Vogue World: Το μεγάλο τσίρκο της μόδας

Vogue World: Το μεγάλο τσίρκο της μόδας Facebook Twitter
Λευκοντυμένες μοδίστρες από τα ιστορικά ατελιέ του Dior και του Balenciaga παρέλασαν με πολύχρωμες σημαίες, όπως οι αθλητές στις τελετές έναρξης των Ολυμπιακών.
0

Στο αρχικό άκουσμα του νέου, επικράτησε ενθουσιασμός. Στο Παρίσι, την πόλη όπου η μόδα πάντα ονειρεύεται και τολμά, ένα σόου που θα συνέδεε 100 χρόνια ιστορίας του fashion design με τα ολυμπιακά αθλήματα. Όλοι φανταστήκαμε κάτι σαν περιοδική έκθεση μόδας εν κινήσει, με διοργανωτές την ομάδα του Vogue World, τους ανθρώπους της Anna Wintour, δηλαδή, που γνωρίζει όσο κανένας άλλος πώς να δημιουργεί υπερθεάματα με άξονα (και άλλοθι) τη μόδα και ζητούμενο τα mega-bucks.

Η χρονική συγκυρία δεν θα μπορούσε να είναι πιο ανάποδη. Μια εβδομάδα πριν από τον πρώτο γύρο των βουλευτικών εκλογών, με την ακροδεξιά να παραμένει φαβορί, με τη γενική πρόβα για την τελετή έναρξης των Αγώνων να έχει μόλις ακυρωθεί εξαιτίας του φουσκωμένου από επίμονες βροχοπτώσεις εβδομάδων Σηκουάνα και τις διαδηλώσεις σε ολόκληρη τη γαλλική πρωτεύουσα να κουρελιάζουν τα προ-ολυμπιακά νεύρα των αρχών, το Παρίσι έμοιαζε να κρατά την ανάσα του.

Μια ανοιχτή επίδειξη μόδας στην Place Vendome, όμως, με τη συμμετοχή όλων των Γάλλων μόδιστρων και όσων παρουσιάζουν τη δουλειά τους στο Παρίσι, μαζί με αθλητές και celebrities, φάνταζε κάτι αισιόδοξο, ένα είδος άτυπης υποδοχής των Ολυμπιακών Αγώνων, που για το 2024 υπόσχονται να είναι οι πιο φωτογενείς στην ιστορία τους, όπως ταιριάζει στο Παρίσι.

Το φανταστικό τσίρκο «Vogue World: Paris 2024», οργανωμένο τμηματικά ανά δεκαετία, χρειάστηκε μήνες προετοιμασίας από επιμελητές μόδας, στυλίστες και ατελιέ υψηλής ραπτικής, που ξεσκόνισαν αρχεία μόδας, φωτογραφίες και δημοσιεύματα εποχής, με σκοπό να ξεδιπλώσουν ένα ζωντανό αρχείο για έναν αιώνα γαλλικής μόδας.

Το φανταστικό τσίρκο «Vogue World: Paris 2024», οργανωμένο τμηματικά ανά δεκαετία, χρειάστηκε μήνες προετοιμασίας από επιμελητές μόδας, στυλίστες και ατελιέ υψηλής ραπτικής, που ξεσκόνισαν αρχεία μόδας, φωτογραφίες και δημοσιεύματα εποχής, με σκοπό να ξεδιπλώσουν ένα ζωντανό αρχείο για έναν αιώνα γαλλικής μόδας, υπό την ενορχήστρωση της «Vogue», του brand που επιμένει να διεκδικεί ρόλο διεθνούς διαιτητή σε ό,τι σχετίζεται με σύγχρονα ρεύματα, στυλ και πολιτιστική επιρροή.

Vogue World: Το μεγάλο τσίρκο της μόδας Facebook Twitter
Ο συσχετισμός του «πρωταθλητισμού» της βελόνας με τις εξαιρετικές επιδόσεις των oλυμπιακών αθλητών διέτρεξε ως ιδέα ολόκληρο το ανάπτυγμα του σόου, αφού τα κατορθώματα 100 χρόνων στη μόδα αντιπροσωπεύτηκαν από αγωνίσματα. Φωτ.: Ellen von Nunwerth

151 μοντέλα και 70 χορευτές, πλάι σε θρυλικούς αθλητές (η Venus και η Serena Williams έσεισαν την πλατεία με Off-White και Marine Serre) και καλλιτέχνες της μουσικής σκηνής (Maluma, Katy Perry, Sabrina Carpenter, Bad Bunny, Aya Nakamura) ξεχύθηκαν στην ολυμπιακών διαστάσεων Place Vendome χορογραφημένοι σε στυλ Baz Luhrmann, για να υποστηρίξουν αυτό το τολμηρό εγχείρημα.

Σε ένα ξέφρενο πηγαινέλα που θύμιζε σκηνή των Folies Bergère, ποδηλάτες, χορευτές με κλακέτες, νεαροί Γάλλοι αθλητές και χορευτές ανακατεύτηκαν με μοντέλα-μούσες σαν την Debra Shaw και ινδάλματα της νεανικής ποπ κουλτούρας, όπως η Sabrina Carpenter.

Δυο υπέροχα καθαρόαιμα άλογα ντύθηκαν με γιγαντιαία μαντίλια Hermes για να μεταφέρουν τις Αμαζόνες των ‘50s, Gigi Hadid και Kendall Jenner, ενώ λευκοντυμένες μοδίστρες από τα ιστορικά ατελιέ του Dior και του Balenciaga παρέλασαν με πολύχρωμες σημαίες, όπως οι αθλητές στις τελετές έναρξης των Ολυμπιακών.

Ο συσχετισμός του «πρωταθλητισμού» της βελόνας με τις εξαιρετικές επιδόσεις των oλυμπιακών αθλητών διέτρεξε ως ιδέα ολόκληρο το ανάπτυγμα του σόου, αφού τα κατορθώματα 100 χρόνων στη μόδα αντιπροσωπεύτηκαν από αγωνίσματα.

H αρτ ντεκό απλότητα και η jazz φρενίτιδα των ‘20s παντρεύτηκαν με το αγώνισμα της ποδηλασίας και οπτικοποιήθηκαν με δημιουργίες Chanel, Simone Rocha X Jean Paul Gaultier και Dries Van Noten.

Τα ‘30s, ταιριασμένα με τον στίβο, εκφράστηκαν από τον μεγαλοφυή τεχνίτη της couture Cristóbal Balenciaga, την αρχιέρεια των πτυχώσεων Madeleine Vionnet και την αισθαντική συνοδοιπόρο των σουρεαλιστών Elsa Schiaparelli, με σύγχρονες εκδοχές των ομώνυμων οίκων, αλλά και looks Maison Martin Margiela και Armani Prive.

Vogue World: Το μεγάλο τσίρκο της μόδας Facebook Twitter
Maison Margiela Φωτ.: Gorunway
Vogue World: Το μεγάλο τσίρκο της μόδας Facebook Twitter
Giambattista Valli. Φωτ.: Gorunway

Μια εκδοχή των ‘40s, με έμφαση στον γαλλικό Νότο και σύντομες αναφορές στις ταινίες της Esther Williams, τίμησε τα aquatics και ντύθηκε με τις ρίγες του Jacquemus, ενώ τα 1950s, η δεκαετία που ταυτίστηκε με την καθιέρωση του γυναικείου κοστουμιού, ορθώς πήγε χέρι-χέρι με την ιππασία και φόρεσε Christian Dior και Hermes.

Για τα ‘60s, η ομάδα του Vogue World στάθηκε στη μόδα της διαστημικής εποχής, όπως την αποτύπωσαν ο Paco Rabanne, ο Andre Courreges και ο Pierre Cardin, και έκλεισε το μάτι στην ξιφασκία. Η ενέργεια των ‘70s συνδέθηκε με τα αγωνίσματα της γυμναστικής και περπάτησε στην Vendome με Μαύρα μοντέλα, φόρος τιμής στην Grace Jones που εκείνη τη δεκαετία ήρθε στο Παρίσι και το κατέκτησε.

Πόσο στραβά μπορεί να πάει ένας τέτοιος χαιρετισμός της μόδας στα σπορ;

Ήταν το «καπέλωμα» της «Vogue» στη γιορτή που ενόχλησε και μάλιστα σχολιάστηκε από σοβαρά διεθνή έντυπα, όπως ο «Guardian» και οι «New York Times». Η επίκληση των σπορ ως πηγή έμπνευσης φάνηκε πλασματική. Οι αθλητές δεν ήταν σταρ αλλά κομπάρσοι, με χαρακτηριστική περίπτωση τις εθνικές ομάδες ποδηλασίας και τζούντο της Γαλλίας, που χάθηκαν μέσα στα φρου φρου.

Το γαϊτανάκι των Ολυμπιακών προσέφερε απλώς ένα φόντο για τη μόδα, που κι αυτή με τη σειρά της λειτούργησε ως βιτρίνα για μια παρέλαση σουπερστάρ, οι οποίοι βρέθηκαν εκεί (μόνο) για το όνομα πάνω στο πρόγραμμα, τη «Vogue». Τύπος και, ίσως, ορισμένοι ψύχραιμοι καλεσμένοι αισθάνθηκαν πως η φαντασμαγορία στο Παρίσι την περασμένη Κυριακή υπήρξε άλλη μια ενορχηστρωμένη επίδειξη ισχύος της Anna Wintour, αρχετυπικής editor της αμερικανικής «Vogue» και διευθύντριας περιεχομένου της Conde Nast σε διεθνές επίπεδο.

Vogue World: Το μεγάλο τσίρκο της μόδας Facebook Twitter
H Gigi Hadid. Φωτ.: Gorunway
Vogue World: Το μεγάλο τσίρκο της μόδας Facebook Twitter
Φωτ.: Gorunway

Επρόκειτο για την τρίτη ειδική «έκδοση» του «Vogue World», της πρωτοβουλίας που η ίδια εισήγαγε το 2022 ως ένα ψυχαγωγικό υπερθέαμα το οποίο θα μπορούσε να αποτελέσει μια βιώσιμη εναλλακτική (προβολής και χρηματοδότησης) για τη βιομηχανία της μόδας, εν όψει της παρακμής του περιοδικού Τύπου. Σε λογική ανάλογη με του Met Gala στη Νέα Υόρκη, που μόνο φέτος συγκέντρωσε 26 εκατ. δολάρια υπέρ του έργου του Μητροπολιτικού Μουσείου, κάθε εκδήλωση του Vogue World βασίζεται στην καλλιέργεια της προσδοκίας και στήνεται καθαρά για οπτική απόλαυση, μιξάροντας υπέροχα ρούχα και διάσημα πρόσωπα.

Οποιοσδήποτε αντέχει να διαθέσει το αντίτιμο για μια live συμμετοχή ή έστω για να παρακολουθήσει από μακριά ως συνδρομητής, έχει μια θέση σε αυτόν τον θαυμαστό κόσμο. 800 καλεσμένοι πλήρωσαν από δύο έως τρεις χιλιάδες ευρώ για μια χρυσή καρέκλα στη δεύτερη ή την τρίτη σειρά στην Vendome, απλώς για να βρεθούν μέσα στο αστρόπληκτο σύμπαν της «Vogue».

Εκείνη με τη σειρά της (η «Vogue» είναι πάντα γένους θηλυκού) δωρίζει «τουλάχιστον» 1 εκατ. ευρώ από τα έσοδα σε έναv μη κερδοσκοπικό οργανισμό (Secours Populaire Francais) που στηρίζει νεαρούς Γάλλους αθλητές. Την ίδια στιγμή, όμως, που το Vogue World: Paris διατυμπάνιζε τον φιλανθρωπικό του χαρακτήρα, η Conde Nast προσέλκυε χάρη στο event σημαντικές χορηγίες από το eBay και τη Nike.

Vogue World: Το μεγάλο τσίρκο της μόδας Facebook Twitter
Φωτ.: Gorunway
Vogue World: Το μεγάλο τσίρκο της μόδας Facebook Twitter
Φωτ.: Gorunway

Μετά το αθλητικό (αν μη τι άλλο) φινάλε, με τον μπασκετμπολίστα Victor Wembanyama με λευκό Louis Vuitton κοστούμι και τη Marie-José Pérec, τη Γαλλίδα παλαίμαχη αθλήτρια του στίβου με φόρεμα Alaia στα χρώματα της γαλλικής σημαίας, όσοι αποσύρθηκαν για σαμπάνιες στο Ritz ή συναντήθηκαν στο after-party στο Maxim’s ίσως να μην αντιλήφθηκαν την ουσία όσων είχαν δει.

Για ένα κοινό, όμως, που παρατηρεί τα νέα ήθη, ήταν ξεκάθαρο ότι η μόδα καταφεύγει στην ψυχαγωγία για να παραμείνει σε συνάφεια με την εποχή, με την Αμερικανίδα πρωθιέρειά της, Anna Wintour, να έχει μετατραπεί σε τελετάρχη φαντασμαγορικών τσίρκων, όπου η μόδα αποτελεί προκάλυμμα για έναν αγώνα εξουσίας της επωνυμίας «Vogue», που στη μετά-τα-περιοδικά εποχή αναζητά νέες πλατφόρμες ώστε η επιρροή της να κρατηθεί ζωντανή.

Τελικά, «η “Vogue” ήταν ο μόνος αληθινός νικητής», έγραψαν οι «New York Times».

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT