Η υπόθεση Λίνεκερ και τα όρια της ατομικής έκφρασης στα social media

Η υπόθεση Λίνεκερ και τα όρια της ατομικής έκφρασης στα social media Facebook Twitter
Kατά το παρελθόν, ως απόκριση σε όσους έλεγαν «αν θέλει τόσο πολύ τους πρόσφυγες ο Λίνεκερ, ας τους πάρει σπίτι του», ο ίδιος έκανε ακριβώς αυτό: φιλοξένησε πρόσφυγες στο σπίτι του. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

ΠOIA EINAI TA ΟΡΙΑ της ατομικής έκφρασης στα social media και κατά πόσον εκπροσωπεί κανείς στον προσωπικό του λογαριασμό τον οργανισμό όπου εργάζεται;

Αυτό το σύνθετο ερώτημα αποτελεί μία από τις κρίσιμες παραμέτρους της «υπόθεσης Λίνεκερ» που προκαλεί έντονες αναταράξεις στο Ηνωμένο Βασίλειο τις τελευταίες μέρες, εκθέτοντας το BBC που πήρε την απόφαση να απομακρύνει (προσωρινά;) τον πιο ακριβοπληρωμένο παρουσιαστή του.

Ο διάσημος πρώην ποδοσφαιριστής και επίσης διάσημος (στη Βρετανία) ως ο κεντρικός παρουσιαστής της ιστορικής εκπομπής Match of the Day (της αντίστοιχης Αθλητικής Κυριακής, ας πούμε), που έχει συχνά επιδείξει τις πολιτικές και κοινωνικές ευαισθησίες του, σχολίασε αρνητικά στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter το νομοσχέδιο κατά της παράνομης μετανάστευσης που παρουσίασε την προηγούμενη εβδομάδα η βρετανική κυβέρνηση, το οποίο απαγορεύει σε όσους φτάνουν μέσω της Μάγχης να ζητούν άσυλο στη χώρα. 

Σύμφωνα με τις ντιρεκτίβες του οργανισμού, «οποιοσδήποτε εργάζεται για το BBC είναι εκπρόσωπος του οργανισμού, τόσο offline όσο και online, συμπεριλαμβανομένων και των social media, και θα πρέπει να διασφαλίζει ότι η δραστηριότητά του στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης δεν υπονομεύει τα κριτήρια αμεροληψίας» που διέπουν τον βρετανικό θεσμό. 

Ας σημειωθεί ότι κατά το παρελθόν, ως απόκριση σε όσους έλεγαν «αν θέλει τόσο πολύ τους πρόσφυγες ο Λίνεκερ, ας τους πάρει σπίτι του», ο ίδιος έκανε ακριβώς αυτό: φιλοξένησε πρόσφυγες στο σπίτι του.

«Δεν υπάρχει κάποια τεράστια εισροή», έγραψε ο Γκάρι Λίνεκερ στην επίμαχη ανάρτησή του. «Δεχόμαστε πολύ λιγότερους πρόσφυγες από κάθε άλλη μεγάλη ευρωπαϊκή χώρα. Πρόκειται για μια απίστευτα σκληρή πολιτική, με στόχο τους πιο ευάλωτους ανθρώπους, και με μία γλώσσα παρόμοια με αυτή που χρησιμοποιούσε η Γερμανία την δεκαετία του ‘30».

Προφανώς, αυτή η τελευταία αναφορά ήταν που τον «έκαψε», δίνοντας την αφορμή στο BBC (στο οποίο διατελεί πρόεδρος ο πρώην σύμβουλος του Μπόρις Τζόνσον, Ρίτσαρντ Σαρπ) να τον τιμωρήσει καθόσον, σύμφωνα με τις ντιρεκτίβες του οργανισμού, «οποιοσδήποτε εργάζεται για το BBC είναι εκπρόσωπος του οργανισμού, τόσο offline όσο και online, συμπεριλαμβανομένων και των social media, και θα πρέπει να διασφαλίζει ότι η δραστηριότητά του στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης δεν υπονομεύει τα κριτήρια αμεροληψίας» που διέπουν τον βρετανικό θεσμό.

Όμως ο Λίνεκερ είναι freelance παρουσιαστής του BBC, όχι μέλος του προσωπικού, και επίσης η ιδιότητά του δεν έχει να κάνει με (μη ποδοσφαιρικές) ειδήσεις ή με πολιτικό περιεχόμενο. Τα σχόλια έγιναν στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter, στον οποίο δεν περιλαμβάνεται καμιά αναφορά και κανένα link είτε στο BBC είτε στο Match of the Day. Μακάρι να είχαμε κι εδώ τόσο επιφανείς ανθρώπους του ποδοσφαίρου –σε οποιοδήποτε πόστο – με τέτοιες ευαισθησίες.

Όπως σημειώνει ο εκλεκτός αθλητικογράφος του Guardian, Barney Ronay, «το "λάθος" του ήταν να πετάξει εκεί μέσα τη Ναζιστική Γερμανία. Όσο εμπεριστατωμένη κι αν είναι η αντίληψή του σχετικά με τη σημειωτική και την ρητορική των εθνικοσοσιαλιστών στη δεκαετία του ’30, καλό θα ήταν γενικά να σταματήσει ο κόσμος να χρησιμοποιεί τους Ναζί σαν emoji για οτιδήποτε κακό. Μ’ αυτόν τον τρόπο προσέφερε στους οπορτουνιστές [της κυβέρνησης και του BBC] την ευκαιρία να φουσκώσουν και να διαστρεβλώσουν τα σχόλιά του, και στη συνέχεια να τα χρησιμοποιήσουν σαν ψόφια γάτα, για να του επιτεθούν. Τελικά, το μόνο σίγουρο είναι ότι τον μεταχειρίστηκε σαν ανθρώπινο σάκο μια κυβέρνηση που έχει διακριθεί πολλές φορές για τις ύπουλες και φτηνιάρικες επικοινωνιακές μεθόδους της». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ναζί κανείς ή να μη ζει;: Το φάντασμα της Λένι Ρίφενσταλ επιστρέφει ξανά  

Daily / «Ναζί κανείς ή να μη ζει;»: Το φάντασμα της Λένι Ρίφενσταλ επιστρέφει ξανά  

Συμπαθούσα ή συνεργός; Το ντοκιμαντέρ «Riefenstahl» επαναφέρει για μια ακόμη φορά το ερώτημα που ακολουθούσε την «σκηνοθέτρια των Ναζί» μέχρι το τέλος της ζωής της σε ηλικία 101 ετών. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εθνικός πανωλεθρίαμβος

Daily / Εθνικός πανωλεθρίαμβος

Δύο απανωτές πανωλεθρίες – μία από την «σύζυγο» χθες και μία από την «επίσημη αγαπημένη» σήμερα – δύσκολα θα τις αντέξει ο ευάλωτος ψυχισμός του Έλληνα φιλάθλου, όπου τα συμπλέγματα κατωτερότητας βαδίζουν αγκαλιά με τις ψευδαισθήσεις μεγαλείου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Highest 2 Lowlest: Ο Σπάικ Λι μεταφέρει το πνεύμα του Κουροσάβα στη Νέα Υόρκη του σήμερα

Daily / Highest 2 Lowlest: Ο Σπάικ Λι φέρνει τον Κουροσάβα στη σημερινή Νέα Υόρκη

Η νέα ταινία του «μαέστρου» από το Μπρούκλιν, διαθέσιμη εδώ και λίγες μέρες στο Apple TV+, αποτελεί ένα συναρπαστικό ριμέικ του αστυνομικού θρίλερ «High and Low» του Ιάπωνα σκηνοθέτη, έξι δεκαετίες μετά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ