Το άγχος να είσαι με τους νέους

Το άγχος να είσαι με τους νέους Facebook Twitter
Αν υπάρχει, νομίζω, μια ιδέα που ταξιδεύει τώρα στους κόσμους των νεότερων πιο πολύ από όσο στα δικά μας χρόνια, είναι αυτή η αξιοπρέπεια και η ανάγκη να τη σεβαστεί κανείς. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΣΧΕΔΟΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΑΚΟΥΩ μια μουσική που κάποτε θεωρήθηκε ταυτόσημη με τους νέους και την κουλτούρα τους και σήμερα ακόμα αρέσει σε κάποιους εικοσάχρονους, όπως όμως κι αν το δει κανείς, προδίδει ότι ανήκεις κυρίως στο δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα.

Δεν ακούω αυτή τη μουσική για να είμαι «με τους νέους» ούτε γιατί θέλω σώνει και καλά να «νιώσω νεότερος». Έχω αγαπήσει κάποια μουσικά πατήματα γιατί αυτά έτυχε να εξερευνήσω περισσότερο από άλλα, που τα γνωρίζω δίχως να είναι ενταγμένα στην καθημερινότητά μου, όπως το ροκ.

Το επάγγελμα που κάνω –διδάσκοντας πολιτική φιλοσοφία στο πανεπιστήμιο– με φέρνει σε επαφή με ανθρώπους γεννημένους τη δεκαετία του 2000. Κινούμαι κι εγώ όπως και οι άλλοι συνάδελφοί μου σε χώρους –καφέ, ταβέρνες, περάσματα– που σφύζουν από ζωή νέων στην ηλικία των φοιτητών και των φοιτητριών μου. Παρόλα αυτά, δεν θεωρώ ότι πρέπει να είμαι πάντα με τα «νιάτα», ούτε θέλω να κολακεύω τον νέο ή τη νέα που στέκει απέναντί μου.

Όπως και σε άλλες περιπτώσεις, το πραγματικά απελευθερωτικό είναι να ονοματίζει κανείς ό,τι τον ενοχλεί και τον θυμώνει, να συζητά ανοιχτά αυτό που βρίσκει λάθος ή και ανοησία. Δεν έχουμε φυσικά το αλάθητο κάποιας εμπειρίας, ούτε ένα βιολογικό προνόμιο σοφίας – έχουν πάρει τα αυτιά μου λόγια απίστευτης γελοιότητας από σεβάσμιους συνταξιούχους δικηγόρους, μηχανικούς ή άλλους ώριμους μεσοαστούς. Λέω μόνο πως η νεότητα πρέπει να πάψει να λειτουργεί ως άλλοθι ή δικαιολογία κάποιων στάσεων.

Ούτε καν την εποχή που αυτό το υποστήριζαν κοινωνιολόγοι και άλλοι θεωρητικοί των αλλαγών, δεν πίστευα πως η νεολαία συνιστά μια αυτόνομη κοινωνική κατηγορία η οποία φέρνει, κατ’ ανάγκη, μαζί της προωθημένα πρότυπα και προοδευτικές ιδέες.

Κάτι τέτοιο συνέβη πριν από πολλές δεκαετίες, αφορά πια σημερινούς εβδομηντάρηδες ή ογδοντάρηδες και νομίζω πως δεν επαναλαμβάνεται υποχρεωτικά σε κάθε γενιά. Η δική μου, ας πούμε, γενιά που ενηλικιώθηκε στη δεκαετία του '80 δεν έχει να επιδείξει στεφάνια δόξας, ούτε σημαδεύτηκε από καμιά ιδιαίτερη πολιτιστική επανάσταση.

Ο πολιτικός ή ο διανοούμενος που θέλει να είναι «με τους νέους» μού φέρνει κάποια μελαγχολία. Θα προτιμούσα κάτι διαφορετικό: να έκανε πράγματα χρήσιμα για τους νέους και τις επόμενες γενιές, για την ανθρωπότητα που βρίσκεται τώρα στα μαθητικά της χρόνια και θα ζήσει στην Ελλάδα του 2050.

Θα ευχόμουν ο πολιτικός ή ο διανοούμενος να μιλούσαν δίχως το άγχος να είναι πάντα αρεστοί. Και αν με τους πολιτικούς μπορεί κανείς να κατανοήσει την πρόσθετη δυσκολία (θέλουν να βρουν και καμιά ψήφο στο τέλος), με τους άλλους θα έπρεπε να ήταν διαφορετικά.

Αν, ας πούμε, κλείσω το μάτι στους φοιτητές υπονοώντας πως θα πάρουν όλοι εννέα και δέκα ή πως μπορεί να περάσουν το μάθημα με τη μικρότερη προσπάθεια, θα είμαι απατεώνας, όχι κάποιος κοντά στις «ανάγκες του φοιτητή». Αν αρχίσω να επαινώ τη μια ή άλλη όψη του τρόπου που ζουν ή διασκεδάζουν, θα είμαι απλώς ένας μεσήλικας δημαγωγός που κάνει τον έξυπνο.

Όπως και σε άλλες περιπτώσεις, το πραγματικά απελευθερωτικό είναι να ονοματίζει κανείς ό,τι τον ενοχλεί και τον θυμώνει, να συζητά ανοιχτά αυτό που βρίσκει λάθος ή και ανοησία. Δεν έχουμε φυσικά το αλάθητο κάποιας εμπειρίας, ούτε ένα βιολογικό προνόμιο σοφίας – έχουν πάρει τα αυτιά μου λόγια απίστευτης γελοιότητας από σεβάσμιους συνταξιούχους δικηγόρους, μηχανικούς ή άλλους ώριμους μεσοαστούς. Λέω μόνο πως η νεότητα πρέπει να πάψει να λειτουργεί ως άλλοθι ή δικαιολογία κάποιων στάσεων.

Οι συμμορίες, οι ομάδες κρούσης των τραμπούκων, οι τζιχαντιστές και οι χουλιγκάνοι, νέοι, συνήθως, είναι. Οι ολοκληρωτισμοί τους νέους πάνω από όλα γοήτευαν και εκείνοι μετατρέπονταν στους φανατικότερους των οπαδών.

Μπορούμε φυσικά να σταθούμε στα θετικά παραδείγματα, στις νέες ευαισθησίες για τα ανθρώπινα δικαιώματα, το περιβάλλον ή τη δικαιοσύνη και την αναγνώριση. Να ξαναθυμηθούμε επίσης πόσα έπεσαν πάνω στους νεότερους εδώ και δέκα χρόνια: τις κρίσεις και τις σκοτεινές προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια.

Και πώς αλήθεια να παραβλέψει κανείς τα προνόμια των παλαιότερων, τις ιδιοκτησίες και τους «κουμπαράδες» τους, τις δυνατότητες που πρόσφεραν οι δεκαετίες μετά τη δικτατορία για περισσότερες ηδονές, χρήματα και γρήγορους διορισμούς;

Όλα αυτά που έφτιαξαν ανθεκτικές δομές αδικίας και άνισων ευκαιριών θα έπρεπε να είχαν δώσει τη θέση τους σε ένα άλλο συμβόλαιο συνύπαρξης των γενεών. Οι νέοι, πάντως, συχνά καταλαβαίνουν όταν τους κρύβεις την αλήθεια και πας απλώς να εξευμενίσεις ή να μιμηθείς άτεχνα τους δικούς τους θυμούς.

Μπορεί κανείς να προσφέρει περισσότερα λέγοντας και κάποια όχι, βρίσκοντας τη σωστή απόσταση και μιλώντας και για τα δυσάρεστα πράγματα. Κάπως έτσι λυτρωνόμαστε από το άγχος της αποδοχής και συνεχίζει ο καθένας τη ζωή του, με όρους αξιοπρέπειας.

Και αν υπάρχει, νομίζω, μια ιδέα που ταξιδεύει τώρα στους κόσμους των νεότερων πιο πολύ από όσο στα δικά μας χρόνια, είναι αυτή η αξιοπρέπεια και η ανάγκη να τη σεβαστεί κανείς. Έξω από αυτήν, παραμονεύει απλώς η ανάγκη για δημοφιλείς απαντήσεις – ανάγκη κατανοητή που, ωστόσο, έχει οδηγήσει σε κάμποσους κωμικοτραγικούς ενήλικες που δοξάζουν τα νιάτα σαν να δοξάζουν τα δικά τους παλαιά όνειρα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Η γενιά των κρίσεων και το σημείο «ως εδώ»

Πολιτικό επταήμερο / Η γενιά των κρίσεων και το σημείο «ως εδώ»

Ο θάνατος δεκάδων νέων στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη προκάλεσε σε όλους μας συγκίνηση και ένα βαρύ συλλογικό πένθος. Περισσότερο απ’ όλους όμως άγγιξε τους συνομηλίκους των θυμάτων, οι οποίοι βίωσαν το γεγονός αυτό ως μια μεγάλη αδικία που ήρθε να σημαδέψει τη γενιά τους, μια γενιά συνολικά αδικημένη καθώς ζει μόνο κρίσεις.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΔΕΥΤΕΡΑ 20/03-«Η μεγαλύτερη παρερμηνεία για την Gen Z είναι ότι δεν είμαστε πολιτικοποιημένοι»

Radio Lifo / «Η μεγαλύτερη παρερμηνεία για την Gen Z είναι ότι δεν είμαστε πολιτικοποιημένοι»

Ο Νίκος Ευσταθίου μιλά με τον 21χρονο φοιτητή Ιατρικής Γιώργο Σάββα για τις ανησυχίες του σε σχέση με το μέλλον του στην Ελλάδα, αλλά και για το πώς διαμορφώνει την πολιτική του συνείδηση.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ