Τεχνολογική εξάντληση: Τα πολλά μηνύματα κάνουν τους χρήστες να θέλουν να πετάξουν τα τηλέφωνά τους

Τεχνολογική εξάντληση: Τα πολλά μηνύματα κάνουν τους χρήστες να θέλουν να πετάξουν τα τηλέφωνά τους Facebook Twitter
0

Ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων ισχυρίζονται ότι κρατούν τους χρήστες περισσότερο συνδεδεμένους μεταξύ τους, πολλοί νεότεροι χρήστες καταπονούνται από τη λήψη συνεχών ειδοποιήσεων και από τις συνομιλίες που μπορεί να διαρκέσουν όλη την ημέρα, ανά περιπτώσεις και μία ολόκληρη εβδομάδα.

Αποτέλεσμα αυτού είναι οι χρήστες να καθυστερούν να απαντούν, μερικές φορές να ξεχνούν τελείως να απαντούν στα μηνύματα αλλά και να έχουν έντονη την ανάγκη να απέχουν συχνά από τα τηλέφωνα.

Μελέτη του 2020, που διερευνά τις επιπτώσεις της υπερφόρτωσης πληροφοριών και της δυναμικής της διαδικτυακής συνομιλίας, διαπίστωσε ότι «η υπερβολική έκθεση σε πληροφορίες μπορεί να καταστείλει την πιθανότητα απόκρισης των χρηστών».

Οι millennials αισθάνονται εξαιρετικά υπερφορτωμένοι από πληροφορία. Ενώ η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει αυξηθεί μεταξύ των ηλικιωμένων, είναι λιγότερο πιθανό να χρησιμοποιούν πολλαπλές πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή να συμμετέχουν σε μεγάλο βαθμό σε αυτές, καθιστώντας τους λιγότερο επιρρεπείς στην τεχνολογική εξάντληση.

Αντίθετα, μελέτες δείχνουν ότι οι παλαιότερες γενιές χρησιμοποιούν πλατφόρμες social media για να συμβαδίσουν με την οικογένεια και για να αντισταθμίσουν τις αλληλεπιδράσεις που έχουν χαθεί.

Μερικοί ωστόσο, αποφεύγουν εντελώς τις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης λόγω τεχνολογικών ζητημάτων ή λόγω του φόβου για παραβιάσεις της ασφάλειας.

Οι millennials, από την άλλη πλευρά περιγράφονται ως η γενιά της επαγγελματικής εξουθένωσης. Είναι μια γενιά που έχει ωριμάσει σε έναν τεχνολογικό κόσμο που επιτρέπει την εργασία, τις πληροφορίες και την επικοινωνία να τους ακολουθούν παντού.

Ειδικά την περίοδο της πανδημίας ο κόσμος έχει κατακλυστεί από υπερπληροφόρηση. Από τις συναντήσεις Zoom και τις συνομιλίες σε FaceTime, που θολώνει τα όρια μεταξύ εργασίας και περιστασιακής συνομιλίας, η σύνδεση στο διαδίκτυο έχει αυξηθεί ραγδαία από το 2019.

Υπήρξε αύξηση 61% στη σύνδεση στα social media κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας. Tο 73% των χρηστών εξέφρασε αρνητικό συναίσθημα προς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τον περασμένο χρόνο.

Ο μέσος Αμερικανός έχει 47 μη αναγνωσμένα μηνύματα και 1.602 email που δεν έχει ανοίξει, σύμφωνα με την έρευνα.

Και όμως, ο μέσος χρόνος που περνά ο ενήλικας Αμερικανός στην οθόνη του τηλεφώνου του είναι 4,2 ώρες την ημέρα, ο μεγαλύτερος χρόνος που έχει σημειωθεί ποτέ. 

Αυτό υποδηλώνει ότι οι άνθρωποι ξοδεύουν περισσότερο χρόνο στα τηλέφωνά τους και εξακολουθούν να έχουν λιγότερο χρόνο για να ολοκληρώσουν τις συνομιλίες τους.

Πλέον, οι άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με εφαρμογές κοινωνικών μέσων όπως το Instagram, το Twitter και το Facebook που ενθαρρύνουν την αλληλεπίδραση μέσω των likes και των shares.

Με τις εφαρμογές ανταλλαγής άμεσων μηνυμάτων όπως το WhatsApp, το Snapchat και το Messenger, αλλά και τις πιο παραδοσιακές μορφές ηλεκτρονικής επικοινωνίας, προκύπτει πως ο μέσος άνθρωπος ελέγχει το τηλέφωνό του 262 φορές την ημέρα, μια σημαντική αύξηση από τον μέσο όρο των 80 φορών την ημέρα που είχε καταγραφεί το 2016.

Η συχνή ψηφιακή επαφή κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται ανίκανοι να συμμετάσχουν στην όποια ηλεκτρονική επικοινωνία. Οι άνθρωποι φαίνεται πως σταματούν να ανταποκρίνονται σε γνωστούς, αγαπημένους και φίλους.

Η Emily Balcetis, αναπληρώτρια καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, συνιστά τη δημιουργία ορίων επικοινωνίας για τη διαχείριση του φαινομένου. Μία πρόταση είναι να χρησιμοποιεί ο χρήστης το παλιό κλασικό ξυπνητήρι ώστε να μπορεί να αφήνει το τηλέφωνό του να φορτίζει σε άλλο δωμάτιο ή να απέχει για ώρες από την επικοινωνία μέσω email.

Επιμένει ότι ειδικά πριν τον ύπνο, είναι σημαντικό να «μπορείς να κάνεις ένα διάλειμμα στον εγκέφαλό σου πριν κοιμηθείς και να ξεκινήσεις πιο ήπια τη μέρα σου».

Σε ό,τι αφορά στα email, οι άνθρωποι αισθάνονται όλο και περισσότερο υποχρεωμένοι να ανταποκρίνονται συνεχώς. Η Balcetis προτείνει οι χρήστες να αποφασίζουν ένα εύλογο χρονικό διάστημα ελέγχου και ανταπόκρισης στα email αλλά κυρίως τη χρήση επισήμανσης όπου θα ενημερώνει ο χρήστης ότι δεν ελέγχει τα μηνύματά του.

Στην εξάντληση από την επικοινωνία συνέβαλαν σημαντικά τα smartphones, που έχουν μετατραπεί σε φορητές μονάδες αποθήκευσης για τις συνομιλίες, τις σκέψεις, τη μουσική και οτιδήποτε άλλο απασχολεί τον χρήστη. Αυτή η στροφή στο να νιώθει συνεχώς ο χρήστης προσκολλημένος στο τηλέφωνό του, σχετίζεται με την εξουθένωση, τονίζει η Balcetis.

Σημαντική πτυχή και η ενημέρωση των χρηστών από τις διαρκείς ειδοποιήσεις.

Ως παράδειγμα παρατίθεται η εφαρμογή Glow, για την παρακολούθηση της περιόδου και και της γονιμότητας. Η εφαρμογή, η οποία λειτουργεί ως ημερολόγιο, ενθαρρύνει επίσης τους χρήστες να συμμετέχουν σε ομαδικές συνομιλίες, προκειμένου να συγκρίνουν εμπειρίες με την κοινότητά της εφαρμογής, όπου συμμετέχουν περισσότερες από 15 εκατομμύρια γυναίκες.

Τα πάντα, από εφαρμογές γυμναστικής μέχρι εφαρμογές για συνταγές ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να κάνουν το ίδιο.

Οι ειδοποιήσεις στο κινητό παραμένει ως μια ανείπωτη υποχρέωση: να είναι ο χρήστης πάντα διαθέσιμος, όσο το τηλέφωνό είναι προσβάσιμο.

Η τελική κατάληξη είναι το αίσθημα του ανήκειν, όπως λέει η Balcetis, που αποτελεί μία εγγενή ανάγκη των ανθρώπων. Οι άνθρωποι έχουν την αίσθηση του φόβου μήπως χάσουν την ευκαιρία όταν δεν είναι συνδεδεμένοι.

Ο όρος «fomo» αρχικά διαδόθηκε ως αναφορά στο άγχος σχετικά με την απώλεια κοινωνικών γεγονότων, αλλά με τα smartphones, που λειτουργούν ως ο κύριος τρόπος επικοινωνίας της κοινωνίας πλέον, αυτό έχει επεκταθεί και στο διαδίκτυο.

Η μη ανταπόκριση σε ένα μήνυμα, και η κάθε είδους αρνητική ανατροφοδότηση, φαίνεται τεράστιο ζήτημα στο μυαλό του σύγχρονου χρήστη και έχει δυσανάλογη επίδραση στην ευημερία του, εξηγεί η Balcetis.

Καθώς τα smartphones έχουν γίνει βασικές συσκευές της καθημερινότητας, γίνονται συνεχώς προσαρμογές για να βοηθήσουν τους χρήστες να συνδέονται ταχύτερα και πιο συχνά.

Το 2016, η Apple κυκλοφόρησε τα Tapbacks, ή αντιδράσεις emoji για μηνύματα. Αντί να απαντούν με γραπτό κείμενο, οι χρήστες μπορούν πλέον να τοποθετήσουν μια καρδιά, ένα «χαχα!», ένα διπλό θαυμαστικό ή ένα ερωτηματικό σε ένα μήνυμα κειμένου.

Ομοίως, το Instagram εφάρμοσε φέτος αντιδράσεις με αυτοκόλλητα στα Stories. Η ενημέρωση επιτρέπει στους χρήστες να αντιδρούν σε μια ιστορία με γέλιο, έκπληξη, παλαμάκια ή κάποιο άλλο από τα 100 διαθέσιμα emoji.

Αυτές οι λειτουργίες επιτρέπουν στους χρήστες να απαντούν σε ανάρτηση ή μήνυμα κάποιου σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο.

Αυτό σηματοδοτεί το άνοιγμα της επικοινωνίας με άτομα με τα οποία δεν θα συζητούσε ο χρήστης προσωπικά, θολώντας τα όρια μεταξύ του ποιος είναι φίλος και ποιος είναι απλώς γνωστός.

Την ίδια ώρα, σε μερικούς ανθρώπους, η θέα πολλαπλών μη αναγνωσμένων ειδοποιήσεων μπορεί να προκαλέσει συναισθήματα άγχους. 

Η ιδέα ότι οφείλει μια απάντηση ο χρήστης σε κάποιον ή ότι αυτός ο κάποιος περιμένει μία απάντηση δημιουργεί έναν κύκλο ενοχής, ντροπής και άγχους, λένε οι ειδικοί. 

Μπορεί η πίεση για να είναι οι χρήστες online και πάντα διαθέσιμοι να συνεχίζει να αυξάνεται στην κοινωνία, οι διαπροσωπικές αλληλεπιδράσεις ωστόσο, παρέχουν πολύ πιο αυθεντική επικοινωνία από τις ψηφιακές.

Από τη γλώσσα του σώματος και τον τόνο της φωνής μέχρι την οπτική επαφή και όλες τις άλλες κοινωνικές ενδείξεις που υπάρχουν στην πραγματική ζωή- και οι οποίες δεν είναι διαθέσιμες σε ένα μήνυμα- είναι πολύ πιο εύκολες οι διαπροσωπικές επικοινωνίες.

Όπως σημειώνει η Balcetis, «Στο τέλος της ημέρας, νομίζω ότι αυτό που ψάχνουμε δεν είναι περισσότεροι τρόποι να παραμείνουμε συνδεδεμένοι, αλλά υψηλότερης ποιότητας τρόποι για να είμαστε συνδεδεμένοι».

Με πληροφορίες του Guardian

Τech & Science
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πιο κοντά στην απαγόρευση του TikTok οι ΗΠΑ, μετά την απόφαση της Βουλής των Αντιπροσώπων

Τech & Science / Πιο κοντά στην απαγόρευση του TikTok οι ΗΠΑ, μετά την απόφαση της Βουλής των Αντιπροσώπων

Η Βουλή των Αντιπροσώπων ψήφισε νομοθεσία που θα απαγορεύει το TikTok στις ΗΠΑ εάν ο ιδιοκτήτης της δημοφιλούς πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης με έδρα την Κίνα δεν πουλήσει το μερίδιό του
NEWSROOM