Μύθος ή ενισχυμένη πραγματικότητα;

Μύθος ή ενισχυμένη πραγματικότητα; Facebook Twitter
Η «σύνθεση» του Παναγιώτη Κοτρίδη που προέκυψε ως αποτέλεσμα επεξεργασίας photoshop και του προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης Midjourney.
0

ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΗΤΑΝ φανερό με την πρώτη ματιά ότι κάτι δεν έστεκε «φωτογραφικά» μ’ αυτή την επική εικόνα του Έλληνα διασώστη της ΕΜΑΚ με το παιδάκι στην αγκαλιά του μέσα στα χαλάσματα.

Ακόμα κι αν δεν παρατηρούσε κανείς το ψηφιακό γκροτέσκο στην υφή της εικόνας (την αισθητική δυστοπικού κόμικ ή τα έξι δάκτυλα στο χέρι του πυροσβέστη), καθώς περνούσε γρήγορα από μπροστά του όπως τόσες άλλες, αμφίβολης συχνά εγκυρότητας, στον ορυμαγδό του scrolling, ή δεν είχε προσέξει την υπογραφή του δημιουργού της εικόνας κάτω δεξιά, κάτι θα έπρεπε να υποψιαστεί από την τουρκική σημαία που τόσο βολικά βρέθηκε αποτυπωμένη στο μανίκι του απεγκλωβισμένου παιδιού.  

Κάποιοι αισθάνθηκαν εξαπατημένοι, σα να έπεσαν θύμα fake news ή deep fake ή οποιουδήποτε άλλου συμπτώματος της καλπάζουσας AI τεχνολογίας, τα εικονογραφικά εργαλεία της οποίας είναι πλέον προσβάσιμα σε όλους.

Κι όμως, ήταν πολλοί που την ανακύκλωσαν, καθιστώντας τη viral, ως φωτογραφικό ντοκουμέντο, αλλά και ως ντοκουμέντο ηθικής ανωτερότητας απέναντι στον δοκιμαζόμενο «εχθρό».

Κι ας είχε ήδη αποκαλυφθεί εν τω μεταξύ ότι επρόκειτο για ψηφιακή σύνθεση, για «ζωγραφιά», και μάλιστα με την υπογραφή του υποστράτηγου ε.α. του Πυροσβεστικού Σώματος Παναγιώτη Κοτρίδη, τέως Περιφερειακού Διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Ν. Αιγαίου, ο οποίος, όπως διαβάσαμε, μ’ αυτόν τον τρόπο «θέλησε να στείλει το δικό του μήνυμα υποστήριξης και συμπαράστασης στους συναδέλφους του που δίνουν μάχη με τον χρόνο για να σώσουν ζωές στις περιοχές της Τουρκίας που χτυπήθηκαν από τους φονικούς σεισμούς».

Αναγκάστηκε να επισημάνει και ο ίδιος πάντως ότι δεν πρόκειται για πραγματική φωτογραφία αλλά για «σύνθεση» που προέκυψε ως αποτέλεσμα επεξεργασίας photoshop και του προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης Midjourney, «το οποίο χειρίζεται άριστα». 

Κάποιοι αισθάνθηκαν εξαπατημένοι, σα να έπεσαν θύμα fake news ή deep fake ή οποιουδήποτε άλλου συμπτώματος της καλπάζουσας AI τεχνολογίας, τα εικονογραφικά εργαλεία της οποίας είναι πλέον προσβάσιμα σε όλους.

Σαφώς και υπάρχει λόγος ανησυχίας για την εξάπλωση του φαινομένου, που δεν είναι πλέον απλώς μια τάση αλλά μια κατάσταση με πολλές και σύνθετες παραμέτρους και διάφορα ναρκοπέδια  – πολιτικά, πολιτισμικά, νομικά κ.ο.κ. Εν προκειμένω όμως, δεν υπήρχε σκοπός παραπλάνησης εκ μέρους του δημιουργού, ασχέτως αν η συγκεκριμένη «σύνθεση» εμπεριείχε εκ φύσεως και μια προπαγανδιστική υφή.

Ουδόλως βέβαια μειώνει αυτό τη σημασία και το μεγαλείο του έργου που επιτελούν τα ελληνικά σωστικά συνεργεία στα απέραντα συντρίμμια των σεισμόπληκτων οικισμών, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι έχουν διαρκώς πάνω από το κεφάλι τους καθώς αναζητούν σημεία ελπίδας και ζωής στα βάθη των χαλασμάτων, τους απεσταλμένους των ελληνικών καναλιών που έχουν βρει το ιδανικό τους αφήγημα και θα το ξεζουμίσουν μέχρις εσχάτων.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Φρανσουάζ Αρντί από εδώ στην αιωνιότητα 

Απώλειες / Η Φρανσουάζ Αρντί από εδώ στην αιωνιότητα 

«Θέλω να πιστεύω ότι οι ισχυρότεροι δεσμοί διατηρούνται για πάντα, ό,τι κι αν συμβεί και όπου κι αν βρισκόμαστε», είχε πει μερικούς μήνες πριν από τον θάνατό της η γυναίκα που υπήρξε αιώνιο κι απαράμιλλο σύμβολο ομορφιάς, έκφρασης, ερμηνείας, ελευθερίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στη μνήμη της αγαπημένης μου καθηγήτριας στο Γυμνάσιο 

Daily / Στη μνήμη της αγαπημένης μου καθηγήτριας στο Γυμνάσιο

Ένας καλός δάσκαλος –ειδικά στο εφηβικό ναρκοπέδιο της μέσης εκπαίδευσης– μεταδίδει γνώση, αλλά κυρίως μεταδίδει αντίληψη, ακόμα και στάση ζωής. Οι καλύτεροι όμως έχουν το σπάνιο και ανεξιχνίαστο χάρισμα να μεταδίδουν τον ίδιο τους τον εαυτό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Eric» στο Netflix: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

Daily / «Eric» στο Netflix: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

Ακροβατώντας ανάμεσα στο αστυνομικό θρίλερ και στο κοινωνικό / οικογενειακό δράμα, η μίνι σειρά εκμεταλλεύεται ιδανικά το ιστορικό της πλαίσιο: τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’80, την πόλη των χαμένων παιδιών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση 

Daily / Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση

Ο Μπιλ Γουόλτον που πέθανε χθες στα 71 του και χαρακτήριζε ο ίδιος τον εαυτό του ως τον «πιο τυχερό τύπο στον κόσμο» ενσάρκωσε στα ‘70s τον χίπικο αλλά και τον μαρξιστικό ιδεαλισμό όσο ελάχιστες διασημότητες, όχι μόνο στον χώρο του επαγγελματικού πρωταθλητισμού αλλά οπουδήποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Daily / Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Μια ματιά στην διαρκώς εύφλεκτη διεθνή επικαιρότητα είναι αρκετή για να πείσει οποιονδήποτε ότι η θρησκευτική αντιπαράθεση, είτε ως αιτία είτε ως πρόσχημα κλιμάκωσης συγκρούσεων, μοιάζει πιο ισχυρή από ποτέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Daily / Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Στις 3 Ιουνίου συμπληρώνεται ένας αιώνας από τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα και μια νέα γερμανική σειρά μυθοπλασίας με θέμα το πέρασμά του από τον μάταιο και παράξενο τούτο κόσμο λειτουργεί ως «επετειακή» προβολή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ