Ίσως η πιο αγωνιώδης και δραματική στιγμή του ζωγράφου Έντβαρτ Μουνκ να μην αντιπροσωπεύεται από το πιο γνωστό του έργο, την περίφημη «Κραυγή».

 

Μία νέα έκθεση τέχνης στο Βρετανικό Μουσείο που ανοίγει τις πύλες της την Πέμπτη, κρατά το κλειδί ενός μεγαλύτερου δράματος για έναν θυελλώδη έρωτα στην ζωή του Νορβηγού ζωγράφου.

 

Το 1902 μέσα στην κρεβατοκάμαρα του σπιτιού της μνηστής του, Τούλα Λάρσεν, ένας ερωτικός καυγάς πήρε διαστάσεις με πυροβολισμούς να λαμβάνουν χώρα λίγο αργότερα.

 

Ο Μουνκ, τραυματισμένος στο αριστερό του χέρι από τη σφαίρα, έκοψε στα δυο το πορτρέτο του με την μνηστή του. Πλέον οι επισκέπτες του μουσείου έχουν τη δυνατότητα να δουν τα δύο κομμάτια το ένα δίπλα στο άλλο.

 

«Δημιούργησε αυτό το εξαιρετικό πορτρέτο την εποχή της έντασης στην σχέση τους» λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Τζούλια Μπάρτραμ.

 

«Εκείνος είναι κόκκινος από οργή και εκείνη μοιάζει να μην αντέχει άλλο. Τα δύο κομμάτια έμειναν στην οικογένεια Μουνκ». 


Η Μπάρτραμ ελπίζει ότι οι επισκέπτες θα αναγνωρίσουν την σημασία του έργου.

 

«Ο Μουνκ είχε εξαιρετικά πολύπλοκες σχέσεις με τις γυναίκες» λέει η επιμελήτρια της έκθεσης. «Σχεδόν τις τρομοκρατούσε. Η φοβία του προς την δέσμευση άγγιζε τα όρια της νεύρωσης και ίσως η πιο βασανιστική σχέση του ήταν με την Λάρσεν». Η Λάρσεν, κόρη ενός εμπόρου οίνου, τον ακολουθούσε παντού στην Ευρώπη.

 

«Η σχέση τους διήρκησε περίπου τέσσερα χρόνια και εκείνη ήταν η μοναδική γυναίκα με την οποία ο Μουνκ αρραβωνιάστηκε παρόλο που πέρασε τον περισσότερο χρόνο προσπαθώντας να ξεφύγει από εκείνη. Οι σχέσεις του με τις γυναίκες βρίσκεται παντού στο έργο του, παρά το γεγονός ότι όλοι αυτοί οι πίνακες επισκιάστηκαν από την Κραυγή» λέει η Μπάρτραμ και προσθέτει «αν δεν υπήρχαν αυτές οι γυναίκες ίσως και να μην είχε γίνει ένας τόσο σπουδαίος καλλιτέχνης ή να μην έχει δημιουργήσει τέτοιο εσωτερικό έργο».


Το τραύμα στο αριστερό χέρι του ζωγράφου ήταν το αντικείμενο μίας από τις πρώτες ακτινογραφίες που υπήρξαν ποτέ στον κόσμο.

 

Ο Μουνκ αργότερα είπε ότι ο πυροβολισμός συνέβη γιατί έπινε πολύ αλλά όπως τονίζει η επιμελήτρια της έκθεσης, πολύ συχνά έγραφε και ξαναέγραφε τα γεγονότα των πιο σημαντικών περιστατικών της ζωής του.

 

Με πληροφορίες από The Guardian