και κοινωνικών αλλά και επιστημονικών) με το παρελθόν.Για το Ισλάμ η άνθησή του πριν από τόσους αιώνες εμπίπτει στην πρώτη "επίσκεψη" (σαν αυτή του κλασσικού αρχαιο-ελληνικού κόσμου που ήταν πρωτότυπη και πρώτη χρονικά). Αναμένουμε να δούμε την επαν-επίσκεψη των αρχών του που θα προυποθέτει -ακριβώς όπως λέει ο Καστοριάδης!- την αυτοκριτική και την δημιουργική αφομοίωση.
"...Γιατί δεν έχει την ιστορική εμπειρία ενός διαφωτισμού ο μουσουλμανικός κόσμος; Δεν ήταν οι Αραβες που διέπρεψαν στα γράμματα,τις τέχνες και τις επιστήμες για αρκετούς αιώνες;..."Κανείς σοβαρός άνθρωπος δε αρνείται πως πολύ σπουδαίοι πολιτισμοί αναπτύχθηκαν και εκτός Ευρώπης, όπως επίσης και το ότι ο Ισλαμικός κόσμος συνέβαλε π.χ. στην Αναγέννηση με τις μεταφράσεις του Αριστοτέλη κλπ. Επίσης να μην ξεχνάμε την Άλγεβρα, που είναι μάλιστα Αραβική λέξη. Ή την συμβολή μουσουλμάνων μαθηματικών, όπως ο Αλ-Χουαρίζμι (απ’το όνομα του οποίου βγαίνει η λέξη “αλγόριθμος”), στην εξέλιξη του μαθηματικού συμβολισμού που χρησιμοποιούμε--όχι μόνο στο σύστημα αρίθμησης, αλλά κυρίως στον τρόπο που κάνουμε πράξεις--(ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΑΤΗ προσφορά στον παγκόσμιο πολιτισμό).Ο Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός όμως ξεχωρίζει από άλλες περιόδους διαφωτισμού--πολιτισμικής άνθισης--(στην Ευρώπη ή αλλού), διότι αμφισβήτησε τις ίδιες βάσεις του Ευρωπαϊκού πολιτισμού εκείνης της εποχής, οδηγώντας σε μια πραγματική υπέρβαση. Ήταν "ένα πρόταγμα ελευθερίας, ατομικής και συλλογικής αυτονομίας", και κυρίως "κριτικής και αυτοκριτικής" όπως λέει ο Καστοριάδης. Και όταν λέμε αυτοκριτικής, δεν εννοούμε απλώς "τις πταίει και είμαστε τόσο αδύναμοι", διότι τέτοιου είδους "αυτοκριτική" κάνουν π.χ. και οι φονταμεταλιστές, (μουσουλμάνοι, αλλά και χριστιανοί, όπως οι δικοί μας Νεοορθόδοξοι--και όλοι καταλήγουν πως η λύση είναι το "όπισθεν ολοταχώς", στις “βασικές αρχές” μιας εξιδανικευμένης Χρυσής Εποχής--ο κάθε φονταμενταλισμός έχει τη δική του--που ποτέ δεν υπήρξε). Αλλά "την ικανότητα για εσωτερική αμφισβήτηση των ίδιων των θεσμών και των ιδεών […] εν ονόματι της λογικής συζήτησης μεταξύ των ανθρώπων, η οποία παραμένει ανοιχτή στο διηνεκές και δεν αναγνωρίζει έσχατο δόγμα", όπως καταλήγει ο Καστοριάδης. Αυτή είναι η προσφορά του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού, η οποία δεν έχει ξεπεραστεί από κανέναν άλλο πολιτισμό έκτοτε. Και οι βάσεις αυτού του τρόπου σκέψης βρίσκονται στην αρχαία Ελλάδα (και αν αυτό στενοχωρεί κάποιους "προχώ", περαστικά τους).
Να προσθέσω σε αυτά που έγραψε ο konstas πως από τις 3 μονοθεϊστικές θρησκείες (Ιουδαϊσμός, Χριστιανισμός, Ισλάμ) μόνο το Ισλάμ υποχρεώνει τον πιστό να αγωνίζεται για την επικράτηση της θρησκείας του. Ο προσηλυτισμός, αν και αποτελεί προτροπή της Καινής Διαθήκης για τους Χριστιανούς, δεν αποτελεί όμως υποχρέωση. Οι δε Εβραίοι δεν επιδιώκουν να προσυλητίσουν κανέναν πέρα από τους "παραστρατημένους" κοσμικούς (secular) Εβραίους.
Η (λεγόμενη)Αραβική αναγέννηση ήταν ένα πιθανότατα συγκυριακό φαινόμενο που είχε να κάνει με κάποιους φιλοπερίεργους χαλίφηδες και μερικούς Πέρσες μαθηματικους ή αστρονόμους φορείς του ακόμα ζωντανού αν και ημιθανούς περσικού πολιτισμού. Και μερικούς σπουδαίους Άραβες βεβαίως. Η ουσία είναι πως υπήρξε σύντομη και από τον 11ο αι και μετά οι Άραβες και συνολικά οι μουσουλμάνου έχουν συνεισφέρει στον πολιτισμό μερικές συνταγές μαγειρικής και (πολύ πόνο)...
@konstasΤο πρόβλημα με τον ισλαμισμό δεν είναι οτι επιδυκνείει δομική αδυναμία αναπροσαρμογής,όπως λές,σε αντίθεση με τον ‘’ευέλικτο’’χριστιανισμό που επιτρέπει την πρόοδο.Το δόγμα ενυπάρχει σαν κύριο συστατικό στοιχείο σε όλες τις θρησκείες.Το κοράνι είναι ενα ιερό κείμενο γεμάτο αντιφάσεις,σε αντίθεση με την χριαστιανική διδασκαλία που είναι πιο εύληπτη στους πιστούς της.Αυτή η δογματική διαύγεια δεν την έφερε σε αντίθεση,ούτε όμως και σε συμπόρευση,με τα πνευματικά κινήματα της Αναγέννησης και του Διαφωτισμού.Απο την άλλη δεν έχουμε μια θρησκεία έμπλεη μισαλλοδοξίας και κηρυγμάτων πολέμου,σε κάθε τι αλλόθρησκο όπως λές.Εχουμε και πάμπολλες κηρυγματικές αναφορές θρησκευτικής ανεκτικότητας και αγάπης.Εξάλλου πως μπορεί η έμφυτη μισαλοδοξία που υπανίσσεσαι,να σταθεί αρωγός σε ιστορικής σημασίας επιστημονικά,καλλιτεχνικά και πνευματικά δημιουργήματα,που καθόλου δεν ήταν συγκυριακά και ούτε βέβαια συνιστούσαν τα πνευματικά καπρίτσια κάποιων μεμονωμένων χαλίφηδων,όπως ισχυρίζεται άλλος σχολιαστής.Ηταν πρόταγμα βαθιάς νεωτερικότητας αυτά τα επιτεύγματα,ο πιο άτεγκτος εχθρός του μεσαιωνικού σκοταδισμού,η γέφυρα για τον δυτικό διαφωτισμό.Στις βαθιές αντιφάσεις της εντοπίζεται το πρόβλημα με αυτή την θρησκεία,πιστεύω,και όχι τόσο στην ακαμψία της,στην πολυεπίπεδη ερμηνεία της η οποία απορρέει απο ένα μωσαικό ευέλικτων εκδοχών,και που επιτρέπει σε μια κάστα παλαβών να σκορπούν τον όλεθρο και την κτηνωδία.
Ναι γιατί ο Διαφωτισμός προφύλαξε την Ευρώπη από τον Χίτλερ, τον Μουσολίνι, τον Φράνκο, το Ολοκαύτωμα, τη γενοκτονία 1,5 εκατομμυρίου Αλγερινών, το απαρτχάιντ (που το δημιούργησαν Άγγλοι και Ολλανδοί), τις μαζικές σφαγές του Τσόρτσιλ στην Ινδία, τον πόλεμο στην Κορέα, στο Βιετνάμ, στο Ιράκ, τις εισβολές στη Λιβύη και την υποστήριξη τού ISIS.
a reminder, Αραβας δεν ειναι απαραίτητα Μουσουλμάνοι (ασχετα αν εχουν ίσως άλλο φυλετικό προφίλ).Υπαρχουν μη μουσουλμάνοι Παλαιστινιοι, Λιβανέζοι, Σύριοι και μέχρι πρότινος και Ιρακινοι... (η εισβολη φρόντισε και τους ξέκανε).Ο Μουσουλμανικος κόσμος, εχει τεραστια ευθυνη για την αναπτυξη και επιβολη του Ουαχαμπιτισμου Σαλαφισμου κλπ. Πρεπει να αντιμετωπισουν αυτο το καρκινωμα και μονοι τους... Η ΙΣΙΣ δεν ειναι μονο τσετσενοι, ειναι και Ιρακινοι και Συριοι (που στρεφονται εναντια και στους συμπατριωτες τους και στους ομοθρησκους τους) και Σαουδαραβες...
Το προφανές δηλαδή και χαίρομαι ειλικρινά που είναι ο Καστοριάδης ειδικά που αποτελεί την αναφορά γι'αυτό. Εγώ θα πώ κάτι άλλο. ΔΕΝ θα απολογηθώ γιατί προτιμώ τον Δυτικό τρόπο ζωής και σκέψης. Ναι σέβομαι όλους τους λαούς και όλες τις θρησκείες (και θου Κύριε μην φτάσουμε να εξισώνουμε τους ακραίους τζιχαντιστές με το Ισλάμ γενικότερα και τους αθώους μουσουλμάνους!). Όμως η μοναδικότητα της Δύσης είναι αυτή που για έναν οργασμικό σπασμό των λίγων δευτερολέπτων μέσα στο χρονικό συνεχές μας έδωσε την ελπίδα ότι μπορούμε να ζήσουμε όπως ακριβώς εμείς επιθυμούμε για τον εαυτό μας. Με ελευθερία λόγου. Με ελευθερία πολιτικής πρωτοβουλίας. Με το δικαίωμα να ελέγχουμε τους κυβερνώντες. Με ελευθερία σεξουαλικής ταυτότητας. Με ελευθερία να προγραμματίσουμε εμείς το πότε κι αν θα σπουδάσουμε ή θα κάνουμε οικογένεια. Με -καλή ή κακή- ελευθερία να δουλέψουμε ή και να μην δουλέψουμε σε κάποιες περιπτώσεις (ας όψονται τα προνιακά συν του δυτικού πολιτισμού). Με ελευθερία να μπορούμε να βγούμε από το σπίτι μας χωρίς να φοβόμαστε ότι κάτι κακό θα μας συμβεί εκεί έξω. Ως τώρα δηλαδή.Δεν θα απολογηθώ που προτιμώ αυτόν τον τρόπο ζωής. Είμαι και σε ηλικία πλέον και σε σημείο εμπειρίας ζωής που δεν με νοιάζει να το παίξω "ευαισθησία" πίσω από ένα πληκτρολόγιο ή και σε μια παρέα ακόμα. Δεν χρειάζεται να μηρυκάζουμε τα απολύτως αυτονόητα κι αν μπορώ να βοηθήσουμε βοηθούμε. Δεν χρειάζεται μετάλλιο γι'αυτό ή τυμπανοκρουσίες. Κι αν κάποιος φανατίζει νέα παιδιά και τα στέλνει να ανατιναχτούν με εκρηκτικά παίρνοντας στον όλεθρο κι άλλους αθώους δεν θα πω "δράση αντίδραση είναι" "αυτά τα όπλα ποιος τους τα πούλησε;" κι όλα αυτά τα κουτοπόνηρα επιχειρήματα. Κάποια πράγματα είναι αιωνίως λάθος κι αν κάτι μας δίδασκει ο δυτικός (κι ο κλασσικός) πολιτισμός είναι ακριβώς αυτό. Σέβομαι την αντίληψή σου ότι πχ. η κλετοριδεκτομή είναι κάτι σημαντικό για το αξιακό σου σύστημα αλλά την σκέψη σου δεν θα σε αφήσω να την επιτελέσεις ως πράξη σε άλλο άνθρωπο -όσο περνάει από το χέρι μου- γιατί είναι ΛΑΘΟΣ στους αιώνες των αιώνων. Είναι λάθος. Πάει και τελείωσε.
Τα ίδια πάνω κάτω λέει και ο Πασκάλ Μπρυκνέρ στην "Τυρρανία της Μεταμέλειας". Για το ότι οι Ευρωπαίοι αυτομαστιγώνονται διαρκώς, θεωρώντας τον εαυτό τους υπεύθυνα για όλα τα κακά του κόσμου, πράγμα που υποδηλώνει και έναν λανθάνοντα ρατσισμό καθώς θεωρούν υποσυνείδητα ότι είναι ανώτεροι από τους άλλους λαούς και μπορούν να καθορίζουν ολοκληρωτικά τη μοίρα των άλλων.
Όλα αυτά για να τα καταλάβει κάποιος,θα πρέπει,αν δεν αντιλαμβάνεται την εποχή που ζει,να ανοίξει κανένα ριμάδι βιβλίο ιστορίας.Αλλά τι περιμένεις σε χώρα που τα ευπώλητα βιβλία συγκρίνονται τουλάχιστον με ένα σακούλι πατατάκια,δηλαδή εύκολα τα τρώς,χωρίς θρεπτικά συστατικά,και μετά σου ανακατεύουν το στομάχι.Ευχαριστούμε κύριε Καστοριάδη.
Ο Καστοριάδης ήταν πολύ σημαντικός φιλόσοφος, το πρόταγμα της αυτονομίας και της αυτοκριτικής ήταν και είναι ζητούμενο μέχρι και σήμερα, αλλά ήταν, όπως όλοι οι φιλόσοφοι, κακός ιστορικός. Έκανε εργαλειακή χρήση των ιστορικών δεδομένων. Η Ευρώπη για να μπορέσει να φτάσει στον διαφωτισμό έπρεπε να περάσει από τους θρησκευτικούς πολέμους του 16ου και 17ου αιώνα. Η πολιτισμένη Ευρώπη έκαιγε γυναίκες στην πυρά όταν ο Νεύτωνας και ο Καρτέσιος θεμελίωναν τον ορθό λόγο στις αυλές των βασιλιάδων που σκλάβωναν αφρικανούς και εξόντωναν ιθαγενείς αμερικανούς. Οι Άραβες είχαν φρίξει από τα εγκλήματα που έκαναν οι σταυροφόροι στους Αγίους τόπους. Τα εγκλήματα της πεφωτισμένης Ευρώπης ωχριούν μπροστά στα ολοκαυτώματα της Γαλλίας, Μεγάλης Βρετανίας και βέβαια Γερμανίας τον 19ο και 20 αιώνα στους "μή έχοντες κριτική ικανότητα¨λαούς της Αφρικής και Μέσης Ανατολής. Ο ισλαμικός φασισμός είναι γέννημα της δύσης και ξερνάει ακόμη τα παιδιά του στα γκέτο των μητροπόλεών μας και τις βομβαρδισμένες αραβικές γειτονιές που δεν θα μάθουμε ποτέ το όνομά τους μέχρι να ακούσουμε κάποιον τζιχαντζιστή να κατάγεται από εκεί.
Όπως σωστά διάβασα σε σχόλιο άλλου σχολιαστή ο ισλαμικός φασισμός σκοτώνει κυρίως Άραβες. Σκέψου το για μια στιγμή. Kαι για να ενσταλάξω μια σταγόνα χιούμορ σε κάτι τόσο σοβαρό...https://youtu.be/-8bqQ-C1PSEΑυτά μόνο η Δύση τα επέτρεψε. Σε όλον τον άλλο κόσμο αν διαφωνείς έστω λεκτικά με την καθεστηκυία αφήγηση έχεις γίνει παρελθόν στο πιτς φυτίλι.
τι λες τωρα; για τον Σαλαφισμο εχεις ακουσει; Για την υποδουλωση των Βαλκανιων απο τους Οθωμανους (την ιδια περιοδο της κακιας αποικιοκρατιας); Μηπως οι Ταλιμπαν και οι λιθοβολισμοι στο Αφγανισταν (πριν την 9/11/2001 ήδη) είναι αποτελεσμα των ... Γαλικών προαστίων;Δεν θυμασαι την ιδια περιοδο ποιοι ηταν οι μεγαλυτεροι προμηθευτες αφρικανων σκλάβων (guess who)
Σωστά, η Δύση φταίει που Σουνητες και Σιίτες μουσουλμάνοι σφάζονται εδω και 13 αιώνες για το αν γνήσιος συνεχιστής του Μωάμεθ είναι ο πεθερός του ή ο ξάδερφος του!Επίσης το οτι φέρονται πάλι εδω και αιωνες στις γυναίκες, στα παιδιά και στις μειονότητες σαν ζωα είναι λάθος της Δύσης κατά κάποιο περίεργο τρόπο...Για να μην πούμε για την καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς των προγόνων τους απο τους ίδιους το οποίο κατα κάποιο περίεργο τρόπο πρέπει να είναι έμπνευση των Δυτικών....
Νομίζω ότι εμμένεις στην ίδια ντετερμινιστική, ρομαντική, λογική στην οποία αντιτίθεται ο Καστοριάδης :"Αφού η Δύση έκανε τόσα κακά στους λαούς αυτούς, ήταν καταδικασμένοι να μην μπορούν να σηκώσουν κεφάλι"Ντετερμινιστική, γιατί θεωρεί ότι από την στιγμή που θα υποδουλωθείς δεν έχεις άλλο μελλοντικό δρόμο από την παρακμή.Ρομαντική, γιατί θεωρεί ότι οι "άλλοι" ήταν "καλοί" πριν φτάσουν οι δυτικοί που τους εμφύσησαν το κακό.Ούτε οι Αζτέκοι, ούτε οι ινδιάνοι, ούτε οι άραβες, ούτε οι κάτοικοι της Ωκεανίας ζούσαν ειρηνικά πριν φτάσουν οι δυτικοί. Και αυτοί καταπίεζαν, έσφαζαν, υποδούλωναν τους γείτονές τους με κάθε ευκαιρία και αυτοί προσπαθούσαν να επεκταθούν βίαια.Μπορεί να μην το έκαναν στο μέγεθος που το έκανε η Δύση, μπορεί να είχαν κάποιες ειρηνικές περιόδους, αλλά αυτό συνέβαινε επειδή δεν είχαν τα μέσα, την οργάνωση και την υποδομή της Ευρώπης.Μήπως οι Αζτέκοι δεν καταπίεζαν τις άλλες νοτιοαμερικανικές φυλές (γι' αυτό και οι conquistadors βρήκαν πρόθυμους συμμάχους ανάμεσα σε αυτές κατά των Αζτέκων);-Μήπως οι ινδιάνοι δεν αλληλοσφάζονταν πριν φτάσουν οι Ευρωπαίοι.-Μήπως δεν υπήρχαν σφαγές μεταξύ των αφρικανικών φυλών; -Μήπως οι άραβες ήταν μονιασμένοι ή συζούσαν μεταξύ τους ειρηνικά πριν τις σταυροφορίες (ή ακόμα και κατά τη διάρκεια αυτών);-Μήπως το δουλεμπόριο δεν ανθούσε και υπό τους άραβες;Η Δύση απλώς επεκτάθηκε οργανωμένα και κυνικά, σε βαθμό που δεν μπορούσε να το κάνει κανένας από τους παραπάνω. Αν μπορεί κανείς να βρει μια διαφορά στην εκμετάλλευση του ανθρώπου μεταξύ δυτικών και υπολοίπων, αυτή η διαφορά δεν θα είναι ποιοτική αλλά ποσοτική.Παρόλα αυτά, η Δύση προόδευσε, ενώ μάλιστα είχε υποβάλλει και στον ίδιο της τον εαυτό ανάλογα δεινά με αυτά που επέβαλε στους υπολοίπους (διώξεις εντός ευρώπης, συνεχείς πόλεμοι, μεσαίωνας κλπ). Έφτασε σε ένα σημείο ώστε να μπορεί τουλάχιστον να αναγνωρίζει τα λάθη της και τα εγκλήματά της.Αυτό πο καυτηριάζει ο Καστοριάδης είναι ότι οι υπόλοιποι δεν έφτασαν ποτέ στο σημείο αυτό. Να αναγνωρίσουν δηλαδή τα δικά τους σφάλματα. Έτσι εξακολουθούν να παραμένουν τα στερεότυπα του "φιλειρηνικού ινδιάνου" (που ξεκλήριζε όμως ένα ολόκληρο χωριό ινδιάνων άλλης φυλής και τους έπαιρνε τα σκαλπ), του "φιλήσυχου αφρικανού" (που όμως όταν βρήκε την ευκαιρία έσφαξε 800.000 Τούτσι μέσα σε 3,5 μήνες), του "καταπιεσμένου άραβα" (που όταν βρει ευκαιρία όμως θα στραφεί και εναντίον των υπολοίπων αράβων) κλπ.Η αυτοκριτική της Δύσης δεν αθωώνει τα προηγούμενα εγκλήματά της. Αποτελεί όμως ένα ελπιδοφόρο μήνυμα για το μέλλον. Η έλλειψη αυτοκριτικής ορισμένων από τους υπολοίπους όμως είναι αυτή που ανησυχεί. Γιατί το να έχεις αδικηθεί δεν σε αθωώνει από τις δικές σου αδικίες, ούτε βέβαια σου δίνει το δικαίωμα να αδικείς άλλους.
Τι να πει κανείς τα είπε όλα ο μεγάλος Καστοριάδης. Παρ΄όλα αυτά θα προσθέσω πως οι Έλληνες (ένα μεγάλο ποσοστό τουλάχιστον) είναι κατ΄αρχήν αντιδυτικοί. Και αυτό οφείλεται σε ιστορικό κόμπλεξ. Όταν βομβαρδίζουν μουσουλμάνους οι δυτικοί τους αποκαλούμε χασάπηδες γιατί συμβαδίζει με τις εθνικές μας ιδεοληψίες. Όταν όμως σφάζουν μουσουλμάνους οι Σέρβοι δε τρέχει τίποτα. Το ίδιο και με τους βομβαρδισμούς των "ομόδοξων" Ρώσων στη Συρία κατά του ΙΣΙΣ. Δυστυχώς η ελληνική κοινωνία είναι βαθιά υποκριτική και το πως βλέπουμε τον κόσμο δεν θα αποτελούσε εξαίρεση.
Βαθιά παραδωμένη στα κόμπλεξ της η Ελληνική κοινωνία, είται εκφράζεται μέσω αριστερών, είτε μέσω δεξιών έχει πάντα δύο μέτρα και σταθμά ανάλογα με το ποια ιερή αγελάδα θίγεται κάθε φορά και σε ποιό σημείο της ιεραρχίας βρίσκεται. Γιαυτό ποτέ (τουλάχιστών αυτές οι γενεές) δεν πρόκειται να προχωρήσουμε σαν κοινωνία.
Αυτονόητα πράγματα φτάσαμε σε σημείο να πρέπει να τα εξηγούμε τόσο λιανά, σαν να μιλάμε σε μικρά, χαζά παιδάκια. Όπως τα λες είναι, αλλά δεν βαριέσαι... δεν βλέπεις τι γράφεται στα social media; Λαός για κλάματα.
Σου παραθέτω σχόλιο από τα social media:"Οι κατηγορίες πλέον είναι πολύ συγκεκριμένες για να "μπερδεύεστε". Τους τζιχαντιστές τους δημιούργησαν οικονομικά συμφέροντα. Κάποιος τους εξόπλισε και καλλιέργησε τις συνθήκες για να μεγαλουργήσουν τα τέρατα του ισλαμοφασισμού, όπως γίνεται και με κάθε είδους φασίστα ανεξαρτήτου θρησκείας και εθνικότητας. Αυτό δεν έγινε απαραίτητα σκόπιμα, αλλά έγινε. Οπότε όταν σας λέμε ότι ο καπιταλισμός τους δημιούργησε αφήστε αερολογίες περί Δύσης και Διαφωτισμού. Δε μας φταίει ούτε ο μέσος Αμερικανός ούτε ο μέσος Άραβας ούτε ο κάθε φανατισμένος ηλίθιος. Μου φταίει αυτός που ήθελε να πουλήσει όπλα, ναρκωτικά, πετρέλαια, αυτός που ήθελε να ελέγχει τις κυβερνήσεις κρατών. Λίγοι και πολύ συγκεκριμένοι οι "κακοί" της υπόθεσης, ελπίζω να μην ξαναμπερδευτείτε."Πιστεύω δε γίνεται να σας το εξηγήσει κάποιος πιο λιανά. Εκτός κι αν πιστεύετε ότι οι κεφαλαιοκράτες (οι ΠΟΛΎ πλούσιοι για να καταλαβαινόμαστε) δεν κάνουν τέτοια πράγματα ή δεν μπορούν να επηρεάσουν κυβερνήσεις. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να ξεκινήσει η αφήγηση από τα πολύ βασικά, πχ τι είναι καπιταλισμός (το οικονομικό μας σύστημα) και πώς δουλεύει. Θα αντικρίσουμε μαζί, χέρι-χέρι, την σκληρή πραγματικότητα σε κάθε βήμα.
Μάλλον δεν παίρνεις υποψιν ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Μουσουλμανικών πληθυσμών, ΕΙΝΑΙ Μουσουλμάνοι, είναι δηλαδή πιστοί, και δεν είναι απλά κατ'όνομα. Οι Ισλαμιστικές συμμορίες είναι συμμορίες, αλλά μαζεύουν απίστευτο αριθμό απλών ανθρώπων που παρασέρνονται - και παρασέρνονται όχι επειδή τους κορόιδεψαν, αλλά επειδή οι τζιχαντιστικές οργανώσεις εστερνίζονται την πιο καθαρή μορφή του Κορανίου - δεν γίνεται, να το πω αλλιώς, ένας Μουσουλμάνος να χρησιμοποιήσει το Κοράνι, το ιερό του βιβλίο που σύμφωνα με τον ίδιο είναι η μόνη απόλυτη αλήθεια στον κόσμο, για να αντικρούσει στο ακέραιο τις θέσεις των Ισλαμιστών, γιατί οι θέσεις των Ισλαμιστών ΕΙΝΑΙ το Κοράνι. Όταν ο απλός πιστός λοιπόν όλη του τη ζωή διδάσκεται το Κοράνι, και τα συνηθισμένα κράτη δεν ακολουθούν στο ακέραιο το Κοράνι - όπως είναι υποχρεωμένα σύμφωνα με το δόγμα - αλλά προωθούν μια πιο "κοσμική" ζωή, ο πιστός όταν θα συναντήσει μια οργάνωση που αφαιρεί κάθε νοθεία από την πίστη και του προσφέρει την ευκαιρία να εκπληρώσει την αποστολή του σύμφωνα με το Κοράνι ως πιστός - γιατί μπορεί το Κοράνι να σου δίνει την επιλογή να εξαπλώσεις το Ισλάμ χωρίς βία, αλλά και η βία είναι επίσης έγκυρος τρόπος να εξαπλώσεις το Ισλάμ, τελικός στόχος του Ισλάμ άλλωστε είναι κάθε άνθρωπος στη Γη να είναι Μουσουλμάνος και να τιμά τον Αλλάχ, και τίποτα λιγότερο. Και αυτό δεν το λέω σαν παρατήρηση, δεν είναι άποψή μου, το γράφει ξεκάθαρα στο βιβλίο. Οι Δυτικοί λοιπόν εξοπλίζουν τις οργανώσεις αυτές, το θέμα όμως είναι ότι οι οργανώσεις αυτές έχουν δύναμη επειδή πρεσβεύουν την αλήθεια που βρίσκεται σφηνωμένη στο κεφάλι των απλών πιστών. Δεν θα είχαν έρεισμα τέτοιο οι δυτικές εμπλοκές, αν δεν είχαν με τη σειρά τους ιδεολογικό έρεισμα οι οργανώσεις που εξοπλίζουν. Δε γίνεται να μου λες ότι δε φταίνει οι απλοί πιστοί για το Ισλάμ. Είναι σα να μου λες ότι οι ψηφοφόροι της Χρυσής Αυγής δεν φταίνε επειδή δε σκοτώνουν οι ίδιοι. Ή να συναντήσεις έναν που διαλαλεί παντού την Χιτλερική ιδεολογία, δημιουργώντας φανατισμένους, αλλά επειδή ο ίδιος δεν έχει αγγίξει κανέναν δεν έχει ευθύνη. Όχι. Οι απλοί Μουσουλμάνοι, ακόμη κι αν οι ίδιοι δεν έχουν όρεξη να σκοτώσουν κανέναν, συντηρούν και μεταδίδουν στα παιδιά τους μια φασιστική ιδεολογία, που δεν επιδέχεται καμίας κριτικής και επιβάλλει μια ζωή χωρίς κανένα δικαίωμα. Και όχι μόνο την επιβάλλει, αλλά επειδή εσύ, ως πιστός, εστερνίζεσαι όλα αυτά, τα αποδέχεσαι και δεν θα τολμήσεις ποτέ να σκεφτείς να αλλάξεις οτιδήποτε. Γιατί έτσι τα θέλει τα πράματα ο Αλλάχ. Μεταδίδεται λοιπόν με ευθύνη των απλών ανθρώπων η φασιστική ιδεολογία, και οι περισσότεροι δεν έχουν όρεξη να κάνουν τζιχάντ, με οποιοδήποτε τρόπο, είτε σκοτώνοντας απίστους είτε αστυνομεύοντας την εφαρμογή της Σαρία. Κάποια στιγμή όμως, κάποιος θα αποφασίσει να τηρήσει στο ακέραιο την πίστη-ιδεολογία του, και κανείς από τους μετριοπαθείς δε θα μπορέσει να τον αντικρούσει, γιατί σύμφωνα με τα ίδια τα πιστεύω τους έχει δίκιο. Οπότε, ναι, η Αμερική δημιούργησε το ISIS, τους 50.000+ όμως ανθρώπους που αποφάσισαν από όλο τον κόσμο να ταξιδέψουν εκεί, χωρίς κανείς να τους αναγκάσει, ακόμη και από χώρες που δεν έχουν οικονομική καταστροφή αλλά μια φυσιολογική ζωή, πες μου ποιος άλλος τους έστειλε, πέρα από την ιδεολογία τους, που τους δίδαξαν οι "μετριοπαθείς" ίσως γονείς τους, αφήνοντάς τους έρμαια στον κάθε φανατικό που ακολουθεί στο ακέραιο το ιερό βιβλίο.