ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

Χρυσάνθη Παραγυιού, Δημιουργός ενός φυτώριου στη Ν. Πεντέλη

Χρυσάνθη Παραγυιού Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Σταβέρης
0

Γεννήθηκα στη Κηφισιά και νιώθω πολύ τυχερή που έζησα εκείνη την εποχή, σε ένα τόσο όμορφο φυσικό περιβάλλον. Θυμάμαι πέρναγες από τις γειτονιές και μοσχοβολούσαν η γαζία, το αγιόκλημα και το γιασεμί. Οι δρόμοι της Κηφισιάς ήταν γεμάτοι με ευκάλυπτους και φλαμουριές. Θυμάμαι ακόμα ένα τραγούδι που έλεγε η Βέμπο τότε, «Φιλοθέη βελούδινη και λουλούδινη η Κηφισιά». Κάθε μέρα, όταν πήγαινα στο σχολείο, σταματούσα μπροστά σε ένα σπίτι  με ένα τεράστιο γιασεμί και περνούσα τα άνθη του σε πευκοβελόνες για να το δώσω στη δασκάλα μου.

Το 1964 αγοράσαμε με τον μακαρίτη τον σύζυγό μου αυτήν τη μικρή έκταση που έχουμε εδώ, στην Πεντέλη, και αποφασίσαμε να στήσουμε ένα φυτώριο, μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση δηλαδή. Τα πρώτα χρόνια καλλιεργούσαμε ό,τι βλέπαμε να καλλιεργούν και οι άλλοι, γεράνια και βουκαμβίλιες. Όμως εμένα κάτι δεν μου άρεσε και κάτι δεν μου πήγαινε ενώ, από την άλλη, όταν ανέβαινα στα βουνά, αυτό που έβλεπα με ξεμυάλιζε! Αυτό το «πανηγύρι» με τα διάφορα χρώματα που φανερώνονταν από τα λογής λογής άνθη. Ακόμα και όταν πήγαινα το καλοκαίρι και τα έβλεπα ξερά, μου άρεσε αυτή η μυρωδιά του σανού που με χτυπούσε. Και έτσι, σιγά σιγά, αυτό που προσπαθήσαμε να κάνουμε ήταν να φέρουμε κοντά μας την άγρια φύση.

Δεν μου αρέσει να αποκαλώ αυτόν εδώ τον χώρο «φυτώριο». Πιο πολύ θέλω να τον έχω στο μυαλό μου ως έναν μεγάλο κήπο. Σε κανένα άλλο φυτώριο δεν θα δεις πασχαλιές, όμως εμείς, εδώ, είμαστε γεμάτοι. Δεν χρησιμοποιούμε καθόλου χημικά και άμα βγεις έξω θα δεις πως είμαστε φουλ στις πεταλούδες, τις μέλισσες και κάτι άλλα ελικοφόρα έντομα που βγάζουν έναν ήχο που με ξετρελαίνει. Έχουμε πάρα πολλά φυτά που χρησιμοποιούνται στη μαγειρική και στη φαρμακευτική και έχουμε προσπαθήσει να έχουμε μεσογειακά φυτά και όχι αυτά τα ξενόφερτα που μας έχουν κοτσάρει. Έρχονται πολλοί αρχιτέκτονες τοπίου και επιλέγουν τα δικά μας τα φυτά. Βλέπουμε ότι υπάρχει μια στροφή προς την παράδοση και προς την αναζήτηση των ριζών μας.

Σηκώνομαι καθημερινά στις έξι το πρωί. Το πρώτο πράγμα που κάνω είναι να ταΐσω τα πέντε μου σκυλιά και τα είκοσι γατιά μου. Πάντα φροντίζω να τους έχω μαγειρέψει από το προηγούμενο βράδυ μια μεγάλη λεκάνη φαγητό. Οι παλαιότεροι είναι ο Κεφτές και ο Ντολμάς, φέτος έκλεισαν τα δεκαεπτά τους χρόνια.

Δεν έχω κάνει σπουδές πάνω στα φυτά, είμαι αυτοδίδακτη και πολύ περήφανη γι' αυτό. Έρχονται εδώ γεωπόνοι και δεν γνωρίζουν όσα εγώ έχω μάθει στην πράξη. Κάθομαι και παρακολουθώ το σποράκι, το μόσχευμα. Ψάχνω να βάλω το φυτό στο κατάλληλο χώμα και περιβάλλον. Το βλέπω να γεννιέται και να παίρνει ζωή.

Τα φυτά το καλοκαίρι φρυγανίζονται, δεν πεθαίνουν, και όταν πιάσουν τα πρωτοβρόχια αρχινάνε και ξυπνάνε και έτσι δουλεύει ξανά η φύση. Δεν είναι δυνατόν να θέλουμε τα φυτά να είναι συνέχεια πράσινα και σε ανθοφορία. Ένα λάθος που κάνουν πολλοί είναι να βλέπουν το δέντρο και να μην μπορούν να δουν το δάσος. Είναι σφάλμα.

Δεν την φοβάμαι τη κρίση. Και να σου πω γιατί; Έχω μάθει να μαγειρεύω στα ξύλα, έχω ένα μεγάλο καζάνι για να βράζω το νερό για να πλυθώ και μπορούμε να φάμε ό,τι διαθέτουμε εδώ για να περάσουμε. Είχαμε μάθει πολύ στη σπατάλη και δεν υπολογίζαμε τίποτα. Καλό θα μας κάνει.

Θα σου πω και μια ωραία συνταγή για ένα δροσιστικό φυσικό αναψυκτικό. Σε μια λεκάνη βάζεις τέσσερα λίτρα νερό, επτά «κεφάλια» από σαμπούκο, μισό κιλό ζάχαρη, τον χυμό από δύο λεμόνια και 2 κουταλιές ξίδι, ανακατεύεις και αφήνεις να ζυμωθούν για μια εβδομάδα περίπου. Μετά σουρώνεις το ζουμί, το βάζεις σε μπουκάλια και το διατηρείς στο ψυγείο. Δοκίμασέ το και θα καταλάβεις.

Μια μέρα έρχεται μια γνωστή μου και μου λέει: «Χρυσάνθη, στείλε τον γιό σου ή την κόρη σου σε περίπτερο που πουλάνε ξένες εφημερίδες. Σε έχουνε κάνει θέμα στους "Financial Times"!». Όντως, είχε έρθει εδώ ένας δημοσιογράφος -αργότερα μου είπανε ότι είναι πολύ δύσκολος- και έγραψε πολύ καλά λόγια για μας.

Λατρεύω αυτόν το χώρο που έχουμε φτιάξει εδώ. Είμαστε με τα φιδάκια μας, τις αλεπουδίτσες, τους σκαντζόχοιρους, τις χελώνες, τα βατράχια, αλλά έχουμε μάθει να ζούμε όλοι μαζί. Έχουμε μάθει να σεβόμαστε τη φύση.

Θα σου πω κάτι σκανδαλώδες. Έχουμε φυτέψει μαστιχιά και δεν το πίστευα όταν το αντίκρισα. Δάκρυσε, έβγαλε μαστίχα!

Δεν με ενδιαφέρουν οι περιποιήσεις του εαυτού μου. Η μόνη κρέμα για την οποία ξοδεύω λεφτά είναι η οδοντόκρεμα. Αυτό είναι το καλλυντικό μου μαζί με το σαπούνι, βεβαίως.

Ζητήσανε στο σχολείο της εγγονής μου να ζωγραφίσουν τα παιδιά ένα κοτόπουλο. Ξέρεις πώς το σχεδίασαν τα περισσότερα; Ψητό. Έτσι το ξέρουν το κοτόπουλο.

Όταν είχαν πιάσει οι πυρκαγιές εδώ, έσκασαν κατευθείαν οι δημοσιογράφοι. Μου έκανε εντύπωση, δεν το πίστευα δηλαδή ότι την ώρα που καίγονταν όλα γύρω και εμείς προσπαθούσαμε να σώσουμε το περιβάλλον αυτοί έρχονταν και μας έχωναν τα μικρόφωνα μες στη μούρη και μας ρωτούσαν πώς νιώθουμε. Τους έλεγα αφού δεν θέλετε να βοηθήσετε χρυσά μου, τουλάχιστον, αδειάστε μας τη γωνιά...

Στην Αθήνα κατέβηκα τελευταία φορά το Πάσχα.

Οι Αθηναίοι
0

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Ζιώγαλας

Μουσική / Νίκος Ζιώγαλας: «Δεν ξέρεις ποτέ πώς θα τα φέρει η ζωή, να είσαι ευγενικός, να παλεύεις για την καλοσύνη»

Aπό πολύ νωρίς, η μουσική τον χτύπησε στο δόξα πατρί, μπήκε σε αυτό το τριπ και δεν βγήκε ποτέ. «Σαν star του σινεμά», «Πάρε με απόψε πάρε με», «Βασιλική», «Βέροια, Θεσσαλονίκη, Αθήνα», «Πέρασε η μπόρα» και για πολλά ακόμα τραγούδια ευθύνεται ο τραγουδιστής και τραγουδοποιός που σήμερα αφηγείται τη ζωή του στη LifO
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Οι Αθηναίοι / O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Ο 81χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας που για δεκαετίες διηύθηνε τις πολιτιστικές σελίδες της Ελευθεροτυπίας, αφηγείται τη συναρπαστική καριέρα του στη LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Ελένη Σαράντη

Γεύση / Ελένη Σαράντη: «Κυνήγησα πράγματα που τελικά δεν είχαν σημασία»

Μετά από μια δύσκολη στιγμή, κατάλαβε πως η μόνη επιβράβευση που μετρά δεν είναι τα αστέρια, αλλά το “φάγαμε καταπληκτικά”. Όταν την αποκαλούν σεφ, απαντά απλά: «Εγώ μαγειρεύω». Η υπερήφανη μαγείρισσα που προκαλεί ουρές στην οδό Σαλαμίνος, στον Κεραμεικό, είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ