Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας

Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter
13
Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter

Το εύρημα

Προτομή της βασίλισσας Νεφερτίτης
Επιχρωματισμένος επικονιαμένος ασβεστόλιθος
περίπου 1340 π.Χ. (18η Δυναστεία της Αιγύπτου)
ύψος 47 εκατ., βάρος 20 κιλά
Neues Museum, Βερολίνο

 

 

 

Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter

 

 

Το όνομα Νεφερτίτη σημαίνει "η όμορφη γυναίκα ήρθε".

 

 

 

 

Η προτομή της Νεφερτίτης, συζύγου του φαραώ Ακενατόν (Αμένοφις IV), είναι μιά από τις πιό αναγνωρίσιμες εικόνες της αιγυπτιακής αρχαιότητας. Το εύρημα ήρθε στο φως ακριβώς 100 χρόνια πριν, στις 6 Δεκεμβρίου 1912, από τον γερμανό αρχαιολόγο Walter Borchardt κατά την ανασκαφή της Tell el Amarna στην Αίγυπτο. Βρέθηκε στα ερείπια του εργαστηρίου του γλύπτη Τουθμώση μαζί με άλλα προπλάσματα της Νεφερτίτης, αλλά και τα χρώματα και τα εργαλεία του δημιουργού. Η Νεφερτίτη φορά γαλάζιο στέμμα το οποίο περιτρέχει χρυσό διάδημα και ένα περίτεχνο περιδέραιο.

 

Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter

Όταν την αντίκρυσε ο Borchadt έγραψε στο ανασκαφικό του ημερολόγιο "είχαμε ξαφνικά στα χέρια μας το πιο ζωντανό Αιγυπτιακό έργο τέχνης. Δεν μπορείς να το περιγράψεις με λόγια. Πρέπει να το δεις."

Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter

Η αριστερή ίριδα του ματιού της Νεφερτίτης λείπει. Ο Borchard δεν μπόρεσε να την εντοπίσει στα ερείπια του εργαστηρίου αν και έψαξε επισταμένα να την βρει. Πιστεύεται λοιπόν ότι πιθανώς έλειπε εξ αρχής, ίσως δηλαδή το πορτρέτο ήταν ημιτελές προκειμένου να διδάσκονται από τις κατασκευαστικές του λεπτομέρειες οι μαθητές του Τουθμώση.

Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter
Θραύσματα ένθετων διακοσμητικών πλακιδίων από φαγεντιανή

Με την ευκαιρία της επετείου των 100 χρόνων από την αποκάλυψη της προτομής της Νεφερτίτης, το Neues Museum του Βερολίνου που φιλοξενεί το θαυμάσιο αντικείμενο εγκαινιάζει αύριο, στις 7 Δεκεμβρίου, έκθεση με τίτλο "Στο φως της Αμάρνα". Η έκθεση, που θα διαρκέσει ως τις 13 Απριλίου, οργανώνεται με επίκεντρο την προτομή της Νεφερτίτης και περιλαμβάνει 350 αντικείμενα από τις γερμανικές ανασκαφές στην Αμάρνα και 50 ακόμη δάνεια άλλων μουσείων που φωτίζουν την λεγόμενη "περίοδο της Αμάρνα", το διάστημα δηλαδή που ο Ακενατόν μετέφερε στην πόλη αυτή την πρωτεύουσα της Αιγύπτου από τις Θήβες και επέβαλε τον μονοθεϊσμό.

Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter
Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter

Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια των γερμανικών ανασκαφών στην Αμάρνα ήρθαν στο φως περίπου 7000-10.000 αντικείμενα, εκ των οποίων 5000 μεταφέρθηκαν στο Βερολίνο. Τα περισσότερα εξ αυτών δεν είχαν ως σήμερα ακόμη συντηρηθεί και μελετηθεί, όπως μιά ανάλογη προτομή του Ακενατόν που συντηρήθηκε μόλις το 2012 και θα παρουσιαστεί στην έκθεση.

Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter
Η προτομή του Ακενατόν πριν και μετά τη συντήρηση
Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter
Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
13

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM

σχόλια

9 σχόλια
Η φράση "είχαμε ξαφνικά στα χέρια μας το πιο ζωντανό Αιγυπτιακό έργο τέχνης. Δεν μπορείς να το περιγράψεις με λόγια. Πρέπει να το δεις." είναι πολυ αληθής. Η φωτογραφία αδικεί το έργο.