Πικάσο-Ματίς: μια πολύπλοκη φιλία

Πικάσο-Ματίς: μια πολύπλοκη φιλία Facebook Twitter
0

Πικάσο-Ματίς: μια πολύπλοκη φιλία Facebook Twitter

 

O Πικάσο κάποτε είπε ότι όποιος θέλει να κατανοήσει την τέχνη του 20ου αιώνα, πρέπει να δει «ό,τι δημιουργήσαμε ο Ματίς κι εγώ, το ένα έργο πλάι στο άλλο».

Προς το τέλος της ζωή του Ματίς, ο Πικάσο στερέωνε τους καμβάδες του στην οροφή του αυτοκινήτου του για να τους μεταφέρει και να τους δείξει στον ηλικιωμένο Ματίς. «Λαμβάνοντας τα πάντα υπόψη, μόνο ένας Ματίς υπάρχει», είπε ο Πικάσο. «Μόνο ένα άτομο έχει το δικαίωμα να με κριτικάρει», απάντησε ο Ματίς.

Ο Ενρί Ματίς (1869-1954) και ο Πάμπλο Πικάσο (1881-1973) είναι το αναγνωρισμένο δίδυμο γιγάντων της μοντέρνας τέχνης, από το οποίο έχουν προκύψει πολλές από τις σημαντικότερες καινοτομίες της ζωγραφικής και της γλυπτικής του εικοστού αιώνα. Παρά την αρχική τους αντιπαλότητα και της πολύ διαφορετικής ιδιοσυγκρασίας τους, ο ένας αναγνώρισε τον άλλον ως ίσο. Η σχέση που ανέπτυξαν ήταν στενή και πολύπλοκη.

Και οι δύο βρισκόταν σε αναζήτηση, όχι μόνο αγοραστών, όχι μόνο χρημάτων, αλλά και έκθεσης, σε μια προσπάθεια να κάνουν το έργο τους να ξεχωρίσει από τους εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες καλλιτέχνες που ζούσαν και εργαζόταν στο Παρίσι την ίδια εποχή. Η Φρανσουάζ Ζιλό, σύντροφος του Πικάσο και μητέρα των παιδιών του Κλωντ και Παλόμα, ήταν μάρτυρας της φιλίας τους και των συναντήσεών τους μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και έζησε μαζί τους την πορεία της σχέσης τους, που γινόταν όλο και πιο σημαντική, τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και σε καλλιτεχνικό. Η Ζιλό έγραψε ότι «ήταν συμπληρωματικοί όπως το κόκκινο και το πράσινο και αντίθετοι όπως το άσπρο με το μαύρο... η αμοιβαία έντονη περιέργεια άνοιξε τις πύλες για τη φιλία τους. Ο ένας ήθελε να μάθει τα γιατί και τα πως της δημιουργικής φλόγας του άλλου».

Ο Πικάσο και ο Ματίς γνωρίστηκαν το 1906, κατά τη διάρκεια μιας έκθεσης. Εκείνη την περίοδο ο Ματίς ήταν ηγέτης του φωβισμού. Ο Πικάσο ήταν 12 χρόνια νεότερος, ένας νεαρός καλλιτέχνης που είχε μετακομίσει από την Ισπανία στο Παρίσι και κατάφερε να ενταχθεί στον χώρο της τέχνης με το ταλέντο του. Η κοινωνική του καταγωγή και ο τρόπος με τον οποίο ζούσε τη ζωή του πολύ σύντομα τράβηξαν το ενδιαφέρον των κριτικών τέχνης.

Η αλληλεπίδραση ξεκίνησε όταν συνδέθηκαν με την Αμερικανίδα συγγραφέα Γερτρούδη Στάιν και τον αδερφό της Λέο. Η αμοιβαία εκτίμηση που αναπτύχθηκε τους ώθησε να ανταλλάσσουν πίνακες μεταξύ τους. Ο Πικάσο είπε «πρέπει να δεις τους πίνακες που κάναμε τότε, τον έναν δίπλα στον άλλον. Κανείς δεν έχει κοιτάξει έναν πίνακα του Ματίς πιο προσεκτικά από εμένα – και κανείς δεν έχει κοιτάξει δικό μου πίνακα πιο προσεκτικά από αυτόν".

Ο ένας προσπαθούσε να καταλάβει τον άλλον, να ξεπεράσει τον άλλον, να τον νικήσει στην ευρηματικότητα. Ο διάλογος δεν ήταν πάντα συνειδητοποιημένος, ούτε αποκλειστικός. Οι καλλιτέχνες δανείζονται, ψάχνουν τη λύση σε ένα πρόβλημα, μια λεπτομέρεια του ενός μπορεί να αποδειχθεί εργαλείο για τον άλλον. Ένα αντικείμενο που είχε πάντα δίπλα του ο Ματίς μέχρι τα βαθιά γεράματά του, ήταν ένα σκοτεινό πορτρέτο της Ντόρα Μάαρ, το οποίο ζωγράφισε ο Πικάσο στο Παρίσι κατά τη διάρκεια του πολέμου. Κάθε χρόνο έστελνε στον Πικάσο ένα καφάσι με πορτοκάλια. Ο Πικάσο δεν τα έτρωγε ποτέ, αλλά τα χρησιμοποιούσε ως εκθέματα: τα πορτοκάλια του Ματίς δεν ήταν για να φαγωθούν. Και αυτός είχε γύρω του πίνακες του Ματίς, τοποθετημένους ανάμεσα στους δικούς του.

Ανταγωνισμός / αντιπαλότητα / σεβασμός / θαυμασμός / κλοπή. Όλες αυτές οι λέξεις χρησιμοποιήθηκαν από τον Ματίς και τον Πικάσο στις περιγραφές του ενός για τον άλλον. «Πρέπει να μιλάμε ο ένας στον άλλον όσο πιο πολύ γίνεται. Όταν ο ένας από τους δυο μας πεθάνει, θα υπάρχουν πράγματα που ο άλλος δε θα μπορεί να συζητήσει με κανέναν», έγραψε ο Ματίς στον Πικάσο.

Πικάσο-Ματίς: μια πολύπλοκη φιλία Facebook Twitter
Αριστερά: Woman with yellow hair, Pablo Picasso, 1931. Δεξιά: The Dream, Henri Matisse, 1940
Πικάσο-Ματίς: μια πολύπλοκη φιλία Facebook Twitter
Πάνω: Coffeepot and candle, Pablo Picasso, 1944. Κάτω: Still life with a magnolia, Henri Matisse, 1941
Πικάσο-Ματίς: μια πολύπλοκη φιλία Facebook Twitter
Πάνω: Reclining woman with a book, Pablo Picasso, 1939. Κάτω: Large reclining nude, Henri Matisse, 1935
Πικάσο-Ματίς: μια πολύπλοκη φιλία Facebook Twitter
Aριστερά: Portrait of Dora Maar, Pablo Picasso, 1942. Δεξιά: Seated young woman in a persian dress, Henri Matisse, 1942
Πικάσο-Ματίς: μια πολύπλοκη φιλία Facebook Twitter
Αριστερά: Card Player, Pablo Picasso, 1914. Δεξιά: The Italian Woman, Henri Matisse, 1916
Πικάσο-Ματίς: μια πολύπλοκη φιλία Facebook Twitter
Aριστερά: The dance, Henri Matisse, 1910. Δεξιά: The dance, Pablo Picasso, 1925
Πικάσο-Ματίς: μια πολύπλοκη φιλία Facebook Twitter
Αριστερά: Standing blue nude, Henri Matisse, 1952. Δεξιά: Women of Algiers Version O, Pablo Picasso, 1955
Πικάσο-Ματίς: μια πολύπλοκη φιλία Facebook Twitter
Αυτοπορτραίτα των καλλιτεχνών από το 1906, τη χρονιά που γνωρίστηκαν. Αριστερά: Pablo Picasso, Δεξιά: Henri Matisse
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ