Η Vogue, τα supermodels των 90s, και το αχρείαστο Photoshop

Η Vogue, τα supermodels των 90s, και το Photoshop Facebook Twitter
Η Λίντα Εβαντζελίστα, η Σίντι Κρόφορντ, η Κρίστι Τέρλινγκτον και η Ναόμι Κάμπελ φωτογραφίζονται για τη Vogue. Φωτ.: Rafael Pavarotti/Vogue (via instagram)
0

Ποιος δεν ενθουσιάστηκε με την κυκλοφορία του εξωφύλλου για το τεύχος του Σεπτεμβρίου της Vogue, που απεικονίζει τα τέσσερα αξεπέραστα supermodel των 90s που άλλαξαν για πάντα την έννοια του μοντέλου –τη Λίντα Εβαντζελίστα, τη Σίντι Κρόφορντ, τη Κρίστι Τέρλινγκτον και τη Ναόμι Κάμπελ– εντυπωσιακές όσο ποτέ άλλοτε;

Η φωτογραφία του Ραφαέλ Παβαρότι, που κυκλοφόρησε πριν από μια εβδομάδα στο Instagram, είναι μια αναβίωση της θρυλικής λήψης του Πίτερ Λίντμπεργκ που στόλισε το εξώφυλλο της Vogue τον Ιανουάριο του 1990 αλλάζοντας τον ρου της ιστορίας της μόδας και εγκαινιάζοντας την εποχή των supermodels – λείπει μονάχα η Τατιάνα Πάτιτζ, η οποία πέθανε πριν από λίγο καιρό.

Έχοντας κλείσει τα πενήντα τους χρόνια, οι γυναίκες που καθόρισαν τον κόσμο του μόντελινγκ για πολλές δεκαετίες παραμένουν πανέμορφες αλλά και επίκαιρες όσο ποτέ άλλοτε, καθώς θα εμφανιστούν σε ένα ντοκιμαντέρ του Apple TV με τίτλο «The Super Models» που θα κυκλοφορήσει τον Σεπτέμβριο και θα εξιστορήσει τις καθοριστικές καριέρες τους.

Έχοντας κλείσει τα πενήντα τους χρόνια, οι γυναίκες που καθόρισαν τον κόσμο του μόντελινγκ για πολλές δεκαετίες παραμένουν πανέμορφες αλλά και επίκαιρες όσο ποτέ άλλοτε, καθώς θα εμφανιστούν σε ένα ντοκιμαντέρ του Apple TV με τίτλο «The Super Models» που θα κυκλοφορήσει τον Σεπτέμβριο και θα εξιστορήσει τις καθοριστικές καριέρες τους. Η κυκλοφορία του εξωφύλλου της Vogue, σε συνδυασμό με την αναμονή για το αναμφίβολα συναρπαστικό ντοκιμαντέρ, προκάλεσε φρενίτιδα στα σόσιαλ μίντια, με αμέτρητα ενθουσιώδη σχόλια, αναδημοσιεύσεις, και emojis λατρείας να κατακλύζουν τον λογαριασμό του αμερικανικού περιοδικού.

The Super Models — Official Teaser | Apple TV+

Πίσω από την χορωδία των αναμενόμενων διθυράμβων, ωστόσο, βρίσκονται και αρκετά σχόλια που ήταν εμφανώς λιγότερο ενθουσιώδη. Ανάμεσα τους βρίσκεται και μια άποψη με ιδιαίτερη βαρύτητα στον κόσμο της μόδας. Ο λόγος για την κορυφαία fashion editor των New York Times, Vanessa Friedman, η οποία σε πρόσφατο άρθρο γνώμης, αναφέρθηκε στο «εξωφρενικό σβήσιμο της ηλικίας των διάσημων μοντέλων», σχολιάζοντας την υποκρισία πίσω από την προβολή μοντέλων ηλικίας άνω των 50 ετών ως προτύπων ώριμης ομορφιάς την ώρα που «τα χρόνια τους έχουν φαινομενικά εξαφανιστεί από τα πρόσωπα τους» στην εν λόγω φωτογράφιση.

«Η Λίντα Εβαντζελίστα, η Σίντι Κρόφορντ, η Κρίστι Τέρλινγκτον και η Ναόμι Κάμπελ φαίνονται τόσο ρετουσαρισμένες, που μοιάζουν περισσότερο με ρομπότ που έχουν δημιουργηθεί από κάποιο πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης παρά με πραγματικούς ανθρώπους» υποστηρίζει η καταξιωμένη συντάκτρια μόδας. 

Η Vogue, τα supermodels των 90s, και το Photoshop Facebook Twitter
To εξώφυλλο της Vogue με τα Supermodels της εποχής, τον Ιανουάριο του 1990. Φωτ.: PR
Η Vogue, τα supermodels των 90s, και το Photoshop Facebook Twitter
To εξώφυλλο της Vogue με τις Λίντα, Ναόμι, Κρίστι και Σίντι, Σεπτέμβριος 2023. Φωτ.: Rafael Pavarotti/Vogue (via instagram)

Παρότι η Vogue ισχυρίστηκε, μέσω ενός εκπροσώπου της, πως υπήρξε μονάχα «ελάχιστο ρετουσάρισμα και φωτισμός» στις φωτογραφίες, η Friedman δεν βρίσκει επαρκή την δικαιολόγηση του εντύπου και το αιχμηρό άρθρο της δεν κάνει εκπτώσεις. «Σε έναν κόσμο όπου ανησυχούμε ολοένα και περισσότερο για τη θολή γραμμή μεταξύ εικονικής και φυσικής πραγματικότητας, όπου η παραπληροφόρηση είναι διάχυτη παντού, ο ορισμός και η σημασία του “ελάχιστου” είναι ένα ζήτημα σχετικό», γράφει χαρακτηριστικά.

Εξίσου απογοητευμένη δηλώνει και η Kim France, συντάκτρια μόδας και ιδρύτρια του Lucky Magazine, η οποία αναφέρει πως επικοινώνησε με την Vogue για να ξεκαθαρίσει το επίπεδο επεξεργασίας της φωτογραφίας του εξωφύλλου, ωστόσο δεν έλαβε έγκαιρη απάντηση. «Ως γυναίκα που βρίσκεται στα τέλη των πενήντα, προφανώς και στηρίζω την συμπερίληψη γυναικών μεγαλύτερης ηλικίας στα εξώφυλλα περιοδικών υψηλού προφίλ. Αλλά πρέπει, πραγματικά, να κάνουμε μια διαδικασία Frankenstein σε αυτά τα πρόσωπα, σε σημείο που να είναι σχεδόν αγνώριστα, για να συμβεί αυτό;» αναρωτιέται η συγγραφέας και δημοσιογράφος.

«Υπέροχες γυναίκες, που εδώ είναι υπερβολικά και άσκοπα φωτοσοπάρισμένες», σχολίασε συμφωνώντας, με την σειρά της, η σχεδιάστρια μόδας Natalia Fedner.

Η λεπτή τέχνη του Photoshop

Το αποτέλεσμα του εξωφύλλου φαίνεται πως ρίχνει, λοιπόν, μια μεγάλη σκιά στο φιλόδοξο κόνσεπτ της φωτογράφισης, εγείροντας ερωτήματα για το επίπεδο της αληθοφάνειας και της χρήσης του Photoshop «με τρόπο που δεν εξυπηρετεί κανέναν εμπλεκόμενο», σύμφωνα με την διευθύντρια του τμήματος σύνταξης μόδας των NYT.

«Σίγουρα δεν εξυπηρετεί τις γυναίκες του εξωφύλλου», ισχυρίζεται η Friedman, «οι οποίες πέτυχαν στην εποχή τους ακριβώς επειδή είχαν χαρακτήρα και ήταν πρόθυμες να τον δείξουν, επειδή δεν ήθελαν να είναι κενά μανεκέν όπως ήταν συνήθως τα μοντέλα πριν από αυτές, αλλά άτομα με προσωπικότητες, στάσεις και απόψεις. Προσωπικότητες που περιλαμβάνουν εκφράσεις –χαρά, λύπη, γέλιο και μανία– οι οποίες με τον καιρό χαράζουν χρόνια και εμπειρίες στην τοπογραφία του προσώπου τους. Ούτε φυσικά εξυπηρετεί τις γυναίκες που τις θεωρούν πρότυπα».

Η Vogue, τα supermodels των 90s, και το Photoshop Facebook Twitter
H Λίντα Εβαντζελίστα και η Κρίστι Τέρλινγκτον. Φωτ.: Rafael Pavarotti/Vogue (via instagram)
Η Vogue, τα supermodels των 90s, και το Photoshop Facebook Twitter
Λίντα και Ναόμι ποζάρουν στον φακό του Rafael Pavarotti για τη Vogue. Φωτ.: Rafael Pavarotti/Vogue (via instagram)

Η Friedman, μάλιστα, ασκεί έντονη κριτική στις προθέσεις του κορυφαίου εντύπου μόδας, αμφισβητώντας την ειλικρίνεια του εγχειρήματος να αγκαλιάσει ένα πιο ώριμο δημογραφικό όταν, όπως αναφέρει, «δεν υπάρχουν μη διάσημα μοντέλα μεγαλύτερης ηλικίας που να εμφανίζονται τακτικά στο περιοδικό».

Φυσικά, η διαδικασία δημιουργίας ενός εξωφύλλου για ένα υψηλού προφίλ έντυπο μόδας είναι μια εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία, γεγονός που η συντάκτρια των ΝΥΤ γνωρίζει καλά. Η ίδια δεν αποκλείει το ενδεχόμενο το εξώφυλλο να είναι αποτέλεσμα της ανταπόκρισης της Vogue στα αιτήματα των μοντέλων που συμμετείχαν, ενώ αναγνωρίζει πως το ρετουσάρισμα είναι κοινή πρακτική στις φωτογραφίες μοντέλων κάθε ηλικίας. «Έχοντας δει από κοντά τη Naomi Campbell, μπορώ επίσης να σας πω ότι πράγματι δεν έχει ούτε μια γραμμή στο πρόσωπό της», συμπληρώνει, κάνοντας τον δικηγόρο του διαβόλου στα επιχειρήματά της.

Η Vogue, τα supermodels των 90s, και το Photoshop Facebook Twitter
Για την Friedman, το αποτέλεσμα του εξωφύλλου κλείνει περισσότερο προς μια παραπλανητική και αφύσικη τελειότητα,Φωτ.: Rafael Pavarotti/Vogue (via instagram)

Όμως για την Friedman, το αποτέλεσμα του εξωφύλλου κλείνει περισσότερο προς μια παραπλανητική και αφύσικη τελειότητα, συμπέρασμα με το οποίο συμφωνεί και η France που θεωρεί πως η επεξεργασία του έχασε το λεπτό παιχνίδι της ισορροπίας. «Ένα πράγμα που γνωρίζω εκ πείρας σχετικά με το ρετούς –ειδικά ενός εξώφυλλου– είναι ότι μπορεί να εύκολα να γίνει ένας ολισθηρός κατήφορος: πειράζεις λίγο από εδώ, λίγο από εκεί, και αφού ξεκινήσεις, είναι πολύ δύσκολο να ξέρεις πότε να σταματήσεις», αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Η διόρθωση μιας ρυτίδας, ή ενός ποδιού της χήνας, μπορεί να μοιάζει σαν κάτι μικρό», υποστηρίζει η Friedman. «Αλλά είναι κομμάτι μιας πρακτικής που διαβρώνει την κοινή μας αίσθηση αλήθειας».

Μια χαμένη ευκαιρία

Δεν είναι η πρώτη φορά που το αποτέλεσμα της επεξεργασίας ενός εξωφύλλου ξεφεύγει από τα όρια, πυροδοτώντας έντονες συζητήσεις γύρω από την αξία και την ηθική μιας κοινής πρακτικής στον χώρο της μόδας και των περιοδικών. Ωστόσο, ήταν μάλλον οι έντονοι συμβολισμοί της συμπερίληψης των κορυφαίων supermodel των 90s που οδήγησαν στην γερή αίσθηση απογοήτευσης που ένιωσαν, από κοινού, πολλοί συντάκτες μόδας ανά τον κόσμο. 

«Είναι δύσκολο να μην σκεφτεί κανείς ότι εδώ βρίσκεται μια χαμένη ευκαιρία να αγκαλιάσουμε όλα τα χαρακτηριστικά της ανθρωπιάς μας», αναφέρει απογοητευμένη η Friedman. «Σε τελική ανάλυση, αν κάποιος μπορεί να κατανοήσει την πολυπλοκότητα της γυναικείας γήρανσης σε μια κοινωνία που έχει εμμονή με τη νεότητα, δεν είναι άλλος από τις γυναίκες που αντιπροσώπευαν την κορύφωση του προτύπου της νεανικής ομορφιάς».

Η Vogue, τα supermodels των 90s, και το Photoshop Facebook Twitter
Η Λίντα Εβαντζελίστα έχει μιλήσει δημόσια αρκετές φορές για την τραυματική εμπειρία της διαδικασίας αφαίρεσης λίπους CoolSculpting, που την άφησε παραμορφωμένη. Φωτ.: Rafael Pavarotti/Vogue (via instagram)

Από την συντάκτρια των ΝΥΤ δεν πέρασε απαρατήρητο το γεγονός πως το εξώφυλλο δεν συνάδει με τις στάσεις και προηγούμενες δηλώσεις των διάσημων supermodel, ούτε και με το ίδιο το περιεχόμενο που έχει δημοσιεύσει παλαιότερα Vogue. «Όταν η Σίντι Κρόφορντ βγάζει μια selfie με τους παλιούς της φίλους, έχει μικρές αλλά εμφανείς γραμμές γέλιου, το μέτωπό της ζαρώνει ελαφρώς και τα μάτια τσαλακώνονται – όλα αυτά είναι κομμάτι της ζωής. Η απομάκρυνση αυτών των εκφραστικών σημαδιών από τις φωτογραφίες, όταν εξακολουθούν να είναι εμφανή αλλού, κάνει το όλο γύρισμα να φαίνεται ακόμα πιο ψεύτικο» υποστηρίζει.

Η Λίντα Εβαντζελίστα έχει μιλήσει δημόσια αρκετές φορές για την τραυματική εμπειρία της διαδικασίας αφαίρεσης λίπους CoolSculpting, που την άφησε παραμορφωμένη, ενώ όταν βρέθηκε στο εξώφυλλο της Βρετανικής Vogue, τον περσινό Σεπτέμβριο είχε δηλώσει πως η makeup artist Pat McGrath χρησιμοποίησε ταινία και άλλα εργαλεία για να «δημιουργήσει φαντασιώσεις» και να διαγράψει την πραγματικότητα. Στην τρέχουσα εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη, μοιάζει να αποφεύγει περισσότερο το ζήτημα. «Θέλω ρυτίδες», απαντά, «αλλά κάνω μπότοξ στο μέτωπό μου, άρα είμαι υποκρίτρια. Αλλά θέλω να γεράσω».

Η Vogue, τα supermodels των 90s, και το Photoshop Facebook Twitter
«Μου αρέσει να βλέπω ένα αληθινό πρόσωπο» δήλωσε πρόσφατα η Κρίστι Τέρλινγκτον. Φωτ.: Rafael Pavarotti/Vogue (via instagram)

«Μου αρέσει να βλέπω ένα αληθινό πρόσωπο» δήλωσε πρόσφατα η Κρίστι Τέρλινγκτον, η οποία απεικονίζεται σε ένα από τα βίντεο που είναι ενσωματωμένα στο άρθρο της Vogue με μια ελαφριά γραμμή συνοφρυώματος που σκιάζει το μέτωπο της – η γραμμή αυτή είναι εντελώς απούσα από το ίδιο το εξώφυλλο. 

«Ο κόσμος προφανώς ασκεί μεγάλη πίεση στις γυναίκες καθώς γερνούν», είχε πει η Κρόφορντ σε ένα παλαιότερο βίντεο της Vogue. «Ωστόσο», συνέχιζε με δυναμική φωνή, «μπορούμε ακόμα να διασκεδάσουμε, μπορούμε ακόμα να είμαστε όμορφες, μπορούμε ακόμα να είμαστε ορατές».

«Ας είναι λοιπόν ορατές, με τα σημάδια τους και με όλα», καταλήγει η συντάκτρια των ΝΥΤ, συνοψίζοντας την αγανάκτηση της με το πολυαναμενόμενο εξώφυλλο με μια αναδιατύπωση της φράσης του διάσημου μοντέλου. «Κάποτε, οι γυναίκες αυτές ήταν πρωτοπόρες ενός νέου είδους ομορφιάς. Ας ελπίσουμε πως θα είναι το ίδιο ξανά».

Με πληροφορίες από: New York Times, Cup of Jo, Guardian

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η επίπλαστη τελειότητα του Instagram

Έρευνα / Η επίπλαστη τελειότητα του Instagram

Αισθητικές επεμβάσεις και θεραπείες ολοένα και πιο δημοφιλείς σε νεαρές ηλικίες «για να έχουν το αποτέλεσμα των φίλτρων», άπιαστα πρότυπα ομορφιάς, κατάθλιψη, εθισμός και μια αδιάκοπη παρακολούθηση της ζωής των άλλων: Πού σταματά η διαδικτυακή «κοινωνικοποίηση» και ποιες είναι οι επιπτώσεις της ψηφιακής μας υπερέκθεσης; Η LiFO εξετάζει το ζήτημα με τη βοήθεια μιας influencer, μιας κοπέλας που είχε εθιστεί στα social media, ενός δερματολόγου και μιας ψυχιάτρου.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΙΩΡΓΟ ΨΩΜΙΑΔΗ & ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ