Μια βραδιά στις «Κούκλες» μετά από πολλά χρόνια

Μια βραδιά στις «Κούκλες» μετά από πολλά χρόνια Facebook Twitter
Ίδιο κι απαράλλαχτο σε γενικές γραμμές στη «δομή», το ντεκόρ και την ψυχογεωγραφία του, το μαγαζί ήταν γεμάτο στα τραπέζια και στο μπαρ, από ένα ετερόκλητο κοινό. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO
0

ΕΙΧΑ ΝΑ ΠΑΩ πολλά χρόνια –πάνω από δεκαετία ίσως–, παρότι πού και πού αναδυόταν η ιδέα μέσα στην παρέα («ρε, μήπως να πάμε στις Κούκλες;») κάποιο σαββατόβραδο της απελπισίας, πριν απορριφθεί ή αφεθεί να ξεθωριάσει, για διάφορους, τεχνικούς κυρίως, λόγους («είναι αργά, μέχρι να πάμε θα έχει τελειώσει το πρόγραμμα»).

Προχθές όμως έφτασε αναπάντεχα το πλήρωμα του χρόνου, μετά την τυχαία συνάντηση μ' έναν παλιό φίλο που είχε σχεδιάσει να πάει με την παρέα του στο ιστορικό μαγαζί της Ζαν Μωρεάς, στην κοίτη της Συγγρού. Αργότερα, συνειδητοποίησα ότι φέτος συμπληρώθηκαν και τα τριάντα χρόνια από τότε που άνοιξε για πρώτη φορά την πόρτα του –λειτουργώντας έκτοτε για πολύ κόσμο ως η πύλη εισόδου στην τρανς/drag κουλτούρα–, γεγονός που έκανε την επίσκεψη ακόμη πιο επιτακτική και καίρια.

Είναι τόσο ωραίο να ξαναπηγαίνεις σ’ ένα μέρος και να το βρίσκεις τόσο φιλικό και τόσο καθησυχαστικά αλώβητο από τον οδοστρωτήρα της ακατάστατης «αναπαλαίωσης» και τη διαβρωτική φούρια του ακατάσχετου gentrification που μαστίζει εδώ και καιρό την έξοδο στην αθηναϊκή νύχτα.

Υπήρχε ίσως μια σκιά από το πρόσφατο τραγικό τέλος της «Άννας από την Κούβα» που εμφανιζόταν στο μαγαζί και βρέθηκε άγρια δολοφονημένη στο διαμέρισμά της στον Άγιο Παντελεήμονα στην αρχή του περσινού καλοκαιριού, αμέσως μετά το τέλος άλλης μια σεζόν «αισθήσεων και παραισθήσεων», όπως είναι ο προσδιορισμός που συνοδεύει τις Κούκλες από την έναρξή τους, όμως όλοι οι πιθανοί δυσάρεστοι συνειρμοί ξεχάστηκαν με την επανασύνδεση με τον χώρο, την οικειότητα, τη ζεστασιά του, τη συμπυκνωμένη στην ατμόσφαιρα ανθρωπιά του.

Ίδιο κι απαράλλαχτο σε γενικές γραμμές στη «δομή», το ντεκόρ και την ψυχογεωγραφία του, το μαγαζί ήταν γεμάτο (όχι ασφυκτικά) στα τραπέζια και στο μπαρ, από ένα ετερόκλητο (και στην πλειοψηφία του ετεροκανονικό) κοινό που έμοιαζε να απολαμβάνει την «εξωτική» για κάποιους εμπειρία και να καταγραφεί μέσω των κινητών το σόου επί της σκηνής. Εκεί όπου παρέλασαν τη συγκεκριμένη βραδιά πολλές από τις αιώνιες ντίβες και τις θεές που στοιχειώνουν εδώ και δεκαετίες τον χώρο με έναν τρόπο απόκοσμο και συνάμα βαθιά γήινο.

Ανάμεσά τους η Λάιζα, η Μάρλεν, η Εντίθ, η Ζωζώ, η Κατερίνα (Στανίση). Όχι όμως η Αλίκη, για κάποιο λόγο. Σ’ ένα από τα τραπέζια στεγαζόταν κι ένα bachelorette πάρτι, με τη νύφη και τις κολλητές της να κερδίζουν σποραδικά, σύμφωνα με το άγραφο τελετουργικό, σπαρταριστές γκριμάτσες ξινής αποδοκιμασίας από τις ντίβες στη σκηνή.

Πάνω από τα τραπέζια, στη hall of fame πινακοθήκη που καλύπτει τον τοίχο και εμπλουτίζεται διαρκώς, οι διάσημοι που έχουν κατά καιρούς περάσει την πόρτα του μαγαζιού –από τον Ζαν-Πολ Γκοτιέ και τη Ζωή Λάσκαρη μέχρι τη Βίκυ Λέανδρος και την Τίλντα Σουίντον–  για να δουν, σε πολλές από τις περιπτώσεις, τον «εαυτό» τους στο παλκοσένικο.  

Μπορεί να μην υπάρχει πια η αιχμηρή αίσθηση ενός βελούδινου underground που συνόδευε κάποτε την επίσκεψη, ιδίως ενός στρέιτ «τουρίστα», σ’ έναν τέτοιο χώρο, είναι τόσο ωραίο όμως να ξαναπηγαίνεις σ’ ένα μέρος και να το βρίσκεις τόσο φιλικό και τόσο καθησυχαστικά αλώβητο από τον οδοστρωτήρα της ακατάστατης «αναπαλαίωσης» και τη διαβρωτική φούρια του ακατάσχετου gentrification που μαστίζει εδώ και καιρό την έξοδο στην αθηναϊκή νύχτα.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ