Το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ αρνήθηκε σήμερα να εξετάσει προσφυγή της Johnson & Johnson, αναγκάζοντας την φαρμακοβιομηχανία να καταβάλει αποζημίωση ύψους 2,1 δισ. δολαρίων, επειδή διέθετε στην αγορά ταλκ, που φέρεται να προκαλούσε καρκίνους.

 

Το Ανώτατο Δικαστήριο δεν εξήγησε τους λόγους της απόφασής του, όπως συνηθίζεται εξάλλου, βάζοντας τέλος στην πολύχρονη δικαστική διαμάχη. Η απόφαση αυτή ενδέχεται να έχει επιπτώσεις και για άλλες συλλογικές αγωγές. Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία είχε κατηγορηθεί από χιλιάδες γυναίκες ότι το ταλκ της περιείχε αμίαντο και προκαλούσε καρκίνο των ωοθηκών.

 

Η Johnson & Johnson από την πλευρά της επέμενε ότι το προϊόν της, μια βρεφική πούδρα, δεν περιείχε αμίαντο και δεν προκαλούσε καρκίνο. Ωστόσο, καταδικάστηκε πολλές φορές για την υπόθεση αυτή. Το 2018 οι ένορκοι, αφού μελέτησαν πολλές υποθέσεις, την διέταξαν να καταβάλει αποζημίωση ύψους 4,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε 22 ενάγουσες.

 

Τον Ιούνιο του 2020 όμως το Εφετείο του Μιζούρι μείωσε το ποσό της αποζημίωσης, θεωρώντας ότι ορισμένες από τις ενάγουσες δεν είχαν κάποια σχέση με αυτήν την Πολιτεία και επομένως δεν θα έπρεπε να έχουν συμπεριληφθεί στην αγωγή. Παρ’ όλ’ αυτά, το Εφετείο έκρινε ότι ο όμιλος «εν γνώσει του πούλησε στους καταναλωτές προϊόντα που περιείχαν αμίαντο» προκαλώντας τους έντονο «σωματικό, πνευματικό και συναισθηματικό άγχος».

 

Η J&J προσέφυγε στο Ανώτατο Δικαστήριο του Μιζούρι, το οποίο αρνήθηκε να εξετάσει την υπόθεση, όπως έκανε σήμερα και το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ.

 

Ο όμιλος υποστήριζε ότι η συλλογική αγωγή στην οποία μετείχαν και ενάγουσες από άλλες Πολιτείες παραβίαζε τα δικαιώματά του και αμφισβητούσε το επιδικαζόμενο ποσό.

 

Να σημειωθεί ότι δύο δικαστές του Ανώτατου Δικαστηρίου ζήτησαν να εξαιρεθούν από την υπόθεση αυτή. Σύμφωνα με τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης, ο Σάμουελ Αλίτο διαθέτει μετοχές της εταιρείας ενώ ο πατέρας του Μπρετ Κάβανο είχε εργαστεί ως λομπίστας για την J&J.

 

Η εταιρεία ανακοίνωσε πέρσι τον Μάιο ότι θα σταματήσει να πουλά αυτήν την πούδρα στις ΗΠΑ και τον Καναδά, χώρες στις οποίες οι πωλήσεις μειώθηκαν κατακόρυφα λόγω της αλλαγής της καταναλωτικής συμπεριφοράς και της δυσπιστίας των αγοραστών απέναντι στο προϊόν.

 

Με πληροφορίες του AFP/CNBC/NBCNews