Έφυγε από τη ζωή ο Quino, δημιουργός της Μαφάλντα

Έφυγε από τη ζωή ο Quino, δημιουργός της Μαφάλντα Facebook Twitter
EPA
0

Πέθανε σε ηλικία 88 ετών ο Αργεντίνος σχεδιαστής Joaquín Salvador Lavado, γνωστός ως Quino, δημιουργός μεταξύ άλλων και της διάσημης Μαφάλντα. 

Τον θάνατο του Quino επιβεβαίωσε, με ανάρτησή του στο Twitter, ο εκδότης του Daniel Divinsky. Η είδηση ξεκίνησε να αναπαράγεται από ισπανόφωνα Μέσα και πλέον κάνει τον γύρο του διαδικτύου. 

Γιος Aνδαλουσιανών μεταναστών, ο Joaquín Salvador Lavado, γεννήθηκε στην πόλη Μεντόζα της Αργεντινής το 1933. Το όνομα Quino του δόθηκε από τη γέννησή του, ώστε να ξεχωρίζει από τον θείο του Joaquín Tejón, ζωγράφο και γραφίστα.

Σε ηλικία δεκατριών ξεκίνησε να παρακολουθεί μαθήματα στη Σχολή Καλών Τεχνών, αλλά το 1949 εγκατέλειψε «κουρασμένος από το να ζωγραφίζει αμφορείς». Έτσι αφιερώθηκε στο μεγάλο του πάθος: τη γελοιογραφία και το σκίτσο.

Το διασημότερο δημιούργημά του ήταν η «ασεβής» Μαφάλντα, που «γεννήθηκε» από το πενάκι του το 1964: η μικρή κόρη μιας νοικοκυράς και ενός ασφαλιστή που με τις ερωτήσεις της και την ωριμότητά της φέρνει συνεχώς σε αμηχανία τους «τρομοκρατημένους» γονείς της.

Η Μαφάλντα ζητά εξηγήσεις για τα πάντα: την κατάσταση των γυναικών, τη δικτατορία, τον υπερπληθυσμό, τον πυρηνικό πόλεμο, ακόμη και για τον Φιντέλ Κάστρο, εκφράζοντας με τον τρόπο της τις αγωνίες της γενιάς του '60.

Όταν κυκλοφόρησε στην Ισπανία του Φράνκο, η Μαφάλντα θεωρήθηκε ανάγνωσμα αποκλειστικά για ενήλικες. Στη Βολιβία, τη Χιλή, τη Βραζιλία, τα σκίτσα του Quino λογοκρίθηκαν.

Μετά το πραξικόπημα του 1976 στην Αργεντινή, ο Quino κατέφυγε στην Ιταλία και στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στην Ισπανία. Μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του 1987 εναντίον του προέδρου της Αργεντινή Ραούλ Αλφονσίν, ο Quino δημοσίευσε ένα σκίτσο της Μαφάλντα να δηλώνει: «Ναι στη δημοκρατία! Ναι στη δικαιοσύνη! Ναι στην ελευθερία! Ναι στη ζωή!».

Η Μαφάλντα είχε επιλεχθεί ως εκπρόσωπος για την Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού της UNICEF.

Πρόσφατα ο Quino υπέστη εγκεφαλικό επεισόδιο και, μολονότι οι γιατροί κατάφεραν αρχικά να τον σταθεροποιήσουν, η υγεία του κατόπιν επιδεινώθηκε ραγδαία, όπως ανέφεραν τα τοπικά ΜΜΕ.

Σε συνέντευξη που είχε παραχωρήσει το 2004 στην Página/12, εφημερίδα της Αργεντινής, ο Quino είχε δηλώσει πως είχε «πάντα εμμονή» για τη σχέση ανάμεσα στους αδύναμους και στους ισχυρούς. 

«Νομίζω πως αν πρόκειται να ανοίξω την εφημερίδα και διαπιστώσω πως τα σχέδια μου δεν θα είναι εκεί θα νιώσω αγωνία, έτσι συνεχίζω να σχεδιάζω. Σαν και αυτόν τον σταθμάρχη που βγαίνει στη σύνταξη, αλλά επιστρέφει κάθε ημέρα για να δει αν τα τρένα είναι στην ώρα τους. Δεν μπορώ να με φανταστώ να περιμένω τα τρένα να περάσουν. Αφήστε που στη δουλειά μου δεν υπάρχουν τρένα», είχε δηλώσει απαντώντας στην ερώτηση γιατί εξακολουθεί να δημιουργεί. 

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ/AFP/Reuters/en24.news/Εl Pais 

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.