Explainer: Πότε μπορούν να μας διώξουν από ένα εστιατόριο ή μια καφετέρια;

Explainer: Πότε μπορούν να μας διώξουν από ένα εστιατόριο ή μια καφετέρια; Facebook Twitter
Περιστατικά όπου πελάτες εκδιώχθηκαν είτε για τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό είτε λόγω ηλικίας αποτελούν παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού, πρακτικά δηλαδή διάκριση κατά την παροχή υπηρεσιών ή αγαθών, η οποία διώκεται ποινικά.
0

— Γενικά, μπορεί κάποιος να μας διώξει από έναν χώρο εστίασης ή άλλο κατάστημα, αν δεν παραβιάζουμε κάποιον νόμο;

Ας ξεκινήσουμε από το δεύτερο σκέλος του ερωτήματος: αν δεν ενοχλούμε τους άλλους θαμώνες / επιβάτες, δηλαδή δεν φωνάζουμε, δεν προχωρούμε σε κάποια έκνομη δραστηριότητα (παρενόχληση, για παράδειγμα) και απλώς απολαμβάνουμε τα όσα προσφέρει το κατάστημα, κανείς δεν έχει δικαίωμα να διώξει κανέναν από κανέναν χώρο εστίασης. Αναφορικά με το τι ισχύει για τις διαδρομές με επιβατικά μέσα υπάρχει ένας οδηγός εδώ.  

Ωστόσο, επειδή τα περιστατικά «διωγμών» θαμώνων ή επιβατών το τελευταίο διάστημα έχουν πυκνώσει, καλό θα ήταν να ενημερωνόμαστε για τους κανονισμούς και την ισχύουσα νομοθεσία, τόσο για να μπορούμε να υπερασπιστούμε τα δικαιώματά μας ή για να βοηθήσουμε κάποι@ που βιώνει μία δυσάρεστη κατάσταση μπροστά μας.

— Τι εννοούμε όταν λέμε ότι έχουν πυκνώσει αυτού του είδους τα περιστατικά;
Πέρα από την ανώνυμη καταγγελία για εστιατόριο στο Ναύπλιο, του οποίου υπάλληλος φέρεται να ζήτησε από γκέι ζευγάρι να φύγει από το μαγαζί, έχει προηγηθεί μία αντίστοιχη συμπεριφορά προς ηλικιωμένους σε καφετέρια της Νέας Σμύρνης πριν από λίγους μήνες, ενώ ακόμα πιο πίσω είχαμε καναδυό περιστατικά εναντίον γυναικών επιβατιδών, από τις οποίες ζητήθηκε να κατέβουν από λεωφορείο, λόγω των ρούχων που φορούσαν.

— Γιατί δεν αναφερόμαστε ξεκάθαρα στο περιστατικό του Ναυπλίου;
Κυρίως γιατί η καταγγελία επιλέχθηκε να γίνει μέσω των social media, ανώνυμα και όχι θεσμικά. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, λαμβάνεται υπ’ όψιν η δυσχερής θέση στην οποία μπορεί να βρέθηκε το ζευγάρι, η συναισθηματική φόρτιση από το εξαιρετικά δυσάρεστο γεγονός, ενδεχομένως και η άγνοια αναφορικά με τις επιλογές που είχε για την εν λόγω υπόθεση.

Τέτοιες συμπεριφορές και δεν είναι ανεκτές και διαιωνίζουν μερικές από τις πιο αισχρές και ταυτόχρονα τις πιο αποτελεσματικές μεθόδου εκφασισμού της κοινωνίας.

— Μισό λεπτό: είναι ή δεν είναι ρατσιστική βία αυτό που συνέβη και γενικά τέτοιου είδους συμπεριφορές διακρίσεων;
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, τέτοιου είδους περιστατικά όπου πελάτες εκδιώχθηκαν είτε για τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό είτε λόγω ηλικίας αποτελούν παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού, πρακτικά δηλαδή διάκριση κατά την παροχή υπηρεσιών ή αγαθών, η οποία διώκεται ποινικά.

— Ποιος το λέει αυτό;
Ο Νόμος (4443/2016). Άρθρο 11: «1. Όποιος κατά τη συναλλακτική διάθεση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών στο κοινό παραβιάζει την κατά τον παρόντα νόμο απαγόρευση  της διακριτικής μεταχείρισης για λόγους φυλής, χρώματος, εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής, γενεαλογικών καταβολών, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης, ηλικίας, οικογενειακής ή κοινωνικής κατάστασης, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου, τιμωρείται με φυλάκιση έξι (6) μηνών μέχρι τριών (3) ετών και με χρηματική ποινή χιλίων (1.000) έως πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ. Οι πράξεις που προβλέπονται στην παρούσα παράγραφο διώκονται αυτεπαγγέλτως».

— Τι άλλο πρέπει να γνωρίζουμε, όταν αντιμετωπίζουμε τέτοια περιστατικά σε καταστήματα εστίασης ή όπου αλλού;
Κατ’ αρχάς θα πρέπει να διατηρούμε την ψυχραιμία μας, κυρίως για να μη χαθεί το δίκαιο της πλευράς μας. Κατά δεύτερον, αν ο φορέας του καταστήματος / μεταφορικού μέσου επικαλεστεί έστω και κάποιον εσωτερικό κανονισμό για να δικαιολογήσει την έκνομη συμπεριφορά του, τότε αυτός ο «εσωτερικός κανονισμός» θα πρέπει να είναι αναρτημένος σε εμφανές σημείο του καταστήματος και αν όχι, θα πρέπει να μας τον επιδείξει, αν του το ζητήσουμε.

Τα υπόλοιπα είναι αμιγώς νομική διαδικασία και –παρά την αυτεπάγγελτη συνθήκη που περιγράφεται παραπάνω– εναπόκειται σε εμάς το αν θα επιλέξουμε να κινηθούμε νομικά. Επίσης –και να κάτι που αναφέρεται όλο και πιο σπάνια τώρα πια– σε τέτοιου είδους δημόσιες ταπεινώσεις παίζει μεγάλο ρόλο και ο τρόπος που επιλέγουν να αντιδράσουν οι παριστάμενοι.

Εκείνο που φαίνεται να απουσιάζει από τα περισσότερα τέτοια περιστατικά του τελευταίου διαστήματος είναι η (δημοσιογραφικά κλισέ) «παρέμβαση των ψυχραιμοτέρων». Σε κάθε περίπτωση, μία διακριτική υπενθύμιση προς κάθε αυτόκλητο θεματοφύλακα των ηθών ότι δεν είναι μόνος του στο μαγαζί / ΜΜΜ βοηθά να αποφευχθούν τα χειρότερα και κυρίως εμψυχώνει κάπως τον άνθρωπο που δέχεται την ταπείνωση.

Πολλές φορές τον τόνο σε τέτοιες καταστάσεις τον δίνουμε εμείς οι ίδιοι, επηρεάζοντας την εξέλιξη του περιστατικού του οποίου είμαστε αυτόπτες μάρτυρες. Οι bystanders μπορούν να λειτουργήσουν σωτήρια ακόμα και σε περιστατικά που δεν αφορούν αμιγώς παρενοχλητική ενέργεια, καλή ώρα σε περιστατικά προσβολών και λεκτικών επιθέσεων τέτοιου τύπου.

— Κάτι τελευταίο: γιατί επιμένουμε στην επιλογή της θεσμικής καταγγελίας, όταν έχουμε γίνει αποδέκτες ρατσιστικής / ομοφοβικής / μισογυνικής συμπεριφοράς;
Πρώτον, για να τιμωρούνται –και– θεσμικά οι φασίζουσες συμπεριφορές και αντιλήψεις, όταν εκδηλώνονται με τόσο αναίσχυντο και απροσχημάτιστο τρόπο στη δημόσια ζωή. Δεύτερον, για να μη μένει κανένα περιθώριο αμφιβολίας αναφορικά με το τι συνέβη, με αποτέλεσμα να βρίσκονται σε δυσχερή θέση οι αποδέκτες των συμπεριφορών και όχι οι δράστες. Τρίτον, για να περάσει κάποια στιγμή το μήνυμα ότι τέτοιες συμπεριφορές και δεν είναι ανεκτές και διαιωνίζουν μερικές από τις πιο αισχρές και ταυτόχρονα τις πιο αποτελεσματικές μεθόδου εκφασισμού της κοινωνίας.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ