Γιατί τα βιβλία στην Ελλάδα είναι ακριβά, μέρος 2ο

Facebook Twitter
0

φωτό:  βιβλιοπωλείο El Ateneo Grand Splendid, Μπουένος Άιρες

Το παρακάτω ποστ αποτελεί την συνέχεια αυτού του ποστ. Πριν συνεχίσετε όμως, σας υπενθυμίζω:

Σας άρεσε (ή δεν σας άρεσε) κάποιο βιβλίο; Γράψτε μας λίγα λόγια γι ‘ αυτό!

Το Book Room θέλει να μάθει τι διαβάζετε, αν σας άρεσε ή όχι. Γράψτε λίγα (ή πολλά) λόγια για το βιβλίο που διαβάσατε και στείλτε τα στο [email protected]. Οι κριτικές θα δημοσιεύονται κάθε Κυριακή στο Book Room.  Όλοι ρωτάμε τους φίλους μας τι να διαβάσουμε και τι όχι, γιατί να μην γίνει και μέσα από αυτή τη στήλη;

Hardback VS  Paperback

Στο εξωτερικό το βιβλίο πράγματι κυκλοφορεί πρώτα σε μορφή hardback, με σκληρό εξώφυλλο και καλύτερο χαρτί και εκτύπωση. Μετά από ένα χρονικό διάστημα, κυκλοφορεί και σε έκδοση paperback, με μαλακό εξώφυλλο και κατώτερη ποιότητα στην παραγωγή. Η συνύπαρξη των δύο αυτών εκδόσεων, προτείνεται ως  λύση περισσότερους στη συζήτηση, θεωρώντας την αρκετά δίκαιη για όλους. Από τη μια, γι’ αυτούς που θέλουν να επενδύσουν στο προϊόν και να πληρώσουν για κάτι που είναι σαφώς καλύτερο ποιοτικά και δεν αλλοιώνεται με το πέρασμα του χρόνου. Από την άλλη, για όσους θέλουν απλά να διαβάσουν με λιγότερο κόστος το βιβλίο που τους ενδιαφέρει.

Φοβάμαι ότι στην Ελλάδα αυτό δεν έχει εφαρμοστεί για πολλούς λόγους και κυρίως για το μέγεθος του τιράζ. Συνήθως δεν γίνεται απόσβεση με την έκδοση του hardback. Οπότε το να προχωρήσει ο εκδότης σε περαιτέρω έξοδα, με μια επιπλέον paperback έκδοση είναι μάλλον μεγάλο ρίσκο. Επίσης πρέπει να σκεφτούμε ότι διπλές εκδόσεις σημαίνει και έξτρα έξοδα όσον αφορά την παραγωγή, αποθήκευση, διακίνηση, λογιστικό έλεγχο κ.α. του τίτλου. Η τιμή λοιπόν ενός paperback αντιτύπου ενδεχομένως να μην ήταν και πολύ χαμηλότερη τελικά. Υποθέτω ότι είναι απολύτως κατανοητό πως η παραγωγή ενός τίτλου σε π.χ. 2000 αντίτυπα, στα ελληνικά, δεν συγκρίνεται με τις πολλές χιλιάδες αντιτύπων της παραγωγής του στα αγγλικά, πόσο μάλλον όταν θα πωληθεί και εκτός Αγγλίας.

Επιπλέον είναι και οι ψυχολογικοί λόγοι. Μου φαίνεται απόλυτα λογικό όταν πρέπει να συμβιβαστώ με την τιμή, να επικεντρώνομαι στο περιεχόμενο ενός βιβλίου και η εμφάνιση να έρχεται σε δεύτερη μοίρα . Είμαστε όμως συνηθισμένοι σε αυτό; Ή τα βιβλία paperback αποτελούν στο μυαλό μας “εκδόσεις περιπτέρου”, γιατί εκεί έχουμε μάθει να τα βλέπουμε και επιπλέον να τα συνδέουμε με συγκεκριμένα είδη αναγνωσμάτων;

Ίσως η ανάγκη για φτηνότερο βιβλίο, να υπερνικήσει τα περισσότερα εμπόδια. Κι έτσι, η paperback έκδοση να υποστηριχτεί περισσότερο από τους αναγνώστες και κατ’ επέκταση από τους εκδότες, στο μέλλον.

Αυτοέκδοση/Ηλεκτρονικές εκδόσεις/Μελλοντικό μοντέλο εκδόσεων

Υπήρξαν αναφορές στην συζήτηση για τις αυτοεκδόσεις και τα εναλλακτικά μοντέλα εκδόσεων εκτός των παραδοσιακών. Αναμφίβολα η παρούσα κατάσταση απαιτεί επιπλέον λύσεις όχι μόνο για τους αγοραστές, αλλά και για τους ίδιους τους συγγραφείς. Υπάρχουν κάποια ελληνικά δείγματα αυτοεκδόσεων στο διαδίκτυο. Επίσης υπάρχουν περιπτώσεις  ακόμα πιο προχωρημένων μοντέλων στο εξωτερικό που χρησιμοποιεί το διαδίκτυο σαν βασικό εργαλείο. Θεωρώ ότι εναλλακτικές σαν αυτές θα κερδίσουν έδαφος πολύ νωρίτερα απ’ όσο σνομπάρει κανείς τώρα. Για την ευρεία εφαρμογή τους όμως στην Ελλάδα διατηρώ τις επιφυλάξεις μου. Ενδεχομένως να λειτουργήσουν παράλληλα, με κοινό συγκεκριμένης ηλικίας και ενδιαφερόντων και απαιτείται εξοικείωση με την τεχνολογία τόσο από τους συγγραφείς όσο κι από τους αναγνώστες. Πόσοι από αυτούς είναι η πλειοψηφία του ελληνικού αναγνωστικού κοινού; Και για να το τραβήξω ακόμα περισσότερο, το κοινό αυτό πόση ανάγκη έχει από βιβλία στα ελληνικά;

Επίσης, πρέπει να ξεπεραστεί μεταξύ άλλων και η συνήθεια χρόνων. Στην Ελλάδα τουλάχιστον ακόμα, ο αναγνώστης είναι συνηθισμένος να ξεχνιέται στα βιβλιοπωλεία, να ψαχουλεύει τις νέες εκδόσεις, να δίνει σημασία στην συλλογή των βιβλίων του, να τ’ ανταλλάσσει με φίλους του, να χάνεται “χειροπιαστά” μέσα σ’ αυτό. Κι ακόμα ενδέχεται να θεωρεί σημαντικό, μόνο αυτό για το οποίο πληρώνει.

Παράλληλα, υπάρχει και η δυσκολία τ ης προώθησης της είδησης από τον συγγραφέα μεμονωμένα. Πώς θα διαδώσει δηλαδή την ηλεκτρονική του έκδοση στους αναγνώστες, ειδικά αυτούς που δεν παρακολουθούν συστηματικά το ίντερνετ; Επιβάλλεται να υπάρξουν διαδικτυακοί τόποι που να λειτουργούν όπως τα ειδικά ένθετα σε εφημερίδες ή περιοδικά για το βιβλίο, με σκοπό να ενημερώνουν για τις νέες διαδικτυακές εκδόσεις. Είναι σίγουρα κομμάτι του μέλλοντος, αλλά στη χώρα μας χρειάζεται χρόνος και τύχη (και τόλμη). Π.χ. να γίνει ένα διαδικτυακό έργο μπεστσέλερ ή να το τολμήσει κάποιος γνωστός συγγραφέας με επιτυχία. Τι λέει όμως για το θέμα κοτζάμ Ίαν Ράνκιν; Ρίξτε μια ματιά σ’ αυτό.

Ως Lady Bookdust ονειρεύομαι ένα συνδυασμό ενός ηλεκτρονικού μοντέλου, μ’ ένα είδος εκδοτικού οίκου που να υποστηρίζει πρακτικά και την παραγωγή/διακίνηση/προώθηση του βιβλίου που οι αναγνώστες συμμετέχουν στην επιλογή του. Αν η λέξη κλειδί για το μέλλον είναι η λέξη “προσαρμογή”, επιβάλλεται όλη η διαδικασία να εκσυγχρονιστεί.

Ξενόγλωσσο βιβλίο στην Ελλάδα

Κατ’ αρχήν δεν πρέπει να συγκρίνεται με τις παροχές του Amazon. Το Amazon δεν είναι τούβλινο βιβλιοπωλείο και μπορεί να κάνει εκπτώσεις κατά κόρον. Στην Ελλάδα έχουν συμβεί κρούσματα όπως αυτό που απαντά σε όσους αναρωτιόμαστε γιατί τα ξενόγλωσσα σχολικά βιβλία είναι εξωφρενικά ακριβά (και κάθε χρόνο αλλάζουν από την ύλη των φροντιστηρίων).

Για τα υπόλοιπα ξενόγλωσσα βιβλία, επειδή δεν έχω προσωπική εμπειρία, μόνο λογικές υποθέσεις μπορώ να κάνω όπως κι εσείς. Μήπως πρόκειται για συμφωνίες μεταξύ βιβλιοπωλείων και προμηθευτών από το εξωτερικό; Μήπως εμπλέκεται και ο περιβόητος νόμος για την ενιαία τιμή του βιβλίου; Ωχ, αυτό μας πάει αυτομάτως στο επόμενο μεγάλο θέμα, όπως προέκυψε από την συζήτηση.

Νόμος για την ενιαία τιμή βιβλίου

Εδώ σφάζονται παλικάρια.

Σύμφωνα με τον νόμο  κάθε τίτλος βιβλίου που εκδίδεται, επανεκδίδεται ή ανατυπώνεται, πωλείται προς το κοινό στην ίδια τιμή λιανικής πώλησης από όλα τα σημεία λιανικής πώλησης. Την ενιαία τιμή την καθορίζει ο εκδότης για κάθε βιβλίο που εκδίδει. Οι βιβλιοπώλες και κάθε τρίτος που πωλεί λιανικώς βιβλία μπορούν να κάνουν εκπτώσεις μόνον έως 10% επί της ενιαίας τιμής. Επίσης δεν μπορούν να προβαίνουν σε «πρόσθετες παροχές», όπως για παράδειγμα προσφορά δώρων μαζί με τα βιβλία.

Αυτό ισχύει για τα 2 πρώτα χρόνια από την ημερομηνία κυκλοφορίας του βιβλίου με στόχο τον πλουραλισμός του, την κυκλοφορία δηλαδή όλων των ειδών κι όχι αποκλειστικά των βιβλίων μπεστσέλερ. Υπάρχει αυτή η πλευρά που αναφέρεται στο κείμενο που υπέγραψαν κάποιοι εκδότες και βιβλιοπωλεία, για τα οφέλη του νόμου. Υπάρχει όμως και η άποψη ότι ο νόμος δεν ωφελεί τους αναγνώστες τελικά. Αναφορά στην ενιαία τιμή, γίνεται σε κάθε μπλογκ, δημοσίευμα, συζήτηση κ.α. που ασχολείται με το βιβλίο και σέβεται τον εαυτό του. Οι βιβλιοπώλες που υποτίθεται ότι προστατεύει ο νόμος δεν έχουν την ίδια άποψη. Μικροί βιβλιοπώλες, που θεωρητικά προστατεύονται, κατηγορούν το νόμο ότι τους πνίγει. Υποστηρίζουν ότι δεν μπορούν να σπρώξουν τα βιβλία που επιθυμούν χρησιμοποιώντας το μόνο όπλο που έχουν, την έκπτωση, παρά μόνο περιμένοντας 2 χρόνια από την κυκλοφορία τους. Με αποτέλεσμα να παραγγέλνουν πάλι κυρίως bestsellers. Οπότε για ποιο πλουραλισμό μιλάμε; Μέσα σ’ όλα, είναι πολύ μικρότερο το ποσοστό έκπτωσης που έχουν από τους εκδότες λόγω μικρότερου τζίρου από ένα μεγάλο βιβλιοπωλείο-αλυσίδα, το οποίο έχει κι άλλα έσοδα (π.χ. γκάτζετ, cd, κ.α.) Κι όλο αυτόν τον μύλο, έρχεται να τον ανταγωνιστεί και το ηλεκτρονικό εμπόριο βιβλίων.

Να συμπληρώσω ότι στην Αγγλία δεν ισχύει ο νόμος. Γι’ αυτό και κάποιος σχολίασε στην συζήτηση ότι μπορείς να βρεις και στα σούπερ μάρκετ εκεί βιβλία με 5 λίρες. Αλλά και τα βιβλιοπωλεία τους έχουν το περιθώριο νόμιμα να ανταγωνιστούν κάποιο ηλεκτρονικό ή μη βιβλιοπωλείο, κάνοντας προσφορές του τύπου “3 βιβλία στην τιμή των 2” με τίτλους πρόσφατης παραγωγής. Ή να πουλάνε με πολύ χαμηλότερη τιμή π.χ. χριστουγεννιάτικους τίτλους, αμέσως μετά τα Χριστούγεννα, χωρίς να περιμένουν 2 χρόνια για να το κάνουν.

Lady Bookdust


Σας άρεσε (ή δεν σας άρεσε) κάποιο βιβλίο; Γράψτε μας λίγα λόγια γι ‘ αυτό!

Το Book Room θέλει να μάθει τι διαβάζετε, αν σας άρεσε ή όχι. Γράψτε λίγα (ή πολλά) λόγια για το βιβλίο που διαβάσατε και στείλτε τα στο [email protected]. Οι κριτικές θα δημοσιεύονται κάθε Κυριακή στο Book Room.  Όλοι ρωτάμε τους φίλους μας τι να διαβάσουμε και τι όχι, γιατί να μην γίνει και μέσα από αυτή τη στήλη;


Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ