ΠΡΟΠΑΝΤΟΣ Η ΑΥΤΟΔΙΚΑΙΩΣΗ

Η καταδίωξη του κλεμμένου αυτοκινήτου, που κατέληξε στον θάνατο ενός ατόμου στο Πέραμα, προκάλεσε έντονες διαμάχες.

 

Γράφτηκε, και δεν έχω τον παραμικρό λόγο να το αμφισβητήσω, ότι το περιστατικό αξιολογείται ως άκρως σοβαρό στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, επειδή εκτιμούν ότι μια υπόθεση ρουτίνας είχε αιματηρή κατάληξη εξαιτίας επιχειρησιακών λαθών. Ο κατεπείγων πειθαρχικός έλεγχος που διετάχθη το επιβεβαιώνει.

 

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Τάκης Θεοδωρικάκος, έπραξε άριστα. Ο εισαγγελέας Πειραιά έπραξε άριστα. Αυτό σημαίνει ευνομούμενη πολιτεία.

 

Στον αντίποδα, η δήλωση του υπουργού Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη, από τον καναπέ του ήταν επιεικώς απαράδεκτη.

 

Το λέω όσο πιο ήπια μπορώ: Δεν βοηθούν καθόλου στην οικοδόμηση του κράτους δικαίου, όσοι βιάζονται να καταδικάσουν ή να αθωώσουν τους αστυνομικούς.

 

Ήταν απίστευτα προβλέψιμη η θέση των περισσοτέρων για το γεγονός, αν γνώριζε κάποιος την ιδεολογικο-πολιτική τους τοποθέτηση. Η προσαρμογή των, γνωστών και ιδίως αγνώστων, γεγονότων στα ιδεολογικά σχήματα παράγεται πλέον αυτόματα. Ελάχιστα ενδιαφέρει η αλήθεια, το ζητούμενο είναι η αυτοδικαίωση.

 

• • •

 

ΕΞΙ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΑΚΕΣ ΜΚΟ «ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΕΣ»

Ο υπουργός Άμυνας του Ισραήλ, Μπένι Γκαντς, κήρυξε έξι Παλαιστινιακές ΜΚΟ τρομοκρατικές οργανώσεις, την περασμένη Παρασκευη, διότι «ελέγχονται» από το Λαϊκό Μέτωπο για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης.

 

Με πολυετή παρουσία, οι έξι ΜΚΟ έχουν χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή από ευρωπαϊκές χώρες, από θρησκευτικές οργανώσεις και ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένου του αμερικανικού Rockefeller Brothers Fund.

 

«Αυτή η απόφαση είναι ανησυχητική κλιμάκωση που απειλεί να διακόψει το έργο των πιο σημαντικών οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών της Παλαιστίνης», αναφέρει η κοινή ανακοίνωση της Διεθνούς Αμνηστίας και του Human Rights Watch.

 

Δεν είναι οι μόνοι που αντέδρασαν.

 

Το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ ζήτησε εξηγήσεις από το Ισραήλ για την απόφασή του. 

 

Η εβραϊκή οργάνωση Americans for Peace Now, με έδρα τις ΗΠΑ, χαρακτήρισε την απόφαση «βαθιά ανησυχητική», και η ισραηλινή οργάνωση Β’Tselem, δηλώνοντας περήφανη για την πολυετή συνεργασία της με τις έξι ΜΚΟ, έγραψε ότι είναι «χαρακτηριστική πράξη των ολοκληρωτικών καθεστώτων». 

 

Καμιά απόδειξη δεν δόθηκε για τη στήριξη της τρομοκρατίας από τις έξι ΜΚΟ.

 

Το Γραφείο των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ στα κατεχόμενα εδάφη της Παλαιστίνης κατήγγειλε την απόφαση ως «μακρόχρονη καμπάνια στιγματισμού» των οργανώσεων, τους δε λόγους ως «αόριστους ή άσχετους». Εξάλλου, δύο υπουργοί, Υγείας και Δημόσιας Ασφάλειας, κάλεσαν την κυβέρνηση να παράσχει αποδείξεις.   

 

Μένει να δούμε, όπως έγραψε η Jerousalem Post, αν έχουν περάσει ανεπιστρεπτί οι μέρες στις οποίες καθένας στο Ισραήλ πίστευε ό,τι έλεγε ο υπουργός Άμυνας και οι ένοπλες δυνάμεις.  

 

Πηγή: The Jerousalem Post, DW 

 

Μπένι Γκαντς
Ο υπουργός Άμυνας του Ισραήλ, Μπένι Γκαντς.

 

• • •

 

Η ΨΥΧΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

Ένα επιβλητικό γλυπτό, ύψους 24 μέτρων, ενός γυναικείου κεφαλιού τοποθετήθηκε στο λιμάνι της Νέας Υόρκης.

 

Με τον δείκτη στα χείλη, «Η ψυχή του νερού» εκπέμπει το μήνυμα «να μείνουμε σιωπηλοί... να ακούσουμε τον βαθύ θόρυβο του νερού που μας μιλά», δήλωσε ο Ισπανός δημιουργός του Jaume Plensa. Όχι κυριολεκτικά το νερό, αλλά «τον θόρυβο των πληροφοριών και των μηνυμάτων προς εμάς».

 

Το άγαλμα κατασκευάστηκε στο στούντιο τού Plensa στη Βαρκελώνη από πολυεστερική ρητίνη, υαλόνημα, μαρμαρόσκονη, και μεταφέρθηκε στη Νέα Υόρκη με 23 μεγάλα κοντέινερς.

 

Πηγή: Reuters

 

 Jaume Plensa
Το γλυπτό του Jaume Plensa «Η ψυχή του νερού».

 

• • •

 

ΤΟ ΥΨΗΛΟ ΟΡΟΠΕΔΙΟ

Λίγο πριν από το Μεγάλο Κραχ της 24ης Οκτωβρίου 1929 και με ορατά τα πρώτα σημάδια του πανικού στην αγορά, ο επιφανής οικονομολόγος, Ίρβινγκ Φίσερ, καθησυχάζει τους αναγνώστες των New York Times: «Οι τιμές των μετοχών έχουν φτάσει σε ένα μόνιμα υψηλό οροπέδιο. Δεν αισθάνομαι ότι θα έχουμε σύντομα, ούτε ποτέ, πτώση μεγαλύτερη των 50-60 μονάδων από τα σημερινά επίπεδα… Αντιθέτως προβλέπω ότι σε λίγους μήνες το χρηματιστήριο θα βρίσκεται ψηλότερα». Ακόμη και αρκετούς μήνες μετά το Κραχ και ενώ η Μεγάλη Ύφεση έριχνε βαριά τη σκιά της στην παγκόσμια οικονομία, επέμενε στην αισιόδοξη εκτίμηση ότι η μεγάλη ανάκαμψη θα έρθει σύντομα. 

 

Η επιμονή αυτή σε μία εκτίμηση, που αγνοούσε την πραγματικότητα, και ειδικά η φράση «μόνιμα υψηλό οροπέδιο» έμειναν ως «η χειρότερη οικονομική ανάλυση στην ιστορία».

 

Κορυφαίος οικονομολόγος και στατιστικολόγος, ο Φίσερ μόνον τυχαίος δεν ήταν. Αλλά στο κραχ και μετέπειτα τα έκανε θάλασσα, έχασε μάλιστα και πολλά λεφτά. 

 

Οι άνθρωποι, όμως, ξεχνούν. Είδαμε πολλούς «Φίσερ» να λένε τα ίδια λίγο πριν από τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2007-08, και ελάχιστους να προειδοποιούν για την επερχόμενη κατάρρευση. Κανείς δεν θέλει να ακούει άσχημα μαντάτα σε στιγμές ευφορίας. Ούτε και οι οικονομολόγοι να ακούσουν ή να πουν.

 

κραχ
Το Μεγάλο Κραχ της «μαύρης Πέμπτης» 24 Οκτωβρίου 1929.

 

• • •

 

ΤΖΙΓΚΑ ΒΕΡΤΟΦ

Μια σημαντική πολιτιστική εκδήλωση έχει προγραμματιστεί για το International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) (17 – 28 Νοεμβρίου). 

 

Για πρώτη φορά ύστερα από 100 χρόνια, οι θεατές θα μπορέσουν να δουν την ταινία Η Ιστορία του Εμφυλίου Πολέμου (1921) του Τζίγκα Βέρτοφ (1896 – 1954), ενός από σημαντικότερους κινηματογραφιστές στην ιστορία του κινηματογράφου και πρωτοπόρου του ντοκιμαντέρ. Η ταινία είχε προβληθεί άπαξ σε κλειστό κύκλο, τον Ιούνιο του 1921, στους συνέδρους του 3ου Παγκόσμιου Συνεδρίου της COMINTERN. Έκτοτε χάθηκε, στα τέλη μάλιστα της δεκαετίας του 1920 ούτε ο Βέρτοφ κατάφερε να βρει αντίγραφό της.

 

Ο Εμφύλιος και η Επέτειος της Επανάστασης (1918) αποτελούν το ζευγάρι των επικών έργων που γύρισε στα πρώτα βήματα της καριέρας του ο δημιουργός του «κινηματογράφου-μάτι».  

 

Χωρισμένη σε 12 κεφάλαια, η ταινία εξιστορεί τον εμφύλιο πόλεμο στη Ρωσία (1918 – 1921) και καταγράφει πολλούς πρωταγωνιστές του, συμπεριλαμβανομένου φυσικά του Λέοντα Τρότσκι. 

 

O ιστορικός του κινηματογράφου, Νικολάι Ιζβόλοφ, βρήκε και αποκατέστησε και τις δύο αυτές ταινίες, πρώτα της Επετείου το 2018, και τώρα του Εμφυλίου (35mm, 94΄ διάρκεια). Η σκηνή που παρουσιάζει τον Στάλιν είναι η μοναδική που δεν βρέθηκε. Γυρισμένες στην εποχή του βωβού κινηματογράφου, σε αμφότερες προστέθηκε μουσική επένδυση.

 

Πηγή: The DreamCage, IndieWire, IDFA

 

Τζίγκα Βέρτοφ, Η Ιστορία του Εμφυλίου Πολέμου, 1921.
Τζίγκα Βέρτοφ, Η Ιστορία του Εμφυλίου Πολέμου, 1921.

 

• • •

 

ΤΟ ΡΗΤΟ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Στην πραγματικότητα τείνω να έχω μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στο αποτέλεσμα μιας δημοκρατικής απόφασης αν υπάρχει μειοψηφία που ψήφισε εναντίον της, παρά αν ήταν ομόφωνη... Η κοινωνική ψυχολογία έχει δείξει εκτενώς τη δύναμη αυτού του φαινομένου του συρμού.

Γιούργκεν Χάμπερμας («Further reflections on the public sphere», 1993, σ. 441)