Η Ζιζέλ Πελικό και μια ελπίδα χωρίς ευχολόγια

Η Ζιζέλ Πελικό και οι μηχανισμοί θρησκευτικής μνήμης Facebook Twitter
Η γυναίκα αυτή πέτυχε να δώσει με τη στάση της κάτι πολύ σύγχρονο: ελπίδα χωρίς ευχολόγια. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


Η ΑΝΑΓΚΗ ΜΑΣ για κυκλικότητα, επανάληψη, τελετουργικά και κοινότητα στη θρησκεία ικανοποιείται όσο σε λίγες στη ζωή μας.

Καθώς ο τόπος όλος είναι στολισμένος για τα Χριστούγεννα, διαβάζω όσες ειδήσεις βρίσκω διαθέσιμες για το αποτέλεσμα της δίκης της Ζιζέλ Πελικό. Και σκέφτομαι: αυτή την τόσο σπουδαία νίκη, αυτό το ανατριχιαστικό θάρρος μια γυναίκας που πήρε δύσκολες αποφάσεις με το βλέμμα της στραμμένο σε όσες άλλες πέρασαν καταστάσεις όμοιες μ’ εκείνη πώς θα μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε ότι θα τη θυμόμαστε;

Περνώντας βράδυ απ’ το Σύνταγμα, βλέπω στην επιφάνεια των στολιδιών να αντικατοπτρίζεται η ανάγκη μας για μνήμη διά της επανάληψης. Ό,τι σπουδαίο και αγαπητό επαναλαμβάνεται. Στο ποδόσφαιρο, η επανάληψη των συνθημάτων προκαλεί την κάψα του μοιράσματος μιας κοινής ταυτότητας και στην εκκλησία τα χείλη των πιστών σχηματίζουν απρόσκοπτα, το ένα μετά το άλλο, τα λόγια των ύμνων.

Η Ζιζέλ Πελικό έδωσε σε πολλές γυναίκες κάτι με το οποίο συμφωνούν και το έχουν ανάγκη: την εικόνα ενός προσώπου που έχει υποστεί τρομερή βία, αλλά δεν αφηγείται την καταστροφή της από αυτή.

Οι ονομαστικές εορτές, τα Χριστούγεννα και το Πάσχα, είναι το ρολόι της κοινωνίας, είτε θρησκεύεται κανείς είτε όχι. Η κυκλικότητα αυτή μας δίνει μια αίσθηση, ας πούμε, «κοινού χρόνου», χρόνου που δεν περνάει απλώς αλλά «σημαίνει». Κάθε χρόνο συναντάμε τα ίδια ασφαλή νοήματα: οι μάγοι με τα δώρα, η έγκυος που εκδιώχθηκε από ασφαλή στέγη και αναγκάστηκε να γεννήσει σε στάβλο, ένα κοσμογονικό βρέφος που αξίζει να το θυμόμαστε με όλα τα λαμπάκια του κόσμου.

Αν κάποια στιγμή αποφασίζαμε ν’ αποσυνδέσουμε την ανάγκη μας για μνήμη και κυκλικότητα από τη θρησκεία, πιστεύω ότι στιγμές πολιτισμού, όπως αυτή που μόλις ολοκληρώθηκε με την απόφαση του δικαστηρίου στην υπόθεση Πελικό, θα μπορούσαν να είναι η βάση για το αύριο. Η γυναίκα αυτή πέτυχε να δώσει με τη στάση της κάτι πολύ σύγχρονο: ελπίδα χωρίς ευχολόγια. Βίωσε κάτι φρικτό, άνοιξε την πόρτα της Δικαιοσύνης στο κοινό, απέρριψε την ντροπή της βιασμένης και πήρε πίσω τον εαυτό της. Έδωσε σε πολλές γυναίκες κάτι με το οποίο συμφωνούν και το έχουν ανάγκη: την εικόνα ενός προσώπου που έχει υποστεί τρομερή βία, αλλά δεν αφηγείται την καταστροφή της από αυτή.

Μπορώ να φανταστώ το πρόσωπό της στο επίκεντρο μιας τελετής. Μπορώ να φανταστώ την ιστορία της ν’ απλοποιείται και να επαναλαμβάνεται μέχρι να εντυπωθεί στο συλλογικό μας ασυνείδητο, μέχρι να γίνει κάτι ανάμεσα σε μύθο, παραμύθι και προσευχή. Η μνήμη της θα μπορούσε να συνοδεύεται από φωτάκια, μουσική, απ’ ό,τι μας αρέσει. Το «η ντροπή αλλάζει πλευρά» είναι σύνθημα μιας ολόκληρης εποχής. Οι γυναίκες έχουν κοινωνικοποιηθεί στην ντροπή. Η ντροπή είναι το αναμενόμενο.

Η ντροπή της γυναίκας είναι συχνά η ανάληψη της ευθύνης για τη συμπεριφορά ενός άντρα. Η βιασμένη ντρέπεται που βιάστηκε. Η εργαζόμενη που παρενοχλήθηκε από τον εργοδότη της. Η διδακτορική φοιτήτρια που την έκλεισε στο γραφείο ο καθηγητής της – τώρα θα πουν ότι του έκατσε για να τη βοηθήσει. Η παντρεμένη ντρέπεται που της την πέφτουν χυδαία, ενώ ξέρουν ότι είναι παντρεμένη, και τώρα τι θα πουν στο γραφείο. Είναι σπουδαίο το στίγμα της Ζιζέλ Πελικό. Ο χαρακτήρας της συναντήθηκε με την Ιστορία. Ήδη, έχει επηρεάσει ένα σωρό γυναίκες και η ιστορία της θα φτάσει σε χιλιάδες άλλες.

Φαντάζεστε τι θα συνέβαινε σε κοινωνικό επίπεδο αν είχαμε μηχανισμούς ικανούς να δημιουργήσουν συλλογική μνήμη; Ο αντίκτυπος αυτής της ιστορίας θα πολλαπλασιαζόταν. Οι γυναίκες θα θυμόμασταν· θα παίρναμε κουράγιο, μια ανάσα, γιατί αυτό κάνει η τελετουργία. Πιάνει τον χρόνο απ’ τους ώμους και τον παγώνει. Το πρόσωπό της θα μπορούσε να είναι υπενθύμιση. Ελπίδα σκέτη, χωρίς τα καρφιά.

Τα πράγματα δεν αρκεί να συμβούν για να είναι σπουδαία. Χρειάζεται ν’ αναγνωριστούν ως τέτοια. Η πίστη του κοινού σε μια σπουδαιότητα υπερβαίνει το γεγονός. Η θρησκεία είναι ξεκάθαρα οι πιστοί της. Θα ήταν εξαιρετικό αν μπορούσαμε ως κοινωνία να συμφωνήσουμε ότι έχουμε να κερδίσουμε απ’ αυτόν τον μηχανισμό, και αν προσθέταμε στα υπάρχοντα ημερολόγια γιορτές που γιορτάζουν αξίες που μας αφορούν σήμερα, αλλά θα μας αφορούν και αύριο.

Οι γυναίκες δέχονται βία επειδή είναι γυναίκες, οι γυναίκες κακοδικάζονται, οι γυναίκες αδικούνται επειδή θεωρούνται φύσει ανήθικες, και δεν πιστεύουν στη δικαιοσύνη όταν αυτή αφορά τα έμφυλα εγκλήματα. Το να μπορείς στα γρήγορα να επιστρέψεις νοερά σ’ αυτήν τη στιγμή, σ’ αυτήν τη γυναίκα, σ’ αυτή την τόσο βαθιά βία που δεν τσάκισε τελείως το πρόσωπο που την υπέστη θα προσέφερε αμέτρητο κουράγιο.

Κοιτάζω όσο γράφω τα led φώτα που κρέμονται απ’ τα μπαλκόνια. Ακούω τις δηλώσεις Πελικό. Είμαστε αυτά που γιορτάζουμε. Γιορτάζουμε αυτά που επιλέγουμε να θυμόμαστε. Σημειώνω στο ημερολόγιο τη 19η Δεκεμβρίου ως ημέρα στην οποία προσωπικά θα επιστρέφω για να θυμάμαι.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κάποτε στην Αμερική…

Ακροβατώντας / Η αμερικανική δημοκρατία οδεύει προς το τέλος της

Η κυβέρνηση Τραμπ έχει επιδοθεί σε ανελέητο κυνηγητό όσων αμφισβητούν την αλήθεια της. Κυνηγάει δημοσιογράφους, παρουσιαστές, ακτιβιστές, αντιφρονούντες, δικαστές, όποιον τολμήσει να την αμφισβητήσει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Χωρίς αναισθητικό, χωρίς δικαιώματα: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Χωρίς αναισθητικό: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές για halal και kosher στην Ελλάδα;

Παρά τις προσπάθειες νομιμοποίησης του εβραϊκού και ισλαμικού τρόπου σφαγής των ζώων χωρίς αναισθητοποίηση, το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα δεν έχει αλλάξει. Η σχεδιαζόμενη Εθνική Στρατηγική Halal επαναφέρει το θέμα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
H εξέγερση της «κανονικότητας»

Οπτική Γωνία / H εξέγερση της «κανονικότητας»

Μια τάση που θέλει να προσελκύσει μετριοπαθή ακροατήρια, αντλώντας από μια ψευδή εκδοχή της Ιστορίας, η οποία θέλει τον δυτικό πολιτισμό να υποφέρει ή να παρακμάζει γιατί τάχα έπεσε θύμα του ανθρωπισμού του.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ