Όχι όλοι οι άντρες; Σίγουρα πάντως όχι μόνο οι συνήθεις ύποπτοι  

Όχι όλοι οι άντρες; Σίγουρα πάντως όχι μόνο οι συνήθεις ύποπτοι   Facebook Twitter
Δεν κυκλοφορούν όμως όλοι οι άντρες – ούτε καν όλοι οι μεθυσμένοι πιτσιρικάδες – με το μόριο τους σε κοινή θέα ούτε το στρέφουν ενάντια σε κορίτσια που θέλουν απλά να πάνε σπίτι τους.
0



ΚATAΡΧΑΣ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ότι πέρα από την απειλητική της ισχύ, η εικόνα του νεαρού που έμεινε στην εξώπορτα με το πουλί στο χέρι – και μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά εν προκειμένω – και η εν συνεχεία διασπορά της στο ίντερνετ, μπορεί να εκληφθεί και ως κάτι που μπορεί να αποτελέσει ένα θετικό προηγούμενο. Όχι μόνο επειδή οδήγησε στην «ταυτοποίηση» του δράστη, ούτε επειδή ενίσχυσε την ευαισθητοποίηση του κοινού στο θέμα των σεξουαλικών επιθέσεων που δέχονται καθημερινά οι γυναίκες, αλλά κυρίως ίσως επειδή ο φόβος να μην βρεθούν στο στόχαστρο κάποιας κάμερας μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά για κάποιους επίδοξους βιαστές. Όπως και η συνειδητοποίηση ότι μια κοπέλα δεν φοβάται πλέον να σε κάνει ρόμπα στο σύμπαν, ούτε φοβάται τι θα σκεφτεί για την ίδια η «γειτονιά» (είτε η φυσική είτε η ψηφιακή).  

Εννοείται ότι ένας βιαστής μπορεί φυσιογνωμικά να μοιάζει με σούπερ γκόμενο (που θεωρητικά δεν θα είχε ανάγκη να καταφύγει σε βίαιες πρακτικές για να «κατακτήσει» μια γυναίκα) σαν τον Μπραντ Πιτ ή με άκακο διανοούμενο σαν τον Γούντι Άλεν, φερ’ ειπείν. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο (εξωτερικό) καλούπι. 

Ως θετικό επίσης μπορεί να αξιολογηθεί το γεγονός ότι η συγκεκριμένη απεικόνιση σεξουαλικής επίθεσης βοήθησε να κλονιστεί μια συλλογική παρεξήγηση περί της στερεοτυπικής εμφάνισης ενός απειλητικού επιδειξία, που στην πραγματικότητα δεν μοιάζει απαραίτητα ούτε με τον καρτούν τύπο που ανοίγει την καμπαρντίνα και εξασκεί το βίτσιο του αλλά δεν θα άπλωνε ποτέ χέρι, ούτε φέρει σώνει και καλά τα χαρακτηριστικά άσχημου ή/και χονδρού μεσήλικα με βαριά συμπλέγματα που ενδεχομένως βίωσε για χρόνια την απόρριψη από τις γυναίκες ώσπου του σάλεψε (του «κακομοίρη»). Και σ’ αυτό το ζήτημα έκανε μεγάλη ζημιά ο Γουάινστιν, η φυσιογνωμία και το σουλούπι του οποίου έμοιαζε να ενσαρκώνει ιδανικά το μέσο ανδρικό Τέρας σε θέση εξουσίας. 

Όπως μάλιστα είχε καταθέσει μία από τις γυναίκες στις οποίες είχε βίαια ριχτεί, με το που κατάφερε να τον απωθήσει χρησιμοποιώντας χέρια και πόδια, εκείνος ξέσπασε σε δάκρυα και παραπονέθηκε ότι τον «απέρριψε επειδή ήταν χοντρός» (και όχι επειδή ήταν γουρούνι βιαστής). Εννοείται ότι ένας βιαστής μπορεί φυσιογνωμικά να μοιάζει με σούπερ γκόμενο (που θεωρητικά δεν θα είχε ανάγκη να καταφύγει σε βίαιες πρακτικές για να «κατακτήσει» μια γυναίκα) σαν τον Μπραντ Πιτ ή με άκακο διανοούμενο σαν τον Γούντι Άλεν, φερ’ ειπείν. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο (εξωτερικό) καλούπι. 

Από την άλλη, διαβάζοντας τόνους αντιδράσεων για την υπόθεση στα ικριώματα των social media, νιώθει κανείς (ΟΚ, ένας λευκός μεσήλικας άντρας) όχι την ανάγκη, απλά μια επιθυμία να υποσημειώσει ότι μπορεί να είναι βαριά και εγγενή τα θέματά μας, δεν κυκλοφορούν όμως όλοι οι άντρες – ούτε καν όλοι οι μεθυσμένοι πιτσιρικάδες – με το μόριο τους σε κοινή θέα ούτε το στρέφουν ενάντια σε κορίτσια που θέλουν απλά να πάνε σπίτι τους. Ούτε, όπως έχει τονιστεί από σύγχρονες φεμινίστριες θεωρητικούς, προωθεί την γυναικεία υπόθεση (αντιθέτως ενδέχεται να λειτουργεί ως ένας ‘πατερναλιστικός’ μοχλός καταπίεσης) η ιδέα ότι σε κάθε γωνιά και ανά πάσα στιγμή καιροφυλακτεί η σεξουαλική επίθεση. 

Είναι γελοία κάθε απόπειρα υπεράσπισης του ανδρικού «δίκιου» σ’ ένα σύμπαν που παραμένει τόσο κατάφωρα πατριαρχικό και φαλλοκεντρικό. Ούτε και θα μπορούσα να υποστηρίξω αστείες αντρικές αντιδράσεις στην δίκαιη γυναικεία κατακραυγή, του τύπου “not all men”, σλόγκαν εξίσου ύποπτο με το “all lives matter” που δεν αποτελεί απλώς μια αντιδραστική κοινοτοπία αλλά υποδηλώνει μισαλλοδοξία και ρατσισμό –  συγκαλυμμένο ή απροκάλυπτο. Απλά θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι τα σλόγκαν, τα στερεότυπα και οι ισοπεδώσεις σπανίως χρησιμεύουν σε οτιδήποτε πέρα από τον αδηφάγο καιροσκοπισμό των media.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ολίβια Γκαζαλέ: «Ο φεμινισμός δεν αφορά μόνο τις γυναίκες αλλά ολόκληρη την κοινωνία»

Ιδέες / Ολίβια Γκαζαλέ: «Ο φεμινισμός δεν αφορά μόνο τις γυναίκες αλλά ολόκληρη την κοινωνία»

Η καθηγήτρια Φιλοσοφίας και συγγραφέας Ολίβια Γκαζαλέ μιλά στο LIFO.gr με αφορμή τη συμμετοχή της στην 8η Νύχτα Ιδεών του Γαλλικού Ινστιτούτου, που θα παρακολουθήσουμε διαδικτυακά την Πέμπτη 28/1.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ