Η Μαρινέλλα και τα μακάβρια ένστικτά μας 

Η Μαρινέλλα και τα μακάβρια ένστικτά μας  Facebook Twitter
Οι άνθρωποι δεν συνωστίζονται για ν’ ακούσουν ζωντανά τη Μαρινέλλα (ή τους ελάχιστους άλλους ερμηνευτές ανάλογου διαμετρήματος που έχουν απομείνει), αλλά για να προλάβουν να δουν – βασικά, να έχουν να λένε ότι είδαν – τη Μαρινέλλα ζωντανή. Φωτ.: Αλιντα Μαυρογένη
0


ΣΕ ΜΙΑ ΕΠΟΧΗ ΣΑΝ ΤΗ ΔΙΚΗ ΜΑΣ
που το παρόν απαξιώνεται και η νοσταλγική αποθέωση ενός φαντασιακού συχνά παρελθόντος γεμάτο μύθους, θρύλους και ιερά τέρατα, έχει εξαπλωθεί εδώ και καιρό σαν επιδημία, οι ζωντανοί εκπρόσωποι των ένδοξων καιρών και των ωραίων στιγμών είναι πιο σπάνιοι και πιο πολύτιμοι από ποτέ. Οι άνθρωποι δεν συνωστίζονται για ν’ ακούσουν ζωντανά τη Μαρινέλλα (ή τους ελάχιστους άλλους ερμηνευτές ανάλογου διαμετρήματος που έχουν απομείνει), αλλά για να προλάβουν να δουν –βασικά, να έχουν να λένε ότι είδαν– τη Μαρινέλλα ζωντανή. Όρθια. Τα υπόλοιπα είναι λεπτομέρειες.

Δεν το κρίνω, το κατανοώ απολύτως. Κι εγώ έχω δει ουκ ολίγους ερμηνευτές, Έλληνες και ξένους, καθοδηγούμενος  κυρίως από ένα τέτοιο, ψυχαναγκαστικό και μακάβριο εν τέλει, ένστικτο. Οι συμβατικές προσδοκίες αναστέλλονται. Δεν έχει και τόση σημασία η απόδοση του (προχωρημένης ηλικίας πλέον) καλλιτέχνη επί της σκηνής όσο το γεγονός ότι εσύ βρίσκεσαι ενώπιον ενός «ζωντανού θρύλου», όσο ευπαθής και κλονισμένος κι αν φαίνεται σε σχέση με την ακμαία, ιδανική εκδοχή του που μένει πάντα αγκιστρωμένη στο μυαλό. Η παράσταση λειτουργεί ως κειμήλιο και μοιάζει με αγρύπνια για κάποιον που βρίσκεται ακόμα εν ζωή. 

Δεν είναι και λίγοι οι επιφανείς ερμηνευτές στην ιστορία που έχουν καταρρεύσει επί σκηνής, κάποιες φορές με μοιραία κατάληξη. Πρόκειται όμως για δυστύχημα, όχι για κάποια μεταφυσική εκπλήρωση ενός ρομαντικού ιδεώδους.

Και καλώς ή κακώς (καλώς θα έλεγα), οι ευκαιρίες για κάτι τέτοιο είναι πολύ περισσότερες από παλιά από τη στιγμή που στις ζωντανές εμφανίσεις πλέον είναι τα λεφτά και η επαφή με το κοινό, δεν είναι στην ημιθανή δισκογραφία – κι αυτό δεν ισχύει μόνο για τους καλλιτέχνες αλλά και για ένα ολόκληρο κύκλωμα ανθρώπων (παραγωγή, επικοινωνία, τεχνικοί, μουσικοί) που βιοπορίζονται από τις συναυλίες.    

Η ηλικία πραγματικά δεν έχει σημασία. Στο πρόσφατο ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story», παρακολουθούμε την κοπιώδη έως βασανιστική θεραπεία που ακολουθεί ο Τζον Μπον Τζόβι (ειδικά φάρμακα, εξουθενωτικές θεραπείες, ατέλειωτες ασκήσεις και καθημερινή έκθεση σε ένα «μαγικό» μηχάνημα λέιζερ που υποτίθεται ότι γυρίζει τον χρόνο πίσω για τις ταλαιπωρημένες φωνητικές του χορδές) προκειμένου να ανταποκριθεί στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις μιας συναυλίας. Δεν μοιάζει με πάθος όλο αυτό ούτε με αγάπη για την τέχνη του και το κοινό του (ασχέτως αν είναι αυτά τα κύρια κίνητρά του), αλλά με καταναγκαστικά έργα. 

Και το χειρότερο είναι ότι ούτε αυτά δεν αρκούν συχνά. Σε μια άλλη σκηνή τον βλέπουμε αμέσως μετά από την συναυλία του στο Νάσβιλ. Όλοι οι συνεργάτες του, του δίνουν συγχαρητήρια και του λένε πόσο φοβερός ήταν μέχρι που φτάνει στο καμαρίνι όπου βρίσκεται η σύζυγός του, η οποία τον πληροφορεί, με όσο πιο εύσχημο τρόπο μπορεί, ότι η εμφάνισή του ήταν επιεικώς τραγική. Και ο Τζον Μπον Τζόβι είναι μόλις 62 ετών. Στην ηλικία του, η Μαρινέλλα όργωνε με την χαρακτηριστική της άνεση και με το υπερκινητικό της μπρίο, τις πίστες και τις σκηνές της επικράτειας. 

Υπάρχουν όμως άλλοι και άλλες, ακόμα και στην ηλικία της, ακόμα και μεγαλύτερης ηλικίας, που –όπως και η ίδια άλλωστε μέχρι και το χθεσινό δυσάρεστο συμβάν– όχι μόνο τα βγάζουν πέρα μια χαρά στις συναυλίες τους, αλλά φαίνονται σαν να είναι ακριβώς αυτές οι ζωντανές εμφανίσεις ενώπιον του κοινού που τους τροφοδοτούν με μια μαγική, ζωογόνο ενέργεια που τους δίνει σκοπό και διατηρεί αναμμένη τη σπίθα.  

Δεν είναι και λίγοι οι επιφανείς ερμηνευτές στην ιστορία που έχουν καταρρεύσει επί σκηνής, κάποιες φορές με μοιραία κατάληξη. Πρόκειται όμως για δυστύχημα, όχι για κάποια μεταφυσική εκπλήρωση ενός ρομαντικού ιδεώδους. Ούτε και είναι αυτή η δυσανάλογα δραματική υποσημείωση μιας ολόκληρης καριέρας και ζωής αυτή που τους κρατάει στη μνήμη και στις καρδιές των ανθρώπων. Είναι όλα τα υπόλοιπα.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ