Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους αυθεντική μόδα!  Facebook Twitter
Courtesy of Maison Margiela

Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους, αυθεντική μόδα! 

0

Ανάμεσα στο επίσημο αντίο του Demna από τον Balenciaga και τα αποκαλυπτήρια της νέας Celine του Michael Rider, ο ερχομός του Glenn Martens στον οίκο Margiela δεν προσπεράστηκε σαν μία ακόμα αλλαγή καρέκλας στη μόδα. Αντίθετα, αναγνωρίστηκε ως ένα σπάνιο στιγμιότυπο αχαλίνωτου ταλέντου στη διεθνή μόδα αλλά και ως μια ηχηρή δήλωση επανασύνδεσης με τη φιλοσοφία του Martin Margiela – τη μόδα ως έναν εννοιολογικό τόπο όπου συγκατοικούν πειραματικά υλικά και αντίθετα μεταξύ τους αισθητικά στοιχεία.

«Θέλω να προσπαθήσω να μιλήσω για τα ρούχα με την ελπίδα ότι αυτά –και όχι τα πρόσωπα των μοντέλων ή κάποιοι διάσημοι– θα φέρουν clicks στα social», σχολίαζε ο ίδιος λίγες μέρες πριν από την επίδειξη στο Vogue Business, εκφράζοντας την ελπίδα ότι τα ρούχα του θα αφυπνίσουν την επιθυμία σε ένα νέο είδος πελάτη couture. Μια επιδεικτική πολυτέλεια «όπως ένα πανάκριβο, κεντημένο στο χέρι φόρεμα δεν θα ταίριαζε στον οίκο του Margiela. Θα βρούμε μια άλλη φόρμουλα χλιδής, πιο αναιδή, για το αρχετυπικό κοινό που έχουμε στον νου μας», έλεγε. Και το κατάφερε ήδη από την παρθενική του «artisanal» συλλογή, την εκδοχή υψηλής ραπτικής του Maison Margiela, που από το 2006 έχει ενταχθεί στην Εβδομάδα Υψηλής Ραπτικής στο Παρίσι. 

Αυτό που αντικρίσαμε την Τετάρτη το βράδυ ήταν μια ευλογία για το μέλλον της μόδας. Τραχύτητα και φινέτσα, μελαγχολία και ευφορία, μνήμες και αυθεντικές ιδέες… Τόσες αντιθέσεις δεμένες μεταξύ τους με εικονοκλαστική μαεστρία σε μια luxe πρόταση φτιαγμένη από πλαστικό, τούλι, λαμέ και ανακλαστικά υλικά. 

Ξεθωριασμένα trompe l’oeil τυπώματα λουλουδιών και ζώων με αναφορές σε ζωγραφικά έργα του 16ου και 17ου αιώνα προσέδιδαν βάθος σε ρούχα που συχνά έμοιαζαν με μουσειακά κομμάτια τα οποία ανασύρθηκαν κομματιασμένα από τα αρχεία και συναρμολογήθηκαν σε νέα μορφή.

Βασική χειρονομία της συλλογής υπήρξαν οι σιλουέτες χωρίς πρόσωπο, κρυμμένες πίσω από μάσκες που κάλυπταν τα πρόσωπα των μοντέλων, ένα παλιό theme του Martin Margiela που μετά την πρώτη του εμφάνιση, το 1989, επέστρεφε συχνά στο έργο του ως στοιχείο μοναχικότητας αλλά κυρίως επειδή ο δημιουργός ήθελε να κατευθύνει το βλέμμα του θεατή στο ρούχο. Οι μάσκες του Martens –από ασφυξιογόνο πλαστικό, ανακυκλωμένο μέταλλο, λεπτή δαντέλα ή βαρύ κέντημα– παρέπεμπαν άλλοτε σε νεκρικές καλύπτρες και άλλοτε σε τελετουργικά προσωπεία. Ωστόσο δεν συμβόλιζαν μια μόδα προσκολλημένη σε κάτι παρελθοντικό ή ξεπερασμένο. Λειτούργησαν ως εύρημα που συσχέτιζε τη νέα εποχή του Maison Margiela με ένα στοιχείο του μύθου της, το οποίο την ίδια στιγμή «έσβηνε» τα έντονα ίχνη των προηγούμενων δημιουργών, για να αφήσει χώρο στην εκρηκτική έμπνευση του Martens.

Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους αυθεντική μόδα!  Facebook Twitter
Ο ερχομός του Glenn Martens στον οίκο Margiela αναγνωρίστηκε ως ένα σπάνιο στιγμιότυπο αχαλίνωτου ταλέντου στη διεθνή μόδα αλλά και ως μια ηχηρή δήλωση επανασύνδεσης με τη φιλοσοφία του Martin Margiela. Φωτ.: Arnaud Lajeunie/Diesel via Getty Images/Ideal Image

Η κληρονομιά του «αόρατου» Martin Margiela που το 2009 παρέδωσε τον οίκο του, χωρίς ποτέ να τον εγκαταλείψει απόλυτα, χαιρετίστηκε συμβολικά από αυτές τις μάσκες, ενώ το χρέος στον John Galliano που σχεδίαζε για το Maison Margiela επί 10 χρόνια (2014-2024), αποχαιρετώντας τον με μια αξεπέραστη ωδή στο tailoring και στη φαντασία της μόδας, πέρσι τον Ιανουάριο, ξεπληρώθηκε με τους κορσέδες και τα σκοτεινά ρομαντικά looks. Οι σκιές, όμως, των σπουδαίων masters τους οποίους διαδέχθηκε δεν αφάνισαν τον Martens. Τα ρούχα του ήταν υπέροχα και έφεραν το δικό του στίγμα. 

Η επίδειξη άνοιξε με μια ενοχλητική εικόνα: γλυπτικές τουαλέτες από πολυμερές πλαστικό (PVC) και αντίστοιχες μάσκες, που μέσα τους τα μοντέλα ασφυκτιούσαν. Την πρόκληση ακολούθησε μια ονειρική εικόνα: τρία φορέματα από παλαιωμένο, τσαλακωμένο σατέν duchess με ενσωματωμένες μεταλλικές ίνες που μιμούνταν την τραχύτητα της ανακύκλωσης, ενώ ανέδιδαν χλιδή και εκζήτηση. Αξεπέραστο το look 10, ένα ογκώδες φόρεμα με όψη ακατέργαστου ορυκτού (ή κινούμενου αμμόλοφου) που παρέπεμπε σε ένα πράσινο couture βραδινό τοτ οποίο είχε σχεδιάσει ο Martens για την HC τοu Gaultier.

Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους αυθεντική μόδα!  Facebook Twitter
Courtesy of Maison Margiela
Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους αυθεντική μόδα!  Facebook Twitter
Courtesy of Maison Margiela
Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους αυθεντική μόδα!  Facebook Twitter
Courtesy of Maison Margiela
Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους αυθεντική μόδα!  Facebook Twitter
Courtesy of Maison Margiela

Από εκεί και πέρα, το show εξελίχθηκε με έναν καταιγισμό ιδεών, ακραίων σε σύλληψη και εφαρμογή, χωρίς ζύγισμα και φραγμό!  

Ξεθωριασμένα trompe l’oeil τυπώματα λουλουδιών και ζώων με αναφορές σε ζωγραφικά έργα του 16ου και 17ου αιώνα πρoσέδιδαν βάθος σε ρούχα που συχνά έμοιαζαν με μουσειακά κομμάτια που ανασύρθηκαν κομματιασμένα από τα αρχεία και συναρμολογήθηκαν σε νέα μορφή. Οι τυλιγμένες σε ζέρσεϊ πέπλα φιγούρες στην αρχή της επίδειξης και οι κουκουλοφόρες σιλουέτες με μανδύες θύμιζαν αγίους και gargoyles, τις τερατόμορφες υδρορροές στις προσόψεις γοτθικών κτιρίων. Τα τυπώματα στα υφάσματα μετέφεραν νεκρές φύσεις Φλαμανδών ζωγράφων. Ανακυκλωμένα δερμάτινα τζάκετ και φούστες έμοιαζαν φτιαγμένα από ξεκολλημένα κομμάτια μπαρόκ ταπετσαρίας, παντελόνια περάστηκαν με άσπρη μπογιά και διακοσμήθηκαν με ζωηρές πινελιές, φτερά και απλικέ λουλούδια κεντήθηκαν σχεδόν σε όλα τα looks… 

«Ο Martin λειτούργησε σαν σχολή που άλλαξε τον τρόπο που σκεφτόμαστε τη μόδα», ανέφερε ο Martens σε μια συνέντευξη στο «Another Magazine» το 2018. «Οι Γιαπωνέζοι προηγήθηκαν λίγο, αλλά στην Ευρώπη πρώτος ο Margiela πρόβαλε την άποψη ότι τα ρούχα δεν χρειάζεται να ακολουθούν μια κλασική δομή. Αντίκρισε την ένδυση εννοιολογικά και την ομορφιά διαφορετικά, με μια νοοτροπία που επηρέασε το σύνολο της μόδας. Ήμουν κι εγώ παιδί της γενιάς του Margiela», δήλωνε πριν από λίγες μέρες ο Martens στον Luke Leitch. 

Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους αυθεντική μόδα!  Facebook Twitter
Courtesy of Maison Margiela
Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους αυθεντική μόδα!  Facebook Twitter
Courtesy of Maison Margiela
Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους αυθεντική μόδα!  Facebook Twitter
Courtesy of Maison Margiela
Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους αυθεντική μόδα!  Facebook Twitter
Courtesy of Maison Margiela

Κι ενώ τώρα, ως καλλιτεχνικός διευθυντής του brand, θα νομιμοποιούνταν να αντιγράψει τον δάσκαλο, καταφεύγοντας στην ιδέα της ρέπλικας που πρώτος ο Margiela εισήγαγε στη μόδα, ο Martens δεν ενέδωσε στον πειρασμό της αναπαραγωγής κλασικών κομματιών Margiela. Ίσως γιατί συνειδητοποίησε ότι αυτό το έχουν κάνει ήδη άτυπα σχεδόν όλοι οι σχεδιαστές. Πρόσφατα ομολόγησε πως όταν ανέλαβε τον οίκο και ζήτησε να του φέρουν κομμάτια αρχείου που ως τότε είχε δει μόνο σε βιβλία συνειδητοποίησε ότι τα έχει κοπιάρει ο ίδιος στο παρελθόν, όταν σχεδίαζε για το Y/Project. «Το γενετικό υλικό του Margiela έχει κυριολεκτικά λεηλατηθεί από άλλους οίκους, συνειδητά ή μη. Η δική μου πρόκληση είναι να ανακτήσω με χάρη τα συστατικά του και να βρω τον δικό μου δρόμο με αυτά», κατέληξε.

Ανάμεσα σε άλλα, o Glenn Martens αξιοποίησε και τον κώδικα της καταγωγής, τη «βελγοσύνη» που μοιράζεται με τον ιδρυτή του οίκου. «Το Βέλγιο δεν είναι η πιο όμορφη χώρα στον κόσμο. Εμείς οι Βέλγοι είμαστε αναγκασμένοι να ψάχνουμε την ομορφιά στο αναπάντεχο: να μετατρέπεις σε πολυτελές αντικείμενο μια πλαστική τσάντα (όπως ο Martin) ή να βάζεις δίπλα-δίπλα αηδιαστικά χρώματα, και να σου αποκαλύπτεται κάτι όμορφο (όπως ο Dries Van Noten)», έχει πει. Έτσι, στην πρώτη του δουλειά για τον οίκο η έμπνευση ήρθε από τη Φλάνδρα και την Ολλανδία (τόποι καταγωγής του Margiela), αλλά και την Μπριζ, όπου μεγάλωσε. 

Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους αυθεντική μόδα!  Facebook Twitter
Courtesy of Maison Margiela
Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους αυθεντική μόδα!  Facebook Twitter
Courtesy of Maison Margiela
Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους αυθεντική μόδα!  Facebook Twitter
Courtesy of Maison Margiela
Glenn Martens στον Margiela: Επιτέλους αυθεντική μόδα!  Facebook Twitter
Courtesy of Maison Margiela

Aν μιλάμε για μνήμες, έχει ενδιαφέρον να σημειώσουμε πως η τύχη τα έφερε έτσι ώστε ο Martin Margiela να έχει εργαστεί ως βοηθός του Jean Paul Gaultier πριν δημιουργήσει τη δική του ετικέτα στις αρχές των '90s και ο Glenn Martens να έχει μυηθεί στην υψηλή χειροποίητη μόδα στον ίδιο οίκο, όταν ο Gaultier τον προσκάλεσε να δημιουργήσει μια guest συλλογή HC το 2022.

Η συλλογή του Martens ήταν ανατριχιαστική και καθηλωτική, έξοχο δείγμα μιας στοιχειωμένης ομορφιάς που πρόβαλλε μέσα από στρώσεις υλικών και ιστορικών αναφορών. Και αναμφίβολα ήταν couture, στο πνεύμα του Margiela, όπου όλα κρίνονται από τα υλικά και την τελετουργική τους σύνθεση σε μια μόδα που τολμά να είναι «άσχημη».

Ο Glenn Martens μας μάγεψε και μας παρηγόρησε ότι υπάρχει ακόμα κάτι καινούργιο να ειπωθεί στη μόδα.

Maison Margiela Haute Couture | Fall/Winter 2025/26

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT
Σεμνά και ταπεινά

Μόδα & Στυλ / Κάννες: Σεμνά και ταπεινά στο κόκκινο χαλί

Ένα φεστιβάλ που χρωστά τη φήμη του στις σκανδαλιστικές εμφανίσεις υπό τον ήλιο σχεδόν όσο και στην καλλιτεχνική τόλμη του, βιώνει φέτος μια κρίση αισθητικής ταυτότητας με την τελευταίας στιγμής απαγόρευση «γυμνών και υπερβολικών σε όγκο εμφανίσεων».
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ