Παναγιώτης Τσεβάς: «Κλονίζομαι όταν σταματάει ένας έρωτας, γιατί δεν ξέρω πώς να ξανασυστηθώ στη ζωή μου χωρίς αυτόν»

O ακορντεονίστας Παναγιώτης Τσεβάς έχει μάθει να κλαίει και να ευχαριστιέται από τη ζωή του Facebook Twitter
Φωτό: Freddie F.
0
  • Γεννήθηκα στο Τορόντο από Έλληνες γονείς κι έζησα εκεί μέχρι τα πέντε μου χρόνια. Θυμάμαι ακόμα τους μεγάλους δρόμους και τα αυτοκίνητα, μια αίσθηση παρόμοια με εκείνη που δημιούργησε η Αττική Οδός όταν φτιάχτηκε στην Αθήνα. Το όνειρο που είχα μέσα στην οικογένεια ήταν να γίνω δάσκαλος. Το μετα-όνειρο ήταν απλώς να μην ξυπνάω πρωί. Ο πατέρας μου ήταν ψάλτης και κλασικός τραγουδιστής, έτσι υπήρχε στο σπίτι πάντα ένα θέμα με τις ωραίες φωνές. Με αυτό μεγάλωσα. Σε γιορτές, γλέντια, πανηγύρια αλλά και στη δισκοθήκη, στις κασέτες, το θέμα ήταν η Βιτάλη, η ποιότητα της φωνής του Μάκη Χριστοδουλόπουλου, ο Διονυσίου, ο Γαβαλάς, η Αλεξίου.
  • Tο '94 γνώρισα τη Μάρθα Φριντζήλα σε ένα τραπέζι - είχε μόλις τελειώσει τη Σχολή Βεάκη και τραγουδούσε στον Παππού, στην Κηφισιά. Της είπα ότι είμαι μουσικός και την επόμενη μέρα με κάλεσε να παίξω στο σχήμα της ακορντεόν! Από κει και πέρα άρχισε όλη αυτή η περιπέτεια στη μουσική και στο θέατρο.

Αυτό που άλλαξε μέσα στα χρόνια είναι ότι εξαφανίστηκαν κάποιοι μερακλήδες άνθρωποι. Νιώθω ότι πλέον άσχετοι άνθρωποι είναι σε άσχετα πόστα. Άνθρωποι που δεν ξέρουν από μουσική βγάζουν δίσκους και άνθρωποι που ξέρουν μόνο να ντύνονται έχουν τα κεντρικότερα θέατρα της Αθήνας. Μια σουπερμαρκετίλα ήρθε και στην τέχνη. Εδώ αλλάζουμε εμείς οι ίδιοι, η νύχτα δεν θα αλλάξει;

  • Το ακορντεόν το ξεκίνησα στα οκτώ από ζήλια. Μέναμε στο Κορωπί, και στη γιορτή της 28ης Οκτωβρίου δύο συμμαθήτριές μου έπαιζαν ακορντεόν. Μαγεύτηκα και στο μάτι και στο αφτί, πήγα στη δασκάλα και τη ρώτησα πότε είναι η επόμενη γιορτή. Μου είπε «τα Χριστούγεννα» και λέω «ωραία, θα παίξω κι εγώ ακορντεόν». Την ίδια μέρα ο πατέρας μου με πήγε στο ωδείο και είπα «θέλω να μάθω να παίζω τα χριστουγεννιάτικα τραγούδια στο ακορντεόν». Και πραγματικά, τα πρώτα κομμάτια που έμαθα ήταν τα «Κάλαντα» και ο «Μικρός Τυμπανιστής».
  • Επικίνδυνα θεωρώ το φλερτ και την καψούρα, τον έρωτα όχι. Ίσα-ίσα, αυτό που ονομάζουμε αμοιβαίο έρωτα είναι το πιο ακίνδυνο πράγμα που μπορείς να ζήσεις. Γίνεται επικίνδυνο όταν κλονιστεί η ισορροπία, δηλαδή στην κατάσταση του μη έρωτα. Οι πρώτες μου καψούρες και τα ερωτικά μου στην εφηβεία ήταν για μένα όπως το τσιγάρο. Το έκανα επειδή το έκαναν και οι άλλοι. Μου πήρε χρόνια να βρω τον εαυτό μου, τόσο στην ερωτική πράξη όσο και στα ερωτικά ραντεβού. Πάντα ένα μέρος του μυαλού μου έπληττε λίγο με αυτά.
  • Υπάρχουν πια πολλοί άνθρωποι που ψυχαναλύονται και από μόδα η ψυχανάλυση έγινε καθεστώς και βλέπεις ανθρώπους που συνεχώς ασχολούνται με τον εαυτό τους και αυτοπαρατηρούνται και τελικά κάνουν συλλογή από έρωτες, φλερτ, γράμματα των πρώην κι έχουν άλμπουμ με φωτογραφίες τους. Εγώ, όταν ερωτεύομαι, πεθαίνω εκεί. Το μέλλον το φαντάζομαι αποκλειστικά με αυτό που ζω την ώρα που το ζω και κλονίζομαι όταν σταματάει ένας έρωτας, γιατί δεν ξέρω πώς να ξανασυστηθώ στη ζωή μου χωρίς αυτόν. Μου έχει συμβεί δυο-τρεις φορές. Αλλά, όπως λέει και η Δημουλά, «όλοι οι έρωτες, έρωτες λέγονται». Άρα, και τα γκομενιλίκια και τα κερασματάκια, και αυτά έρωτες είναι.
  • Η μουσική είναι ευχή και κατάρα, ένα νόμισμα με δύο όψεις. Όταν παιδεύεσαι να βγάλεις κάτι ή όταν σου αρέσει ένα τραγούδι να το παίζεις ή να το μελετάς, ξέρεις τον λόγο: είναι για να συγκινήσεις και να συγκινηθείς, κι αυτό έχει μία μελαγχολία μέσα του. Ενώ το να παίζω μουσική είναι κάτι χαρούμενο, είναι στενόχωρη για μένα η ωραία μουσική. Πέφτοντας, ανεβαίνω. Δηλαδή, αν πάω σε ένα live και συγκινηθώ με κάτι ή ανατριχιάσω ή στενοχωρηθώ ή πω «πω πω, αυτός ο στίχος με τσάκισε», ε, αυτή είναι η χαρά μου.
  • Ο πιο μεγάλος φόβος μου είναι να μη με ξέρει και να μη με θυμάται κανείς. Είχε πάθει Αλτσχάιμερ η γιαγιά μου και μέσα στην πορεία της ασθένειας μας είχε ξεχάσει όλους. Κατάλαβα ότι με θυμάται και απευθύνεται στο ίδιο πρόσωπο που ξέρει, στον εγγονό της τον Παναγιώτη, σε σχέση με τα μούσια. Δεν της άρεσαν τα μούσια, μου έλεγε πάντα «Ξυρίσου, βρε, μην τα αφήνεις!». Όταν, λοιπόν, προχώρησε η αρρώστια, είχαμε συνεχώς τα «καλημέρα», «καλησπέρα», «πώς σε λένε», «ποιανού είσαι», όλη αυτήν τη συζήτηση του ανθρώπου που δεν θυμάται καθόλου. Μετά από λίγο μου έδειχνε τα μούσια κι έλεγε: «Ε, αυτά εδώ δεν είναι ωραία» κι εκεί καταλάβαινα ότι μάλλον σ' εμένα μιλάει. Και τότε έφαγα τη φλασιά. Φαντάσου να ξυπνήσεις ένα πρωί και να σου συμπεριφέρονται όλοι έτσι: «ποιος είσαι;», «πώς σε λένε;», «ποιανού είσαι;». Κατάλαβα ότι υπάρχουμε μέσα από τους άλλους. Νομίζω ότι μόνος μου δεν θα μπορούσα να υπάρξω - και δεν το λέω από ανασφάλεια ερωτική ή επαγγελματική ή λόγω φόβου για τη μοναξιά και τη μοναχικότητα, εννοώ γενικά, το να μη σε συνδέει κάτι με τον χώρο, με τον χρόνο και με τα πρόσωπα. Όλο αυτό θα μπορούσε να λέγεται και θάνατος.
  • Την Αθήνα την κάνουν μοναδική οι αντιθέσεις της. Το έχει πει πολύ ωραία ο Χατζιδάκις: «η Αθήνα είναι μια άσχημη πόλη γύρω από την Ακρόπολη και τον Λυκαβηττό». Ζηλεύω την τάξη πραγμάτων σε άλλες πόλεις, αλλά, από την άλλη, μου αρέσει και όλο αυτό το οικοδομικό μπάχαλο το οποίο διατρέχει μια ιστορία χιλιάδων χρόνων, αν το ξεκινήσουμε από την Ακρόπολη και φτάσουμε μέχρι το σημερινό Μουσείο. Υπάρχει ένας πλούτος στο μάτι και αυτό το βρίσκω πιο ενδιαφέρον από την καθαρότητα που μπορεί να έχει μια ευρωπαϊκή πόλη πιο καλά οργανωμένη.
  • Η νύχτα ποτέ δεν έμενε ίδια, γιατί, όταν κάτι εξαρτάται από την τσέπη του κόσμου, αλλάζει. Ξέρω από παλιούς τραγουδιστές ότι δεν προλάβαιναν τις διπλές και τριπλές παραστάσεις στις μπουάτ, κάτι που η γενιά μου δεν πρόλαβε. Από την άλλη, εγώ πρόλαβα το εξαήμερο ή εφταήμερο στα μαγαζιά. Τα χρόνια που έπαιζα στις μεγάλες πίστες με τις μεγάλες κυρίες πρόλαβα το τετραήμερο, δουλειά Πέμπτη έως Κυριακή. Τώρα πια τα live είναι ένα την εβδομάδα. Δεν ξέρω αν έχουν αλλάξει τα πράγματα προς το καλύτερο ή το χειρότερο. Θεωρώ ότι δεν έχει σημασία. Το καλό της εποχής είναι ότι είναι ανοιχτή αυτή η διαλυμένη αγορά και ο καθένας έχει τη δυνατότητα, το μέσο και τον τρόπο, μια υποδομή να φτιάξει στο σπίτι του έναν δίσκο, μια παράσταση, μια κατάσταση και να δημιουργήσει το μαγαζί του στο Ιnternet, αλλά και να βρει μια κρυμμένη μουσική σκηνή και να παίξει. Έτσι, το κοινό πιο εύκολα μπορεί να βρει αυτό που θέλει να ακούσει, ενώ παλαιότερα δεν είχε ποικιλία επιλογών. Εξαφανίστηκαν κάποιες επιτυχίες, αλλά εμφανίστηκαν άλλες. Αυτό που άλλαξε μέσα στα χρόνια είναι ότι εξαφανίστηκαν κάποιοι μερακλήδες άνθρωποι. Νιώθω ότι πλέον άσχετοι άνθρωποι είναι σε άσχετα πόστα. Άνθρωποι που δεν ξέρουν από μουσική βγάζουν δίσκους και άνθρωποι που ξέρουν μόνο να ντύνονται έχουν τα κεντρικότερα θέατρα της Αθήνας. Μια σουπερμαρκετίλα ήρθε και στην τέχνη. Εδώ αλλάζουμε εμείς οι ίδιοι, η νύχτα δεν θα αλλάξει;
  • Η ζωή μού έχει μάθει ότι τελικά είναι μικρή. Όταν ήμουν μικρότερος βιαζόμουν και ήθελα να κάνω παρέα με μεγαλύτερους, γιατί τους συνομηλίκους μου τους βαριόμουν. Τώρα που φτάνω στα σαράντα, λέω, χαλάρωσε, γιατί μεγαλώνουμε και είναι ωραία η ζωή. Μου έχει μάθει να κλαίω και να ευχαριστιέμαι.
Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT