LIVE!

Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές; Facebook Twitter
Στη δίκη Φιλιππίδη, η υποστήριξη επώνυμων, γνωστών και με επιρροή ηθοποιών είναι παράδειγμα προς μίμηση. Πολλά μπορεί να κάνει κανείς και κυρίως πολλά μπορεί να μην κάνει. Η σιωπή είναι εύκολη και συνήθως χωρίς κόστος. 
0


ΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ
εντελώς το θέμα του βιασμού, μπορούμε να το κάνουμε ως εξής: στη μια μεριά στέκονται οι άνθρωποι που πιστεύουν ότι ο βιασμός είναι «φυσιολογικός». Πιστεύουν, δηλαδή, ότι ένας άντρας βιάζει γιατί είναι στη φύση του· γιατί είναι γεμάτος τεστοστερόνη, ορμές και πόθο που κάπως πρέπει να εκφραστεί. 

Αυτή η θεώρηση για τον βιασμό οδηγεί σε άλλες πεποιθήσεις, όπως στο ότι οι γυναίκες οφείλουν να κάνουν σεξ με άντρες για να μην τους οδηγήσουν σε βιασμό, ότι μια έγγαμη γυναίκα οφείλει να «ανακουφίζει» τον άντρα της γιατί αλλιώς θα ψάξει αλλού να ικανοποιηθεί, ότι η σεξεργασία προστατεύει τις μη σεξεργάτριες από βιασμό ή, όπως είχα διαβάσει σ’ ένα φόρουμ στο οποίο μιλούσαν incels, ότι το κράτος πρέπει να διανέμει γυναίκες σε άντρες για να μη γίνονται βίαιοι και αναγκάζονται να βιάζουν. 

Στην άλλη μεριά στέκονται οι άνθρωποι που θεωρούν τον βιασμό ένα έγκλημα που απορρέει από την ανάγκη να εξουσιάζει κανείς ένα σώμα. Πιστεύουν ότι οι άντρες είναι κανονικοί άνθρωποι που δεν έχουν κάποια «φυσική τάση» στη βία και το κακό, θεωρούν τον βιασμό έγκλημα, πιστεύουν ότι η συναίνεση είναι θεμελιώδης στην αναγνώριση του αν υπάρχει ή δεν υπάρχει βιασμός και εντάσσουν τον βιασμό στο εννοιολογικό σπιτάκι της εξουσίας και όχι της φύσης. 

Η Λένα Δροσάκη δεν σιώπησε. Η Κάτια Δανδουλάκη δεν σιώπησε και υπερασπίστηκε έμπρακτα τη Λένα Δροσάκη. Περιέγραψε εύγλωττα ότι «η Λένα έδειχνε τρομαγμένη, ντρεπόταν. Κάποια στιγμή ο Πέτρος άρχισε να δείχνει πιο εκνευρισμένος γιατί δεν πήγαιναν ίσως τα πράγματα όπως θα ήθελε, ήθελε να ελέγχει… υπήρχε μια αστυνόμευση που δεν ήταν ανεκτή σε μια πρόβα».

Αίμα, μελάνι και ιδρώτας έχουν χυθεί από τη δεύτερη κατηγορία για να πειστεί ο νόμος πως ο βιασμός είναι έγκλημα, πως ο συζυγικός βιασμός είναι κάτι που υπάρχει, πως μια γυναίκα δεν πρέπει να θεωρείται ένοχη επειδή φοράει κοντή φούστα και πως ένα χαμόγελο δεν γεννά σεξουαλική υποχρέωση. 

Αυτά τα πράγματα πολλές φορές παρουσιάζονται στον δημόσιο διάλογο σαν δυσνόητες θεωρίες. Και έρχεται η πραγματικότητα να μας μεταφράσει, λίγο απότομα μερικές φορές, το πόσο μεγάλη σημασία έχει η κοσμοθεωρία των ανθρώπων που εμπλέκονται σε μια δίκη. 

Διάβασα ότι εξελίχθηκε ο παρακάτω διάλογος στη δίκη Φιλιππίδη μεταξύ εισαγγελέα και μάρτυρα: 

Εισαγγελέας: Εδώ το κίνητρο ποιο ήταν;
Μάρτυρας: Δεν μπορώ να απαντήσω..
Εισαγγελέας: Δεν είναι ερωτικά τα κίνητρα;
Μάρτυρας: Δεν λείπει στους δράστες η σεξουαλική συνεύρεση.
Εισαγγελέας: Το κίνητρο γενικά ποιο είναι;
Μάρτυρας: Η επιβολή της θέλησης σε έναν άλλο άνθρωπο ή η επιβολή εξουσίας στον χώρο εργασίας ή να αποδεχθεί η γυναίκα…
Εισαγγελέας: Δεν είναι οι ορμές το κίνητρο; Βλέπει μια ωραία γυναίκα και…
Μάρτυρας: Όχι. Γιατί κάθε άνδρας δεν βιάζει μια γυναίκα που θεωρεί ωραία.
Εισαγγελέας: Γιατί ο κατηγορούμενος συνεχίζει με μηνύματα;
Μάρτυρας: Γι’ αυτό ρωτήστε τον κατηγορούμενο… μπορεί να θέλει να συνεχίσει να επιβάλλει τη θέλησή του…
Εισαγγελέας: Χωρίς να πάρω θέση, εγώ κατάλαβα έναν κατηγορούμενο που θέλει σεξ. Έχει τρελαθεί... Έχει ορμές, βιολογικά πράγματα, και έχει τον τρόπο του. Εκμεταλλεύεται την εξουσία του…
Μάρτυρας: Το βιολογικό το βρίσκεις με τη συναίνεση.
Εισαγγελέας: Όταν καλεί για τηλεφωνικό σεξ, θέλει σεξ βιολογικά...

Αν είχε γραφτεί σε βιβλίο φεμινιστικής οπτικής ο συγκεκριμένος διάλογος, η συγγραφέας θα είχε σχολιαστεί για το ότι γίνεται υπερβολικά προφανής και μπορούσε να βρει έναν καλύτερο τρόπο να περάσει το μήνυμα που θέλει. Αν είχε παρουσιαστεί σε παράσταση, θα είχε σχολιαστεί για υπεραπλούστευση σύνθετων νοημάτων και θα είχε υπογραμμιστεί ότι «οι άνθρωποι δεν μιλάνε έτσι». Τραβάει πολύ σε μάκρος αυτό το debate, με τους μεν να επιμένουν ότι ο βιασμός είναι έκφραση ανδρισμού και τις δε να επιμένουν ότι οι άντρες ορίζουν εαυτόν και ο βιασμός είναι έγκλημα. Πιο λιανή δεν θα μπορούσε να κάνει η πραγματικότητά μας αυτή τη βασική, θεμελιώδη διαφορά μεταξύ κοσμοαντιλήψεων. 

Την ίδια στιγμή, από τότε που συνέβη το #MeToo, ακούμε συχνά και συστηματικά για «αλληλεγγύη μεταξύ γυναικών», τη φράση «πίστεψε το θύμα», συνθήματα όπως τα «εγώ, αδελφή μου, σε πιστεύω», «οι γυναίκες πρέπει να στηρίζουν γυναίκες». Και ομοίως, είναι καμιά φορά δύσκολο να σκεφτούμε τι ακριβώς θα πρέπει να κάνουμε όταν συμβαίνει κάτι σε κάποια γυναίκα που ξέρουμε. Εδώ έρχεται πάλι η πραγματικότητα να μας εξηγήσει. Στη δίκη Φιλιππίδη, η υποστήριξη επώνυμων, γνωστών και με επιρροή ηθοποιών είναι παράδειγμα προς μίμηση. Πολλά μπορεί να κάνει κανείς και κυρίως πολλά μπορεί να μην κάνει. Η σιωπή είναι εύκολη και συνήθως χωρίς κόστος. 

Η Λένα Δροσάκη δεν σιώπησε. Η Κάτια Δανδουλάκη δεν σιώπησε και υπερασπίστηκε έμπρακτα τη Λένα Δροσάκη. Περιέγραψε εύγλωττα ότι «η Λένα έδειχνε τρομαγμένη, ντρεπόταν. Κάποια στιγμή ο Πέτρος άρχισε να δείχνει πιο εκνευρισμένος γιατί δεν πήγαιναν ίσως τα πράγματα όπως θα ήθελε, ήθελε να ελέγχει… υπήρχε μια αστυνόμευση που δεν ήταν ανεκτή σε μια πρόβα». Η Μαριάννα Τουμασάτου δεν σιώπησε και δήλωσε «δεν θα έπαιζα ποτέ με τον Πέτρο Φιλιππίδη, γιατί δεν πιστεύω ότι αν αθωωθεί, θα πρόκειται για μια δίκαιη απόφαση». Η Εβελίνα Παπούλια περιέγραψε ένα σκηνικό σεξουαλικής παρενόχλησης από τον ηθοποιό. Πολλές ακόμη ηθοποιοί, όπως η Ζέτα Δούκα, η Πηνελόπη Αναστασοπούλου και η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους δεν έχουν σιωπήσει, έχουν πάρει θέση και στηρίζουν έμπρακτα αυτό που πιστεύουν ότι είναι σωστό. 

Αυτές οι γυναίκες και η συμπεριφορά τους είναι η μετάφραση των θεωριών που ακούμε για το πώς στηρίζουμε έμπρακτα σε αυτές τις περιπτώσεις. Είναι, επίσης, πρόσωπα με μεγάλη αναγνωρισιμότητα, με κοινό και με επιρροή. Αυτήν τη στιγμή, παιδάκια και εφηβάκια στην Ελλάδα που ακούνε ειδήσεις με τους γονείς τους μετά το σχολείο βλέπουν ηθοποιούς που ξέρουν να παίρνουν θέση για ένα σοβαρό ζήτημα. Αυτά τα πράγματα εγγράφονται, μένουν στις συνειδήσεις. Μπορεί το «ο φεμινισμός λέει να πιστεύω τα θύματα» να μη λέει κάτι που καρφώνεται στο μυαλό, αλλά το «η ηθοποιός που ξέρω στήριξε το θύμα τότε σε μια δίκη» καρφώνεται. 

Η δίκη αυτή, καθώς και τα πρόσωπα που τη συναπαρτίζουν, συμπυκνώνει ένα μεγάλο μέρος της φεμινιστικής θεωρίας και βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών. Μπορείς μέσα απ’ αυτή να εξηγήσεις το victim blaming, τη συστημική υποτίμηση της γυναικείας κατάθεσης, τη γυναικεία αλληλεγγύη, την έμφυλη βία, τη σημασία της «Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης» για την καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών, τη σημασία της «απόπειρας». Κάποια φωτισμένη νομικός θα κάνει παπάδες όταν τη διδάξει στο πανεπιστήμιο. Ως τότε, περιμένουμε την απόφαση του Εφετείου και, φυσικά, παρακολουθούμε τις σχετικές ειδήσεις, οι οποίες σε αυτό το στάδιο είναι πλέον καθημερινές. 

Οπτική Γωνία
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM