ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

Η κιβωτός της Τζένης

Η κιβωτός της Τζένης Facebook Twitter
«Εγώ που δεν έχω τίποτα…» λέει με την αυταπάρνηση που διαθέτουν οι χορτασμένοι άνθρωποι της προσφοράς, της ανιδιοτέλειας και της αληθινής χαράς της ζωής. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0



ΓΝΩΡΙΣΤΗΚΑΜΕ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ,
σε κάποια «ακατάλληλη για ανηλίκους» βραδινή εκπομπή της Σεμίνας. Η Τζένη περπατούσε σαν ωρολογιακή βόμβα καύλας και επανάστασης έτοιμη να εκραγεί μπροστά στα μάτια των θαμώνων της πλατείας Ομονοίας. Ήμουν δεν ήμουν 10 χρόνων, δεν ήξερα τι σημαίνει «τρανσέξουαλ» ούτε τι είναι η σεξεργασία, ήξερα τι είναι το καθημερινό bullying, τι σημαίνει «τραβεστί» και πού πέφτει η πιάτσα της λεωφόρου Συγγρού. Δεν είχα τα εργαλεία να μιλήσω σε κανέναν για την ταυτότητα φύλου μου χωρίς να τιμωρηθώ με κάποιον τρόπο.

Έπειτα, σε κάποια άλλη βραδινή εκπομπή, η Τζένη, topless μπροστά στην κάμερα, καθιστή στο κρεβάτι του ντέλου, να ομολογεί πως εισπράττει αστρονομικά ποσά και να εξομολογείται πως αν μπορούσε θα μαχαίρωνε τους πελάτες της έναν έναν. Αυτό το συναίσθημα που έδινε η Τζένη και αυτή η κίνηση του χεριού της, παριστάνοντας ότι κρατάει ένα στιλέτο, με σφράγισαν.

Την ξανασυνάντησα σε κεντρικά δελτία ειδήσεων να αποστομώνει ακαδημαϊκούς, σε μεσημεριανά κουτσομπολίστικα να εκτοξεύει ατάκες τύπου «γλείφω καλύτερα από σένα» και «sometimes it’ s better than the real thing», σε βραδινά talk shows να μιλάει για πασαρέλες και την «αλλαγή φύλου», πάντα καπνίζοντας αρειμανίως. Συνάντησα τα βιβλία της που έγιναν best seller και έκτοτε συλλεκτικά και τα άλλα βιβλία της που δεν έγραψε ποτέ. Κι ύστερα, το μεγάλο μπαμ, η σχέση με τον εισαγγελέα.

Υπήρξε η πιο επαναστατική τρανς παρουσία, ακριβώς γιατί δεν είχε ατζέντα πολιτικής και ακτιβισμού προς εξαργύρωση, απλώς ζούσε όπως ήθελε και το μοιράστηκε μέχρι τελευταία σταγόνα, προσωποποιώντας την τρανς ορατότητα.

Ήταν το πιο όμορφο πλάσμα που είχα δει, ήξερα πως είχε γεννηθεί «αγόρι», όπως κι εγώ. Δεν είναι τυχαίο που στα ’90s τα περισσότερα cis κορίτσια ήθελαν να μοιάσουν στη Βουγιουκλάκη και τα τρανς κορίτσια στη Χειλουδάκη, σε βαθμό που η κλασική αποκριάτικη αμφίεση των κουίρ αγοριών ως «Βουγιουκλάκη» άρχισε να παραπέμπει περισσότερο σε «Χειλουδάκη».

Πέρασαν πολλά χρόνια από τότε ώσπου τη συνάντησα στον κήπο του Χυτηρίου να παίζει μουσικές από ταινίες του Αλμοδόβαρ με φόντο τη φωτεινή επιγραφή της Alexander Sauna.

Δεν τη συνάντησα ποτέ στα «ακτιβιστικά» της Αθήνας, δεν ζήτησε ποτέ ψήφους για κάποιο σωματείο ούτε για κοινοβουλευτικές εκλογές, δεν έκανε καμία ομιλία ως «ακτιβίστρια» κι όμως στη συνείδηση μιας κουίρ και τρανς γενιάς που μεγάλωσε με την τηλεόραση αλλά και των παιδιών που βρίσκουν το αρχείο στο ίντερνετ η Τζένη υπήρξε η πιο επιδραστική περσόνα γιατί τα έδωσε όλα στον υπερθετικό βαθμό σε όλους τους πιθανούς συνδυασμούς, χωρίς να ζητάει συγγνώμη και χωρίς να περιμένει ανταπόδοση, τιμές και διθυράμβους.

Το όνομά της έγινε συνώνυμο της όμορφης τρανς γυναίκας στα καλιαρντά πηγαδάκια που το δηλητήριο τρέχει σαν γάργαρο ρυάκι. «Καλή είναι, μωρή, αλλά δεν είναι και η Χειλουδάκη. Το καλούπι έσπασε». Παράλληλα, και ίσως εν άγνοια της, υπήρξε η πιο επαναστατική τρανς παρουσία, ακριβώς γιατί δεν είχε ατζέντα πολιτικής και ακτιβισμού προς εξαργύρωση, απλώς ζούσε όπως ήθελε και το μοιράστηκε μέχρι τελευταία σταγόνα, προσωποποιώντας την τρανς ορατότητα.

Πρόσφατα τη συνάντησα ξανά στο Θεατράλε, πάλι οι μουσικές του Αλμοδόβαρ αλλά και η Cher, η Madonna, η Καιτούλα, και η Τζένη σταθερά στα decks, στον τοίχο προβολές από το αρχείο της, τα παιδικά χρόνια στη Σητεία, αποθέωση δίπλα στη Σοφία Λόρεν, αμέτρητες φωτογραφίες, χορός, φώτα, κόσμος. Με τις αγκαλιές ανοιχτές κοιταχτήκαμε κατάματα και είπαμε η μία στην άλλη αυτά που δεν είχαμε πει στο μέσεντζερ. Και για εκείνο το βράδυ ένιωσα πως μπήκα κι εγώ, έστω για λίγο και από τη χαραμάδα, στην «Κιβωτό της Τζένης», σαν το μικρό παιδί που κάποτε ανυπομονούσε να τη δει στην τηλεόραση, μαζί με τα αμέτρητα αγόρια και κορίτσια που τη λάτρεψαν, και τα αμέτρητα γατόσκυλα και τα ηλικιωμένα άτομα που φροντίζει τα τελευταία χρόνια στη Σητεία ως μάνα και όχι ως «Τζένη». Και θυμήθηκα το δώρο που είχε χαρίσει η Μαλβίνα στην Αλίκη, ένα τρίποδο γατί, τον Ριχάρδο. Μόνο οι αληθινά ερωτικοί άνθρωποι μπορούν να φροντίσουν ένα αδύναμο πλάσμα, από αυτά που η κοινωνία, η οικογένεια, η θρησκεία παραπετούν στο περιθώριο.

«Εγώ που δεν έχω τίποτα…» λέει με την αυταπάρνηση που διαθέτουν οι χορτασμένοι άνθρωποι της προσφοράς, της ανιδιοτέλειας και της αληθινής χαράς της ζωής. Της χαράς που μένει όταν περάσει η πείνα της δόξας, της καύλας και του χρήματος. Τη χαρά της φροντίδας.

«Δεν σας ζηλεύω καθόλου εσάς που μένετε στην Αθήνα, στη Σητεία μου κοιμάμαι και δεν με νοιάζει καν αν έχω κλειδώσει», μου λέει και σκέφτομαι πως ευτυχώς που σε αυτόν τον κόσμο που έχει χάσει την πίστη του στην τρυφερότητα υπάρχει μια πόρτα ανοιχτή για όλα τα αδύναμα πλάσματα στην Κιβωτό της Τζένης.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τζένη Χειλουδάκη: «Είμαι πιο φτωχή και πιο πλούσια από ποτέ»

Συνεντεύξεις / Τζένη Χειλουδάκη: «Είμαι πιο φτωχή και πιο πλούσια από ποτέ»

Πριν από ακριβώς δέκα χρόνια ξεκίνησε μια άλλη περίοδος στη ζωή του πρώτου τρανς μοντέλου, που δεν έχει καμία σχέση με την προηγούμενη. Η Τζένη Χειλουδάκη λέει πως όλα αυτά τα χρόνια που μένει στη Σητεία προσπαθεί να εξαγνιστεί, πως σήμερα δεν έχει τίποτα και ταυτόχρονα έχει τα πάντα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τρανς ορατότητα: Το επόμενο μεγάλο στοίχημα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας και της ελληνικής κοινωνίας

Ρεπορτάζ / Τρανς ορατότητα: Το επόμενο μεγάλο στοίχημα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας και της ελληνικής κοινωνίας

Τριάμισι χρόνια μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τη νομική αναγνώριση ταυτότητας φύλου (ΝΑΤΦ) από τη Βουλή, κομβικό γεγονός για την τρανς ορατότητα στην Ελλάδα, είναι πολλά ακόμα αυτά που πρέπει να κατακτηθούν για μία από τις πιο «αθέατες» κοινωνικές ομάδες. Η LiFO μιλά με τρανς άτομα που προσπαθούν να βιοποριστούν, να ξεπεράσουν ανισότητες και προκαταλήψεις και να διεκδικήσουν απρόσκοπτα το δικό τους μερίδιο στην ευτυχία.
ΤΩΝ ΘΟΔΩΡΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ & ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ