Το φεγγάρι μάς έκανε ανθρώπους

Το φεγγάρι μας έκανε ανθρώπους Facebook Twitter
Χωρίς τη διαχρονική ισχύ της Σελήνης στην πνευματική μας ζωή, η σύγχρονη επιστήμη μπορεί να έμοιαζε πολύ διαφορετική.
0

ΑΠ' ΟΣΟ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ, μόνο οι άνθρωποι μπορούν να τοποθετούνται στον χρόνο και να κινούνται νοητικά μέσα σ' αυτόν, από το παρελθόν στο παρόν και στο μέλλον. Η παρατήρηση του φεγγαριού ήταν ίσως ο πρώτος τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι αντιλήφθηκαν αυτή την κατεξοχήν ανθρώπινη ιδιότητα.

Καθώς η Λίθινη Εποχή παραχωρούσε τη θέση της στην Εποχή του Χαλκού, η Σελήνη θα γινόταν πολύτιμο εργαλείο για πολύ περισσότερα από την πρόγνωση των εποχών. Χρησιμοποιώντας τις ενδείξεις της, οι άνθρωποι βρήκαν τον τρόπο να καλλιεργούν αρκετή τροφή ώστε να μη να χρειάζεται να κυνηγούν διαρκώς και να μετατραπούν από ομάδες περιπλανώμενων που παρατηρούσαν τον ουρανό σε αγρότες που κατείχαν γη και δημιούργησαν πολιτισμό.

Σύμφωνα με τις αρχαιολογικές καταγραφές, αυτό συνέβη για πρώτη φορά στις νότιες πεδιάδες μεταξύ των ποταμών Τίγρη και Ευφράτη. Το 5800 π.Χ. άνθρωποι ζούσαν μόνιμα ήδη στην καταπράσινη Εδέμ που ήταν η Μεσοποταμία. Η πρώτη μεγάλη πόλη εκεί ήταν η Ουρούκ, η πατρίδα του Γκιλγκαμές, η οποία στην ακμή της γύρω στο 2900 π.Χ. μπορεί να είχε έως και 80.000 κατοίκους.

Κληροδοτώντας μας τη θρησκεία, το φεγγάρι δίδαξε στους ανθρώπους μια νέα μορφή σκέψης. Ορισμένα από τα πρώτα κομμάτια της ανθρώπινης γραφής –στη σφηνοειδή γραφή που συναντάται σε πήλινες πινακίδες των Σουμερίων– οφείλουν την ύπαρξή τους και το περιεχόμενό τους στη σελήνη.

Οι κάτοικοι της Μεσοποταμίας έβλεπαν στην αύξηση και τη μείωση της Σελήνης τους κύκλους της γέννησης, του θανάτου και της αναγέννησης. Ο θεός της Σελήνης (που ονομαζόταν «Νάννα» ή «Σιν», ανάλογα με την περίοδο) ήταν ένας από τους πρώτους θεούς στην καταγεγραμμένη ανθρώπινη ιστορία, αν όχι ο πρώτος. Η ανθρωπότητα άρχισε να τον λατρεύει πριν από περισσότερα από 5.000 χρόνια και για μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν η σημαντικότερη θεότητα από όλες.

Οι διάφορες τελετουργικές παραδόσεις των πιστών του –θυσίες ζώων, βωμοί, ναοί όπου οι άνθρωποι συγκεντρώνονταν για να τον λατρέψουν, τοτέμ με την εικόνα του– θα εμφανίζονταν στις οργανωμένες θρησκείες που ακολούθησαν. Κατά τη διάρκεια της εποχής των Σουμερίων, ο θεός της Σελήνης λατρευόταν μαζί με τη σύζυγό του, τη Νίνγκαλ, τη «Μεγάλη Κυρία», και το παιδί τους, τον Ήλιο, και έγινε ο κύριος θεός της πρώτης γνωστής αγίας τριάδας.

Κληροδοτώντας μας τη θρησκεία, το φεγγάρι δίδαξε στους ανθρώπους μια νέα μορφή σκέψης. Ορισμένα από τα πρώτα κομμάτια της ανθρώπινης γραφής –στη σφηνοειδή γραφή που συναντάται σε πήλινες πινακίδες των Σουμερίων– οφείλουν την ύπαρξή τους και το περιεχόμενό τους στη σελήνη. Το ποίημα «Τα κοπάδια του Νάννα», για παράδειγμα, τον εξυμνεί ως «θεό των ζωντανών πλασμάτων, αρχηγό της γης».

Ακόμα και τα πρώτα σπαράγματα της επιστήμης ξεκίνησαν ως εκχύσεις θρησκευτικής αφοσίωσης στο φεγγάρι. Ο Βαβυλώνιος βασιλιάς Ναβονίδης λάτρευε τον θεό της Σελήνης αφιερώνοντας πολύ χρόνο στην κατανόηση των μηνυμάτων του ουρανού κατά τη διάρκεια της βασιλείας του. Υπήρξε επίσης πρώιμος αρχαιολόγος, επιβλέποντας την αποκατάσταση πολλών ναών.

Στους ναούς αυτούς, οι μελετητές των άστρων παρατηρούσαν τη σελήνη για να προβλέπουν καλύτερα τις εκλείψεις, οι οποίες αντιμετωπίζονταν με μεγάλη δεισιδαιμονία. Η πρόβλεψη της επόμενης έκλειψης με μαθηματική ακρίβεια επέτρεπε στους βασιλείς να αρχίσουν να προετοιμάζουν τις απαραίτητες προστατευτικές τελετουργίες, εξασφαλίζοντας ότι είχαν αρκετά θηρία για να σφάξουν, αρκετά λιβάνια για να κάψουν.

Αν οι ιερείς του ουρανού προέβλεπαν το χειρότερο είδος σεληνιακής έκλειψης –για παράδειγμα, αν ο Δίας θα ήταν αόρατος ενώ το φεγγάρι θα ήταν «ποτισμένο στο αίμα»–, ο βασιλιάς μεταμφιεζόταν σε αγρότη και κρυβόταν μέχρι να περάσει η επίδραση. Στη θέση του επιλεγόταν ένας βασιλικός σωσίας ο οποίος στη συνέχεια θυσιαζόταν τελετουργικά.

Οι καταγραφές των ιερέων του ουρανού ξεκίνησαν ως απλοί κατάλογοι αστέρων και εξελίχθηκαν σε ανάλυση των σχέσεων μεταξύ ουράνιων και γήινων συμβάντων. Αυτοί οι πρώτοι αστρολόγοι δεν θεωρούσαν τους εαυτούς τους επιστήμονες – σίγουρα όχι με τη σύγχρονη έννοια της λέξης. Όμως το αποτέλεσμα της αφοσίωσής τους ήταν ένα  επιστημονικό εγχείρημα.

Αυτή η πρώιμη επιστημονική μέθοδος ήταν η απαρχή της αναζήτησης της αστρονομικής γνώσης που θα τροφοδοτούσε τα μυαλά ορισμένων από τους πιο σημαντικούς επιστήμονες που θα ακολουθούσαν είκοσι αιώνες αργότερα: Κοπέρνικος, Κέπλερ, Γαλιλαίος. Οι πρωτοποριακές ανακαλύψεις τους μάς έφεραν στη σύγχρονη εποχή, όταν συναντήσαμε για πρώτη φορά από κοντά το φεγγάρι με την αποστολή του Apollo 11. Χωρίς τη διαχρονική ισχύ της Σελήνης στην πνευματική μας ζωή, η σύγχρονη επιστήμη μπορεί να έμοιαζε πολύ διαφορετική.

Με στοιχεία από The Atlantic

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ