"Εσύ που ησουν, δεν έχεις αντιληφθεί το μεγαλείο του θεού γιατί δεν τον έχεις δει ποτέ; Τι είδους πιστή ήσουν; Το μέσο για την κατανόηση του πνευματικού μεγαλείου είναι η εικόνα;". Είπα εγώ ποτέ κάτι τέτοιο; Εγραψα κάτι πολύ συγκεκριμένο, ότι από τότε που ενηλικιώθηκα και έπειτα η θρησκεία μας με απογοητεύει συνεχώς. Όσο πιο πολύ μπαίνω στη διαδικασία να ψάξω κάποια πράγματα, τόσο περισσότερο απογοητευομαι. Λες ότι η ΧΟ ενσωματώνει κοινωνικές παραδοχές του χρόνου δημιουργίας της. Αυτό είναι μεγάλη αλήθεια. Το πρόβλημα είναι οι αντιλήψεις της εποχής έχουν λάβει μέσω της θρησκείας το περίβλημα της θεϊκής εντολής. Καταλήγει δηλαδή η θρησκεία να λειτουργεί ως όχημα μέσω του οποίου επιβιώνουν μέχρι και σήμερα αντιλήψεις και στερεότυπα μιας άλλης εποχής που υποτιμούν τη γυναίκα και υπό άλλες συνθήκες ίσως να είχαν εξαλειφθεί. Γράφεις "Θα μου επιτρέψεις να πω ότι είναι στενομυαλο, ή πολιτικά πονηρό, στο πρώτο σκέλος να ανακαλύπτουμε μισογυνισμό". Για ποιο λόγο; "Ξέρω ότι εγώ είμαι ένας και τα μέσα που προσπαθούν να σε πεισουν ότι παντού υπάρχει μισογυνισμός είναι άπειρα. Χρηματοδοτούνται από παντού. Δικαίωμα σου τι θα πιστεψεις." Το να μην βλέπω τον σεξισμο θα ήταν η εύκολη επιλογή, πίστεψέ με. Είναι πάρα πολύ ψυχοφθορο να είσαι γυναίκα και να συνειδητοποιεις ότι ο μισογυνισμος υπάρχει σχεδόν παντού. Κλείνοντας τα μάτια αποφεύγεις πολλή στενοχώρια, αγανάκτηση, οργή και πολλά άλλα δυσάρεστα συναισθήματα. Δεν είναι λύση όμως να εθελοτυφλουμε, γιατί έτσι δεν πρόκειται να αλλάξει ποτέ τίποτα προς το καλύτερο. Ναι, οι αθωνιτες μοναχοί προσπαθούν να καταπολεμησουν τις σαρκικες απολαύσεις. Το άβατο όμως λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο σε σχέση με τη νηστεία ή την προσευχή. Η νηστεία για παράδειγμα είναι θέμα καθαρά προσωπικού αγώνα. Με τον θεσμό του αβατου απαγορεύεται στις γυναίκες να επισκεφθούν το άγιο όρος. Προσπαθούν να αντισταθούν σε μια σαρκική απόλαυση με περιορισμούς σε άλλους ανθρώπους. Το γεγονός ότι τους αρέσουν οι γυναίκες και θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως πειρασμός θα έπρεπε να είναι δικό τους πρόβλημα και όχι να μετατίθεται στις γυναίκες. Η αντίσταση στον πειρασμό έχει αξία όταν έρχεσαι σε επαφή μαζί του. Και εμένα μου αρέσει το κοτόπουλο. Αν θελήσω να νηστεψω, δεν θα απαγορεύσω την πώληση κοτόπουλου σε όλα τα προσβάσιμα σε εμένα σούπερ μάρκετ. Δική μου υπόθεση θα είναι να το αποφύγω. Και στις γυναίκες αρέσουν οι άνδρες. Στα περισσότερα γυναικεία μοναστήρια όμως δεν απαγορεύεται η είσοδος σε άνδρες. Και στα ελάχιστα που απαγορεύεται, η απαγόρευση αφορά το κοινό. Δεδομένου ότι μόνο άνδρες μπορούν να γίνουν ιερείς (ας μην το πιάσω τώρα αυτό, γιατί θα γράφω μέχρι αύριο), εκ των πραγμάτων εισέρχεται κάποιος άνδρας στο μοναστήρι, ο παπάς που θα κάνει τη λειτουργία. Οι γυναίκες μοναχές δεν καταβάλλουν την ίδια προσπάθεια να χαλιναγωγησουν τα πάθη τους; Δεν υπάρχει πιθανότητα να μπουν σε πειρασμό λόγω του ιερέα;