Μύθος ή ενισχυμένη πραγματικότητα;

Μύθος ή ενισχυμένη πραγματικότητα; Facebook Twitter
Η «σύνθεση» του Παναγιώτη Κοτρίδη που προέκυψε ως αποτέλεσμα επεξεργασίας photoshop και του προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης Midjourney.
0

ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΗΤΑΝ φανερό με την πρώτη ματιά ότι κάτι δεν έστεκε «φωτογραφικά» μ’ αυτή την επική εικόνα του Έλληνα διασώστη της ΕΜΑΚ με το παιδάκι στην αγκαλιά του μέσα στα χαλάσματα.

Ακόμα κι αν δεν παρατηρούσε κανείς το ψηφιακό γκροτέσκο στην υφή της εικόνας (την αισθητική δυστοπικού κόμικ ή τα έξι δάκτυλα στο χέρι του πυροσβέστη), καθώς περνούσε γρήγορα από μπροστά του όπως τόσες άλλες, αμφίβολης συχνά εγκυρότητας, στον ορυμαγδό του scrolling, ή δεν είχε προσέξει την υπογραφή του δημιουργού της εικόνας κάτω δεξιά, κάτι θα έπρεπε να υποψιαστεί από την τουρκική σημαία που τόσο βολικά βρέθηκε αποτυπωμένη στο μανίκι του απεγκλωβισμένου παιδιού.  

Κάποιοι αισθάνθηκαν εξαπατημένοι, σα να έπεσαν θύμα fake news ή deep fake ή οποιουδήποτε άλλου συμπτώματος της καλπάζουσας AI τεχνολογίας, τα εικονογραφικά εργαλεία της οποίας είναι πλέον προσβάσιμα σε όλους.

Κι όμως, ήταν πολλοί που την ανακύκλωσαν, καθιστώντας τη viral, ως φωτογραφικό ντοκουμέντο, αλλά και ως ντοκουμέντο ηθικής ανωτερότητας απέναντι στον δοκιμαζόμενο «εχθρό».

Κι ας είχε ήδη αποκαλυφθεί εν τω μεταξύ ότι επρόκειτο για ψηφιακή σύνθεση, για «ζωγραφιά», και μάλιστα με την υπογραφή του υποστράτηγου ε.α. του Πυροσβεστικού Σώματος Παναγιώτη Κοτρίδη, τέως Περιφερειακού Διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Ν. Αιγαίου, ο οποίος, όπως διαβάσαμε, μ’ αυτόν τον τρόπο «θέλησε να στείλει το δικό του μήνυμα υποστήριξης και συμπαράστασης στους συναδέλφους του που δίνουν μάχη με τον χρόνο για να σώσουν ζωές στις περιοχές της Τουρκίας που χτυπήθηκαν από τους φονικούς σεισμούς».

Αναγκάστηκε να επισημάνει και ο ίδιος πάντως ότι δεν πρόκειται για πραγματική φωτογραφία αλλά για «σύνθεση» που προέκυψε ως αποτέλεσμα επεξεργασίας photoshop και του προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης Midjourney, «το οποίο χειρίζεται άριστα». 

Κάποιοι αισθάνθηκαν εξαπατημένοι, σα να έπεσαν θύμα fake news ή deep fake ή οποιουδήποτε άλλου συμπτώματος της καλπάζουσας AI τεχνολογίας, τα εικονογραφικά εργαλεία της οποίας είναι πλέον προσβάσιμα σε όλους.

Σαφώς και υπάρχει λόγος ανησυχίας για την εξάπλωση του φαινομένου, που δεν είναι πλέον απλώς μια τάση αλλά μια κατάσταση με πολλές και σύνθετες παραμέτρους και διάφορα ναρκοπέδια  – πολιτικά, πολιτισμικά, νομικά κ.ο.κ. Εν προκειμένω όμως, δεν υπήρχε σκοπός παραπλάνησης εκ μέρους του δημιουργού, ασχέτως αν η συγκεκριμένη «σύνθεση» εμπεριείχε εκ φύσεως και μια προπαγανδιστική υφή.

Ουδόλως βέβαια μειώνει αυτό τη σημασία και το μεγαλείο του έργου που επιτελούν τα ελληνικά σωστικά συνεργεία στα απέραντα συντρίμμια των σεισμόπληκτων οικισμών, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι έχουν διαρκώς πάνω από το κεφάλι τους καθώς αναζητούν σημεία ελπίδας και ζωής στα βάθη των χαλασμάτων, τους απεσταλμένους των ελληνικών καναλιών που έχουν βρει το ιδανικό τους αφήγημα και θα το ξεζουμίσουν μέχρις εσχάτων.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Daily / Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Πώς μπορεί κανείς να συγκεντρώνεται στο μικρό κάδρο ενός ανοιχτού βιβλίου, όταν υπάρχει το μεγάλο κάδρο –ο ουρανός, η θάλασσα, τα βράχια, το πολύτιμο τοπίο, οι άνθρωποι στα καλύτερά τους– που μπορείς να το χαρείς μόνο για ένα δραματικά περιορισμένο διάστημα;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Daily / Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Ο φετιχισμός όμως και ο ψυχαναγκασμός με τον όρο καλά κρατούν. Σα να υπάρχει μια συλλογική άρνηση να κλείσει ένα κεφάλαιο που έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα αφηγηματικά του όρια και μοιάζει αυτές τις μέρες με περιφερόμενο μαυσωλείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πίσω από το χαμόγελό μας, ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Daily / «Πίσω από το χαμόγελό μας ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Το «Bye Bye Tiberias», ένα ονειρικό γενεαλογικό οδοιπορικό στην Παλαιστίνη με κεντρική φιγούρα τη γνωστή Παλαιστίνια ηθοποιό Χιάμ Αμπάς, διάσημη εσχάτως από τον ρόλο της στο «Succession», είναι ένα από τα πιο μελαγχολικά, συγκινητικά αλλά και λυτρωτικά, εν τέλει, ντοκιμαντέρ που γυρίστηκαν πρόσφατα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Daily / Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Όταν βρεθεί κανείς σε μια οποιαδήποτε σχεδόν ήσυχη παραλία κατά το σούρουπο, τα ξεχνάει όλα, όχι επειδή γίνονται καπνός οι ευαισθησίες του, αλλά γιατί αυτό είναι ένα από τα ελάχιστα μέρη όπου μπορεί να το κάνει.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Να είσαι καλά Σελίν Ντιόν, και μας συγχωρείς 

Daily / Να είσαι καλά, Σελίν Ντιόν, και μας συγχωρείς 

Πέρα από τις συνταρακτικές σκηνές που δείχνουν τη «Φωνή» να υποκύπτει στη νευρολογική της πάθηση, το ντοκιμαντέρ «I Am: Celine Dion» μας υπενθυμίζει ότι η απόσταση ανάμεσα στο cool και το «ξενέρωτο» είναι πολύ σχετική.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στην Ύδρα, μετά τη φωτιά 

Δημήτρης Πολιτάκης / Στην Ύδρα, μετά τη φωτιά 

«Η Ύδρα είναι μια φραγκοσυκιά γεμάτη πυρετό, όνειρα κι αγκάθια», έλεγε ο Σαχτούρης. Τώρα είναι γεμάτη κι από θηριώδη γιοτ, που μοιάζουν με πολεμικό στόλο της ίδιας σκιώδους υπερδύναμης, κι ας έχουν διαφορετικές σημαίες.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Απώλειες / Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Ό,τι κι αν έπαιζε ο Καναδός ηθοποιός, που πέθανε χθες στα 88 του, φιλτραριζόταν μέσα από κάτι βαθιά δικό του, σαν να απολαμβάνει ένα ιδιωτικό αστείο ή σαν να κρύβει επιτυχώς την υποψία ή τη βεβαιότητά του ότι κάτι έχει πάει πολύ στραβά (στον κόσμο).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ