Economist: Στις πλούσιες χώρες τα υψηλά ποσοστά εργαζόμενων γυναικών συνδέονται με περισσότερες γεννήσεις

Economist: Στις πλούσιες χώρες τα υψηλά ποσοστά εργαζόμενων γυναικών συνδέονται με περισσότερες γεννήσεις Facebook Twitter
0

Τα υψηλότερα ποσοστά συμμετοχής γυναικών στην εργασία συνδέονται με περισσότερα μωρά στις πλούσιες χώρες, σύμφωνα με μια νέα έρευνα που καταγράφει μια εντυπωσιακή αντιστροφή σε σχέση με το 1980, που οι πλούσιες χώρες με υψηλότερο ποσοστό εργαζομένων γυναικών είχαν χαμηλότερα ποσοστά γονιμότητας από τις φτωχότερες χώρες με περισσότερες άνεργες γυναίκες.

«Τα παραδοσιακά οικονομικά μοντέλα το εξηγούσαν καλά αυτό. Οι πλούσιοι γονείς ξόδευαν περισσότερα χρήματα για τα παιδιά τους και επομένως ήθελαν λιγότερους απογόνους, ενώ εργαζόμενες μητέρες αντιμετώπιζαν υψηλότερο ρίσκο ευκαιρίας με την ανατροφή των παιδιών» γράφει ο Economist. 

«Σύμφωνα με αυτό το σκεπτικό, καθώς περισσότερες γυναίκες εντάσσονταν στο εργατικό δυναμικό, τα ποσοστά γεννήσεων θα έπρεπε να είχαν μειωθεί. Αλλά μέχρι το 2000, και ενώ το ποσοστό των εργαζόμενων γυναικών είχε αυξηθεί κατά 17% σε μέρη όπως η Αμερική και η Βρετανία, η τάση αυτή είχε αντιστραφεί. Μεταξύ των πλούσιων χωρών τα ποσοστά γονιμότητας ήταν υψηλότερα στα κράτη όπου εργάζονταν οι περισσότερες γυναίκες

Τι είχε αλλάξει; Μια νέα έκθεση που δημοσιεύθηκε από το Εθνικό Γραφείο Οικονομικών Ερευνών υποστηρίζει ότι η αντιστροφή οφείλεται τόσο σε πολιτισμικές αλλαγές όσο και σε αλλαγές πολιτικής στους κλάδους εργασίας. Σε χώρες όπως η Αμερική και η Νορβηγία έγινε οικονομικά και κοινωνικά ευκολότερο για μια μητέρα να διατηρεί μια θέση εργασίας. Ως αποτέλεσμα, το ποσοστό γεννήσεων αυξήθηκε. Αλλά σε μέρη όπου τα δύο αυτά στοιχεία παρέμεναν σε σύγκρουση, για παράδειγμα στην Ιταλία και την Ισπανία, οι γυναίκες εξακολουθούσαν να εργάζονται λιγότερο και οι γεννήσεις ήταν επίσης μειωμένες. 

Οι συγγραφείς της έκθεσης διαπιστώνουν ότι τέσσερις κύριοι παράγοντες οδηγούν σε υψηλότερα ποσοστά γονιμότητας: ευέλικτες αγορές εργασίας, συνεργάσιμοι σύντροφοι, ευνοϊκές κοινωνικές νόρμες και θετική οικογενειακή πολιτική.

Στη Νορβηγία, για παράδειγμα, όπου η φροντίδα των παιδιών επιδοτείται σε μεγάλο βαθμό -το 2021 η κυβέρνηση δαπάνησε 29.726 δολάρια ανά νήπιο- τόσο το ποσοστό απασχόλησης των γυναικών όσο και το ποσοστό γονιμότητας είναι από τα υψηλότερα στον ΟΟΣΑ, μια ομάδα κυρίως πλούσιων χωρών. Χωρίς αμφιβολία, οι 49 εβδομάδες γονικής άδειας βοηθούν επίσης.

Οι δημόσιες δαπάνες, ωστόσο, δεν καθορίζουν αποκλειστικά τις αποφάσεις για την ανατροφή των παιδιών. Οι κοινωνικοί παράγοντες παίζουν επίσης ρόλο. Η Αμερική κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις του ΟΟΣΑ όσον αφορά τις δαπάνες για τη φροντίδα των παιδιών, διαθέτοντας μόλις 500 δολάρια ανά παιδί κάθε χρόνο. Είναι επίσης η μόνη χώρα χωρίς εθνική άδεια μητρότητας επί πληρωμή. «Αλλά οι άνδρες στην Αμερική κάνουν περισσότερες δουλειές στο σπίτι και αναλαμβάνουν περισσότερη φροντίδα των παιδιών από ό,τι στις περισσότερες χώρες του ΟΟΣΑ» γράφει ο Economist. 

«Το να πείσουν τους συντρόφους τους να αναλάβουν το μερίδιό τους στην οικιακή εργασία μπορεί να μην είναι απλό για τις κυβερνήσεις ή τις γυναίκες. Η αλλαγή των κοινωνικών προτύπων απαιτεί χρόνο και η αύξηση των δαπανών για τη φροντίδα των παιδιών ή η βελτίωση των πολιτικών για τη γονική άδεια -όπως έχουν προσπαθήσει να κάνουν οι Δημοκρατικοί στην Αμερική- μπορεί να είναι πολιτικά επιβαρυμένη. Αλλά η τάση είναι σαφής: η διευκόλυνση της εργασίας των μητέρων στις πλούσιες χώρες είναι ένας καλός τρόπος για να βελτιωθούν τα ποσοστά γονιμότητας». 

Οικονομία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι πλούσιες χώρες χρωστούν 500 δισ. δολάρια τον χρόνο σε «ηθικό χρέος» στις φτωχές χώρες

Οικονομία / «Οι πλούσιες χώρες χρωστούν 500 δισ. δολάρια τον χρόνο σε "ηθικό χρέος" στις φτωχές χώρες»

Να αυξηθεί ο ελάχιστος φορολογικός συντελεστής στις πολυεθνικές και να φορολογηθούν οι μεγάλες περιουσίες προτείνει η βραβευμένη με Νόμπελ Οικονομίας Εστέρ Ντιφλό
NEWSROOM
Ποια προϊόντα περιλαμβάνει το «καλάθι των νονών» και ποια το «καλάθι του Πάσχα»

Οικονομία / Ποια προϊόντα περιλαμβάνει το «καλάθι του νονού» και ποια το «καλάθι του Πάσχα»

Στο καλάθι του νονού εντάσσονται 12 κατηγορίες προϊόντων και δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές που είναι νονοί ή γονείς μικρών παιδιών να κάνουν οικονομικότερες αγορές κατά την περίοδο του Πάσχα
NEWSROOM