Explainer: Πότε μπορούν να μας διώξουν από ένα εστιατόριο ή μια καφετέρια;

Explainer: Πότε μπορούν να μας διώξουν από ένα εστιατόριο ή μια καφετέρια; Facebook Twitter
Περιστατικά όπου πελάτες εκδιώχθηκαν είτε για τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό είτε λόγω ηλικίας αποτελούν παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού, πρακτικά δηλαδή διάκριση κατά την παροχή υπηρεσιών ή αγαθών, η οποία διώκεται ποινικά.
0

— Γενικά, μπορεί κάποιος να μας διώξει από έναν χώρο εστίασης ή άλλο κατάστημα, αν δεν παραβιάζουμε κάποιον νόμο;

Ας ξεκινήσουμε από το δεύτερο σκέλος του ερωτήματος: αν δεν ενοχλούμε τους άλλους θαμώνες / επιβάτες, δηλαδή δεν φωνάζουμε, δεν προχωρούμε σε κάποια έκνομη δραστηριότητα (παρενόχληση, για παράδειγμα) και απλώς απολαμβάνουμε τα όσα προσφέρει το κατάστημα, κανείς δεν έχει δικαίωμα να διώξει κανέναν από κανέναν χώρο εστίασης. Αναφορικά με το τι ισχύει για τις διαδρομές με επιβατικά μέσα υπάρχει ένας οδηγός εδώ.  

Ωστόσο, επειδή τα περιστατικά «διωγμών» θαμώνων ή επιβατών το τελευταίο διάστημα έχουν πυκνώσει, καλό θα ήταν να ενημερωνόμαστε για τους κανονισμούς και την ισχύουσα νομοθεσία, τόσο για να μπορούμε να υπερασπιστούμε τα δικαιώματά μας ή για να βοηθήσουμε κάποι@ που βιώνει μία δυσάρεστη κατάσταση μπροστά μας.

— Τι εννοούμε όταν λέμε ότι έχουν πυκνώσει αυτού του είδους τα περιστατικά;
Πέρα από την ανώνυμη καταγγελία για εστιατόριο στο Ναύπλιο, του οποίου υπάλληλος φέρεται να ζήτησε από γκέι ζευγάρι να φύγει από το μαγαζί, έχει προηγηθεί μία αντίστοιχη συμπεριφορά προς ηλικιωμένους σε καφετέρια της Νέας Σμύρνης πριν από λίγους μήνες, ενώ ακόμα πιο πίσω είχαμε καναδυό περιστατικά εναντίον γυναικών επιβατιδών, από τις οποίες ζητήθηκε να κατέβουν από λεωφορείο, λόγω των ρούχων που φορούσαν.

— Γιατί δεν αναφερόμαστε ξεκάθαρα στο περιστατικό του Ναυπλίου;
Κυρίως γιατί η καταγγελία επιλέχθηκε να γίνει μέσω των social media, ανώνυμα και όχι θεσμικά. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, λαμβάνεται υπ’ όψιν η δυσχερής θέση στην οποία μπορεί να βρέθηκε το ζευγάρι, η συναισθηματική φόρτιση από το εξαιρετικά δυσάρεστο γεγονός, ενδεχομένως και η άγνοια αναφορικά με τις επιλογές που είχε για την εν λόγω υπόθεση.

Τέτοιες συμπεριφορές και δεν είναι ανεκτές και διαιωνίζουν μερικές από τις πιο αισχρές και ταυτόχρονα τις πιο αποτελεσματικές μεθόδου εκφασισμού της κοινωνίας.

— Μισό λεπτό: είναι ή δεν είναι ρατσιστική βία αυτό που συνέβη και γενικά τέτοιου είδους συμπεριφορές διακρίσεων;
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, τέτοιου είδους περιστατικά όπου πελάτες εκδιώχθηκαν είτε για τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό είτε λόγω ηλικίας αποτελούν παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού, πρακτικά δηλαδή διάκριση κατά την παροχή υπηρεσιών ή αγαθών, η οποία διώκεται ποινικά.

— Ποιος το λέει αυτό;
Ο Νόμος (4443/2016). Άρθρο 11: «1. Όποιος κατά τη συναλλακτική διάθεση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών στο κοινό παραβιάζει την κατά τον παρόντα νόμο απαγόρευση  της διακριτικής μεταχείρισης για λόγους φυλής, χρώματος, εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής, γενεαλογικών καταβολών, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης, ηλικίας, οικογενειακής ή κοινωνικής κατάστασης, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου, τιμωρείται με φυλάκιση έξι (6) μηνών μέχρι τριών (3) ετών και με χρηματική ποινή χιλίων (1.000) έως πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ. Οι πράξεις που προβλέπονται στην παρούσα παράγραφο διώκονται αυτεπαγγέλτως».

— Τι άλλο πρέπει να γνωρίζουμε, όταν αντιμετωπίζουμε τέτοια περιστατικά σε καταστήματα εστίασης ή όπου αλλού;
Κατ’ αρχάς θα πρέπει να διατηρούμε την ψυχραιμία μας, κυρίως για να μη χαθεί το δίκαιο της πλευράς μας. Κατά δεύτερον, αν ο φορέας του καταστήματος / μεταφορικού μέσου επικαλεστεί έστω και κάποιον εσωτερικό κανονισμό για να δικαιολογήσει την έκνομη συμπεριφορά του, τότε αυτός ο «εσωτερικός κανονισμός» θα πρέπει να είναι αναρτημένος σε εμφανές σημείο του καταστήματος και αν όχι, θα πρέπει να μας τον επιδείξει, αν του το ζητήσουμε.

Τα υπόλοιπα είναι αμιγώς νομική διαδικασία και –παρά την αυτεπάγγελτη συνθήκη που περιγράφεται παραπάνω– εναπόκειται σε εμάς το αν θα επιλέξουμε να κινηθούμε νομικά. Επίσης –και να κάτι που αναφέρεται όλο και πιο σπάνια τώρα πια– σε τέτοιου είδους δημόσιες ταπεινώσεις παίζει μεγάλο ρόλο και ο τρόπος που επιλέγουν να αντιδράσουν οι παριστάμενοι.

Εκείνο που φαίνεται να απουσιάζει από τα περισσότερα τέτοια περιστατικά του τελευταίου διαστήματος είναι η (δημοσιογραφικά κλισέ) «παρέμβαση των ψυχραιμοτέρων». Σε κάθε περίπτωση, μία διακριτική υπενθύμιση προς κάθε αυτόκλητο θεματοφύλακα των ηθών ότι δεν είναι μόνος του στο μαγαζί / ΜΜΜ βοηθά να αποφευχθούν τα χειρότερα και κυρίως εμψυχώνει κάπως τον άνθρωπο που δέχεται την ταπείνωση.

Πολλές φορές τον τόνο σε τέτοιες καταστάσεις τον δίνουμε εμείς οι ίδιοι, επηρεάζοντας την εξέλιξη του περιστατικού του οποίου είμαστε αυτόπτες μάρτυρες. Οι bystanders μπορούν να λειτουργήσουν σωτήρια ακόμα και σε περιστατικά που δεν αφορούν αμιγώς παρενοχλητική ενέργεια, καλή ώρα σε περιστατικά προσβολών και λεκτικών επιθέσεων τέτοιου τύπου.

— Κάτι τελευταίο: γιατί επιμένουμε στην επιλογή της θεσμικής καταγγελίας, όταν έχουμε γίνει αποδέκτες ρατσιστικής / ομοφοβικής / μισογυνικής συμπεριφοράς;
Πρώτον, για να τιμωρούνται –και– θεσμικά οι φασίζουσες συμπεριφορές και αντιλήψεις, όταν εκδηλώνονται με τόσο αναίσχυντο και απροσχημάτιστο τρόπο στη δημόσια ζωή. Δεύτερον, για να μη μένει κανένα περιθώριο αμφιβολίας αναφορικά με το τι συνέβη, με αποτέλεσμα να βρίσκονται σε δυσχερή θέση οι αποδέκτες των συμπεριφορών και όχι οι δράστες. Τρίτον, για να περάσει κάποια στιγμή το μήνυμα ότι τέτοιες συμπεριφορές και δεν είναι ανεκτές και διαιωνίζουν μερικές από τις πιο αισχρές και ταυτόχρονα τις πιο αποτελεσματικές μεθόδου εκφασισμού της κοινωνίας.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Προβάλλοντας πλέον έναν ήπιο «κριτικο-μνημονιακό» τόνο, ο Αλέξης Τσίπρας καταλήγει σε ένα πενιχρό σχήμα: τη διαμάχη μεταξύ της αναπτυξιακής Ελλάδας και της κλεπτοκρατίας, την αντίθεση έντιμης-παραγωγικής χώρας με μια μικρή μερίδα διεφθαρμένων και τις προσβάσεις τους στο κράτος.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Τι ακριβώς συμβαίνει με τα αυγά στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Τι ακριβώς συμβαίνει με τα αυγά στην Ελλάδα – να ανησυχούμε ή όχι;

Μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου και του ΕΚΠΑ καταγράφει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την παρουσία PFAS σε αυγά ελευθέρας βοσκής, αναδεικνύοντας το ζήτημα των «παντοτινών χημικών».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Πολιτική / Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Ο πρωθυπουργός με την ομιλία του στη ΔΕΘ θα προσπαθήσει να απαντήσει στους πολίτες που δεν έχουν δει ως τώρα την οικονομική ανάπτυξη που διαφημίζει η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας τα μέτρα που θα ανακοινώσει ως απτή απόδειξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πεθαίνοντας ως δημοσιογράφος στη Γάζα

Ακροβατώντας / Πόσο αξίζει η ζωή ενός Παλαιστίνιου δημοσιογράφου στη Γάζα;

Σίγουρα όχι όσο ενός που προέρχεται από τη Δύση, τουλάχιστον για τον ισραηλινό στρατό. Γιατί ο δυτικός κόσμος σίγουρα θα αντιδρούσε με μεγαλύτερη ένταση αν οι δημοσιογράφοι που έχασαν τη ζωή τους είχαν άλλες εθνικότητες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Ρεπορτάζ / Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, εκβιασμοί και αμφιλεγόμενες συναλλαγές ακινήτων/φιλέτων της μοναστηριακής περιουσίας περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, η δικογραφία που έφερε στη Δικαιοσύνη το κύκλωμα το οποίο δρούσε με επίκεντρο τα Χανιά.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η Ευρώπη από μια νέα οικονομική κρίση;

Οπτική Γωνία / Θ' αντέξει η Ευρώπη την επερχόμενη κρίση στη Γαλλία;

Η Γαλλία, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ε.Ε., αντιμετωπίζει πολιτική αστάθεια και το ενδεχόμενο οικονομικού εκτροχιασμού. Γιατί υπάρχει φόβος για ντόμινο στις αγορές; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο University of Liverpool Κώστας Μήλας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ