Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής Facebook Twitter
Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

Ο ΒΑΛΤΕΡ ΜΠΕΝΓΙΑΜΙΝ, μιλώντας για την αποστολή του μεταφραστή, έλεγε ότι τα σημαντικά έργα δεν βρίσκουν ποτέ τους εκλεκτούς μεταφραστές τους κατά την εποχή της δημιουργίας τους. Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση. Αν αφιερώνω όμως μια λοξή ματιά στην περίπτωσή του, είναι γιατί σε τέτοιους ανθρώπους έχουμε σοβαρές οφειλές, κυρίως εμείς που εισχωρήσαμε, συχνά από τύχη, στα πανεπιστήμια.

Πρόσωπα που δεν γνώρισαν τη θεσμική και υλική προστασία του πανεπιστημιακού ρίχτηκαν με όλες τους τις δυνάμεις σε μια επισφαλή «αγορά ιδεών», εισπράττοντας όλες τις αχαριστίες, τις παλινωδίες, τις αρνήσεις, τις αναξιοπρεπείς αθετήσεις αλλά και χαρές και συγκινητική επιβεβαίωση· ζώντας από κοντά τους καλούς εκδότες αλλά και κάποιους κακούς εμπόρους (αφού άλλωστε όλα τα είχε και τα έχει το εκδοτικό περιβόλι).

Γεννημένος το 1941, ο Λευτέρης Αναγνώστου ήταν από τους νέους που βρέθηκαν στη Δυτική Ευρώπη πολύ πριν από τη δικτατορία (οπότε θα υπάρξουν, ως γνωστόν, πολλά κύματα πολιτικής φυγής ή φοιτητικής μετανάστευσης μιας επόμενης γενιάς, της γενιάς του Κωστή Παπαγιώργη ας πούμε). Οι σπουδές Φιλοσοφίας, Κοινωνιολογίας και η συνάντηση με την ψυχανάλυση στην Ελβετία στάθηκαν, όπως φαίνεται, καθοριστικές για έναν μακρόπνοο προσανατολισμό ζωής. Δεν είναι τυχαίο που στα τέλη της δεκαετίας του '70 ο Αναγνώστου μετέχει στην ίδρυση του Κέντρου Μελετών και Αυτομόρφωσης.

Έρχεται η εποχή της απατηλής ευκολίας και των μεταφραστικών πολύ-apps, όντως απολύτως βολική και συχνά ευχάριστη στον χρήστη, αλλά πολύ μακριά από εκείνο το πνεύμα που έφτιαξε τον Λευτέρη Αναγνώστου και τους άλλους (και τις άλλες) του είδους του.

Ούτε το ότι εκδίδει περιοδικό ακριβώς με τον τίτλο «Αυτομόρφωση». Η λέξη αυτή είχε τότε μια δυναμική που με τους σημερινούς όρους φαντάζει ακατανόητη, αν όχι εξωτική. Ήταν εποχές που μπορούσες να χτίσεις μια σχέση βάθους και έντασης με τα γράμματα και τις ιδέες. Αν ανατρέξει όμως κανείς στα κείμενα και στις δραστηριότητες του περιοδικού «Αυτομόρφωση» τη δεκαετία του '80, θα διαπιστώσει και μια εμφανώς πρακτική και κοινωνική διάσταση: πρωτοβουλίες επιμόρφωσης, ενασχόληση εξωστρεφή με τους νέους και τις γυναίκες, επαφή με τις προσδοκίες της συγκεκριμένης πολιτικής συγκυρίας για μορφές «λαϊκής επιμόρφωσης».

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, όμως, για όλους εμάς που μαγνητιστήκαμε από τις βιτρίνες των βιβλιοπωλείων ήταν ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής. Το όνομα που συναντούσαμε συχνά στα εξώφυλλα έργων του Φρόιντ, στα πιο ζόρικα κείμενα του Αντόρνο (μεταφραστικός άθλος η «Αρνητική Διαλεκτική» αλλά και τα «Minima Moralia!»), στον Μαρκουζε και στον Χάμπερμας. Και έπειτα η συνάντηση του Αναγνώστου με τα μεγάλα κείμενα του άλλου «Γερμανού» του ελληνικού πνεύματος, του Παναγιώτη Κονδύλη. Τέλος, η λογοτεχνική ανύψωση και υπέρβαση στην αναμέτρηση με τον Τόμας Μαν και το τετράτομο «ο Ιωσήφ και οι αδελφοί αυτού» αλλά και με την Ελφρίντε Γέλινεκ και άλλους.

Όποιος έχει κάποια επαφή με την πραγματικότητα του βιβλίου και με έργα απίστευτης μεταφραστικής και ερμηνευτικής πολυπλοκότητας, μπορεί να καταλάβει και το ανάστημα του Λευτέρη Αναγνώστου. Να συναισθανθεί τη διαδρομή σε ένα μάλλον αφιλόξενο και δίχως επαρκείς ανταμοιβές πεδίο. Το Κρατικό Βραβείο Μετάφρασης το 2005 για το opus του Τόμας Μαν ήταν βέβαια το ελάχιστο για έναν εργάτη του δικού του ύψους.

Τώρα όμως ας ξανασκεφτούμε την αποστολή του μεταφραστή που για μένα είναι ο ακριβός ενδιάμεσος της γλώσσας, ο πολύτιμος «μεσίτης» που μας ξεναγεί στα άγνωστα σπίτια. Αυτό που κάποιοι ονόμαζαν περιφρονητικά «μεταπρατισμός» ξένων ιδεών υπήρξε, παρ' όλα αυτά, ένας τρόπος να μετέχουμε σε κάτι ευρύτερο, σε μια γλωσσική οικουμένη. Μορφές της καθ’ ημάς Μεταπολίτευσης (άλλοτε απαξιωμένης και άλλοτε πονηρά δοξολογημένης), μορφές που δεν ταυτίστηκαν με τα μεγάλα ρεύματα και τις συμβατικές κοίτες αυτών των χρόνων, ήταν πρόσωπα «στο στυλ» του Λευτέρη Αναγνώστου.

Από την Ήπειρο, από την Πελοπόννησο ή από κάποια συνοικία της Αθήνας, νέοι που περιπλανήθηκαν ως εραστές και μάστορες των δύσκολων έργων, των επικίνδυνων συνακροάσεων με βιβλία που δεν σήκωναν αστεία. Το ευγενέστερο προλεταριάτο των γραμμάτων μας και κάποια πρόσωπα που το ενσάρκωσαν, μισοαριστοκράτες και ριζοσπάστες συνάμα, εντός και εκτός θεσμών και πρωτοκόλλων.

Τους χρωστάμε ευγνωμοσύνη. Ιδίως τώρα που έρχεται η εποχή της απατηλής ευκολίας και των μεταφραστικών πολύ-apps, όντως απολύτως βολική και συχνά ευχάριστη στον χρήστη, αλλά πολύ μακριά από εκείνο το πνεύμα που έφτιαξε τον Λευτέρη Αναγνώστου και τους άλλους (και τις άλλες) του είδους του. Τώρα ίσως είναι η στιγμή να επανεκτιμήσουμε ό,τι έφτιαξαν για μας και για τη χώρα αυτή και την τροχιά του πολιτισμού της.  

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ