"Για μένα οι Joy Division είναι ο μοντέρνος Ρέμπραντ».
"Για μένα οι Joy Division είναι ο μοντέρνος Ρέμπραντ».

 

Τον περασμένο Φεβρουάριο, μια ομάδα από σκληροπυρηνικούς φαν των Joy Division δεν κατάφερε να συγκεντρώσει αρκετά χρήματα ώστε να αγοράσει το παλιό σπίτι του Ian Curtis στο Macclesfield και να το μετατρέψει σε μουσείο. Ο μουσικός όμως και επιχειρηματίας Hadar Goldman αποφάσισε να παρενέβη. Το σπίτι είχε ήδη πουληθεί σε έναν ιδιώτη αλλά ο Goldman – που εμπνεύστηκε από την καμπάνια – προσφέρθηκε να πληρώσει 75.000 λίρες πάνω από την κανονική τιμή του σπιτιού που ήταν στις 125.000 λίρες σαν αποζημίωση. Και σίγουρα όπως φαίνεται ήταν αποφασισμένος.

 

«Δεν ήταν μόνο για να βοηθήσω», λέει ο Goldman που είναι και αυτός φαν του Curtis. «Το έκανα, φαντάζομαι,  για να ικανοποιήσω το εγώ μου. Κάποιοι άνθρωποι θα πληρώσουν για να αγοράσουν ένα πίνακα του Ρέμπραντ. Για μένα οι Joy Division είναι ο μοντέρνος Ρέμπραντ».

 

Αν το σπίτι διατηρούσε την αρχική του διακόσμηση, θα ήταν ευτυχής να την άφηνε όπως ήταν αλλά πιστεύει ότι δεν έχει νόημα να την επαναφέρει. Προτιμάει να τιμήσει τον Ian Curtis και το ένστικτο του για πρωτοπορία, με το να καλέσει νεαρούς αρχιτέκτονες από το πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ για να αναλάβουν το σχεδιασμό του σπιτιού.

 

Ο Goldman κατανοεί ότι το σπίτι δεν είναι ένα έργο τέχνης αλλά λέει ότι έχει μια «ωμή ενέργεια» που μπορεί να αξιοποιήσει για καλό σήμερα. Θέλει να λειτουργήσει όχι μόνο σαν ένα μουσείο για τους Joy Division αλλά σαν ένα ψηφιακή στέγη για να υποστηρίξει μουσικούς και άλλους καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο.

 

Είναι κάτι που προκάλεσε διαμάχη ανάμεσα στα πρώην μέλη των Joy Division. Ο Peter Hook υποστηρίζει την ιδέα με το επιχείρημα ότι οι μπάντες του Μάντσεστερ δεν παίρνουν αρκετά εύσημα για την επιτυχία τους. Από την άλλη, ο Bernard Sumner ανησυχεί ότι το σπίτι μπορεί να γίνει ένα «μνημείο για την αυτοκτονία», επειδή ο Curtis κρεμάστηκε στην κουζίνα. Ο Goldman ελπίζει ότι θα του αλλάξει την άποψη.

 

 

 

«Τα χρόνια περνούν. Και μένουμε με καταπληκτική τέχνη και μουσική και υπέρ-θετική ενέργεια», λέει  (για κάποιος που ισχυρίζεται ότι δεν ασχολείται με new age θεωρίες, μιλάει αρκετά για ενέργειες). «Δεν υπάρχει κάτι τρομαχτικό σε αυτό. Θα ήθελα να το κάνω ένα μέρος με λίγο ήλιο για ενεργειακή προβολή».

 

Θα ανοίξει την κουζίνα στο ευρύ κοινό; (Κάτι που αρχικά οι φαν του συγκροτήματος είχαν υποσχεθεί ότι δεν θα κάνουν από φόβο ότι θα είναι κάπως μακάβριο θέαμα). «Ναι, ναι, ναι. Σίγουρα. Δημιουργείς ζήτηση όταν απαγορεύεις πράγματα», λέει και προσθέτει ότι έχει επισκεφτεί το σπίτι και «ότι έγινε εκεί στην κουζίνα...δεν είναι εκεί, δεν θα μπορέσεις να το νιώσεις».

 

Ο Goldman ήταν μόνο 15 χρονών όταν οι Joy Division κυκλοφόρησαν το Unknown Pleasures. Έμαθε να παίζει κλασικό βιολί – «ένα από αυτά τα ταλαντούχα παιδιά. Κέρδισα σε όλους τους διαγωνισμούς που συμμετείχα στην Ευρώπη», αλλά όταν άκουσε την μουσική των Joy Division, τον τράβηξε στην άλλη πλευρά.

 

Αυτή τη στιγμή, ο Goldman λέει ότι τελείωσε με το χειρότερο μέρος της συμφωνίας που σημαίνει ότι κάνει αιτήσεις για άδειες από τα κοινοτικά συμβούλια και προσπαθεί να ξεκινήσει κάποια μικρά πρότζεκτ όπως να βάλει μια μπλε πλακέτα στο σπίτι που πιστεύει ότι θα είναι έτοιμη και στην θέση της μέσα σε 6 μήνες. Υπάρχουν σχέδια να δημιουργήσει μια επιτροπή από καλλιτεχνικούς διευθυντές και ίσως να αρχίσει ένα πρόγραμμα χορηγιών που θα βοηθάει τοπικούς καλλιτέχνες.  

 

Αν το σπίτι διατηρούσε  την αρχική του διακόσμηση, θα ήταν ευτυχής να την άφηνε όπως ήταν αλλά πιστεύει ότι δεν έχει νόημα να την επαναφέρει. Προτιμάει να τιμήσει τον Ian Curtis και το ένστικτο του για πρωτοπορία, με το να καλέσει νεαρούς αρχιτέκτονες από το πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ για να αναλάβουν το σχεδιασμό του σπιτιού: «Ας κάνουμε ένα διάλογο με το μέλλον από το γυρίσουμε πάλι πίσω στο νοσταλγικό παρελθόν.

 

Αυτές οι ιδέες είναι ένα νεύμα στον πρωτοποριακό τρόπο σκέψης του  Ian Curtis και του συγκροτήματος. «Σήμερα, το λέμε το να σκέφτεσαι «έξω από το κουτί», λέει ο Goldman «Νομίζω ότι ο Ian Curtis ήταν οτιδήποτε εκτός από το κουτί! Δεν νομίζω ότι είχε έρθει ποτέ σε επαφή με το "κουτί"».