Είναι τα όπλα η πιο καθοριστική εφεύρεση του σύγχρονου κόσμου;

Είναι τα όπλα η πιο καθοριστική εφεύρεση του σύγχρονου κόσμου; Facebook Twitter
Ο Χάιραμ Μάξιμ, εφευρέτης του ομώνυμου πολυβόλου, με το δημιούργημά του.
0

Το 1898, ο φυσιοδίφης Άλφρεντ Ράσελ Γουάλας δημοσίευσε το βιβλίο του «Ο θαυμαστός αιώνας» («The wonderful century»), μια αναδρομή στα προηγούμενα εκατό χρόνια. Στα κείμενά του επαινούσε το κύμα των καινοτομιών που είχε εμπλουτίσει την ανθρώπινη ύπαρξη: σιδηρόδρομοι, ατμόπλοια, τηλέγραφοι, τηλέφωνα, ηλεκτρικά φώτα, αναισθητικά, αντισηπτικά. Ο Γουάλας δεν ήταν υπερβολικός όταν έγραφε ότι «ο αιώνας μας δεν είναι μόνο ανώτερος από όλους τους προηγούμενους... αλλά μπορεί να συγκριθεί με ολόκληρη την προηγούμενη ιστορική περίοδο της ανθρωπότητας».

Ωστόσο, είχε επίσης σαφή εικόνα των ελλειμμάτων της εποχής του. Ο θαυμαστός αιώνας είδε επίσης τη λεηλασία των πόρων της Γης, την κακουχία στις φτωχογειτονιές των μεγαλουπόλεων και τη μαζική ανθρωπιστική καταστροφή στις ευρωπαϊκές αποικίες. Στο βιβλίο του εξέφραζε την βαθιά του θλίψη για το γεγονός ότι η πρόοδος και η βία έμοιαζαν να συνυπάρχουν τόσο στενά, μια αντίφαση που αποτυπωνόταν στις νέες τεχνολογίες θανάτου που είχαν αναπτυχθεί. «Όλα τα σύγχρονα όπλα, καθώς και τα βλήματά τους, είναι περίτεχνα μηχανήματα, κατασκευασμένα με τη μεγαλύτερη τελειότητα και ομορφιά. Και κάθε σκεπτόμενος άνθρωπος λυπάται όταν βλέπει τέτοια δεξιοτεχνία και σπουδή, και τόσα πολλά από τα αποτελέσματα της σύγχρονης επιστήμης να αφιερώνονται σε σκοπούς καθαρά καταστροφικούς».

Αυτή η διαρκής τριβή είναι το θέμα του βιβλίου του Clifton Crais «The killing age: How violence made the modern world» («Η εποχή του σκοτωμού: Πώς η βία δημιούργησε τον σύγχρονο κόσμο»). Ο συγγραφέας, ο οποίος διδάσκει αφρικανική ιστορία στο Πανεπιστήμιο Emory, υποστηρίζει ότι τα όπλα δημιούργησαν τη δουλεία και η δουλεία δημιούργησε τον καπιταλισμό, ο οποίος «προέκυψε από την παγκοσμιοποιημένη χρήση της βίας με στόχο τον πλουτισμό». Ο κεντρικός του ισχυρισμός δεν είναι λεπτός ούτε αμφίσημος. «Η καταστροφή», λέει, «είναι αυτή που δημιούργησε τον σύγχρονο κόσμο». Το «The Killing Age» εντάσσεται σε ευρύτερες τάσεις στη σύγχρονη ιστορική έρευνα. Τα όπλα έχουν συζητηθεί ευρέως την τελευταία δεκαετία. Η τεράστια ποσότητα όπλων που κυκλοφόρησε σε όλο τον κόσμο μεταξύ 1750 και 1900 («πάνω από μισό δισεκατομμύριο» όπλα εξήχθησαν από την Ευρώπη και την Αμερική», σύμφωνα με το βιβλίο) μοιάζει αδιανόητη. Ο κόσμος είχε ξαφνικά πλημμυρίσει από αποτελεσματικές μηχανές θανάτου μαζικής παραγωγής.

Είναι εύκολο να ξεχάσουμε ότι, πριν από την έλευση των πυροβόλων όπλων, η αφαίρεση μιας ανθρώπινης ζωής είχε τεχνικές δυσκολίες αλλά και μια πολύ άγρια εγγύτητα. Όλα άλλαξαν με την πυρίτιδα, αλλά τα πρώτα όπλα ήταν σχεδόν κωμικά. Η Βρετανία δεν ήταν από τις χώρες που πρωτοστάτησαν στον τομέα, αλλά, όπως και σε πολλούς άλλους τομείς, προχώρησε με γοργά βήματα τον 18ο αιώνα, παράγοντας μαζικά το Brown Bess, το μακρύ μουσκέτο με μύτη φόρτωσης που αποτέλεσε το βασικό όπλο της Βρετανικής Αυτοκρατορίας για περισσότερο από έναν αιώνα. Ακολούθησαν τα μακρύκανα μιας βολής, τα καψούλια, τα όπλα με οπίσθια φόρτωση και τα πολυβόλα (Gatling και Maxim).

Το βιβλίο επιχειρεί να συνθέσει αυτή την ιστορική εικόνα σε ένα συνολικό όραμα. Ο συγγραφέας υποστηρίζει την ύπαρξη ενός συνεχούς μεταξύ της δημόσιας βίας των επαναστάσεων και των εθνικών πολέμων, της ιδιωτικής βίας του δουλεμπορίου και των φυτειών, και της βίας που ενέχουν, όπως οι φρικαλεότητες που διαπράχθηκαν από τη Βρετανική Εταιρεία των Ανατολικών Ινδιών και άλλους ημι-κρατικούς φορείς. Τονίζει επίσης ότι τα όπλα άλλαξαν δραματικά την ισορροπία δυνάμεων μεταξύ των ανθρώπων και των άλλων ζώων, ιδίως των φαλαινών, των βισόνων και των ελεφάντων.

Με στοιχεία από τη «Wall Street Journal»

Ιδέες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Σαν σημερα / Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Μυστικιστής, φιλόσοφος, πνευματικός δάσκαλος, συγγραφέας, μουσικοσυνθέτης, ταξιδευτής, υπήρξε πνεύμα χαρισματικό που επηρέασε κόσμο. Εβδομήντα χρόνια μετά τον θάνατό του (29/10/1949) πολλά ερωτήματα γι' αυτό τον «γητευτή ψυχών» παραμένουν άλυτα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς απέκτησε τόσους οπαδούς η Στωική φιλοσοφία;

Ιδέες / Πότε και πώς απέκτησε τόσους οπαδούς η στωική φιλοσοφία;

Influencers και εγχειρίδια αυτό-εξέλιξης επιχειρούν να περάσουν μια «εκλαϊκευμένη» και εντελώς στρεβλή εκδοχή μιας κλασικής φιλοσοφικής αντίληψης, προωθώντας τον στωικισμό ως εργαλείο επιχειρηματικής στρατηγικής και διαχείρισης κρίσεων.
THE LIFO TEAM
Η γυναίκα που ανακάλυψε από τι είναι φτιαγμένα τα αστέρια

Ιδέες / Η γυναίκα που ανακάλυψε από τι είναι φτιαγμένα τα αστέρια

Η περίπτωση της αστροφυσικού Σεσίλια Πέιν-Γκαπόσκιν που επέλυσε μόνη της ένα από ένα από τα πιο πιεστικά επιστημονικά ζητήματα αλλά η έρευνά της «καπελώθηκε» από το κατεστημένο της εποχής
EΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
π. Αλέξανδρος: «Ο Χριστός δεν ασχολήθηκε καθόλου με τα κρεβάτια των ανθρώπων»

Ένα ανοιχτό μυαλό / π. Αλέξανδρος: «Ο Χριστός δεν ασχολήθηκε καθόλου με τα κρεβάτια των ανθρώπων»

Ο π. Αλέξανδρος, πρώην καθηγητής Θεολογίας που έγινε παπάς στα 66 του και λειτουργεί στη δημοτική, στον Άγιο Νικόλαο Ραγκαβά στην Πλάκα, είναι από τους ιερωμένους που ξεχωρίζουν για την προοδευτικότητα, την ανοιχτοσύνη και το καινοτόμο πνεύμα τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tι κάνει την αγάπη τόσο δύσκολη;

Βιβλίο / Tι κάνει την αγάπη τόσο δύσκολη;

Γνωστός από το αιρετικό βιβλίο του "Έρωτος Φύσις", ο πατέρας Φιλόθεος αναγνωρίζει τις ομοιότητες μεταξύ ψυχοθεραπείας και θρησκείας και τις προσπάθειες της επίσημης Εκκλησίας να προσεκλύσει "νέα πελατεία". Τονίζει, όμως, πάντα ότι το μέτρο της αληθινής πίστης είναι μόνο η αγάπη.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΑΡΙΑΝ ΛΑΖΑΡΙΔΗ