Η φθορά των συμβόλων και η αλήθεια της Πρωτομαγιάς

Η φθορά των συμβόλων και η αλήθεια της Πρωτομαγιάς Facebook Twitter
Η πρώτη μέρα του Μαΐου δεν έχει ένα σταθερό και ακίνητο στο χρόνο νόημα. Ερμηνεύεται κάθε φορά με νέο τρόπο από τις διαφορετικές συγκυρίες.
0



ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΥΣ
και τις επετείους συμβαίνει συχνά το προβλέψιμο: με τα χρόνια φθείρονται από τη χρήση, τη ρητορική που τις συνοδεύει, τις εθιμοτυπίες που προέρχονται από ένα βαθύ παρελθόν. Να, για παράδειγμα η Πρωτομαγιά ως «παγκόσμια ημέρα των εργατών». Μεγάλος αριθμός πολιτών δεν μπόρεσε ποτέ να την δει αλλιώς παρά ως μια ευκαιρία για εκδρομική εξόρμηση, το πρώτο παγωμένο μπάνιο, την ταβέρνα «πάνω στο κύμα». Υπήρχε βέβαια στο κέντρο των πόλεων η γνωστή και αναμενόμενη συγκέντρωση και πορεία. Κάποιες φορές είχε επιτυχία, τις περισσότερες φορές έδινε την εικόνα μιας άτονης παρέλασης συνδικαλιστικών παραγόντων και στελεχών από αριστερές οργανώσεις. Σε άλλες χώρες η μέρα έχει καταγραφεί ως μια μέρα μαζικών συγκρούσεων, στην Τουρκία, στη Γερμανία, στην Νότιο Κορέα και σε χώρες της Λατινικής Αμερικής. Παρόλα αυτά, ως κοινωνικός συμβολισμός, η Πρωτομαγιά δεν μπόρεσε να ξεφύγει από τη φιλολογική και εικονογραφική σκουριά ή από τον λυρισμό των αναμνηστικών.

Προφανώς στην πρακτική ζωή και στις καθημερινές σχέσεις είναι αλλιώς τα πράγματα: οι νόμοι δεν περνούν αυτόματα ή εύκολα στις κοινωνικές σχέσεις, οι θεσμοί δεν εισακούονται από μικρά ή μεγάλα αφεντικά, οι κανόνες απέχουν από την πραγματικότητα.

Και όμως δεν θα έπρεπε να ταυτίζαμε τη μέρα με τις αναπόφευκτες φθορές που έχει υποστεί στο πέρασμα του χρόνου. Οι ιδέες υποφέρουν συχνά από γελοία πρόσωπα ή κάποιες χειρονομίες γραφικότητας όμως δεν σπεύδουμε να τις «πετάξουμε» σαν να μην έχουν πια λόγο ύπαρξης. Η εμπειρία της εργασίας παραμένει κεντρικός αρμός του πολιτισμού μας και κάτι καθόλου αναχρονιστικό. Οι μεγάλες ανισότητες – σε παγκόσμιο επίπεδο και στο εσωτερικό των χωρών – συνδυάζονται με τεχνολογικές αλλαγές που περιορίζουν το ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα στην παραγωγή, από την αυτοματοποίηση και τις άλλες εξελίξεις. Στην πολιτική θεωρία συζητούμε για τις νέες μορφές αυθαίρετης κυριαρχίας που περνούν από τα πρόσωπα στους αλγόριθμους και στα bots.

Μετά την πανδημία όλες σχεδόν οι χώρες της Δύσης παρατηρούν κύματα ανθρώπων, νεότερων και μεγαλύτερων, να αναρωτιούνται για το νόημα μιας ψυχοφθόρας δουλειάς με μισθούς ανεπαρκέστατους για το επίπεδο της ακρίβειας. Τα παράπονα, η δυσφορία, οι μορφές «ήπιας» κατάθλιψης έχουν πολλαπλασιαστεί και οι περισσότερες κυβερνήσεις δεν μπορούν να ανταποκριθούν και συχνά δεν καταλαβαίνουν καν τι συμβαίνει. Οι συντηρητικοί φωνάζουν για «κακομαθημένους που δεν θέλουν να δουλέψουν» ενώ μια αρχαϊκή Αριστερά πάει να χωρέσει όλες αυτές τις ευαισθησίες στα δικά της σχήματα του 1930 ή της δεκαετίας του ΄70. 

Παντού όμως έχει ανοίξει η συζήτηση για το τι σημαίνει ικανοποίηση από την εργασία, αυτοπραγμάτωση ή κακοποιητική σχέση αλλά και για όρια μιας φτηνής και εξευτελιστικής δουλειάς. Και οι νέες εμπειρίες στις πλατφόρμες, στην «απομακρυσμένη» απασχόληση, σε αφανείς και μη δηλωμένες υπηρεσίες γεννούν νέα υπαρξιακά και κοινωνικά τραύματα που δεν μπορεί να περιμένουν τους αργούς ρυθμούς της πολιτικής. 

Με άλλα λόγια, η πρώτη μέρα του Μαΐου δεν έχει ένα σταθερό και ακίνητο στο χρόνο νόημα. Ερμηνεύεται κάθε φορά με νέο τρόπο από τις διαφορετικές συγκυρίες. Η ουσία της είναι πάντα διπλή, υλική και συμβολική, δεν αφορά δηλαδή απλώς το μισθό αλλά και την κοινωνική ελευθερία, την δυνατότητα των ανθρώπων που εργάζονται να μην κυριαρχούνται αυθαίρετα και αναξιοπρεπώς από άλλους.

Αυτό πια το έχουν αντιληφθεί πολλοί, ανεξάρτητα από το τι απαντήσεις που σπεύδουν να δώσουν. Σήμερα, ακόμα και η φιλελεύθερη δεξιά μιλά για το μισθό ή καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας. Προφανώς στην πρακτική ζωή και στις καθημερινές σχέσεις είναι αλλιώς τα πράγματα: οι νόμοι δεν περνούν αυτόματα ή εύκολα στις κοινωνικές σχέσεις, οι θεσμοί δεν εισακούονται από μικρά ή μεγάλα αφεντικά, οι κανόνες απέχουν από την πραγματικότητα. Παραμένει όμως γεγονός πως έχει λήξει η εποχή της περιφρόνησης. Το ιστορικό κλίμα της εποχής είναι υπέρ των προστατευτικών ρυθμίσεων, αν και ασκούνται τεράστιες πιέσεις στο όνομα μιας φανταστικής «ευέλικτης ελευθερίας».

Η φθορά και η κακή χρήση συμβόλων και συμβολισμών δεν εμποδίζει έτσι την επανεκτίμηση της σημασίας που έχει η εργασία για το πολίτευμα και τον πολιτισμό μας. Ούτε η αναξιοπιστία και διαφθορά κάποιων συνδικαλιστών, ούτε οι επαναστατικές selfies κάποιων άλλων δεν πρέπει να γίνονται δικαιολογίες για κακόψυχους σνομπισμούς.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ