«Καθένας από μας είναι ένα είδος υπό εξαφάνιση»: Για τη ματαιότητα της (αυτο)βιογραφίας

«Καθένας από μας είναι ένα είδος υπό εξαφάνιση»: Για την ματαιότητα της (αυτο)βιογραφίας Facebook Twitter
H Τζάνετ Μάλκολμ, που πέθανε τον Ιούνιο του 2021 σε ηλικία 86 ετών, αντιστεκόταν μια ζωή σθεναρά στην ίδια την ιδέα της βιογραφίας και, ακόμα περισσότερο, της αυτοβιογραφίας.
0

Η Τζάνετ Μάλκολμ υπήρξε μια πολύ σπουδαία συγγραφέας και μια πολύ σπουδαία δημοσιογράφος παρά τη διάσημη –ή μάλλον διαβόητη– εναρκτήρια φράση του βιβλίου της «Ο δημοσιογράφος και ο δολοφόνος» (The Journalist and the Murderer) που αρχικά είχε εμφανιστεί σε δύο μεγάλες συνέχειες το 1989 στο New Yorker, στην εκλεκτή συντακτική ιεραρχία του οποίου ανήκε, πριν εκδοθεί την επόμενη χρονιά: 

«Όποιος δημοσιογράφος δεν είναι τόσο ηλίθιος ή τόσο αυτάρεσκος ώστε να μην μπορεί να αντιληφθεί τι συμβαίνει γύρω του, γνωρίζει ότι αυτό που κάνει είναι ηθικά επιλήψιμο. Εμφανίζεται ως πρόσωπο εμπιστοσύνης και τρέφεται από τη ματαιοδοξία, την άγνοια ή τη μοναξιά των ανθρώπων…». 

«Καθένας από μας είναι ένα είδος υπό εξαφάνιση. Όταν πεθάνουμε, τα είδη μας πεθαίνουν με εμάς. Κανένας σαν κι εμάς δεν θα υπάρξει ποτέ ξανά. Οι ζωές των μεγάλων καλλιτεχνών και στοχαστών και πολιτικών είναι σαν τις ζωές των δεινοσαύρων ενώ οι ανώνυμες ζωές είναι σαν είδη σκαθαριών που χάνονται.

Παρότι, εκτός των άλλων, είχε γράψει εξαιρετικές μονογραφίες για προσωπικότητες όπως η Σίλβια Πλαθ, ο Τεντ Χιουζ και ο Τσέχοφ (στα ελληνικά έχει μεταφραστεί μόνο η μελέτη της για τη Γερτρούδη Στάιν και την Άλις Μπ. Τόκλας με τίτλο «Δύο ζωές: Γερτρούδη και Άλις»), η Τζάνετ Μάλκολμ, που πέθανε τον Ιούνιο του 2021 σε ηλικία 86 ετών, αντιστεκόταν μια ζωή σθεναρά στην ίδια την ιδέα της βιογραφίας και, ακόμα περισσότερο, της αυτοβιογραφίας.

Αντιστεκόταν, όπως είχε γράψει, στην «αλαζονική επιθυμία να επιβληθεί μια αφήγηση στα αδέσποτα κομμάτια και θρύψαλα μιας ζωής, που ξεβράζονται στις ακτές της βιογραφικής έρευνας». 

Still Pictures: On Photography and Memory
Still Pictures: On Photography and Memory

«Νιώθω τα χέρια μου δεμένα» έγραφε σ’ ένα δοκίμιό της που είχε δημοσιευτεί στο New York Review of Books το 2010 υπό τον τίτλο Σκέψεις περί της αυτοβιογραφίας μέσα από μια παρατημένη αυτοβιογραφία. «Δεν μπορώ να γράψω για τον εαυτό μου όπως για τους ανθρώπους που έγραφα ως δημοσιογράφος».

Τελικά όμως το έκανε, εν μέρει έστω, και το αποτέλεσμα είναι ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία (μετά θάνατον) «απομνημονευμάτων» που έχουν εμφανιστεί ποτέ. Τίτλος της έκδοσης που κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό: Still Pictures: On Photography and Memory («Ακίνητες εικόνες: Περί φωτογραφίας και μνήμης»). 

Το ερέθισμα της μνήμης και του γραπτού λόγου (της «αυτοβιογραφίας») είναι κάποιες παλιές, ασπρόμαυρες φωτογραφίες, από την εποχή ακόμα που ήταν παιδάκι στην Πράγα, που στην αρχή της είχαν φανεί σαν «όνειρα που τρεμοσβήνουν και χάνονται όταν ξυπνάμε», τελικά όμως εκείνες οι ξεθωριασμένες εικόνες άρχισαν να της μιλάνε.

«Η μνήμη απαγγέλλει μόνο κάποια από τα λόγια της – τα περισσότερα από αυτά που μας έχουν συμβεί μένουν λησμονημένα», γράφει. «Τα γεγονότα της ζωής μας είναι σαν τα αρνητικά των φωτογραφιών. Αυτά τα λίγα που εμφανίζονται τελικά και γίνονται φωτογραφίες αποτελούν αυτό που αποκαλούμε αναμνήσεις».

«Καθένας από μας είναι ένα είδος υπό εξαφάνιση»: Για την ματαιότητα της (αυτο)βιογραφίας Facebook Twitter
Η Τζάνετ Μάλκολμ με τους γονείς της φεύγουν από την Πράγα το 1939, αφού δωροδόκησαν ναζιστές αξιωματούχους για βίζα εξόδου.

Η Τζάνετ Μάλκολμ ήταν πέντε χρονών μόλις το 1939, όταν έφτασε στη Νέα Υόρκη μαζί με την (εβραϊκής καταγωγής) οικογένειά της και πολλές από τις αναμνήσεις φτάνουν τόσο παλιά, συχνά με πρωταγωνιστή τον (ψυχίατρο) πατέρα της.

«Όλες οι ευτυχισμένες οικογένειες μοιάζουν ως προς την ψευδαίσθηση ανωτερότητας που τρέφουν τα παιδιά τους», γράφει. «Καθένας από μας είναι ένα είδος υπό εξαφάνιση. Όταν πεθάνουμε, τα είδη μας πεθαίνουν με εμάς. Κανένας σαν κι εμάς δεν θα υπάρξει ποτέ ξανά. Οι ζωές των μεγάλων καλλιτεχνών και στοχαστών και πολιτικών είναι σαν τις ζωές των δεινοσαύρων ενώ οι ανώνυμες ζωές είναι σαν είδη σκαθαριών που χάνονται. Ο μπαμπάς μάλλον δεν θα έβρισκε κανένα ενδιαφέρον σ’ αυτή την ιδέα. Ακολουθούσε πάντα το δικό του μονοπάτι. Του άρεσε να ξεχωρίζει μικρά, ευάλωτα, λευκά αγριολούλουδα που εγώ ποτέ δεν θα πρόσεχα και που ποτέ δεν θα με πίεζε να προσέξω».

 
Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Daily / Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Ο 20χρονος νεκρός της οπαδικής συμπλοκής στη Χαλκίδα θα γίνει κι αυτός άλλος ένας μάρτυρας, άλλο ένα εικόνισμα σαν αυτά που βλέπουμε στα πέταλα των «οργανωμένων», πλάι σε πανό που γράφουν «λευτεριά στα αδέρφια μας».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Daily / Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Η επιδεικτική απουσία της «προοδευτικής» αντιπολίτευσης από την κηδεία του Διονύση Σαββόπουλου έμοιαζε με σιωπηλό ξέσπασμα βρέφους που δεν γίνεται το δικό του, ασχέτως της αλγεινής εντύπωσης που προκάλεσε σε πολύ κόσμο η μερική μετάλλαξη της τελετής σε high-end κυβερνητικό σουαρέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Daily / «Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Το ντοκιμαντέρ της Ρεμπέκα Μίλερ με τίτλο «Mr. Scorsese» είναι ένα πλούσιο, πανοραμικό, διαφωτιστικό, ενδελεχές, απολαυστικό «φιλμικό πορτραίτο» του μεγάλου Αμερικανού μαέστρου της οθόνης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ