Explainer: Πότε μπορούν να μας διώξουν από ένα εστιατόριο ή μια καφετέρια;

Explainer: Πότε μπορούν να μας διώξουν από ένα εστιατόριο ή μια καφετέρια; Facebook Twitter
Περιστατικά όπου πελάτες εκδιώχθηκαν είτε για τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό είτε λόγω ηλικίας αποτελούν παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού, πρακτικά δηλαδή διάκριση κατά την παροχή υπηρεσιών ή αγαθών, η οποία διώκεται ποινικά.
0

— Γενικά, μπορεί κάποιος να μας διώξει από έναν χώρο εστίασης ή άλλο κατάστημα, αν δεν παραβιάζουμε κάποιον νόμο;

Ας ξεκινήσουμε από το δεύτερο σκέλος του ερωτήματος: αν δεν ενοχλούμε τους άλλους θαμώνες / επιβάτες, δηλαδή δεν φωνάζουμε, δεν προχωρούμε σε κάποια έκνομη δραστηριότητα (παρενόχληση, για παράδειγμα) και απλώς απολαμβάνουμε τα όσα προσφέρει το κατάστημα, κανείς δεν έχει δικαίωμα να διώξει κανέναν από κανέναν χώρο εστίασης. Αναφορικά με το τι ισχύει για τις διαδρομές με επιβατικά μέσα υπάρχει ένας οδηγός εδώ.  

Ωστόσο, επειδή τα περιστατικά «διωγμών» θαμώνων ή επιβατών το τελευταίο διάστημα έχουν πυκνώσει, καλό θα ήταν να ενημερωνόμαστε για τους κανονισμούς και την ισχύουσα νομοθεσία, τόσο για να μπορούμε να υπερασπιστούμε τα δικαιώματά μας ή για να βοηθήσουμε κάποι@ που βιώνει μία δυσάρεστη κατάσταση μπροστά μας.

— Τι εννοούμε όταν λέμε ότι έχουν πυκνώσει αυτού του είδους τα περιστατικά;
Πέρα από την ανώνυμη καταγγελία για εστιατόριο στο Ναύπλιο, του οποίου υπάλληλος φέρεται να ζήτησε από γκέι ζευγάρι να φύγει από το μαγαζί, έχει προηγηθεί μία αντίστοιχη συμπεριφορά προς ηλικιωμένους σε καφετέρια της Νέας Σμύρνης πριν από λίγους μήνες, ενώ ακόμα πιο πίσω είχαμε καναδυό περιστατικά εναντίον γυναικών επιβατιδών, από τις οποίες ζητήθηκε να κατέβουν από λεωφορείο, λόγω των ρούχων που φορούσαν.

— Γιατί δεν αναφερόμαστε ξεκάθαρα στο περιστατικό του Ναυπλίου;
Κυρίως γιατί η καταγγελία επιλέχθηκε να γίνει μέσω των social media, ανώνυμα και όχι θεσμικά. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, λαμβάνεται υπ’ όψιν η δυσχερής θέση στην οποία μπορεί να βρέθηκε το ζευγάρι, η συναισθηματική φόρτιση από το εξαιρετικά δυσάρεστο γεγονός, ενδεχομένως και η άγνοια αναφορικά με τις επιλογές που είχε για την εν λόγω υπόθεση.

Τέτοιες συμπεριφορές και δεν είναι ανεκτές και διαιωνίζουν μερικές από τις πιο αισχρές και ταυτόχρονα τις πιο αποτελεσματικές μεθόδου εκφασισμού της κοινωνίας.

— Μισό λεπτό: είναι ή δεν είναι ρατσιστική βία αυτό που συνέβη και γενικά τέτοιου είδους συμπεριφορές διακρίσεων;
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, τέτοιου είδους περιστατικά όπου πελάτες εκδιώχθηκαν είτε για τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό είτε λόγω ηλικίας αποτελούν παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού, πρακτικά δηλαδή διάκριση κατά την παροχή υπηρεσιών ή αγαθών, η οποία διώκεται ποινικά.

— Ποιος το λέει αυτό;
Ο Νόμος (4443/2016). Άρθρο 11: «1. Όποιος κατά τη συναλλακτική διάθεση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών στο κοινό παραβιάζει την κατά τον παρόντα νόμο απαγόρευση  της διακριτικής μεταχείρισης για λόγους φυλής, χρώματος, εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής, γενεαλογικών καταβολών, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης, ηλικίας, οικογενειακής ή κοινωνικής κατάστασης, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου, τιμωρείται με φυλάκιση έξι (6) μηνών μέχρι τριών (3) ετών και με χρηματική ποινή χιλίων (1.000) έως πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ. Οι πράξεις που προβλέπονται στην παρούσα παράγραφο διώκονται αυτεπαγγέλτως».

— Τι άλλο πρέπει να γνωρίζουμε, όταν αντιμετωπίζουμε τέτοια περιστατικά σε καταστήματα εστίασης ή όπου αλλού;
Κατ’ αρχάς θα πρέπει να διατηρούμε την ψυχραιμία μας, κυρίως για να μη χαθεί το δίκαιο της πλευράς μας. Κατά δεύτερον, αν ο φορέας του καταστήματος / μεταφορικού μέσου επικαλεστεί έστω και κάποιον εσωτερικό κανονισμό για να δικαιολογήσει την έκνομη συμπεριφορά του, τότε αυτός ο «εσωτερικός κανονισμός» θα πρέπει να είναι αναρτημένος σε εμφανές σημείο του καταστήματος και αν όχι, θα πρέπει να μας τον επιδείξει, αν του το ζητήσουμε.

Τα υπόλοιπα είναι αμιγώς νομική διαδικασία και –παρά την αυτεπάγγελτη συνθήκη που περιγράφεται παραπάνω– εναπόκειται σε εμάς το αν θα επιλέξουμε να κινηθούμε νομικά. Επίσης –και να κάτι που αναφέρεται όλο και πιο σπάνια τώρα πια– σε τέτοιου είδους δημόσιες ταπεινώσεις παίζει μεγάλο ρόλο και ο τρόπος που επιλέγουν να αντιδράσουν οι παριστάμενοι.

Εκείνο που φαίνεται να απουσιάζει από τα περισσότερα τέτοια περιστατικά του τελευταίου διαστήματος είναι η (δημοσιογραφικά κλισέ) «παρέμβαση των ψυχραιμοτέρων». Σε κάθε περίπτωση, μία διακριτική υπενθύμιση προς κάθε αυτόκλητο θεματοφύλακα των ηθών ότι δεν είναι μόνος του στο μαγαζί / ΜΜΜ βοηθά να αποφευχθούν τα χειρότερα και κυρίως εμψυχώνει κάπως τον άνθρωπο που δέχεται την ταπείνωση.

Πολλές φορές τον τόνο σε τέτοιες καταστάσεις τον δίνουμε εμείς οι ίδιοι, επηρεάζοντας την εξέλιξη του περιστατικού του οποίου είμαστε αυτόπτες μάρτυρες. Οι bystanders μπορούν να λειτουργήσουν σωτήρια ακόμα και σε περιστατικά που δεν αφορούν αμιγώς παρενοχλητική ενέργεια, καλή ώρα σε περιστατικά προσβολών και λεκτικών επιθέσεων τέτοιου τύπου.

— Κάτι τελευταίο: γιατί επιμένουμε στην επιλογή της θεσμικής καταγγελίας, όταν έχουμε γίνει αποδέκτες ρατσιστικής / ομοφοβικής / μισογυνικής συμπεριφοράς;
Πρώτον, για να τιμωρούνται –και– θεσμικά οι φασίζουσες συμπεριφορές και αντιλήψεις, όταν εκδηλώνονται με τόσο αναίσχυντο και απροσχημάτιστο τρόπο στη δημόσια ζωή. Δεύτερον, για να μη μένει κανένα περιθώριο αμφιβολίας αναφορικά με το τι συνέβη, με αποτέλεσμα να βρίσκονται σε δυσχερή θέση οι αποδέκτες των συμπεριφορών και όχι οι δράστες. Τρίτον, για να περάσει κάποια στιγμή το μήνυμα ότι τέτοιες συμπεριφορές και δεν είναι ανεκτές και διαιωνίζουν μερικές από τις πιο αισχρές και ταυτόχρονα τις πιο αποτελεσματικές μεθόδου εκφασισμού της κοινωνίας.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί κανείς δεν μας προστατεύει από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Η Κομισιόν στέλνει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει υιοθετήσει τα απαραίτητα σχέδια δράσης για την ηχορρύπανση. Τι σημαίνει αυτό για την καθημερινότητά μας; Μιλά στη LiFO ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γεώργιος Παπανικολάου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ