Η επική διαδρομή του θρύλου του μπάσκετ που έλεγε ότι είχε πάει με 20.000 γυναίκες

Η επική διαδρομή του θρύλου του μπάσκετ που έλεγε ότι είχε πάει με 20.000 γυναίκες Facebook Twitter
Ο Γουίλτ Τσάμπερλεϊν κρατώντας ένα σπαθί ποζάρει στην Ακρόπολη το 1969. Φωτ.: Max B. Miller/Fotos International/Getty Images/Ideal Image
0

ΕΝΑ ΕΞΑΜΗΝΟ ΜΕΤΑ το ντοκιμαντέρ για τον Μπιλ Ράσελ (Bill Russell: Legend), ο οποίος έφυγε από την ζωή στα 88 του, ακριβώς πριν από έναν χρόνο σαν σήμερα, εμφανίζεται μια αντίστοιχη βιογραφία (σε τρία επεισόδια) για έναν άλλον τεράστιο από κάθε άποψη θρύλο του μπάσκετ και του πρωταθλητισμού γενικότερα, τον μεγάλο ανταγωνιστή του Ράσελ στην εποχή από τα μέσα της δεκαετίας του ’50 μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’70: Τον γιγαντιαίο (σε σωματικά προσόντα, ορέξεις και φιλοδοξίες) Γουίλτ Τσάμπερλεϊν.

Ο τίτλος του ντοκιμαντέρ («Γολιάθ») είναι σαρκαστικός. Κανείς δεν συμπαθεί τον Γολιάθ, αλλά ο Τσάμπερλεϊν είχε βρεθεί σ’ αυτήν τη θέση και δεν του άρεσε καθόλου. 

Ο Ράσελ ήταν ο ομαδικός, ο ηγετικός, ο συνειδητοποιημένος, ο πολιτικοποιημένος, ο χαμηλών τόνων. Ο Τσάμπερλεϊν ήταν ο ατομι(κι)στής, ο ηδονιστής, ο εγωιστής, ο υπερφίαλος ενίοτε (η δήλωσή του ότι είχε πάει με 20.000 γυναίκες έμελλε να τον στοιχειώσει για πάντα), ο Ρεπουμπλικάνος (είχε υποστηρίξει τον Νίξον), ο «loser» (δύο μόλις τίτλοι σε σχέση με τα έντεκα δαχτυλίδια του Ράσελ). 

Στη σειρά «εξετάζεται» επίσης ο διαβόητος ισχυρισμός του Τσάμπερλεϊν ότι είχε κοιμηθεί με 20.000 γυναίκες, με τους φίλους και την οικογένειά του να λένε ότι ήταν προφανής καυχησιολογία, αλλά επίσης ήταν μεγάλη ανοησία να γράψει κάτι τέτοιο στην αυτοβιογραφία του (θα το μετάνιωνε και ο ίδιος πικρά άλλωστε).

Όλη η επική διαδρομή του σε τούτο τον πλανήτη (τον βλέπουμε και στην Ακρόπολη το 1969) ξετυλίγεται σ’ αυτό το ενδελεχές και ψυχαγωγικό ντοκιμαντέρ που παρακολουθείται νεράκι, ακόμα κι όταν ακούγεται από το υπερπέραν της τεχνητής νοημοσύνης η φωνή του ίδιου του Τσάμπερλεϊν, παρότι έχει πεθάνει εδώ και 24 χρόνια.

«Η φωνή του Γουίλτ Τσάμπερλεϊν σ’ αυτήν τη σειρά», μας πληροφορεί μια κάρτα στην αρχή του πρώτου από τα τρία επεισόδια, «έχει δημιουργηθεί με τη χρήση ενός προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης, με την άδεια των κληρονόμων του. Τα λόγια του έχουν συντεθεί από αποσπάσματα του γραπτού του έργου και των δημόσιων δηλώσεών του». Αμέσως μετά, ο «AI Wilt» ακούγεται να λέει κάτι που έχει πει –ή έχει γράψει– ο πραγματικός: 

«Δεν υπάρχει περίπτωση ο μέσος άνθρωπος να μπορεί να φανταστεί πώς είναι να είσαι δύο μέτρα και βάλε. Όταν αυτός ο πανύψηλος τύπος είναι επίσης μαύρος, πλούσιος, διάσημος και κυριαρχεί στο άθλημά του όπως κανένας άλλος άνθρωπος στην ιστορία δεν έχει κυριαρχήσει σε ΚΑΝΕΝΑ άθλημα, λοιπόν, μπορείτε να καταλάβετε πόσο δύσκολο είναι για τους ανθρώπους να συνδεθούν μαζί μου...».

Η επική διαδρομή του θρύλου του μπάσκετ που έλεγε ότι είχε πάει με 20.000 γυναίκες Facebook Twitter
O Γουίλτ Τσάμπερλεϊν των Philadelphia Warriors κρατάει μια πινακίδα που γράφει «100» στα αποδυτήρια στο Χέρσεϊ της Πενσυλβάνια, στις 2 Μαρτίου 1962, αφού πέτυχε 100 πόντους, όταν οι Warriors νίκησαν τους New York Knicks. Έχουν συμπληρωθεί 60 χρόνια από τη μεγαλύτερη προσπάθεια σκοραρίσματος στην ιστορία του ΝΒΑ, σε ένα παιχνίδι που διεξήχθη ενώπιον περίπου 4.000 ανθρώπων. Ίσως είναι ένα ρεκόρ που δεν θα καταρριφθεί ποτέ.

Παρότι αγιογραφικό σχεδόν, το ντοκιμαντέρ εστιάζει και στις διχοτομίες και τις αμφισημίες μιας διαδρομής γεμάτης υπερβολές. Παρά τον αγρίως ηδονιστικό (ειδικά με τα σημερινά κριτήρια) τρόπο ζωής, σε όλη του σχεδόν του την καριέρα αλλά και μετά από αυτή, ο Τσάμπερλεϊν υποστήριζε εμπράκτως τον γυναικείο (πρωτ)αθλητισμό και υπήρξε χορηγός μετέπειτα θρύλων του στίβου όπως η Τζάκι Τζόινερ-Κέρσι και η Φλόρενς Γκρίφιθ Τζόινερ.

«Το ότι ο Γουίλτ υποστήριζε τον γυναικείο αθλητισμό δεν σημαίνει ότι δεν εξακολουθούσε να είναι "γυναικάς" – δύο πράγματα μπορεί να είναι αλήθεια συγχρόνως» ακούγεται να λέει στο ντοκιμαντέρ η Αμερικανίδα αθλητικογράφος Κάρι Τσάμπιον. 

Στη σειρά «εξετάζεται» επίσης ο διαβόητος ισχυρισμός του Τσάμπερλεϊν ότι είχε κοιμηθεί με 20.000 γυναίκες, με τους φίλους και την οικογένειά του να λένε ότι ήταν προφανής καυχησιολογία, αλλά επίσης ήταν μεγάλη ανοησία να γράψει κάτι τέτοιο στην αυτοβιογραφία του (θα το μετάνιωνε και ο ίδιος πικρά άλλωστε).

Σε κάποιο σημείο αργότερα, λέει για εκείνον ο (πρώην συμπαίκτης του) Πατ Ράιλι με τρυφερότητα: «Ο Γουίλτ ήξερε τα πάντα για τους πάντες και τα πάντα. Το αν ήταν ακριβής ή όχι δεν είχε καμία σημασία γι' αυτόν αλλά ούτε και για εμάς που απολαμβάναμε τις φοβερές αφηγήσεις του» 

Από μικρό παιδί είχε πάθος με τον ουρανό και τους αστερισμούς και στη σειρά βλέπουμε (άναυδοι) και το απίστευτο τριγωνικό σπίτι του στο Bel-Air, που ο ίδιος είχε σχεδιάσει. Ένα από τα χαρακτηριστικά αυτού του πολυτελούς οικοδομήματος που είχε πάρει το όνομα «Μεγάλη Άρκτος» ήταν και η οροφή στο υπνοδωμάτιο που άνοιγε τη νύχτα, ώστε να μπορεί να βλέπει τα αστέρια.

Εκεί, σ’ αυτό το κρεβάτι τον βρήκαν νεκρό από καρδιακή ανακοπή στα 63 του. Φαίνεται ότι οι τελευταίες του στιγμές στη γη ήταν ενώ κοίταζε τα ίδια αστέρια που χάζευε με θαυμασμό ως παιδί στη Δυτική Φιλαδέλφεια.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ