Μπίλι Χόλιντεϊ: Ένα αδάμαστο πνεύμα εναντίον της κυβέρνησης των ΗΠΑ

Μπίλι Χολιντέι: Ένα αδάμαστο πνεύμα εναντίον της κυβέρνησης των ΗΠΑ Facebook Twitter
Η Billie Holiday φτάνει σε προκαταρκτική ακρόαση δικαστηρίου το 1949. Φωτ.: Redferns/Getty Images
0

Η Μπίλι Χόλιντεϊ έχασε τη μάχη της με το Ομοσπονδιακό Γραφείο Ναρκωτικών (FBN) των ΗΠΑ, όχι μόνο εξαιτίας των ναρκωτικών, αλλά κυρίως εξαιτίας του τραγουδιού «Strange Fruit» που επέμενε να τραγουδά σε κάθε συναυλία της.

Τραγούδι διαμαρτυρίας κατά του λιντσαρίσματος, που ο Samuel Grafton της New York Post το χαρακτήρισε το 1939, όταν το ηχογράφησε η Μπίλι Χόλιντεϊ, ως τη «Μασαλιώτιδα των καταπιεσμένων νέγρων του Νότου», ήταν αυτό που εξόργιζε την κυβέρνηση και με πρόσχημα τον εθισμό της στην ηρωίνη έδωσε εντολή να την καταστρέψουν αν δεν διέγραφε το «Strange Fruit» από το ρεπερτόριό της.

Η Ρεπουμπλικανική κυβέρνηση του Ντουάιτ Αϊζενχάουερ κέρδισε τελικά τον αγώνα της με τη Χόλιντεϊ, η οποία συνελήφθη, καταδικάστηκε  και φυλακίστηκε για κατοχή ναρκωτικών, τη χρήση των οποίων είχε ξεκινήσει το 1940. Καταδικάστηκε το 1947, αποφυλακίστηκε το 1948, με τα προβλήματα να συνεχίζουν να την ακολουθούν εξαιτίας της καταδίκης της, καθώς δεν μπορούσε να πάρει άδεια για να εμφανιστεί σε κλαμπ και καμπαρέ.

Μπορεί να την εξόντωσαν, αλλά η φράση της «μερικές φορές είναι χειρότερο να κερδίζεις έναν αγώνα παρά να χάνεις» συνοψίζει την ιστορία του τραγουδιού που μέχρι σήμερα κάνει τους ανθρώπους να ριγούν όντας σύμβολο κατά του ρατσισμού και των διακρίσεων.

Η Χόλιντεϊ δε σταμάτησε να ερμηνεύει από σκηνής αυτό το τραγούδι, σε συνθήκες κατάνυξης, συνήθως στο τέλος του προγράμματός της, παρακαλώντας το κοινό να κάνει απόλυτη ησυχία, με χαμηλά τα φώτα και μόνο με ένα προβολέα να φωτίζει το πρόσωπό της. 

Το τραγούδι που ήθελαν να απαγορευθεί σφυρηλάτησε τον θρύλο της και ο τρόπος που το τραγουδούσε την έκανε σύμβολο ακεραιότητας σε μια διχασμένη Αμερική με μεγάλους φυλετικούς διαχωρισμούς. Δείχνει ανάγλυφα και την παράνοια μιας κυβέρνησης, την εμμονή της να καταστρέψει την επιτυχία μιας ταλαντούχας, ανεξάρτητης, προκλητικής μαύρης τραγουδίστριας.

Η ταινία που κυκλοφόρησε πρόσφατα «Οι Ηνωμένες Πολιτείες εναντίον της Μπίλι Χόλιντεϊ» μας υπενθυμίζει εμφατικά αυτό το μέρος της ιστορίας της Lady Day, ένα ψευδώνυμο που της έδωσε ο φίλος της Λέστερ Γιανγκ, που μετά τις επιτυχίες του με την ορχήστρα του Κάουντ Μπέιζι υπήρξε ιδανικός σαξοφωνίστας και σύντροφος της αγωνιστικής, συναισθηματικής φωνής της.

Η Χόλιντεϊ πέθανε από κίρρωση στο μητροπολιτικό νοσοκομείο της Νέας Υόρκης το 1959, φρουρούμενη μέχρι τέλους από το FBN. Η γυναίκα που ήταν εκθαμβωτική όταν φορούσε λευκές μινκ και μεταξωτά φορέματα, όταν πέθανε είχε μόλις ένα δολάριο στο όνομά της και έφυγε από τη ζωή πάμπτωχη και μόνη. Δεκαετίες αργότερα η φωνή της εξακολουθεί να είναι έμβλημα υπερηφάνειας και ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Strange Fruit

Η Χόλιντεϊ δεν σταμάτησε να ερμηνεύει από σκηνής αυτό το τραγούδι, σε συνθήκες κατάνυξης, συνήθως στο τέλος του προγράμματός της, παρακαλώντας το κοινό να κάνει απόλυτη ησυχία, με χαμηλά τα φώτα και μόνο με έναν προβολέα να φωτίζει το πρόσωπό της. Το ερμήνευε σαν σε διαλογισμό και μόλις τελείωνε αποσυρόταν αθόρυβα από τη σκηνή.

Με στίχους από ποίημα του 1931, η υπέροχη, στοχαστική μπαλάντα αναφερόταν στο λιντσάρισμα μαύρων από λευκούς και της θύμιζε τον άδικο θάνατο του πατέρα της, επειδή το νοσοκομείο άργησε να τον αναλάβει μετά από ασθένειά του, λόγω του χρώματος του δέρματός του.

Το τραγούδι είχε αρχικά τίτλο ως ποίημα «Bitter Fruit» και γράφτηκε από τον Abel Meeropol, γιο Ρώσων Εβραίων μεταναστών που το εμπνεύστηκε αφού είδε μια φωτογραφία που απεικόνιζε το λιντσάρισμα δύο μαύρων εφήβων στην Ιντιάνα το 1930, από λευκούς. Το ποίημα δημοσιεύθηκε στο περιοδικό The New York Teacher το 1937 και αργότερα στο μαρξιστικό περιοδικό The New Masses, πριν ο Meeropol αποφασίσει να το μετατρέψει σε στίχους εναντίον του συστημικού ρατσισμού.

Η βραβευμένη με Πούλιτζερ συγγραφέας και σεναριογράφος της πρόσφατης ταινίας Σούζαν Λόρι Παρκς υποστηρίζει ότι η Χόλιντεϊ δεν καταχωρίστηκε ποτέ ως ακτιβίστρια, αλλά η υπόθεση του «Strange Fruit» πυροδότησε μια προσωπική αντίσταση που κράτησε σε όλη τη διάρκεια της βασανισμένης της ζωής. Το στοιχείο αυτό αναδεικνύεται από την ταινία, όπως και η άνευ όρων καταδίωξη που υπέστη από τους υπαλλήλους του Έντγκαρ Χούβερ, με τη Χόλιντεϊ ως αιχμή του δόρατος και βιτρίνα, καθώς λόγω της δημοτικότητας και της παραβατικής συμπεριφοράς της την κυνήγησαν για λόγους κυρίως παραδειγματισμού.

Η αντοχή της Χόλιντεϊ ήταν ανυπέρβλητη, η ίδια, παρά τη χρήση ναρκωτικών, ακαταπόνητη. Οι εχθροί της έβλεπαν τη δημοφιλία και την επίδρασή της στο κοινό να μη μειώνεται και την κυνήγησαν κυριολεκτικά μέχρι θανάτου.Το FBI έφτασε να «φυτέψει» στον στενό της κύκλο τον Τζίμι Φλέτσερ, έναν φιλόδοξο μυστικό ομοσπονδιακό που την κατέδωσε προδίδοντας την εμπιστοσύνη και την αδυναμία της προς αυτόν.

«Οι Ηνωμένες Πολιτείες εναντίον της Μπίλι Χόλιντεϊ» Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία «Οι Ηνωμένες Πολιτείες εναντίον της Μπίλι Χόλιντεϊ»

Πολλά από τα επεισόδια της ταινίας προέρχονται από αφηγήσεις της ίδιας της Χόλιντεϊ στην αυτοβιογραφία της Lady Sings the Blues, η οποία έχει γίνει κλασική στο είδος της. Απεικονίζει ένα μεγάλο μέρος της διαδρομής της από τις ρίζες της σε μια παραγκούπολη της Βαλτιμόρης. «Όταν είσαι φτωχός μεγαλώνεις γρήγορα», έγραφε.

Η Χολιντέι εγκαταλείφθηκε από τους γονείς της, ζούσε με τη γιαγιά της, η οποία πέθανε στην αγκαλιά της. Πέρασε χρόνο σε σχολεία αναμόρφωσης, υπέστη κακοποίηση, ήταν θύμα απόπειρας βιασμού και βρήκε δουλειά σε ένα πορνείο σε ηλικία 12 ετών. Εκεί ερωτεύτηκε την τζαζ, ένα είδος μουσικής που χλευάσθηκε από πολλούς λευκούς ως «η μουσική του πορνείου». Με τη μοναδική φωνή της, η Χόλιντεϊ την ανέβασε στο πιο υψηλό της επίπεδο.

Περιτριγυρισμένη από τους μεγαλύτερους μουσικούς της εποχής της, όπως οι Benny Goodman, Artie Shaw, Teddy Wilson και Count Basie, η μεγάλη της στιγμή ήρθε όταν υπέγραψε συμβόλαιο με το Café Society στο Greenwich Village της Νέας Υόρκης. Ήταν εκεί που πρωτοτραγούδησε το «Strange Fruit» που έγινε το πρώτο τραγούδι διαμαρτυρίας των Πολιτικών Δικαιωμάτων στην ιστορία των ΗΠΑ. Ήταν η προσωπική της διαμαρτυρία και σχεδόν έναν αιώνα αργότερα η μνήμη του παραμένει εξίσου ισχυρή.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ