Πριν από 60 χρόνια ο Φιντέλ Κάστρο έφτανε θριαμβευτής στη Νέα Υόρκη αλλάζοντας για πάντα την ιστορία του στυλ

Πριν από 60 χρόνια ο Φιντέλ Κάστρο έφτανε θριαμβευτής στη Νέα Υόρκη αλλάζοντας για πάντα την ιστορία του στυλ Facebook Twitter
Ήταν σα να καταφτάνει ο Σινάτρα στο Λας Βέγκας όταν στις 21 Απρίλιου του 1959 οι Νεοϋορκέζοι υποδέχτηκαν με θέρμη το νεαρό ηγέτη των Κουβανών ανταρτών
2

Ήταν σα να καταφτάνει ο Σινάτρα στο Λας Βέγκας όταν στις 21 Απρίλιου του 1959 - 60 χρόνια ακριβώς συμπληρώνονται την προσεχή Κυριακή – χιλιάδες ενθουσιώδεις Νεοϋορκέζοι υποδέχτηκαν με θέρμη το νεαρό ηγέτη των Κουβανών ανταρτών που μόλις πριν από τέσσερις μήνες είχαν αποτινάξει θριαμβευτικά τη στυγνή στρατιωτική δικτατορία που κυβερνούσε τη χώρα τους.

Τα πλήθη που είχαν μαζευτεί για να τον δουν από κοντά να χαιρετά τον κόσμο σαν υποψήφιος πολιτευτής τριγυρισμένος από αστυνομικές δυνάμεις, ξεπερνούσαν κάθε άλλη επίσκεψη ξένου ηγέτη στην ιστορία της πόλης.
Ήταν το πρώτο στάδιο ενός τετραήμερου γύρου θριάμβου των επαναστατών στη Νέα Υόρκη που εκτός των άλλων, καταγράφηκε και ως ορόσημο στην ιστορία του στυλ.

Η παρέα του Κάστρο σχημάτισε με την εμφάνιση της μια στυλιστική γέφυρα ανάμεσα στους Μπιτ και στην επερχόμενη γενιά της '60s αντικουλτούρας.

Σύμφωνα με τη Σόνια Αμπρέγκο, ιστορικό της μόδας του 20ου αιώνα, αυτή ήταν η στιγμή που γεννήθηκε το στυλιστικό κίνημα που έγινε αργότερα γνωστό ως "radical chic" (η χρήση δηλαδή ενδυματολογικών στοιχείων συνδεδεμένων με ριζοσπαστική δράση).

«Κατά κάποιον τρόπο, ο Φιντέλ, ο Τσε και οι σύντροφοί τους με τα χακί αμπέχονα και τα γένια ήταν οι πρώτοι χίπις», λέει ο Τζον Λι Άντερσον, συγγραφέας του βιβλίου «Τσε: Μια επαναστατική ζωή» αλλά και μιας επικείμενης βιογραφίας του Φιντέλ Κάστρο. «Εμφανίστηκαν στη 'σκηνή' στην αυγή της τηλεοπτικής εποχής ως ιδανικοί επαναστάτες. Το σύνολο των στοιχείων του 'look' που παρουσίαζαν, με τα μακριά μαλλιά, τους μπερέδες και τα γένια, ήταν εξαιρετικά ισχυρό αλλά και ταιριαστό με το νεανικό πνεύμα των καιρών όπως διαμορφωνόταν τότε για πρώτη φορά».

Πριν από 60 χρόνια ο Φιντέλ Κάστρο έφτανε θριαμβευτής στη Νέα Υόρκη αλλάζοντας για πάντα την ιστορία του στυλ Facebook Twitter
Ο Τσε με την δημοσιογράφο του αμερικανικού δικτύου ABC Λίζα Χάουαρντ το 1964 στην Κούβα

Ήταν η πρώτη εποχή αμφισβήτησης του μεταπολεμικού κομφορμισμού εκ μέρους της αμερικανικής νεολαίας αλλά και της νέας αντισυμβατικής πολιτιστικής παραγωγής: Το «Ουρλιαχτό» του Γκίνσμπεργκ είχε εκδοθεί το 1956, το «Στο Δρόμο» του Κέρουακ το 1957 ενώ τον καιρό της πρώτης εκείνης επίσκεψης του Κάστρο, ολοκληρωνόταν η μετάφραση του «Δεύτερου Φύλου» της Σιμόν ντε Μποβουάρ.

Η παρέα του Κάστρο σχημάτισε με την εμφάνιση της μια στυλιστική γέφυρα ανάμεσα στους Μπιτ και στην επερχόμενη γενιά της '60s αντικουλτούρας.

«Η ιστορία της μόδας δεν είναι κυκλική» λέει η Σόνια Αμπρέγκο. «Δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν θα υπήρχαν 'φρικιά' χωρίς τον Τσε, η επίδραση όμως των 'Κουβανών' στο ενδυματολογικό τοπίο είναι πραγματική και αναντίρρητη».

Και δεν ήταν μόνο οι άντρες αλλά και οι γυναίκες στις τάξεις των επαναστατών που αναδείχτηκαν στην πρωτοπορία ενός νέου στυλ. Όπως η Σίλια Σάντζεζ, ηγετική φυσιογνωμία του επαναστατικού στρατού του Κάστρο, η οποία σχεδίαζε μόνη της τη στολή της επιλέγοντας χαλαρά λαχανί παντελόνια και πουλόβερ σε σχήμα V – σύμφωνα με τις μαρτυρίες του Αμερικανού φωτορεπόρτερ Ντίκι Τσάπελ που είχε περιπλανηθεί μαζί με τους αντάρτες στη Κούβα.

Λίγο πριν την επίσκεψη του Κάστρο το 1959, εκπρόσωποι της νέας Κουβανικής εξουσίας είχαν προσλάβει έναν ατζέντη της Λεωφόρου Μάντισον, ονόματι Μπέρναρντ Ρέλιν, με μηνιαίο μισθό 6.000 δολάρια, με αποστολή να καλλιεργήσει μια ελκυστική για τους Αμερικανούς εικόνα του ηγέτη τους.

Όταν πήγε στην Αβάνα, η πρώτη συμβουλή του Ρέλιν στους αντάρτες ήταν να κόψουν τα μαλλιά τους. Έχοντας αντιληφθεί την ισχύ του επιμελώς ατημέλητου επαναστατικού λουκ, ο Κάστρο αρνήθηκε και η τετραήμερη επίσκεψη στη Νέα Υόρκη εξελίχθηκε σε θρίαμβο με πιο σημαντικούς σταθμούς την υποδοχή της αντιπροσωπείας από τον Δήμαρχο, την επίσκεψη στα γραφεία των New York Times και την ομιλία του Κάστρο ενώπιον 16.000 θεατών στο Σέντραλ Παρκ.

Πριν από 60 χρόνια ο Φιντέλ Κάστρο έφτανε θριαμβευτής στη Νέα Υόρκη αλλάζοντας για πάντα την ιστορία του στυλ Facebook Twitter
Ο ταγματάρχης Χοιυάν Αλμέιντα και ο Λοχαγός Αντόνιο Νούνιες Χιμένεθ του επαναστατικού στρατού του Κάστρο, στο ξενοδοχείο Teresa του Χάρλεμ τον Σεπτέμβριο του 1960

Το «κατεστημένο» δεν υποδέχτηκε με την ίδια εγκαρδιότητα τον Κουβανό ηγέτη στην επόμενη επίσκεψή του τον Σεπτέμβριο του 1960, η επίδραση του όμως στην εξέλιξη του αντισυμβατικού / ριζοσπαστικού στυλ εδραιώθηκε ακόμα περισσότερο καθώς η κουστωδία του Κάστρο μεταφέρθηκε από το κέντρο του Μανχάταν στο ξενοδοχείο Teresa του Χάρλεμ όπου συναντήθηκε με τον Malcolm X αλλά και με προσωπικότητες της κουλτούρας όπως ο Γκίνσμπεργκ και ο Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν.

Δέκα χρόνια αργότερα, ο Τομ Γουλφ εισήγαγε τον όρο "radical chic" με στόχο να σατιρίσει τον υπνωτισμό της νεοϋορκέζικης διανόησης από τα σύμβολα της εξέγερσης όπως γλαφυρά είχε γίνει φανερό σε ένα γκαλά που είχε διοργανώσει ο Λέοναρντ Μπερνστάιν προς τιμή των Μαύρων Πανθήρων.

«Ο όρος 'radical chic' μοιάζει πολύ του 20ου αιώνα», λέει σήμερα η ιστορικός της μόδας Σόνια Αμπρέγκο. «Πρόκειται όμως για σημαντικό στυλ που εξελίχθηκε οργανικά για να απομακρυνθεί στην πορεία από το προσωπικό ρίσκο και τις σαφείς πολιτικές αναφορές που το συνόδευαν. Αυτό προσπαθώ να εξηγήσω στα παιδιά που ντύνονται σαν τον Τσε σήμερα».

Με στοιχεία από τους New York Times

 

Μόδα & Στυλ
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Μόδα & Στυλ / «Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Η Μιρκέτα Βιδάλη, δημιουργός των brands «No Thinkin» και «Tanpire», μιλά για την εμπειρία της από τον κόσμο της επιχειρηματικότητας και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε. Πώς διαχειρίστηκε τα hate comments στα social media και τι συμβουλεύει άλλες γυναίκες που θέλουν να ακολουθήσουν τον δρόμο της;
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Retro vs Approach – Νέο δίλημμα στην αγορά sneakers

Μόδα & Στυλ / Τα νέα sneakers είναι για ορειβασία στις «πλαγιές» της πόλης

Μετά την κυριαρχία των retro sneakers, τα approach shoes, μια νέα γενιά ορειβατικών αθλητικών παπουτσιών, κερδίζει συνεχώς έδαφος στα αστικά πεζοδρόμια, εκφράζοντας την καθημερινή άνεση που όλοι αποζητούμε.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Μόδα & Στυλ / Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Η Μάιλι Σάιρους, η Κένταλ Τζένερ, η Dua Lipa και πολλές ακόμα σταρ έχουν φορέσει τα πλεκτά του ανερχόμενου σχεδιαστή μόδας από τη Βέροια, που στα 23 του έχει ήδη κατακτήσει το Λονδίνο. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior; / Ποιος θα βρεθεί τελικά στο τιμόνι του Dior; / Όργιο φημών και παρασκήνιο στον οίκο Dior

Μόδα & Στυλ / Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior;

Με τμηματικές ανακοινώσεις και μισές αλήθειες που εμπλέκουν τον Jonathan Anderson και τη Maria Grazia Chiuri, ο ιστορικός γαλλικός οίκος πλήττει την αξιοπιστία της μόδας και εκθέτει τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Φρέντυ, τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Ψυχή & Σώμα / Τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Τι είναι αυτό που κάνει τα κορεατικά προϊόντα ομορφιάς τόσο δημοφιλή; Σε ποιο βαθμό διαμορφώνουν την αισθητική μας τα social media; Ποιες είναι οι τάσεις που κυριαρχούν στο μακιγιάζ σήμερα; Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον make up artist Φρέντυ Καλομπράτσο.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Νέες σιλουέτες, ρούχα που φοριούνται και πολύ χρώμα: Τι κρατάμε από το Παρίσι

Μόδα & Στυλ / Νέες σιλουέτες, ρούχα που φοριούνται και πολύ χρώμα: Τι κρατάμε από το Παρίσι

Από τις νέες προσεγγίσεις των οίκων Givenchy και Dries Van Noten, μέχρι τις καλλιτεχνικές παραστάσεις του Comme des Garçons και τη δημιουργική ανατροπή του Duran Lantink, στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, η βιομηχανία απέδειξε για άλλη μια φορά την ικανότητά της να εξελίσσεται και να εντυπωσιάζει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

σχόλια

2 σχόλια
Η δασκαλα μου Μισελ Βινιε τον ειχε γνωρισει στο κτιριο του ΟΗΕ, οταν δουλευε καποια εποχη ως ακολουθος επισημων στον οργανισμο. Μπηκαν στο ιδιο ασανσερ κι οταν αυτη του εξηγησε που ειναι το εστιατορειο για τους επισημους, αυτος ζητησε να κατεβει στον πρωτο οροφο που ηταν το εστιατορειο για τους υπαλληλους του οργανισμου. Μου ειπε επισης οτι ηταν πολυ ντροπαλος, 'η τουλαχιστον ετσι εδειξε στην περισταση. ++Η Βινιε ηταν διευθυντρια πωλησεων στο πρωιμο Μαγκνουμ στο Παρισι. Αργοτερα διδαξε φωτογραφια στο Μπερκλε'ι'.