Explainer: Τελικά, πόσο κοστίζουν οι αντιολισθητικές αλυσίδες;

Explainer: Τελικά, πόσο κοστίζουν οι αντιολισθητικές αλυσίδες; Facebook Twitter
Τις αλυσίδες τις φοράμε μόλις προκύψει ανάγκη ή σχετική εντολή από την Τροχαία λόγω ολισθηρότητας του οδοστρώματος και όχι μέρες πριν από την ανακοίνωση κάποιας κακοκαιρίας.
0

— Τελικά, πόσο είναι το πρόστιμο όταν κυκλοφορούμε χωρίς αλυσίδες; 40 ή 80 ευρώ;
Ας τα πάρουμε λίγο από την αρχή: Χιονοαλυσίδες για αντίξοες καιρικές συνθήκες, βάσει της κείμενης νομοθεσίας, είναι υποχρεωτικό να υπάρχουν σε κάθε αυτοκίνητο από Οκτώβριο έως Απρίλιο. Αν προκύψει έλεγχος, λόγου χάριν τον... Ιούνιο (που σίγουρα δεν χιονίζει) και διαπιστωθεί ότι αυτός ο εξοπλισμός δεν υπάρχει, το πρόστιμο ανέρχεται στα 40 ευρώ. Αν ο αντίστοιχος έλεγχος γίνει σε καιρικές συνθήκες όπως αυτές που επικρατούν αυτές τις μέρες, το πρόστιμο ανέρχεται στα 80 ευρώ. Βέβαια, θα αναρωτηθείτε, ποιος νοιάζεται για τις χιονοαλυσίδες Ιούνιο μήνα και δίκιο θα έχετε, αλλά εδώ διευκρινίζουμε το μπέρδεμα περί «40 ή 80 ευρώ».

— Υπάρχουν κι άλλα πράγματα που υποχρεωτικά πρέπει να υπάρχουν στο αυτοκίνητό μας;
Ναι. Τρίγωνο και ανακλαστικό γιλέκο, ρεζέρβα, εφεδρικά γυαλιά οράσεως και πυροσβεστήρας. Ας μείνουμε όμως στις αλυσίδες: το τρίγωνο και το ανακλαστικό γιλέκο θα μας χρειαστούν, αν πρέπει να αλλάξουμε λάστιχο ή να φορέσουμε αλυσίδες στο αυτοκίνητό μας βράδυ.

— Πολλά δεν είναι όλα αυτά;
Πολλά και υποχρεωτικά, αλλά οι αλυσίδες είναι το πιο ελαφρύ από αυτά τα αντικείμενα, οπότε γιατί το συζητάμε;

— Γιατί επικράτησε τέτοιος πανικός σε μαγαζιά με είδη αυτοκινήτου;  
Κατ’ αρχάς γιατί ανακοινώθηκε το εν λόγω πρόστιμο και αρκετοί οδηγοί προφανώς δεν διέθεταν αλυσίδες, εν όψει σφοδρής κακοκαιρίας και όπως όριζε το ΦΕΚ που εκδόθηκε, και έσπευσαν να τις προμηθευτούν. Ωστόσο, η αυξημένη ζήτηση προκάλεσε ελλείψεις και φαινόμενα αισχροκέρδειας, τόσο σε φυσικά όσο και σε ηλεκτρονικά καταστήματα που πωλούν είδη αυτοκινήτου. Γι’ αυτό και παρατηρήθηκε το φαινόμενο αλυσίδες που κοστίζουν 45 ευρώ να πωλούνται 60 και 80, κάποτε και 100 ευρώ, και γι’ αυτό και σε αρκετές περιπτώσεις, ενώ οι αλυσίδες δεν «κούμπωναν» με τα λάστιχα, οι οδηγοί να επιλέγουν να τις προμηθευτούν, μόνο και μόνο για να έχουν να τις επιδείξουν σε περίπτωση που έπεφταν πάνω σε έλεγχο της Τροχαίας. Σε κάθε περίπτωση χθες οι αλυσίδες είχαν εξαντληθεί και αναμένεται refill της αγοράς σήμερα...

Με εξαίρεση τις χιονοκουβέρτες που ως επιλογή έχουν την πιο εύκολη εφαρμογή, σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις η εφαρμογή των αλυσίδων θέλει προετοιμασία και εξάσκηση, και καλό είναι οι οδηγοί να μπαίνουν στη διαδικασία να μάθουν πώς μπαίνουν οι αλυσίδες πριν τις χρειαστούν.

— Μάλιστα. Γενικά, πόσο κοστίζουν οι αλυσίδες και γιατί τόσος θόρυβος για τις τιμές τους;
Ας τα πάρουμε και πάλι από την αρχή. Όπως εξήγησε στη LIFO o οδηγός βαρέων οχημάτων Χρήστος Μπεάζης, υπάρχουν τέσσερις κατηγορίες αλυσίδων και αναλόγως την κατηγορία, διαμορφώνεται και η τιμή. Έτσι έχουμε:

#1 – Τις απλές συμβατικές αλυσίδες, των οποίων η τιμή κυμαίνεται στα 22-25 ευρώ και μπορεί να φτάσουν τα 350 ευρώ, πάντα ανάλογα με το μέγεθος των ελαστικών. Αναλογικά, οι αλυσίδες ενός τζιπ ή ενός φορτηγού θα είναι σαφώς ακριβότερες από εκείνες ενός μικρού αυτοκινήτου. Οπότε οι συμβατικές αλυσίδες είναι η απλή και σχετικά πιο οικονομική λύση, όμως απαιτούν εξάσκηση στην εφαρμογή τους. Επειδή η τοποθέτησή τους είναι κάπως πιο περίπλοκη, ο οδηγός θα πρέπει να δοκιμάσει 3-4 φορές μέχρι οι αλυσίδες να εφαρμόσουν σωστά και το αποτέλεσμα να είναι ασφαλές.

#2 – Τις «αράχνες» που είναι και ακριβότερες (η τιμή τους κυμαίνεται από 70 έως 550 ευρώ) και θεωρούνται από τις πλέον ασφαλείς επιλογές. Οι «αράχνες» είναι μεγάλες σε όγκο και ενδείκνυνται για μεγάλα αυτοκίνητα. Το δύσκολο με αυτόν τον τύπο αλυσίδων είναι ότι χρειάζεται προετοιμασία από την πλευρά του/της οδηγού – που σημαίνει ότι θα πρέπει να έχει διαβάσει και καταλάβει τις οδηγίες χρήσης. Το βασικό είναι να σφίγγουν καλά πάνω στον τροχό, έτσι ώστε το όχημα να μπορεί να κινηθεί με ασφάλεια πάνω στο χιόνι ή τον πάγο.

#3 – Τις χιονοκουβέρτες ή αλλιώς αντιολισθητικά πανιά. Επίσης, από τις σχετικά φθηνές επιλογές και από τις πλέον εύκολες στην εφαρμογή. Η τιμή τους κυμαίνεται από 20 έως 80 ευρώ και είναι συνήθως η λύση που προτιμούν οι οδηγοί –με εμπειρία ή μη– καθώς η τοποθέτησή τους είναι απλή και γρήγορη. Αρκεί να βάλεις τη μισή κουβέρτα κάτω από το λάστιχο, να βάλεις μπροστά το αυτοκίνητο και μέσα σε λίγα λεπτά το πανί έχει τυλίξει το ελαστικό και μπορείς να οδηγήσεις με ασφάλεια.

#4 – Αλυσίδες με καρφιά. Συνήθως είναι τύπου «αράχνη» και προσφέρουν καλή πρόσφυση σε συνθήκες παγετού.

— Πόσο εύκολο είναι να φορέσουμε αλυσίδες στο αυτοκίνητό μας;
Δεν είναι. Με εξαίρεση τις χιονοκουβέρτες που ως επιλογή έχουν την πιο εύκολη εφαρμογή, σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις η εφαρμογή των αλυσίδων θέλει προετοιμασία και εξάσκηση, και καλό είναι οι οδηγοί να μπαίνουν στη διαδικασία να μάθουν πώς μπαίνουν οι αλυσίδες πριν τις χρειαστούν. Και επειδή πολύ συχνά παρίσταται η ανάγκη τοποθέτησης αλυσίδων σε σχετικά αντίξοες συνθήκες (κρύο, χιονόπτωση ή συνδυασμός των δύο σε νυχτερινή ώρα), οι οδηγοί δεν χρειάζονται επιπρόσθετο άγχος εκείνες τις στιγμές. Παρ’ όλα αυτά, η παρακολούθηση των σχετικών tutorials που υπάρχουν διαθέσιμα στο YouTube μπορούν να βοηθήσουν τον/την οδηγό, ώστε να αποκτήσει εξοικείωση με την όλη διαδικασία.

— Πώς βρίσκουμε το σωστό μέγεθος αλυσίδων για τα λάστιχα του δικού μας αυτοκινήτου;
Ο κ. Μπεάζης εξηγεί ότι κάθε λάστιχο του αυτοκινήτου μας στην επιφάνειά του φέρει τρία νούμερα. Αυτά είναι οι διαστάσεις του: το πλάτος, το προφίλ και η διάμετρος της ζάντας. Τσεκάρουμε τις διαστάσεις πριν ζητήσουμε από κάποιο κατάστημα αλυσίδες και φροντίζουμε να ζητήσουμε το σωστό μέγεθος. Αν είμαστε νέοι οδηγοί και δεν έχουμε ιδέα από αυτά, σημειώνουμε και τα τρία νούμερα για να αγοράσουμε τις σωστές αντιολισθητικές αλυσίδες.

— Πότε φοράμε τις αλυσίδες και γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορούμε με αυτές όταν δεν χιονίζει;
Γενικά, καλό είναι να θυμόμαστε ότι τις αλυσίδες τις φοράμε μόλις προκύψει ανάγκη ή σχετική εντολή από την Τροχαία λόγω ολισθηρότητας του οδοστρώματος και όχι μέρες πριν από την ανακοίνωση κάποιας κακοκαιρίας. Αν το όχημα κινείται σε καθαρό οδόστρωμα με αντιολισθητικές αλυσίδες, τότε θα προκληθεί ζημιά και στα ελαστικά και στον δρόμο.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Από πρώην «ριζοσπάστης μαρξιστής» ο Αλέξης Τσίπρας αυτοπαρουσιάζεται στο βιβλίο του ως ένας πολιτικός που παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις του με βάση ουρανόσταλτα σημάδια της μοίρας και την «κραυγή ενός περιστεριού». Οι παλιοί του σύντροφοι διαψεύδουν πλήθος περιστατικών που περιγράφει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Οπτική Γωνία / Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί τι κρύβεται πίσω από την πρόωρη προσμονή των Χριστουγέννων αλλά και γιατί για πολλούς η γιορτινή περίοδος γίνεται πηγή άγχους αντί χαράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ξενάγηση στο νέο Ωνάσειο, στο πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Υγεία / Νέο Ωνάσειο: Το πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό μιλούν στη LiFO για τη λειτουργία του καινούργιου κέντρου με τα υβριδικά χειρουργεία, την υπερσύγχρονη παιδιατρική μονάδα, τα ρομποτικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας αλλά και το «Δωμάτιο Δύναμης», έναν διαφορετικό χώρο αναμονής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Περιμένουμε καρτερικά και αποσβολωμένοι την επόμενη καταστροφή»

Κλιματική Αλλαγή / «Περιμένουμε καρτερικά και αποσβολωμένοι την επόμενη καταστροφή»

Με αφορμή την COP30 που φιλοξενείται φέτος στην καρδιά του Αμαζονίου, συνομιλούμε με τον Γιώργο Δικαίο, κύριο ερευνητή της Έδρας UNESCO για την Κλιματική Διπλωματία (ΕΚΠΑ) και του ΕΛΙΑΜΕΠ, για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα φαντάσματα του 2015 και οι ανοιχτοί λογαριασμοί 

Οπτική Γωνία / Τα φαντάσματα του 2015 και οι ανοιχτοί λογαριασμοί 

Η κυβέρνηση επιχειρεί να κεφαλαιοποιήσει στο εσωτερικό τις πρόσφατες συμφωνίες με τις ΗΠΑ και να κλείσει ανοιχτά μέτωπα, ενώ στην αντιπολίτευση μεγαλώνει ο ανταγωνισμός με τους νέους παίκτες που έρχονται από το παρελθόν. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ