Με την ψυχή μου, κυρία μου!

Με την ψυχή μου, κυρία μου! Facebook Twitter
1

Δράττομαι της τελευταίας αυτής δήλωσης του -κατά τ'άλλα συμπαθούς και άψογου επαγγελματία- Σάκη Ρουβά προς κυρία του ακροατηρίου που τον ρώτησε με ποιά προσόντα βραβεύτηκε με "βραβείο αρχαίου δράματος" για τον ρόλο του Διονύσου στις "Βάκχες".

Ομολογώ μάλιστα ότι την κλέβω ανερυθρίαστα αφού αποδίδει ακριβώς αυτό που θέλουμε να ακούσουμε σε παραπάνω από μία περίπτωση. Από την πολιτική, την ιστορία, την αισθητική, την τέχνη, την κοινωνία, ως τον απλό κοινωνικό σχολιασμό, η κυριαρχία του θυμικού πάνω στο λογικό είναι ο ακρογωνιαίος λίθος πάνω στον οποίο ο Έλληνας ιδιαίτερα μοιάζει να στηρίζει την αυτοεκτίμησή του και την ίδια του την κοσμοθεωρία. Είναι ο Μεσόγειος, ο συναισθηματικός, ο αλληλέγγυος με της απανταχού της γης του κατατρεγμένους, ο υπερασπιστής του outsider, αυτός που θα σκίσει το πουκάμισό του για να αποδείξει κάτι. Ένας αιώνιος Δαβίδ ενάντια στον "μηχανιστικό" Γολιάθ των λαών που σκέφτονται με τετράγωνη λογική. Ο ιδεολογικός αυτός προμαχώνας, η μυθολογία αυτή έχουν ενδεχομένως μια ευγενή ικμάδα, όμως πέρα από την επιφανειακή πρώτη ανάγνωση διακρίνονται για έναν θηριώδη ναρκισσισμό ο οποίος εν πολλοίς θεωρώ ότι μας βλάπτει.

Πίσω από τις ευγενείς αιτιάσεις, την θώπευση των αυτιών και των καρδιών λιγότερο ευγενή κίνητρα συχνά κρύβονται. Ευειδείς μεσήλικες με νεανικό φυζίκ κερδίζουν "με το σπαθί τους" (?) το δίκαιωμα να "κυνηγήσουν τα όνειρά τους" έναντι της ηλικιωμένης φωνής που με τονικά "σπασίματα" αναρωτιέται πώς η ισοπέδωση των στάνταρντς και της επαγγελματικής ιδιότητας βαφτίζεται ισότητα και δικαίωμα στην τέχνη. Ευπαρουσίαστος νεαρός που αυτοδοκιμάζεται σκληρά και συμβολικά εις όνομα μιας αξίας που κατά βάθος ιδεολογικά απορρίπτει δρέπει τελικά (τι ειρωνία!) πλήθος θηλυκών θαυμαστριών που κατά βάσιν αναζητούν το επόμενο είδωλο μύχιας ονείρωξης. Συνθήματα και γραμμές γράφονται με στόχο το θυμικό, την εκμετάλλευση του συναισθηματισμού, την κεκτημένη ταχύτητα αντίδρασης απέναντι σε όσα αποτελούν τα τοτέμ μας. "Η Μακεδονία είναι ελληνική" γιατί δεν μπορούμε να καθήσουμε να αναλύσουμε για ποιούς λόγους ο όρος Σλαβομακεδονία (ή ακόμα Βόρεια Μακεδονία) είναι πιο αποτελεσματικός. "Ελευθερία στους πρόσφυγες" γιατί δεν μας κοστίζει προσωπική φιλοξενία αλλά τα λόγια είναι για τους περισσότερους δωρεάν κι ας είναι αυταπόδεικτο ότι λύσεις δεν δίνονται σε τέτοια θέματα με τσουβαλιάσματα.

Το φοβερό δεν είναι τίποτα από αυτά αν αυτά συνέβαιναν σε επίπεδο ατομικό, προσωπικό, μεμονωμένο. Το φοβερό είναι ότι η γιγάντωση των μέσων και της τεχνολογίας οδηγούν σε μια εντέχνως ενορχηστρωμένη μαζική παράκρουση, όπου μια άναρθρη κραυγή "για το δίκιο ρε γαμώτο!" ~για να παραφράσω μια ρήση τοτέμ που χαρακτήρισε μια ολόκληρη εποχή~ ξεσηκώνει με παλμό ποδοσφαιρικού γηπέδου την ώρα που κάνουμε το "κύμα" έναν ολόκληρο πληθυσμό υποτίθεται ενημερωμένο και σκεπτόμενο. Η βροχή των Like, ο ορυμαγδός του διαδικτυακού σχολιασμού, η αρένα των δρόμων και των εργασιακών χώρων, ο πανεπιστημιακός χώρος ανταλλαγής ιδεών, η ίδια η πνευματική πόλωση που δονεί την χώρα αφήνει έναν πραγματικά σκεπτόμενο/προβληματισμένο άνθρωπο συχνά πυκνά άναυδο, να αναρωτιέται για την ισορροπία του.

"Αν το άτομο χαρακτηρίζεται από την κριτική ικανότητα, τη συνείδηση και τη λογική, αν μπορεί να σκεφτεί και να αξιολογήσει τις καταστάσεις και την θέση του μέσα σε αυτές, στη μάζα όλα τα άτομα εξισώνονται προς τα κάτω". Σχεδόν ενάμιση αιώνα πριν ο ψυχολόγος κι εθνολόγος Gustave Le Bon θεμελίωσε με την 'Ψυχολογία των Μαζών' την Κοινωνική Ψυχολογία και έδωσε υλικό σκέψης και πρακτική χρήσης στην φασιστική προπαγάνδα.

"Η δύναμη των λέξεων βρίσκεται στις εικόνες που ανακαλούν, και είναι απολύτως ανεξάρτητη από την πραγματική τους σημασία. Αυτές των οποίων το νόημα είναι το πιο άσχημα καθορισμένο, έχουν ενίοτε την μεγαλύτερη επίδραση. Αυτό συμβαίνει, για παράδειγμα, με τους όρους Δημοκρατία, Σοσιαλισμός, Ελευθερία, Ισότητα κλπ. το νόημα των οποίων είναι τόσο αόριστο που ογκώδεις τόμοι δεν αρκούν για να το ορίσουν ακριβώς. [...] Με μια μικρή παρακαταθήκη από τύπους και κοινούς τόπους που έχουν μαθευτεί στα χρόνια της νεότητας, διαθέτουμε όλα όσα πρέπει για να διασχίσουμε την ζωή δίχως την κουραστική ανάγκη να πρέπει να στοχαστούμε."*

Δικαίωμα στο θυμικό, δικαίωμα στο όνειρο, στο να είμαστε "συναισθηματικοί" και "Μεσόγειοι", στο να ξεσπαθώνουμε με την αδικία ενόσω κρυφοί ενορχηστρωτές σαν χειριστές νευρόσπαστων μας χειραγωγούν με την σιγουρότερη μέθοδο δημαγωγίας: την ανάγκη να φανούμε "καλοί". Με την ψυχή μας, ρε γαμώτο!

*Η περικοπή σε μετάφραση Ι.Σ Χριστοδούλου

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

σχόλια

1 σχόλια
Μπορεί όλα αυτά που γράφονται στο άρθρο να συσχετίζονται τελικά με την φράση του Ρουβά. Μπορεί αυτή να ήταν η νοοτροπία της δήλωσης, μια νοοτροπία που αδιαμφισβήτητα υπάρχει στον λαό μας πολλές φορές, η επίκληση του θυμικού, η επίκληση της γενναιοψυχίας μας, αποτέλεσμα ίσως του διαχρονικά κατά κανόνα άνισου αγώνα επιβίωσης που διεξάγουμε ως λαός. Αυτή είναι μια θεωρία.Η άλλη θεωρία λέει ότι όλα τα παραπάνω δεν έχουν καμία σχέση και απλά ο Ρουβάς να ήθελε να πει "Με τα αρχ..α μου ρε !", αλλά δεν του το επέτρεψαν οι καλοί του τρόποι.Και εφόσον τελικά θέλουμε να χρησιμοποιούμε τα εργαλεία της λογικής, θα επικαλεστώ το "Ξυράφι του Όκαμ" και θα πω ότι όταν δυο θεωρίες εξηγούν το ίδιο ικανοποιητικά ένα αποτέλεσμα είναι προτιμότερη η απλούστερη θεωρία (αυτή με τις λιγότερες υποθέσεις).θεωρώ λοιπόν επικρατέστερη την δεύτερη.