Καλοκαιρινή σημειολογία 2024

Καλοκαιρινή σημειολογία 2024 Facebook Twitter
Ήταν το καλοκαίρι που σώπασε και ο τελευταίος «Ναι, αλλά δεν λέτε για το 1987 που πέθαναν τόσοι άνθρωποι από τον καύσωνα». Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


Ομπρέλα Maui, καθισματάκια και σκηνή παραλίας

Ήταν η χρονιά που ακόμα και οι πιο άσχετοι ένιωσαν στο αγύμναστο πετσί τους τι σημαίνει κρουστικό κοντάρι για ομπρέλα. Σε παραλίες πλημμυρισμένες με ξαπλώστρες, όλοι ξαφνικά έγιναν οι γονείς τους, κουβαλώντας καρεκλάκια, ψυγειάκια και σκηνούλες – μια κρίση μέσης ηλικίας πριν την ώρα της. Το κερασάκι στην τούρτα ήταν η ομπρέλα Μaui, αυτή που μοιάζει με γιγαντιαίο αλουμινόχαρτο, κάνοντας πολλές παραλίες να θυμίζουν μακρινές άναρχες αποικίες αλουμινόχαρτου.

Τα «μοδάτα» πανηγύρια

Στα ‘00s τα πανηγύρια ήταν για σόγια, παππούδες και ομογενείς. Τώρα φιλοξενούν τον ενθουσιώδη φασέο της γειτονιάς σας και τουρίστες που χορεύουν διονυσιασμένοι σαν χαμένα αρκουδάκια.  Όχι, δεν εννοώ το «ποιοτικό/έντεχνο» πανηγύρι της Παναγιάς της Ποδονίφτισσας (δεν υπάρχει, αλλά θα ήταν τέλειο αν υπήρχε) σε κάποιο ερημικό (λολ) κυκλαδονήσι, ούτε τα κλαρίνα στα γιοφύρια της Ηπείρου, μιλάω για σουβλάκια, γλυκό καμινάδα, κρασί με εσάνς βενζίνης και κλαρινοτράπ. Αχ, η γλυκιά μας παράδοση.

Στα '00s τα πανηγύρια ήταν για σόγια, παππούδες και ομογενείς. Τώρα φιλοξενούν τον ενθουσιώδη φασέο της γειτονιάς σας και τουρίστες που χορεύουν διονυσιασμένοι σαν χαμένα αρκουδάκια.  

«Woke» Ολυμπιακοί

Να ‘ταν η τελετή έναρξης, όπου ο αμήχανος σπίκερ της ΕΡΤ δεν ήθελε/ήξερε να πει τη λέξη drag show και μας έλεγε ξανά και ξανά ότι βλέπουμε νέους Γάλλους σχεδιαστές που δείχνουν τις δημιουργίες τους «γιατί η Γαλλία έχει παράδοση στη μόδα»; Η μανία των Ελλήνων να συγκρίνουν την τελετή του Παρισιού με αυτήν της Αθήνας (κανείς δεν κατάλαβε γιατί); Η οργή για την Ιμάνι Κελίφ που ήταν «άντρας» και τελικά ήταν γυναίκα; Κάπως βαριοί μας πέσανε οι φετινοί Ολυμπιακοί.

Σατανική ζέστη

Ήταν το καλοκαίρι που σώπασε και ο τελευταίος «Ναι, αλλά δεν λέτε για το 1987 που πέθαναν τόσοι άνθρωποι από τον καύσωνα». Ένα βράδυ, εκεί που καθόμασταν με μια φίλη στη Δεξαμενή περιμένοντας μάταια να δροσίσει, αποφασίσαμε πως η Αθήνα θύμιζε την αυλή του Σατανά, σαν κάτι βιβλικές απεικονίσεις της Κόλασης με φωτιές και ζεστό αέρα. Η δε προοπτική κάθε καλοκαίρι από δω και μπρος να είναι ακριβώς έτσι, από air condition σε air condition 24 ώρες το 24ωρο, φαντάζει εφιαλτική.

TikTok Αμερικανών που γκρινιάζουν «για την Ευρώπη»

Στο μυαλό του μέσου Αμερικανού η Ευρώπη είναι όλη ένα κράτος, τι Σλοβενία, τι Ισπανία, τι Ιρλανδία, οι Ευρωπαίοι είμαστε χαριτωμένα νανάκια στις μικρές μας πόλεις με τα γραφικά πετρόκτιστα σοκάκια, λιλιπούτεια ξενοδοχεία, αυτοκινητάκια-πορδές και ωραίες παραλίες. Το μόνιμο παράπονό τους είναι ότι τους λείπει ο πάγος. Στην Αμερική όλοι ζητάνε πάγο με τα πάντα, τα μοτέλ μπορεί να είναι στη μέση του πουθενά και να έχουν την ίδια μοκέτα από το 1980, αλλά εννοείται πως έχουν κάπου στον διάδρομο μια μηχανή πάγου. Κανείς δεν ξέρει τι τον κάνουν όλο αυτόν τον πάγο, είναι ένα μυστήριο. Το δεύτερο παράπονό τους είναι ότι δεν βρίσκουν νερό –επειδή δεν είναι δωρεάν στα εστιατόρια και δεν τους αρέσει να αγοράζουν πλαστικά μπουκάλια (ένα δίκιο το έχουν)– και το τρίτο ότι το air condition δεν είναι αρκετά χαμηλά, το θέλουν στους 19 βαθμούς, για μια πραγματικά πολική εμπειρία διακοπών.

Το αστείο με την Ψίμυθο

Ήταν αστείο για περίπου 5 λεπτά. Μετά ήρθε ο Άδωνις Γεωργιάδης και το ΑΙ και μαράθηκε σαν τον βασιλικό στη γλάστρα.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ