ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Στο Palenque της Κολομβίας το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο μέσα στα dreadlocks Facebook Twitter

Στο Palenque της Κολομβίας το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο μέσα στα dreadlocks

0

Οποιονδήποτε τουριστικό οδηγό της Κολομβίας και αν ξεφυλλίσετε, οι πολύχρωμες Palenqueras που κουβαλούν τα τρόφιμα προς πώληση στο κεφάλι τους ξεπηδούν ως η αδιαφιλονίκητη τουριστική ατραξιόν. Ωραία λοιπόν, στην Cartagena θα πήγαινα, επίδοξος φωτογράφος είμαι στο προσωπικό μου παράλληλο σύμπαν, έπρεπε να τις φωτογραφίσω. Κάπως όπως όταν κάποιος πάει στη Ζάκυνθο πρέπει να τραβήξει το «Ναυάγιο».

Καθώς ο λόγος του ταξιδιού ήταν επαγγελματικός, σε αλλότριο αντικείμενο, και η φωτογράφιση αποτελούσε παράπλευρο κέρδος, οι διαθέσιμες ώρες ήταν λίγες. Η τελειοθηρική μου φύση αναδύθηκε και μου πρόσταζε να μην αφήσω τίποτε στην τύχη.

Έτσι, μετά από ενδελεχή αναδίφηση στο διαδίκτυο, αλίευσα την Paola Sanchez, επαγγελματία φωτογράφο με έδρα την Καρθαγένη. «Τις Palenqueras τις βρίσκεις εύκολα στις τουριστικές γειτονιές της Cartagena και θα σου ποζάρουν για λίγα pesos. Άρα δεν με χρειάζεσαι γι' αυτό. Δεν θες όμως να σου δείξω la cosa real, the real thing;» μου πρότεινε στη διαδικτυακή μας συνομιλία. «Να σε πάω στην πολίχνη τους, το Palenque;». «Ποιος δεν θέλει να δει το φωτογραφικό φως του;» σκέφτηκα και έκλεισα ασκαρδαμυκτί το προτεινόμενο τουρ.

Το Palenque είναι μια κουκκίδα Αφρικής καταμεσής στην αμερικανική ήπειρο. Οι περισσότεροι Κολομβιανοί είναι λευκοί και mestizos, δηλαδή μιγάδες αυτόχθονων ιθαγενών, Ευρωπαίων αποίκων και Αφρικανών. Όμως στο Palenque όλοι, μα όλοι, είναι κατευθείαν απόγονοι των Αφρικανών σκλάβων.

Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Οι διάσημες Palenqueras, ντυμένες με πολύχρωμα ρούχα, ισορροπούν τεράστια καλάθια παραδοσιακών λιχουδιών και τροπικών φρούτων στο κεφάλι τους. © Charalambos Vlachopoulos

Σε έναν μήνα, σε έναν χρόνο, βλέπω μπρος μου... την Paola, στου φωτογραφικού μου παράδεισου τις πύλες να με καρτερεί. Στη διαδρομή προς το Palenque μου έδειξε ότι είχε ενδυθεί με ευσυνειδησία και επαγγελματισμό τον ρόλο της. Αυτό που θα κάναμε ήταν ένα photographic expedition, όπως το ονόμαζε, εκείνη θα ήταν η δασκάλα κι εγώ ο μαθητής.

Αφού την εξέπληξα ευχάριστα όταν κατάλαβε ότι ήξερα τι είναι ο φωτοφράχτης, η προτεραιότητα ταχύτητας και διαφράγματος, μια βασική, αλλά άγνωστη jargon για τους συνήθεις Βορειοαμερικανούς πελάτες της, μπήκε στην ουσία: «Λοιπόν: η φωτογραφική άσκησή σου περιλαμβάνει τις εξής αποστολές: 1. Θα βρεις και θα φωτογραφίσεις τον πυρήνα της κοινωνικής ζωής του χωριού 2. Θα βρεις και θα φωτογραφίσεις μια ανθρώπινη φυσιογνωμία για την οποία, όταν θα γυρίσεις πίσω στην πατρίδα, θα φτιάξεις μια ιστορία (ακόμα και αν είναι εν πολλοίς φανταστική) 3. Θα βρεις και θα... και θα...».

Είχα σταματήσει να την ακούω και απαντούσα με ευγενικά ναι, και ναι, και ναι. Γιατί εδώ έρχεται το προσωπικό μου «αλλά». Επί χρόνια ακαδημαϊκός δάσκαλος, πιστεύω ότι ο δύσβατος δρόμος της ιατρικής επιστήμης επιτάσσει πνευματικές ασκήσεις. Όμως η φωτογραφία, ως προσωπική μου διαδρομή, έχει μόνο έναν κανόνα: το είδες; Έκανε κλικ στα παράβυστα του μυαλού και της ψυχής σου; Αν ναι, τότε, σήκωσε, σκόπευσε και κάνε ακαριαία, αλλά ενσυνείδητα, εσύ το δεύτερο κλικ, στην κάμερα πια. Αυτό δεν το πρεσβεύω διδακτικά για κανένα. Είναι η προσωπική, μοναχική μου επιλογή. Και ενέχει την απελευθέρωση του ότι η φωτογραφία είναι το χόμπι και όχι το επάγγελμά μου. Η Paola θα το συνειδητοποιούσε σε λίγο.

Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Το άγαλμα του Benkos Biohó στην κεντρική πλατεία του San Basilio de Palenque. © Charalambos Vlachopoulos

O Jairo, ο ντόπιος ξεναγός που μας παρέλαβε όταν φτάσαμε στο Palenque, είχε ένα διάπλατο εγκάρδιο χαμόγελο που έκανε τη διήγησή του για την ιστορία του τόπου του ακόμα πιο μεταδοτική. Τα περισσότερα τα ήξερα ήδη. Πολύ πριν από την έκφραση της επιθυμίας της Paola, είχα αποδεχτεί ήδη από την Ελλάδα τον ρόλο του μαθητή και είχα κάνει το homework μου διαβάζοντας τις πηγές.

Όμως είναι διαφορετικό να σου το αφηγούνται βιωματικά on the spot. Spot κυριολεκτικά. Το Palenque είναι μια κουκκίδα Αφρικής καταμεσής στην αμερικανική ήπειρο. Οι περισσότεροι Κολομβιανοί είναι λευκοί και mestizos, δηλαδή μιγάδες αυτόχθονων ιθαγενών, Ευρωπαίων αποίκων και Αφρικανών. Όμως στο Palenque όλοι, μα όλοι, είναι κατευθείαν απόγονοι των Αφρικανών σκλάβων.

O Benkos Biohó ήταν γόνος βασιλικής οικογένειας από τα νησιά Bissagos στο δυτικό κέρας της Αφρικής, που ανήκουν στο κράτος που ονομάζεται τώρα Guinnea-Bissau. Πιάστηκε σκλάβος από Πορτογάλους δουλεμπόρους και μεταφέρθηκε προς πώληση στην Καρταχένα, που ήταν το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι εισδοχής σκλάβων στη Νότια Αμερική.

Καθώς έπλεαν στον ποταμό Magdalena, στην είσοδο του λιμανιού της Καρταχένα, το πλοιάριο βυθίστηκε και ο Biohó, μαζί με δέκα συνομήλικους σκλάβους, δραπέτευσε. Κατέφυγε σε ένα προστατευμένο μέρος πενήντα χιλιόμετρα πιο μακριά και ίδρυσε έναν οικισμό, καταφύγιο των «δραπετών». Ο αδάμαστος Biohó πιάστηκε και ξαναδραπέτευσε από τους Ισπανούς κάμποσες φορές.

Τελικά, όμως, κατάφερε να ξεφύγει οριστικά και να μεγαλώσει την πόλη του, την οποία και οχύρωσε με τείχη (εξού και το όνομα Palenque, που σημαίνει οχυρό) το 1603. Από κει οργάνωνε και υλοποιούσε σχέδια απελευθέρωσης σκλάβων. Ήταν τέτοια η επιτυχία του, που τελικά οι Ισπανοί αποδέχτηκαν την ύπαρξη του Palenque και συνήψαν ειρήνη το 1605 με τον όρο να μην ενθαρρύνονται νέες αποδράσεις. Εννοείται φυσικά ότι το 1619, ισχύοντος του συμφώνου ειρήνης, δολίως συνέλαβαν τον Biohó και τον απαγχόνισαν δύο χρόνια αργότερα.

Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Ευρηματικότατο υβρίδιο λέξεων ελληνικής προέλευσης. © Charalambos Vlachopoulos

Οι «ελεύθεροι πολιορκημένοι» του Palenque ζούσαν σε αυτό το ιδιότυπο καθεστώς για περίπου έναν αιώνα, μέχρι το 1713, όταν το ισπανικό στέμμα εξέδωσε βασιλικό διάταγμα που απελευθέρωνε επίσημα τον λαό των Palenqueros από τη δουλεία.

Η πρώτη ελεύθερη πόλη των Αφρικανών στην Αμερική είχε αποκτήσει την ανεξαρτησία της περισσότερα από διακόσια χρόνια πριν, η Κολομβία είχε αποκτήσει τη δική της από την Ισπανία. Ο πολιτισμός και οι παραδόσεις των απελεύθερων έχουν επιζήσει ανά τους αιώνες ανέπαφα και για τον λόγο αυτό η UNESCO κήρυξε το 2005 το San Basilio de Palenque μνημείο προφορικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της ανθρωπότητας.

Είναι εντυπωσιακό πώς σε μια μικρή πόλη των 3.500 κατοίκων οι παραδόσεις είναι συνυφασμένες με το παρόν, συμπυκνώνοντας κοινωνικές κατακτήσεις, πολιτισμό και ευζωία. Οι Palenqueros είναι περήφανοι γι' αυτά και αυτό φαίνεται στο πλατύ τους χαμόγελο.

Μα εμένα με συνεπήρε μια άλλη «συμπύκνωση», αυτή της παλέτας των ανθρωπίνων εκφράσεων που μαγεμένος προσπαθούσα να αποτυπώσω στα pixels της μηχανής. Και δεν ήταν δύσκολο. Η ζωή του χωριού είναι έξω από τα σπίτια και κανείς δεν ενοχλείται όταν τον φωτογραφίζεις.

Ως φωτογραφικός σκοπευτής ήμουν σχεδόν αόρατος, λύτρωση για κάποιον που έμφυτα βγάζει αναφυλαξία με τη σκέψη και μόνο ότι μπορεί να θεωρηθεί εισβολέας του προσωπικού χώρου. Η μόνη που ενοχλήθηκε λίγο ήταν η Paola, που με έβλεπε να ξεστρατίζω συνέχεια από τη χαραγμένη της διαδρομή. Αλλά στο τέλος το πήρε απόφαση.

Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Συνύπαρξη. © Charalambos Vlachopoulos

 «Βλέπεις εκείνες τις γυναίκες στο αίθριο που πλέκουν πλεξούδες με περίπλοκα μοτίβα στα μαλλιά η μία της άλλης;» με ρώτησε ο Jairo. «Την ιστορία με τα braids, τα κοτσίδια, την ξέρεις;»

«Εννοείς τα dreadlocks;»

«Μμμ, περίπου, τα dreadlocks είναι ειδικός τύπος braids των rastafarians της Jamaica, που έγιναν διάσημα μαζί με τη ρέγκε μουσική. Τα "αφρικάνικα" κοτσιδάκια μας, εκτός από καλλωπιστικούς λόγους, έχουν μια ειδική ιστορική διάσταση για μας τους Palenqueros», μου απάντησε. 

Φυσικά, η κόμμωση εν είδει πλεξίδων δεν είναι αποκλειστικό εφεύρημα των μαύρων της Αμερικής ούτε των Αφρικανών προγόνων τους. Πίσω στον χρόνο απαντά στα παλαιολιθικά ειδώλια (η λογοκριμένη(!) στο Facebook για τη γύμνια της Αφροδίτη του Willendorf είχε τέτοια κόμμωση τριάντα χιλιάδες χρόνια πριν), στους αρχαίους Αιγύπτιους, ακόμα και στους Έλληνες, ως επιρροή τους.

Θυμήθηκα την Κόρη της Οξέρ όταν το 2004 ο ιδιοφυής διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης (και νυν του Μουσείου της Ακρόπολης) Νίκος Σταμπολίδης είχε καταφέρει να τη φέρει στην Ελλάδα, βγάζοντάς την για πρώτη φορά από τα «δεσμά» του Λούβρου.

Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Όλα τα μεταφορικά μέσα σε μία εικόνα. © Charalambos Vlachopoulos

Τότε, η διήγηση του Jairo πήρε μια απροσδόκητη τροπή. Τα πρώτα χρόνια της δουλείας οι σκλάβοι ήταν κεκαρμένοι εν χρω, κουρεμένοι γουλί. Και αυτό το επέβαλλαν οι δουλέμποροι για λόγους όχι υγιεινής αλλά ομοιομορφίας και «αποπροσωποποίησης».

Με τον καιρό όμως οι σκλάβοι ανέπτυξαν την κόμμωση με τις πλεξίδες, οι οποίες, ειδικά στην περίπτωση αυτών που προσπαθούσαν να αποδράσουν για να έρθουν στο Palenque, χρησίμευε και σε κάτι άλλο. Μέσα τους έκρυβαν καλά διπλωμένους τους χάρτες που θα τους οδηγούσαν στην ελευθερία! Τους χάρτες τους είχε σχεδιάσει ο ίδιος ο Benkos Biohó. Ο θρύλος αποκαλύπτει και μια άλλη χρησιμότητα για τα κοτσίδια. Μέσα τους οι γυναίκες έκρυβαν σπόρους σιτηρών που θα φύτευαν συμβολικά σε ελεύθερο πια έδαφος.

Κάποια στιγμή συνειδητοποίησα ότι και η Paola χρησιμοποιούσε κατά περίπτωση τον Jairo για να επικοινωνήσει με τους Palenqueros. H Palenquero είναι μια διακριτή γλώσσα, την οποία οι ισπανόφωνοι δεν καταλαβαίνουν. Στην αποικιοκρατία κάθε σκλάβος από την Αφρική μιλούσε τη δική του μητρική γλώσσα, η οποία δεν ήταν απαραίτητα καταληπτή από σκλάβους που προέρχονταν από άλλα μέρη της ίδιας ηπείρου.

Ως στρατηγική της αποικιοκρατίας, οι δουλέμποροι απαγόρευαν τη δημιουργία μιας κοινής γλώσσας από τους σκλάβους, ώστε το πολυπολιτισμικό και πολυγλωσσικό αυτό μωσαϊκό να μην μπορεί να επικοινωνήσει με γλώσσα ακατάληπτη για τους λευκούς και να σχεδιάσει ανταρσίες και αποδράσεις.

Παρ' όλα αυτά, οι πρώην σκλάβοι ευρηματικά συνδύασαν καστιγιάνικα, πορτογαλικά και kikongo (ένα στέλεχος από τη γλωσσική οικογένεια Bantu που μιλούν οι κάτοικοι της υποσαχάριας Αφρικής) σε μια κοινή γλώσσα, μία από τις εξήντα εννιά μητρικές της Κολομβίας, που μιλιέται σήμερα μόνο στο San Basilio de Palenque.

Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Black lives mattered before George Floyd and they will do for ever. © Charalambos Vlachopoulos

Μόλις φωτογράφισα το άγαλμα του Benkos Biohó στην κεντρική πλατεία, ο Jairo άρχισε να μου λέει περήφανα ότι το Palenque είναι ένα μέρος χωρίς αστυνομία, στο οποίο δεν υπάρχει έγκλημα. «Το σύστημα δικαιωμάτων και καθηκόντων των πολιτών είναι αποδεκτό απ' όλους και οι πολίτες προσέχουν ο ένας τον άλλον. Το San Basilio de Palenque οργανώνεται σε ομάδες που ονομάζονται kuagro και …».

Η εύλογη δυσπιστία μου ήταν πολύ μικρότερη από την περιέργειά μου και τον άκουγα τόσο απορροφημένος που αγνοούσα την Paola, η οποία αναγκάστηκε να με τραβήξει από τον ιμάντα της φωτογραφικής μηχανής για να την προσέξω. «Θα χάσεις το αεροπλάνο, πρέπει να φύγουμε». Αυτό φυσικά δεν «έπαιζε» ως ενδεχόμενο.

Για μία ακόμη φορά, όπως κάνω σε όλα τα μέρη που επισκέπτομαι και με συγκλονίζουν, έδωσα στον εαυτό μου την υπόσχεση ότι κάποια μέρα θα ξαναγυρίσω για να ακούσω τη συνέχεια...  

Στον γυρισμό η λαλίστατη Paola δεν μιλούσε πολύ. Καλύτερα όμως. Ήμουν έμπλεος εικόνων, πληροφοριών και συναισθημάτων. Braids. Dreadlocks. Έβαλα στα αυτιά μου τα ακουστικά, έψαξα συνειρμικά στη μουσική βιβλιοθήκη του κινητού μου το «Dreadlock Holidays» των 10cc και βυθίστηκα στις νότες και στο κάθισμα του αυτοκινήτου. Ωραίο, ψαγμένο ρέγκε κομμάτι, το έχουμε χορέψει σε πάμπολλα σεληνόφωτα καλοκαίρια. Αλλά κάτι δεν μου «κολλούσε». Και δεν ήταν ότι ήταν ρέγκε παιγμένη από λευκούς.

Δεν άργησα να κάνω την ενδεδειγμένη αλλαγή: «Get up, stand up» από τον θρυλικό wailer, το alter ego του Marley, τον Peter Tosh. Ναι, αυτό ήταν συμβατό με την κληρονομιά του Benkos Biohó: «Get up, up stand up. Stand up for your rights». 

Καθώς πετούσαμε πάνω από τον Παναμά στην πτήση της επιστροφής έβαλα ξανά το «Get up, stand up». O Peter Tosh συνέχιζε: «… and if you know what life is worth, you will look for yours on earth (and not in the skies)».

Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Μόλις το hip-hop γκρουπ έχει γυρίσει από τη διεθνή τουρνέ. Η μουσική και ο χορός είναι η ψυχή του San Basilio de Palenque. © Charalambos Vlachopoulos
Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Πατρότητα. © Charalambos Vlachopoulos
Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Ώρα για μπάνιο. © Charalambos Vlachopoulos
Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Κοίτα με. © Charalambos Vlachopoulos
Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Θλίψη. © Charalambos Vlachopoulos
Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Στον παιδικό κόσμο οι φυλετικές διακρίσεις δεν έχουν θέση. © Charalambos Vlachopoulos
Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Αντίθεση. © Charalambos Vlachopoulos
Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Ώρα για μελέτη. © Charalambos Vlachopoulos
Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Αδέλφια. © Charalambos Vlachopoulos
Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Ένα τυπικό πολύχρωμο σπίτι. © Charalambos Vlachopoulos
Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Ώρα για παγωτό. © Charalambos Vlachopoulos
Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Καμία αγωνία του τερματοφύλακα πριν από τα πέναλτι. © Charalambos Vlachopoulos
Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Στο τέλος η Paola εγκατέλειψε την προσπάθεια και φωτογράφιζε εμένα που φωτογράφιζα. © Charalambos Vlachopoulos
Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Η κόρη της Auxerre, ένα δαιδαλικό (γύρω στα 640 π.Χ) μικρό ασβεστολιθικό γλυπτό το οποίο βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι, απεικονίζει είτε μια Κόρη (νεαρή γυναίκα), είτε μια αρχαϊκή θεά, ίσως τη θεά Περσεφόνη. Η καταγωγή της είναι από την Κρήτη και πιθανόν από την Ελεύθερνα. © Charalambos Vlachopoulos
Palenque της Κολομβίας: Το μυστικό ήταν καλά κρυμμένο ΜΕΣΑ στα dreadlocks Facebook Twitter
Let’s walk, sail, or fly this earth. © Charalambos Vlachopoulos

* Ο Χαράλαμπος Βλαχόπουλος είναι Καθηγητής Καρδιολογίας του ΕΚΠΑ (Instagram: @charalambosvlachopoulos)

Ταξίδια
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα μακρινά ταξίδια ενός Έλληνα που ψάχνει ό,τι αυθεντικό απέμεινε στον κόσμο

Ταξίδια / Τα μακρινά ταξίδια ενός Έλληνα που ψάχνει ό,τι αυθεντικό απέμεινε στον κόσμο

Πώς είναι να τρως κλήση στη Γαλλική Γουιάνα και να σε κυνηγάει ελέφαντας στη Ζιμπάμπουε; Ο Αλέξανδρος Τσούτης γύρισε από τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα για να μας τα διηγηθεί.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΑΓΙΟΓΛΟΥ
Ο Χρήστος Μάλαμας για το πρώτο του σόλο με μονοκινητήριο

Το μαγικό μου ταξίδι / Ο Χρήστος Μάλαμας για το πρώτο του σόλο με μονοκινητήριο

Ο πιλότος και εκπαιδευτής Χρήστος Μάλαμας περιγράφει στην Εύα Μανιδάκη πώς ένιωσε όταν πέταξε για πρώτη φορά μόνος του με ένα μονοκινητήριο αεροπλάνο και εξηγεί γιατί εκείνα τα έξι λεπτά που κράτησε η πρώτη του πτήση του άλλαξαν τη ζωή.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η ανάβαση στο Έβερεστ κατέληξε από ηρωικό κατόρθωμα σε μαζική μπίζνα

Ταξίδια / Πώς η ανάβαση στο Έβερεστ κατέληξε από ηρωικό κατόρθωμα σε μαζική μπίζνα

Η συντριπτική πλειονότητα των αναβατών είναι πελάτες που πληρώνουν εξαψήφια ποσά και μεταξύ αυτών που ανέβηκαν πρόσφατα στην «κορυφή του κόσμου» ήταν κάποιοι τυφλοί, δύο 13χρονοι, αρκετοί εβδομηντάρηδες, ακόμη και άτομα που είχαν υποστεί διπλό ακρωτηριασμό.
THE LIFO TEAM
«Το χωριό μου, ο Δεσύλλας Μεσσηνίας, είναι ένας μικρός κρυφός παράδεισος»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Το χωριό μου, ο Δεσύλλας Μεσσηνίας, είναι ένας μικρός κρυφός παράδεισος»

Ο Μάριος Γκρόγκος μιλά για τον τόπο του με την ανεμπόδιστη θέα στον μεσσηνιακό κάμπο, για ένα μέρος που πια έχει όλα κι όλα δύο μαγαζιά – έχει όμως και μια ομάδα κατοίκων που στήνει φεστιβάλ και εκθέσεις φωτογραφίας και ανανεώνει εθελοντικά την όψη του χωριού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Αβινιόν/Αρλ

Ταξίδια / Ένα road trip στην Αβινιόν των επτά Παπών και στην Αρλ του Βαν Γκογκ

Γοτθική αρχιτεκτονική, μια «δεύτερη Ρώμη», πολλά δωρεάν μουσεία, φοιτητές να πίνουν μπύρες σε ζωντανές πλατείες και φιλότεχνοι που αναζητούν την αύρα που ενέπνευσε τον Ολλανδό ζωγράφο, αλλά και τον Πικάσο και τον Γκογκέν. Δυο πόλεις που σε κάνουν να ξεχνάς με το ιστορικό τους κέντρο όλα τα βάσανα του ταξιδιού.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Όλα από την αρχή στο Σκαμνέλι, σε ένα Ζαγοροχώρι 25 κατοίκων

Γειτονιές της Ελλάδας / Όλα από την αρχή στο Σκαμνέλι, ένα Ζαγοροχώρι 25 κατοίκων

Ο Φίλιππος Φραγκούλης άφησε πίσω του μια πολυετή καριέρα στις τράπεζες προκειμένου να επιστρέψει στις ρίζες του, στην Τύμφη. Αντικατέστησε τα meetings με τα πυκνά δάση που αποτελούν πλέον το φόντο της νέας του πορείας στη ζωή, έχοντας όμως να αντιμετωπίσει πια τις δυσκολίες ενός ορεινού τόπου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Πώς είναι η καθημερινότητα ενός τριαντάρη στο ψηλότερο χωριό των Βαλκανίων;

Γειτονιές της Ελλάδας / Πώς είναι η καθημερινότητα ενός τριαντάρη στο ψηλότερο χωριό των Βαλκανίων;

Ο Άρης Αβέλλας περιγράφει τη ζωή του στη Σαμαρίνα, σε ένα μέρος που τραβάει την προσοχή ξένων αλπινιστών, σε έναν τόπο όπου όταν λιώνουν τα χιόνια μπορεί κανείς να βολτάρει σε καταρράκτες, να θαυμάσει άγρια ζώα, να δροσιστεί σε βάθρες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Η καθημερινή ρουτίνα ενός πλοίου της γραμμής τον χειμώνα

Ταξίδια / Η καθημερινή ρουτίνα ενός πλοίου της γραμμής τον χειμώνα

Πήραμε το πλοίο της γραμμής για να κάνουμε το δρομολόγιο που κάνουν οι ναυτικοί μετ’ επιστροφής, χωρίς να κατέβουμε σε κάποιο λιμάνι. Η διαδρομή μας ήταν Πειραιάς – Κύθνος – Σέριφος – Σίφνος – Κίμωλος – Μήλος και πίσω, ενώ άλλες μέρες προστίθενται κάποιοι ακόμα προορισμοί, με τερματικό λιμάνι εκείνο της Σαντορίνης. Στις περίπου 17 ώρες προσπαθήσαμε να δούμε και να καταγράψουμε τη ζωή τον χειμώνα μέσα σε ένα από τα πολλά πλοία που ταξιδεύουν αδιάκοπα στις ελληνικές θάλασσες.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Adrère Amellal: Μια μέρα στο ξενοδοχείο που φωτίζεται με κεριά στην όαση της Σίβα

Ταξίδια / Adrère Amellal: Μια μέρα στο ξενοδοχείο που φωτίζεται με κεριά στην όαση της Σίβα

Σε έναν αλλόκοτο υπερμεγέθη όγκο που ορθώνεται στην έρημο θυμίζοντας σεληνιακό τοπίο λειτουργεί ένα οικολογικό και απόλυτα μίνιμαλ αισθητικής ξενοδοχείο χωρίς ίντερνετ, ούτε τηλέφωνο, ούτε καν ερ-κοντίσιον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο τόπος μου, ο Κάμπος της Χίου

Γειτονιές της Ελλάδας / H ζωή μου στον Κάμπο της Χίου, εκεί που οι λαλάδες κοκκινίζουν τη γη

Η Μάρω Χατζελένη περιγράφει την καθημερινότητά της στον τόπο που μεγάλωσε και επέστρεψε, σε ένα μέρος όπου αρχοντικά, περιβόλια και στέρνες με πηγάδια συνυπάρχουν μαγικά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Ο τόπος μου, η Καλοσκοπή

Γειτονιές της Ελλάδας / Mπορεί να ξαναζωντανέψει ένα χωριό είκοσι ατόμων στο βουνό της Γκιώνας;

Μια ομάδα κατοίκων φιλοδοξεί να αναζωογονήσει ένα ορεινό χωριό με άπλετο πράσινο, με άφθονα τρεχούμενα νερά και πηγές, την Καλοσκοπή Φωκίδας που βρίσκεται μόλις δυόμιση ώρες μακριά από την Αθήνα. Και δείχνει να τα καταφέρνει!
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Ο τόπος μου, οι Λειψοί

Γειτονιές της Ελλάδας / Η ζωή μου στους ακριτικούς Λειψούς, εκεί που σταματά ο χρόνος

Ο Κωνσταντίνος Μπουράκης μας μιλά για τη ζωή στο νησί που κερδίζει την υπογεννητικότητα και αποτελεί έναν από τους πιο ποιοτικούς οικολογικούς προορισμούς της Ελλάδας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ