Αρχαίο γλυπτό των Σουμέριων επιστρέφει στο Ιράκ μετά από εντοπισμό του σε πλειστηριασμό στη Βρετανιά

Αρχαίο γλυπτό των Σουμέριων επιστρέφει στο Ιράκ μετά από εντοπισμό του σε πλειστηριασμό στη Βρετανιά Facebook Twitter
0

Ένα αρχαίο γλυπτό πρόκειται να επιστραφεί στο Ιράκ καθώς απομακρύνθηκε λαθραία εκτός της χώρας και διατέθηκε προς πώληση στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Η πλάκα από ναό των Σουμερίων, που χρονολογείται από το 2400 π.Χ., επαναπατρίζεται με τη βοήθεια του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο για πρώτη φορά ενημέρωσε την αστυνομία αφού διαπίστωσε την προγραμματισμένη πώλησή του το 2019.

«Έχουμε συνηθίσει να συναντάμε ταμπλέτες, κεραμικά, μεταλλικά αντικείμενα, σφραγίδες και ειδώλια στην αγορά τέχνης ή σε κατασχέσεις, αλλά είναι πραγματικά εξαιρετικό να βλέπουμε κάτι τέτοιας ποιότητας», δήλωσε σύμφωνα με τον Guardian, ο Δρ. St John Simpson, ανώτερος επιμελητής του Βρετανικού Μουσείου. Πιστεύεται ότι η πλάκα λεηλατήθηκε από την καρδιά της Σουμερίας, στο σύγχρονο νότιο Ιράκ. «Υπάρχουν μόνο περίπου 50 τέτοια αντικείμενα από αυτά που είναι γνωστά από την αρχαία Μεσοποταμία. Έτσι τοποθετείται αμέσως στην κλίμακα υψηλής σπανιότητας. Μπορούμε να είμαστε αρκετά σίγουροι ότι αυτό το αντικείμενο προέρχεται από την καρδιά της Σουμερίας. Αυτός είναι ο τομέας που λεηλατήθηκε πολύ άσχημα μεταξύ της δεκαετίας του 1990 και του 2003», πρόσθεσε ο Simpson.

Η πλάκα προσφέρθηκε προς πώληση τον Μάιο του 2019 από την TimeLine Auctions, έναν διαδικτυακό πλειστηριασμό, ο οποίος την χαρακτήρισε ως «δυτική ασιατική ταμπλέτα από τον πολιτισμό των Ακκάδων» που προήλθε από μια ιδιωτική συλλογή που δημιουργήθηκε τη δεκαετία του 1990. Ο επιμελητής είπε ότι η ημερομηνία, η περιγραφή και η προέλευσή του ήταν λάθος και πως το αντικείμενο είναι των Σουμέριων.

Σκαλισμένο από τοπικό ασβεστόλιθο, το ανάγλυφο αντικείμενο απεικονίζει μια μεγάλη ανδρική φιγούρα που κάθεται. Εκτιμάται πως είναι είτε αρχιερέας είτε κυβερνήτης, καθώς κρατάει ένα τελετουργικό κύπελλο στο δεξί του χέρι, ενώ το αριστερό του κρατά ένα φύλλο φοίνικα στην αγκαλιά του. Η αξία του στη νόμιμη αγορά, θα έφτανε σε δεκάδες χιλιάδες λίρες. Οι αρχαιολόγοι του Βρετανικού Μουσείου πιστεύουν ότι η πλάκα μπορεί να προήλθε από την αρχαία πόλη Girsu, τώρα γνωστή ως Tello, στο νότιο Ιράκ.


Το Βρετανικό Μουσείο είναι το κύριο συμβουλευτικό όργανο του Ηνωμένου Βασιλείου για έρευνες σχετικά με την παράνομη διακίνηση αρχαιοτήτων και συνεργάζεται στενά με κυβερνητικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της Βρετανικής Συνοριακής Δύναμης. Τον Ιανουάριο, το Βρετανικό Μουσείο επέστρεψε ένα γλυπτό δύο ταύρων του 2ου αιώνα μ.Χ. που είχαν κλαπεί από το Εθνικό Μουσείο του Αφγανιστάν τη δεκαετία του 1990. 

Ο Christopher Wren της TimeLine Auctions είπε για την πλάκα των Σουμερίων: «Το κομμάτι δεν έχει τεκμηριωθεί ότι έχει λεηλατηθεί και δεν αναφέρεται σε καμία βάση δεδομένων, οπότε δεν εμφανίστηκε στους ελέγχους με το Art Loss Register. Οι TimeLine Auctions επιδιώκουν πάντα να βοηθήσουν στην ανάκτηση παράνομων αρχαιοτήτων και διαδραματίσαμε καθοριστικό ρόλο σε ορισμένες περιπτώσεις όπου οι δικοί μας έλεγχοι επέτρεψαν την άμεση ανάκτηση στοιχείων». 

Ενημερώνοντας τον πωλητή «ότι ήταν πιθανό, ότι το κομμάτι θα μπορούσε να ήταν προϊόν αρχαιοκαπηλίας», ο πωλητής, που το είχε αποκτήσει από μια γερμανική έκθεση πριν από μερικά χρόνια, φοβήθηκε και αμέσως προσφέρθηκε να παραιτηθεί από οποιαδήποτε αξίωση ιδιοκτησίας και εξέφρασε την επιθυμία να επιστραφεί στον τόπο καταγωγής του. Σε δήλωσή του, ο Mohammad Jaafar al-Sadr, πρέσβης της Δημοκρατίας του Ιράκ, δήλωσε: «Ευχαριστούμε το προσωπικό του Βρετανικού Μουσείου για τις προσπάθειές τους και τη συνεργασία μαζί μας». Το γλυπτό θα εκτίθεται στο Βρετανικό Μουσείο για δύο μήνες πριν επιστρέψει στο Ιράκ.

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.