Η σύνθετη επιλογή του «Μένουμε Ευρώπη»

Μένουμε Ευρώπη; Facebook Twitter
Το «Μένουμε Ευρώπη» είναι μια σύνθετη επιλογή, συχνά με διακριτές αξιακές και κοινωνικές προτεραιότητες.
0

ΟΙ «ΜΕΝΟΥΜΕΥΡΩΠΗΔΕΣ» ήταν ένας ειρωνικός χαρακτηρισμός που εκτοξευόταν για όλες και όλους εκείνους που στο δημοψήφισμα του 2015 ψήφισαν υπέρ του σχεδίου συμφωνίας της τρόικας και κινητοποιήθηκαν γι’ αυτό. Η εικονογράφηση του «μενουμευρωπαίου» τον παρουσίαζε ως έναν τύπο της ανώτερης μεσαίας τάξης που κινείται αμέριμνα στον χώρο πίνοντας Αperol, δεν πονάει τον λαό και, φυσικά, δεν νοιάζεται για τα βάσανά του.

Από εκείνο τον μακρινό Ιούλιο μέχρι τον Ιανουάριο του 2023 συνέβησαν πολλά. Ο «συμβιβασμός» του ΣΥΡΙΖΑ, ένα νέο μνημόνιο, μια θητεία τεσσάρων χρόνων με συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και Ανεξάρτητων Ελλήνων και από τον Ιούνιο του 2019 μια νέα πλειοψηφία της κεντροδεξιάς και του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Έχω την εντύπωση πως το ερωτηματικό του τίτλου «Μένουμε Ευρώπη;» μπήκε έτσι επίτηδες για να προκαλέσει, με την έννοια μιας κομμάτι «αυθάδικης» επικοινωνιακής χειρονομίας. Έτσι, για να τη σπάσει στους boomers ακροκεντρώους και να προξενήσει θόρυβο.

Εδώ και μήνες, ωστόσο, έχει αναδυθεί ένα σοβαρό και, όπως φαίνεται, ανοιχτό θέμα με τις υποκλοπές και τις άλλες παραβιάσεις της επικοινωνίας από παρακυβερνητικά ή ιδιωτικά(;) δίκτυα. Η υπόθεση έχει γεννήσει πολλές αντιπαραθέσεις, νομικές, πολιτικές και, φυσικά, προσωπικές.

Ένα τμήμα κεντρώων και κεντροαριστερών θεωρεί πως το πρωθυπουργικό περιβάλλον έχει παραβιάσει σημαντικούς όρους του φιλελεύθερου δημοκρατικού συμβολαίου. Μερικοί μέσα στην κεντροαριστερά τείνουν πλέον να υιοθετήσουν (ρητορικά τουλάχιστον) την πάγια αφήγηση του ΣΥΡΙΖΑ ότι ζούμε ένα καθεστώς μεταδημοκρατικής εκτροπής, μια αυταρχική ή ακόμα και ολοκληρωτική εξουσία.

Φυσικά, αν πάμε πίσω στον χρόνο τα ίδια λέγονταν από την τωρινή αξιωματική αντιπολίτευση για όλες τις κυβερνήσεις μετά το 2010 πλην αυτής του ΣΥΡΙΖΑ, πως δηλαδή ήταν καθεστώτα αντιδημοκρατικής εκτροπής.

Στην άλλη πλευρά, ένας κόσμος που είχε σημαντικό ρόλο –ενσώματης συμμετοχής και συναισθηματικής επένδυσης‒ στις κινητοποιήσεις του «Μένουμε Ευρώπη» του 2015 νιώθει πως συντελείται μια ιδεολογική και νοηματική λαθροχειρία. Με αφορμή ένα ερωτηματικό στον τίτλο αλλά και τη σύνθεση των προσώπων μιας εκδήλωσης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (με τον Ευάγγελο Βενιζέλο, τον Νίκο Αλιβιζάτο, τον Ξενοφώντα Κοντιάδη, την Ιφιγένεια Καμτσίδου, τον Ανδρέα Τάκη και τον Δημήτρη Χριστόπουλο) τα πάθη άναψαν και ειπώθηκαν σκληρά και άδικα πράγματα, ιδίως για τον Ευάγγελο Βενιζέλο και τον Νίκο Αλιβιζάτο.

Όλα παραπέμπουν σε μια εύφλεκτη συγκυρία όπου το καθετί εγγράφεται «αντικειμενικά» στα ανταγωνιστικά κομματικά σχέδια και στους σχεδιασμούς των επιτελείων.

Μπορούμε να σκεφτούμε ακόμα ελεύθερα;

Έχω την εντύπωση πως το ερωτηματικό του τίτλου «Μένουμε Ευρώπη;» μπήκε έτσι επίτηδες για να προκαλέσει, με την έννοια μιας κομμάτι «αυθάδικης» επικοινωνιακής χειρονομίας. Έτσι, για να τη σπάσει στους boomers ακροκεντρώους και να προξενήσει θόρυβο.

Φυσικά, σκοπό έχει να δείξει ότι η ευρωπαϊκή αναφορά δεν ανήκει με κάποιο τίτλο κυριότητας στον κόσμο των «Μένουμε Ευρώπη» του 2015 ή σε εκείνους από εκείνη τη μαγιά που τάσσονται σήμερα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Υπαινίσσεται, ωστόσο, κάτι πιο σοβαρό: ότι η κυβέρνηση αυτή αποκλίνει πλήρως από το ευρωπαϊκό κεκτημένο, ότι ανήκει σε μια γκρίζα ζώνη της Ευρώπης, μαζί με την κυβέρνηση της Ουγγαρίας ή άλλων χωρών που παραβιάζουν το κράτος δικαίου. Είπαμε, το θέμα της εκδήλωσης είναι οι υποκλοπές και ευρύτερα η σχέση τους με το κράτος δικαίου.

Μπορεί να πει κανείς πως όλο αυτό είναι απολύτως θεμιτό. Στην πολιτική και στα κινήματα πολιτών δεν υπάρχουν τίτλοι κυριότητας και εσαεί επικαρπίες. Η πολιτική περιέχει την κίνηση, την αναθεώρηση, τη συγγνώμη, την αλλαγή στάσης. Περιέχει τον αναστοχασμό ή τη διόρθωση του βλέμματος. Τότε ποιο το πρόβλημα; Μήπως απλώς όλο αυτό είναι μια υπερβολή που έχει να κάνει με τη συγκυρία και τις ερχόμενες εκλογές που θα παιχτούν στη σφαίρα του πάθους και όχι τόσο των επιχειρημάτων;

Το ένα θέμα είναι πως, απ’ όσο ξέρω, δεν έχει υπάρξει από την αξιωματική αντιπολίτευση άλλη θέση και διαφορετική εκτίμηση για το δημοψήφισμα και τη στάση του καλοκαιριού του 2015. Ούτε έχει υπάρξει κάποια άλλη προσέγγιση στους «μενουμευρωπαίους» του 2015 που θεωρήθηκαν τότε ένας μη λαός, μια μάζα στην υπηρεσία των ελίτ. Δεν έχω δει καμία επανεκτίμηση γι’ αυτά.

Είναι όμως εύλογη η σκέψη πως το ανήκειν στην Ευρώπη δεν καλύπτει απλώς την παραμονή στην ευρωζώνη ή τις συμφωνίες με κάποιος εταίρους. Είναι επίσης οι πολιτικοί και συνταγματικοί κανόνες που έχουν πάντα διαφορετικές και ανταγωνιστικές ερμηνείες.

Το τραύμα των υποκλοπών είναι σοβαρό πλήγμα για πολλούς και πολλές που αισθάνονται (δικαίως) ότι η παραβίαση ενός συμβολαίου εμπιστοσύνης μέσα στο κράτος δημιουργεί κινδύνους και για άλλα ζητήματα στη διακυβέρνηση. Αλλά η Ευρώπη το 2023 είναι επίσης και κάποια άλλα θεμελιώδη ζητούμενα: έχουμε έναν βάρβαρο, ιμπεριαλιστή εισβολέα και πολλά σοβαρά μέτωπα με εξωτερικούς και εσωτερικούς αντιπάλους.

Η Ευρώπη και ευρύτερα η Δύση αγωνιά για τους όρους της συλλογικής της ασφάλειας. Ε, λοιπόν, η «επισπεύδουσα» δύναμη της αντιπολίτευσης στη χώρα μας, όπως και τα δίκτυά της στη διανόηση, προωθούν μια ατζέντα δικαιωμάτων, ενώ την ίδια στιγμή αντιμετωπίζουν ως τρίτης διαλογής θέματα όλα περίπου τα μεγάλα στρατηγικά θέματα όπου διακυβεύεται η τύχη και της δικής μας χώρας: τον ερντογανικό αναθεωρητικό επεκτατισμό, τη ρωσική επιθετικότητα, τη σοβαρή αντιμετώπιση του ενεργειακού προβλήματος.

Μένουμε Ευρώπη; Facebook Twitter
Στην Ευρώπη ανήκαν μέχρι πρότινος και ο Παντσιέρι και η Καϊλή και διάφορα άλλα πρόσωπα και συμφέροντα που απαξιώνουν εκ των ένδον τους θεσμούς της.

Το «Μένουμε Ευρώπη» είναι, λοιπόν, μια σύνθετη επιλογή, συχνά με διακριτές αξιακές και κοινωνικές προτεραιότητες. Το 2015 είχε ένα πολύ συγκεκριμένο νόημα. Σήμερα μπορούμε να πούμε πως έχει ένα ευρύτερο νόημα.

Στην Ευρώπη, άλλωστε, ανήκαν μέχρι πρότινος και ο Παντσιέρι και η Καϊλή και διάφορα άλλα πρόσωπα και συμφέροντα που απαξιώνουν εκ των ένδον τους θεσμούς της. Αλλά και οι Έλληνες αριστεροί ευρωβουλευτές που απείχαν ή ψήφισαν λευκό στην παραπομπή του Πούτιν, κι αυτοί δεν «μένουν Ευρώπη». Υπάρχει μια ασυνάρτητη και εξοργιστική πολιτική λογική που δεν αφορά φυσικά την εκδήλωση στο Πάντειο αλλά που δεν είναι και αδιάφορη ή «ανώδυνη» όταν σκεφτόμαστε τις συμπεριφορές του ΣΥΡΙΖΑ.

Η λοιδορία και η χλεύη για τους «μενουμευρώπηδες», οι εξυπνακισμοί που ακολούθησαν και η αντιστροφή νοήματος δεν είναι πράγματα που σβήνουν επειδή έχουν προκύψει καινούργια προβλήματα και μια διαφορετική ιστορική συγκυρία.

Ας συμφωνήσουμε όμως πως η πολιτική ζωή δεν είναι μόνο οι μνήμες και τα πικρά συμπεράσματά τους. Υπάρχει ένας πυρήνας νοήματος πέρα και πλάι από τα συναισθήματα, τους φόβους, τις υποψίες. Ο πυρήνας αυτός αφορά το πώς μένουμε πραγματικά στην Ευρώπη σε μια εποχή αλλεπάλληλων και σκληρών κρίσεων. Γι’ αυτό θα περιμένουμε να μιλήσουν τα κόμματα και όχι πια οι συνταγματολόγοι ή όσοι σχολιάζουμε, προσπαθώντας να βγάλουμε νόημα από μια συγκυρία γεμάτη αντιφάσεις και παγίδες.

Άλλωστε, ελάχιστους μήνες πριν από τις εκλογές, οτιδήποτε επιστημονικό γίνεται αυτομάτως πολιτικό και οτιδήποτε πολιτικό δεν γλιτώνει τη δίνη του κομματικού ανταγωνισμού.  

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Από πρώην «ριζοσπάστης μαρξιστής» ο Αλέξης Τσίπρας αυτοπαρουσιάζεται στο βιβλίο του ως ένας πολιτικός που παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις του με βάση ουρανόσταλτα σημάδια της μοίρας και την «κραυγή ενός περιστεριού». Οι παλιοί του σύντροφοι διαψεύδουν πλήθος περιστατικών που περιγράφει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Οπτική Γωνία / Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί τι κρύβεται πίσω από την πρόωρη προσμονή των Χριστουγέννων αλλά και γιατί για πολλούς η γιορτινή περίοδος γίνεται πηγή άγχους αντί χαράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ