Κατατέθηκε σε διαβούλευση ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που φέρνει σημαντικές αλλαγές, κυρίως στην επιβολή προστίμων, η οποία πλέον θα γίνεται ψηφιακά μέσω gov.gr, με την καταγραφή παραβάσεων από κάμερες ασφαλείας στην Αττική, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Η πρώτη βασική αλλαγή αφορά τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση:
- Στην πρώτη παράβαση το πρόστιμο είναι 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες.
- Στη δεύτερη υποτροπή το πρόστιμο αυξάνεται σε 1.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 180 ημέρες.
- Στην τρίτη υποτροπή το πρόστιμο φτάνει τα 2.000 ευρώ και η αφαίρεση διπλώματος διαρκεί ένα έτος.
Επιπλέον, για πρώτη φορά προβλέπονται πρόστιμα και για τους συνεπιβάτες δικύκλων που δεν φορούν κράνος, ενώ μέχρι τώρα το πρόστιμο επιβαλλόταν μόνο στον οδηγό της μηχανής.
Τα όρια ταχύτητας αναπροσαρμόζονται ως εξής:
- 30 χλμ/ώρα σε στενούς δρόμους χωρίς νησίδα, όπως γειτονιές και περιοχές κοντά σε σχολεία.
- 50 χλμ/ώρα σε βασικούς αστικούς δρόμους με νησίδα.
- 140 χλμ/ώρα στους αυτοκινητόδρομους, όπου αυξάνεται το όριο μετά από διαβούλευση και με στόχο τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων.
Για τους αυτοσχέδιους αγώνες (κόντρες) με υπερβολική ταχύτητα, οι ποινές κλιμακώνονται:
- Στην πρώτη παράβαση, πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 1 έτος.
- Στη δεύτερη υποτροπή, πρόστιμο 4.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 2 έτη.
- Στην τρίτη υποτροπή, πρόστιμο 8.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 4 έτη.
Τέλος, σε περιπτώσεις πρόκλησης θανατηφόρων ατυχημάτων υπό την επήρεια αλκοόλ ή με υπερβολική ταχύτητα, προβλέπονται πλέον αυστηρές ποινικές κυρώσεις, με φυλάκιση έως και 10 ετών χωρίς αναστολή.
Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Τα ταξί εκτός λεωφορειολωρίδων
Σύμφωνα με το άρθρο 55, τα ταξί μένουν εκτός λεωφορειολωρίδων. Όμως, η στάση επιβατικών δημόσιας χρήσης (Ε.Δ.Χ.) επιτρέπεται «για το απολύτως εύλογο χρονικό διάστημα, εφόσον δεν παρακωλύεται η κυκλοφορία των μέσων δημόσιας οδικής μαζικής μεταφοράς προσώπων για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τα τριάντα (30) δευτερόλεπτα, και μόνο με σκοπό την επιβίβαση και αποβίβαση. Ειδικότερα, η αποβίβαση επιτρέπεται μόνο όπισθεν του λεωφορείου, ώστε να μην παρακωλύεται η απρόσκοπτη κυκλοφορία αυτού».
Επίσης, μπορούν για πρώτη φορά καθιερώνεται η δυνατότητα να κυκλοφορούν στη λεωφορειολωρίδα έμφορτα επιβατικά δημόσιας χρήσης (ΕΔΧ ΕΙΔΜΙΣΘ) αυτοκίνητα για τη μεταφορά ατόμων με αναπηρία, καθώς και έμφορτα ταξί μηδενικών ρύπων.
Στους παραβάτες θα επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ.
Συνολικά, ο νέος Κώδικας στοχεύει στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, με ψηφιοποίηση της επιβολής προστίμων, αυστηροποίηση ποινών και μείωση ορίων ταχύτητας εντός πόλεων, ευθυγραμμίζοντας την Ελλάδα με ευρωπαϊκά πρότυπα.