Έρρωσο. Επειδή αγαπάμε την Αρχαιολογία.

Έρρωσο. Επειδή αγαπάμε την Αρχαιολογία. Facebook Twitter
1

Για όσους αγαπούν να ενημερώνονται για όλες τις πρόσφατες αρχαιολογικές ειδήσεις το Έρρωσο ήταν και είναι κοινό μυστικό. Πρόκειται για ένα ιστολόγιο που ανανεώνεται καθημερινά και αναδημοσιεύει αρχαιολογικά άρθρα αποδελτιώνοντας τον ελληνικό και τον διεθνή τύπο, έντυπο και ηλεκτρονικό. Παράλληλα περιλαμβάνει χρησιμότατους συνδέσμους για τις ιστοσελίδες ελληνικών μουσείων, εφορειών αρχαιοτήτων, ξένων αρχαιολογικών σχολών στην Ελλάδα, κλπ.

Σας βεβαιώνω ότι η αποδελτίωση του τύπου δεν είναι καθόλου εύκολη δουλειά: καθημερινά παράγονται περισσότερες ειδήσεις από όσες έχει κανείς το χρόνο να καταναλώσει, ακόμη κι αν περιοριστεί στην ελληνική αρχαιολογία και τον ελληνικό τύπο. Όσο καιρό λοιπόν παρακολουθώ το Έρρωσο, έχω εντυπωσιαστεί από τη συνέπεια, την ταχύτητα αλλά και την εγκυρότητα των δημοσιεύσεων. Όχι, εδώ δεν θα βρείτε αρχαιολατρικά άρθρα και θεωρίες για την διαστημική προέλευση των αρχαίων Ελλήνων. Ο ιθύνων νους του ιστολογίου θα σας προστατεύσει από αυτές τις κακοτοπιές.

Καιρό τώρα είχα αποφασίσει ότι αξίζει να μάθουμε περισσότερα για το πρόσωπο ή τα πρόσωπα που λειτουργούν αυτό το ιστολόγιο. Τόση πολλή και καλή δουλειά κι όμως πουθενά στη σελίδα δεν βρίσκει κανείς την ταυτότητα των δημιουργών της.  Ήρθε σήμερα η στιγμή να το διορθώσουμε αυτό. Πίσω από το Έρρωσο βρίσκονται δύο νέοι άνθρωποι, η κ. Όλγα Χαμαλίδου, αρχαιολόγος, και ο κ. Νίκος Συρρής, μηχανικός υπολογιστικών συστημάτων.

Αν και οι δύο ήταν διστακτικοί και ντροπαλοί, ευτυχώς η κ. Χαμαλίδου δέχτηκε να μας μιλήσει περισσότερο για το ωραίο κοινό τους έργο.

___________________

Κυρία Χαμαλίδου, σας ευχαριστώ θερμά που δεχτήκατε να απαντήσετε στις ερωτήσεις της στήλης. Ξεκινώ με την εύλογη απορία: γιατί δεν αναρτάτε την ταυτότητά σας στο ιστολόγιο; Άλλος στη θέση σας, με πολύ λιγότερη επένδυση χρόνου, θα είχε ήδη φροντίσει να εισπράξει τα εύσημα.

Ξεκινώντας, να ευχαριστήσω κι εγώ με την σειρά μου για αυτή την συνέντευξη, που δεν είχα φανταστεί ποτέ ότι θα μπορούσε να γίνει με αφορμή το Έρρωσο.

Ομολογώ ότι μέχρι πρόσφατα δεν είχα σκεφτεί ποτέ τον αντίκτυπο που έχει το Έρρωσο, οπότε δεν είχα υπολογίσει ότι θα μπορούσα να εισπράξω εύσημα. Παρόλα αυτά, στην σελίδα του Έρρωσο στο Facebook φαίνεται η ταυτότητα μου. Δεν προσπάθησα ποτέ να το κρύψω απλά θεώρησα ότι δεν απασχολούσε κάτι τέτοιο τους αναγνώστες του blog. Χαίρομαι που μιλώντας με ανθρώπους από τον χώρο της αρχαιολογίας εισπράττω μια θετική ανταπόκριση για το Έρρωσο απλά δεν σκέφτηκα ποτέ, ότι θα μπορούσα να το «εκμεταλλευτώ» με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.  

Πότε και πώς γεννήθηκε η ιδέα για το ιστολόγιο Έρρωσο; Τί είναι αυτό που το διαφοροποιεί από άλλες σελίδες αποδελτίωσης της αρχαιολογικής ειδησεογραφίας, όπως π.χ. η σελίδα του περιοδικού Αρχαιολογία & Τέχνες ;

Σαν σκέψη η ιδέα ενός αρχαιολογικού ιστολογίου υπήρχε στο μυαλό μου πολύ πριν υλοποιηθεί. Η εξέλιξη του Έρρωσο στο πέρασμα του χρόνου με ξάφνιασε και μένα καθώς ήταν κάτι που ξεκίνησε σχεδόν για προσωπική μου χρήση: ένας διαδικτυακός χώρος, στον οποίο θα συγκέντρωνα άρθρα που με ενδιέφεραν για το αρχείο μου. Τελικά, πήρε σάρκα και οστά, ένα βράδυ του Δεκεμβρίου του 2010. Φυσικά, με την πολύτιμη βοήθεια του συζύγου μου, Νίκου Συρρή, που με στηρίζει σε όλα τα τεχνικά ζητήματα από την αρχή έως και σήμερα, καθώς εργάζεται στον τομέα της πληροφορικής και αγαπάει εξίσου την αρχαιολογία. Από αυτή την κοινή μας αγάπη προέκυψε και το «μότο» του Έρρωσο: «Επειδή αγαπάμε την Αρχαιολογία».

Θεωρώ ότι δεν μπορεί να συγκριθεί το Έρρωσο με έναν επαγγελματικό ιστότοπο, όπως αυτός π.χ. του περιοδικού «Αρχαιολογία και Τέχνες», ο οποίος δεν περιορίζεται σε μια απλή αποδελτίωση της καθημερινής αρχαιολογικής ειδησεογραφίας: δίνει την δυνατότητα στα εγγεγραμμένα μέλη του να αναρτούν δημοσιεύσεις, φωτογραφίες, διατριβές, δημοσιεύει πρωτότυπα άρθρα και διαθέτει ατζέντα αρχαιολογικών γεγονότων. Και από τεχνολογικής απόψεως, ένα blog δεν μπορεί να συγκριθεί με ένα vortal. Είναι μία από τις σελίδες άλλωστε που παρακολουθώ κι εγώ.   

Το γεγονός όμως ότι το Έρρωσο δεν είναι μια επαγγελματική ιστοσελίδα αλλά ένας χώρος που δημιουργήθηκε από δύο και μόνο ανθρώπους και την αγάπη τους για την αρχαιολογία έχει και τα θετικά του όπως ότι δεν γνωρίζει ωράρια, σαββατοκύριακα, αργίες και διακοπές και ανανεώνεται συνεχώς, όταν φυσικά υπάρχει αξιόλογη/αξιόπιστη είδηση. Επίσης, προσπαθούμε μετά από συζητήσεις με φίλους να δώσουμε και έναν χαρακτήρα πιο προσιτό σε ανθρώπους που δεν ασχολούνται επαγγελματικά με την αρχαιολογία, δημοσιεύοντας άρθρα με παρουσιάσεις αρχαίων έργων τέχνης ή αρχαιολογικών χώρων.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι επενδύετε πολύ χρόνο στην αποδελτίωση του τύπου και την αναδημοσίευση αναρτήσεων. Πόσο χρόνο μέσα στη μέρα χαρίζετε στους αναγνώστες του Έρρωσο;

Να κάτι που δεν το είχα σκεφτεί ποτέ μου….. Η επιλογή των άρθρων που αναδημοσιεύονται στο Έρρωσο αποτελεί ένα είδος «διαλογής» των όσων διαβάζω καθημερινά για την προσωπική μου ενημέρωση γύρω από τον χώρο της αρχαιολογίας. Αναμφίβολα, τον τελευταίο καιρό με διευκολύνουν πολύ και τα δελτία τύπου που λαμβάνω είτε στο Facebook είτε στο email μου από τις κατά τόπους Εφορείες Αρχαιοτήτων για τις εκδηλώσεις και τα εκπαιδευτικά τους προγράμματα, γεγονός που μου δίνει ιδιαίτερη χαρά. Δεν μου είναι εύκολο να υπολογίσω τον χρόνο καθώς είναι διαφορετικός κάθε μέρα ανάλογα με τις δραστηριότητες μου. Είναι σίγουρο όμως ότι χαρίζω στους αναγνώστες του Έρρωσο τον αρκετά περιορισμένο ελεύθερό μου χρόνο.

Μιλήστε μας περισσότερο για τις σπουδές σας και τα προσωπικά σας αρχαιολογικά ενδιαφέροντα.

Αποφοίτησα από το τμήμα Ελληνικού Πολιτισμού, της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και σήμερα είμαι μεταπτυχιακή φοιτήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Όπως όλους τους φοιτητές της κλασικής αρχαιολογίας με γοητεύει η κλασική περίοδος. Ωστόσο, η πρόσφατη ενασχόλησή μου με την Ρωμαϊκή περίοδο με έκανε να στρέψω την προσοχή μου σε αυτή και ιδιαίτερα σε θέματα γλυπτικής , ψηφιδωτών, αρχιτεκτονικής και τοπογραφίας. Τέλος, λόγω της καταγωγής μου, παρακολουθώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το ανασκαφικό έργο στη Σπάρτη καθώς η πόλη αυτή είναι συνδεδεμένη με τα παιδικά μου χρόνια.

Ο σύζυγός μου ο Νίκος Συρρής είναι μηχανικός υπολογιστικών συστημάτων της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμοργών του Τ.Ε.Ι. Πειραιά με μεταπτυχιακές σπουδές στο Information Technology Management από το Πανεπιστήμιο Paisley της Σκωτίας. Aσχολείται με την αρχαιολογία εδώ και χρόνια αφου οι πτυχιακές του εργασίες και στο ΤΕΙ και στο μεταπτυχιακό του ήταν οι τρισδιάστατες αναπαραστάσεις αρχαιολογικών χώρων με διαφορετικές τεχνολογίες κάθε φορά.

 

Μπαίνετε στον πειρασμό να γράψετε η ίδια πρωτότυπες αναρτήσεις στο ιστολόγιο;

Φυσικά και μπαίνω! Απλά, δεν έχω τον χρόνο να το κάνω. Η αλήθεια είναι ότι έχω κατά καιρούς γράψει κάποια άρθρα, που φυσικά όμως έχουν «χαθεί» μέσα στον όγκο των άρθρων που αναρτώνται στο blog. Στόχος μου είναι στο μέλλον να καταφέρνω να γράφω πιο συχνά άρθρα, στα οποία όμως να μπορώ να δώσω τον χρόνο και την μελέτη που απαιτείται ώστε να είναι τεκμηριωμένα.

Παρατηρώ ότι στο Έρρωσο ανανεώνετε όχι μόνο τις αναρτήσεις, αλλά και τον σχεδιασμό του ιστολογίου. Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια όσον αφορά αυτή την τεχνολογική ας πούμε πτυχή; Έχετε σκεφτεί την αλλαγή πλατφόρμας φιλοξενίας ή θεωρείτε ότι δεν αλλάζει κανείς μια επιτυχημένη συνταγή και ο blogger κάνει μια χαρά τη δουλειά του;

Αρχικά, γι’ αυτό που είχα στο νου μου, η πλατφόρμα της Google (Blogger) ήταν ικανοποιητική. Ωστόσο, στην πορεία προέκυψαν προβλήματα τεχνικής φύσεως, τα οποία ξεπεράστηκαν αλλά με αρκετή προσπάθεια. Αν και τελευταία, προγραμματίζαμε με τον Νίκο κάποιες αλλαγές στο σχεδιασμό, μέσα από συζητήσεις με φίλους, γνωστούς αλλά και άτομα που μας μιλούσαν για το blog, διαπιστώσαμε ότι αυτή ακριβώς η εικόνα και η ατμόσφαιρα του Έρρωσο είναι που αρέσει στους αναγνώστες μας. Οπότε προς το παρόν, έχουμε αναβάλλει σημαντικές σχεδιαστικές αλλαγές. Θέλουμε να κατοχυρώσουμε το domain name (www.erroso.gr) ώστε από blog να γίνει website αλλά δυστυχώς, είναι δεσμευμένο μέχρι το 2015. Ο Νίκος δουλεύει ένα project που συνδυάζει blog με GIS (Geographic Information System) με τελικό σκοπό την εφαρμογή του στο  Έρρωσο αλλά θα το δούμε κι αυτό μελλοντικά πώς κι αν θα προσαρμοστεί. Τελικά, σε γενικές γραμμές ο blogger κάνει μια χαρά την δουλειά του.

Καθώς γίνεται αυτή η συνέντευξη, οι επισκέπτες του ιστολογίου προσεγγίζουν το 1.000.000. Πολλοί περισσότεροι διαβάζουν το Έρρωσο μέσα από μηχανές ανάγνωσης feeds και το παρακολουθούν στο Facebook.

Παρατηρώντας την αναγνωσιμότητα του Έρρωσο, πείτε μας ποιές είναι οι δημοφιλέστερες αναρτήσεις του και αν θεωρείτε ότι αυτές αποτελούν ένδειξη μιας τάσης του αναγνωστικού κοινού που ενδιαφέρεται για θέματα αρχαιολογίας.

Στις διαχρονικά κορυφαίες αναρτήσεις του Έρρωσο περιλαμβάνονται θέματα που αφορούν την καθημερινή ζωή των αρχαίων Ελλήνων όπως η διατροφή και οι γιορτές αλλά και θέματα τεχνολογίας. Μεγάλη αναγνωσιμότητα έχουν επίσης, αναρτήσεις που παρουσιάζουν αρχαιολογικά ευρήματα από μουσεία αλλά και από ανασκαφές. Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με το σημαντικό ενδιαφέρον που προσελκύουν αναρτήσεις σχετικές με σεμινάρια, διαλέξεις και ειδικά προγράμματα για παιδιά, πιστεύω ότι αντανακλούν την διάθεση του κοινού να μάθει όσο το δυνατόν περισσότερα σχετικά με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.

Έχοντας παρακολουθήσει εδώ και τόσο μεγάλο διάστημα την ειδησεογραφία που αφορά τον κόσμο της ελληνικής αρχαιολογίας, θα ήθελα να μας πείτε ποιές είναι κατά τη γνώμη σας οι πέντε πιο σημαντικές αρχαιολογικές ειδήσεις που διαβάσατε τον τελευταίο καιρό.

Κάθε ανασκαφή ή άλλο έργο ανάδειξης αρχαιολογικού χώρου έχει την δική του σημασία. Ωστόσο, για συγκεκριμένους και διαφορετικούς κάθε φορά λόγους, κάποιες ξεχωρίζουν.

Θα ξεκινήσω λοιπόν, με δύο θέματα που κατά την γνώμη μου απασχόλησαν ευρύτατα τόσο το κοινό όσο και την αρχαιολογική κοινότητα. Αρχικά, τα αρχαία που αποκαλύφθηκαν στον σταθμό Βενιζέλου στο μετρό της Θεσσαλονίκης και η τύχη τους είναι ένα θέμα που απασχόλησε και εξακολουθεί να απασχολεί. Κάτι που γίνεται σαφές από την αναγνωσιμότητα των αναρτήσεων σχετικά με το θέμα.

Επίσης, ο διάσημος πλέον Τύμβος της Αμφίπολης λόγω των πολλών, ευφάνταστων ερμηνειών που είδαν το φως της δημοσιότητας προσέλκυσε τρομερό ενδιαφέρον και προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις. Όπως και να έχει, πρόκειται για ένα σημαντικό μνημείο την περαιτέρω έρευνα του οποίου, αναμένουν όλοι με εξαιρετικό ενδιαφέρον.

Η παρουσίαση της ανασκαφής του μυκηναϊκού ανακτόρου στην περιοχή του Αγίου Βασιλείου, στο Ξηροκάμπι της Σπάρτης ως μία από τις δέκα σημαντικότερες αρχαιολογικές έρευνες του κόσμου στο πρώτο Αρχαιολογικό Φόρουμ της Σαγκάης (22-27 Αυγούστου 2013) αποτέλεσε κατά την άποψή μου ένα ξεχωριστό γεγονός για την ελληνική αρχαιολογία. Το σημαντικό είναι ότι δεν υπήρχε ουδεμία άλλη σημαντικότερη ανασκαφή σε ευρωπαϊκό έδαφος από αυτή του Αγίου Βασιλείου Λακωνίας.

Οι δύο γυναικείες εικονιστικές κεφαλές που ήρθαν στο φως από τον καθαρισμό ενός πηγαδιού της Κλασικής εποχής στον Κεραμεικό, ήταν ένα αναπάντεχο και εντυπωσιακό εύρημα που μας υπενθυμίζει ότι όσο και να σκάβεις δεν είναι ποτέ αρκετό….

Οι ανασκαφές που ξεκίνησαν τον Αύγουστο στην Αρχαία Ολυμπία, έναν σημαντικό αρχαιολογικό χώρο με μεγάλη επισκεψιμότητα, και στοχεύουν στην περαιτέρω αποκάλυψη του Γυμνασίου έχουν κατά την άποψή μου διπλή σημασία: αφενός θα φέρουν την εικόνα του αρχαιολογικού χώρου της Ολυμπίας  πιο κοντά με εκείνη της αρχαιότητας, αφετέρου  θα δώσει την μοναδική ευκαιρία στο κοινό να παρακολουθούν τους αρχαιολόγους επί το έργον.

Αρχαιολογία & Ιστορία
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Ένα μεγάλο ευχαριστώ στα ΕΥΡΗΜΑΤΑ, που όχι μόνο μας συναρπάζουν κάθε φορά, αλλά μας δίνουν και την ευκαιρία να γνωρίσουμε ανθρώπους που αγαπούν την αρχαιολογία ουσιαστικά.