Τα βιβλία, το έργο, το έγκλημα

Τα βιβλία, το έργο, το έγκλημα Facebook Twitter
Αναπαράγει μια ολέθρια παρεξήγηση η ταύτιση του έργου με τον άνθρωπο που έτυχε να το δημιουργήσει.
0

Με τη σύλληψη ενός συγγραφέα για την κατοχή βίντεο με σεξουαλική κακοποίηση παιδιών είδαμε να συμβαίνει κάτι που επαναλαμβάνεται όταν ο θύτης τυγχάνει άνθρωπος της τέχνης ή του πολιτισμού: πλήθος πρωτοσέλιδων και ρεπορτάζ, άπειρα σχόλια και αναλύσεις όπου αναζητούνται τα πειστήρια ενοχής στα βιβλία του φερόμενου δράστη.

Το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος έγραφε βιβλία για παιδιά και εφήβους προσθέτει μια νότα έξτρα διαστροφής στη φαντασία του κοινού. Έτσι, κάποιες φράσεις από ένα βιβλίο ή δυο λόγια από μια συνέντευξη του ερμηνεύονται εκ των υστέρων σαν κρυφά νεύματα και υπονοούμενα της εγκληματικής του δράσης.

Ως έναν βαθμό είναι προβλέψιμη αυτή η ταύτιση των γραπτών ενός δημιουργού με τις άσχημες πράξεις του ή τη συμπεριφορά του στην πραγματική ζωή.

Όπως όμως είναι ελαφρώς γελοίο το να εκπλήσσεται κανείς με εγκληματίες που αποδείχτηκε πως είναι συγγραφείς ή «διανοούμενοι» (ως εάν οι ιδιότητες αυτές να καθιστούν κάποιον απρόσβλητο στα πάθη του κόσμου αυτού), έτσι αναδίδει κάτι θλιβερό αναχρονιστικό κι αυτή η συσχέτιση των όσων δημιουργεί κανείς συγγραφικά ή καλλιτεχνικά με αυτά που διαπράττει στην υπόλοιπη ζωή του.

Με μια έννοια, η ενοχοποίηση των έργων επειδή ο δημιουργός τους μπορεί να έχει διαπράξει ένα έγκλημα είναι μια μορφή κακοποίησης. Μπορεί να φαντάζει ανώδυνη ή και πολυτέλεια μπροστά στην αθλιότητα των «αναζητήσεών του», διατηρεί όμως ένα περιβάλλον l πνιγηρής καχυποψίας και ηθικολογικής παράνοιας.

Με μια έννοια, η ενοχοποίηση των έργων επειδή ο δημιουργός τους μπορεί να έχει διαπράξει ένα έγκλημα είναι μια μορφή κακοποίησης. Μπορεί να φαντάζει ανώδυνη ή και πολυτέλεια μπροστά στην αθλιότητα των «αναζητήσεών του», διατηρεί όμως ένα περιβάλλον πνιγηρής καχυποψίας και ηθικολογικής παράνοιας.

Θα ισχυριστεί κανείς πως δεν μπορεί να απαιτεί από δημοσιογράφους ή πολίτες να ξέρουν το άλφα και το ωμέγα της νεότερης αισθητικής θεωρίας: για παράδειγμα, ότι τα λογοτεχνικά κείμενα δεν είναι απλώς οι προθέσεις του συγγραφέα τους και πως αν ο ήρωας σε ένα διήγημα τυγχάνει φασίστας ή τρομοκράτης, δεν σημαίνει πως ο συγγραφέας έχει, κατ’ ανάγκην, φασιστικές ή τρομοκρατικές σκέψεις. Ή να ξέρουν πως αν μέσα σε ένα βιβλίο κάποιος προσβάλλει και βρίζει ασύστολα αυτό δεν σημαίνει ότι ο συγγραφέας του εκφράζει κάποια δική του, ενδόμυχη, αντικοινωνική του τάση.

Καμιά φορά χρειάζεται να υπενθυμίσει κανείς πολύ βασικά πράγματα. Οι συγγραφείς, οι διανοούμενοι, οι πανεπιστημιακοί κ.λπ. μπορεί να είναι αυτό ή εκείνο, να είναι, ας πούμε, οπαδοί ολοκληρωτικών καθεστώτων απολαμβάνοντας τη σκληρότητα και την πολιτική βία. Ή να αποδειχτούν απατεώνες, κοινοί καταχραστές, κακοποιητικοί σύζυγοι ή ακόμα και παιδεραστές του σκοτεινού διαδικτύου. Αυτό δεν σημαίνει πως ό,τι έγραψαν και είπαν στη ζωή τους είναι μέρος της φονικής τους ιδεολογίας ή της νοσηρής τους διαστροφής.

Η καλή λογοτεχνία άλλο δεν κάνει από το να αναγνωρίζει τους πολύπλοκους και αντιφατικούς κόσμους των ηρώων της, που διατηρούν συχνά μια ζώνη σκιάς και αμφιβολιών.

Όσο και αν είναι, λοιπόν, αναμενόμενο το πάθος μας να βρούμε πίσω από τους χαρακτήρες των βιβλίων τις απόψεις του αποκλίνοντος, αυτό θυμίζει εντέλει εκείνη την άγονη άσκηση των γυμνασιακών μας χρόνων, τότε που μας ζητούσαν την κεντρική ιδέα ενός κειμένου.

Είναι άραγε η κεντρική ιδέα του (αγνώστου τελείως σε μένα) Παπαθεοδώρου η παιδοφιλική του διαστροφή; Είναι η κεντρική ιδέα του ενός ή του άλλου καλλιτέχνη και συγγραφέα οι φιλοφασιστικές του τάσεις, η χρήση ναρκωτικών, οι σεξιστικές του εκτροπές;

Οι νεκρές ψυχές μας θυμώνουν, μας αιφνιδιάζουν δυσάρεστα, μας σοκάρουν. Δεν είχα διαβάσει και δεν έτυχε να αγοράσω για την κόρη μου βιβλίο του συγγραφέα που κατηγορείται. Δεν θα ήθελα όμως να πεταχτεί στην πυρά ό,τι βγήκε από την πένα του επειδή ο ίδιος συνελήφθη για κάτι φριχτό και ηθικά ασυγχώρητο.

Όχι από κάποια τάχα γενναιόψυχη ευρυχωρία πνεύματος που αποδίδουν μερικοί στους «μετριοπαθείς». Η μετριοπάθεια είναι μύθος απέναντι σε φαινόμενα που ξεπερνούν την ανοχή και μας πληγώνουν και μας εξοργίζουν βαθύτερα. Όμως αναπαράγει μια ολέθρια παρεξήγηση η ταύτιση του έργου με τον άνθρωπο που έτυχε να το δημιουργήσει. Αν αυτός ο άνθρωπος από σάρκα πρέπει να πάει στην κόλαση, δεν είναι ανάγκη να ρίξουμε στην πυρά αυτά που πρόσφερε και ό,τι είπε και σκέφτηκε δημόσια.

Όσο κι αν η συγκεκριμένη στάση έχει μεγάλη δυσκολία στην πράξη, αποδίδει νομίζω δικαιοσύνη στις αποχρώσεις. Και οι αποχρώσεις, όπως έλεγε η Γεωργία Σάνδη, οι αποχρώσεις είναι η ίδια η λογοτεχνία.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θα παραδοθεί ολόκληρη η Μέση Ανατολή στις φλόγες;

Οπτική Γωνία / Θα παραδοθεί ολόκληρη η Μέση Ανατολή στις φλόγες;

Τι σηματοδοτεί η σημερινή επίθεση στο Ιράν; Γιατί η ισορροπία ισχύος εισέρχεται πλέον σε μια εξαιρετικά ρευστή και επικίνδυνη φάση; Και γιατί η νέα αυτή κλιμάκωση προκαλεί ανησυχία στη διεθνή κοινότητα; Ειδικοί αναλυτές εξηγούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή, ελεύθερη και χωρίς ταμπέλες

Οπτική Γωνία / Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή και χωρίς ταμπέλες

Γιατί οι νέοι αμφισβητούν τα πρότυπα των millennials, τι είναι το «slowmance» και τι σημαίνει η αποδοχή της ταυτότητας φύλου για την ψυχική τους υγεία; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Τεχνολογία / Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως ειδικούς της νέας ψηφιακής επανάστασης που φέρνουν το Web 3.0, τα κρυπτονομίσματα, τα NTF και η τεχνολογία blockchain, μιλά στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται έναν φυσικό παράδεισο

Περιβάλλον / Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται ένα φυσικό παράδεισο

Το τελευταίο φυσικό τμήμα του Κηφισού ρέει ακόμη ελεύθερο, δημιουργώντας μέσα στον αστικό ιστό έναν κρυφό παράδεισο, τον οποίο κάποιοι άνθρωποι αγωνίζονται να κρατήσουν ζωντανό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Οπτική Γωνία / Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Παρότι δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιες βραβεύσεις του ιδρύματος Μπότση αμφισβητούνται, μετά τις φετινές απονομές, ακούστηκε από αρκετά χείλη ότι «το κακό παράγινε». Δίκαιες ή «προϊόν φθόνου» οι ενστάσεις; 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ