Απεργία την Πρωτομαγιά

«Στα Όρια της Φαντασίας»: Μία έκθεση-αφιέρωμα στην Όπυ Ζούνη με αφορμή τα 10 χρόνια από τον θάνατό της

«Στα Όρια της Φαντασίας»: Μία έκθεση-αφιέρωμα στην Όπυ Ζούνη με αφορμή τα 10 χρόνια από τον θάνατό της Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Στα Όρια της Φαντασίας
0

Ο Όμιλος για την Unesco ΒΠ συνδιοργανώνει με τον Δήμο Αμαρουσίου και την ΚΕΔΑ την έκθεση «Όπυ Ζούνη: Στα Όρια της Φαντασίας», ένα αφιέρωμα για τα 10 χρόνια απουσίας της σπουδαίας Eλληνίδας εικαστικού (1941-2008).

Τα εγκαίνια της έκθεσης, που θα πλαισιώσει ο τενόρος Σταύρος Σαλαμπασόπουλος, θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου στις 7 μ.μ., στην Ολυμπιακή Δημοτική Πινακοθήκη Αμαρουσίου «Σπύρος Λούης».  Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι την Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου.

Η Ιστορικός Τέχνης και επιμελήτρια της έκθεσης, Νικολένα Καλαϊτζάκη, σημειώνει σχετικά: «Όταν εισέρχεται κανείς στους μαγνητικά ζωγραφισμένους κόσμους της Όπυς Ζούνη, αντιλαμβάνεται αμέσως την υπέρβαση που έχει συντελεστεί.

Την υπέρβαση μιας καλλιτεχνικής ιδιοφυΐας που εισήγαγε πρωτοπορίες και που άφησε, με την αυθεντικότητα της, μια πολύτιμη παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές, κατακτώντας μια ξεχωριστή κορυφή, στον εγχώριο και διεθνή εικαστικό μας χάρτη.

«Στα Όρια της Φαντασίας»: Μία έκθεση-αφιέρωμα στην Όπυ Ζούνη με αφορμή τα 10 χρόνια από τον θάνατό της Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Στα Όρια της Φαντασίας

Ο καλλιτέχνης δεν μπορεί παρά να είναι αυθεντικός και να αποτυπώνει την αλήθεια του, είχε δηλώσει σε μια συνέντευξη της η ίδια, και αυτό το ίδιο, για τους ανθρώπους της εξέλιξης, ανοίγει δρόμους στο πιο καθάριο φως.

Βαθιά πνευματική, πηγαία δημιουργική και εφευρετική, η Όπυ Ζούνη, από τα πρώτα ξεκινήματα της καλλιτεχνικής της πορείας μέχρι και το τέλος, βρισκόταν σε μια διαρκή αναζήτηση.

Με ρίζες τα βιώματα της και την κλασική της παιδεία που σμιλεύθηκε τόσο από τον αιγυπτιακό, αλλά και από τον ελληνικό πολιτισμό - πτυχές των οποίων μπορεί κανείς να διακρίνει στα έργα της -, η Όπυ Ζούνη, επιδόθηκε κατά την εργασία της, σε ποικίλους τρόπους προσέγγισης και απόδοσης των έργων της, δημιουργώντας όχι μόνο ζωγραφικά έργα, αλλά και γλυπτά, κολάζ, objets trouvées, κατασκευές, video art και εγκαταστάσεις.

«Στα Όρια της Φαντασίας»: Μία έκθεση-αφιέρωμα στην Όπυ Ζούνη με αφορμή τα 10 χρόνια από τον θάνατό της Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Στα Όρια της Φαντασίας

Με όρους Τέχνης, θα μπορούσαμε να χωρίσουμε την εργασία της σε τρεις περιόδους: την πρώιμη, την μέση και την ύστερη περίοδο. Κατά την πρώιμη περίοδο, των χρόνων 1959-1969, η καλλιτέχνις κινείται σε μονοπάτια εξπρεσιονιστικής αφήγησης. Κατά τα έτη 1970-1992 (μέση περίοδος) η εικαστική της γραφή σημειώνει καθολική αλλαγή με την ίδια να στρέφεται στον πιο γνώριμο της τόπο, στην γεωμετρική αφαίρεση.

Η εισαγωγή καινούριων στοιχείων, όπως είναι το στοιχείο της στατικότητας, των έντονων αντιθέσεων ή η ένταξη των ελεύθερων εξπρεσιονιστικών μοτίβων εντός του περιβάλλοντος της πειθαρχημένης γεωμετρίας, καθώς και το παιχνίδι σαγήνης με την ψευδαίσθηση και την οφθαλμαπάτη, συνιστούν καρπούς της τρίτης και της τελευταίας περιόδου (1993-2008).

Η Όπυ Ζούνη καθιερώθηκε κυρίως για τα έργα της μέσης και της ύστερης περιόδου και δεν θα ήταν πλεονεξία να εκφράσουμε την διαπίστωση πως το όνομα της είναι, και διαχρονικά θα μένει, συνώνυμο της γεωμετρικής και της οπτικής τέχνης στην Ελλάδα, με τον "χώρο" και τη "φιγούρα" να αποτελούν τους δύο βασικούς πυλώνες επάνω στους οποίους χτίζεται το κάθε της έργο που ανασαίνει μέσα στην δική του "αυτονομία". Κι ενώ ο χώρος ορίζεται ξεκάθαρος και είναι αρχιτεκτονικά δομημένος, μετρημένος, στην τέλεια γεωμετρία του, η ανθρώπινη φιγούρα απουσιάζει.

«Στα Όρια της Φαντασίας»: Μία έκθεση-αφιέρωμα στην Όπυ Ζούνη με αφορμή τα 10 χρόνια από τον θάνατό της Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Στα Όρια της Φαντασίας

Στην πραγματικότητα υπονοείται. Φαντάζει οξύμωρο στ' αλήθεια και αντιφατικό, κι όμως αυτά τα "οικοδομήματα", που συχνά παραπέμπουν σε αρχαίους ναούς, σε μια άλλη ανάγνωση, ενσωματώνουν τον άνθρωπο, πέρα από την υλική του υπόσταση. Εκτείνονται σε διάσταση πνευματική.

Το ζωηρό, έντονο χρώμα, το ποτισμένο φως, η αρμονική συνύπαρξη και συνδιαλλαγή των χρωματικών διαβαθμίσεων και αντιθέσεων, αλλά και των γεωμετρικών στοιχείων και σχημάτων που υποβάλλονται σε τολμηρές συναντήσεις, ή η ενσωμάτωση στοιχείων που προέρχονται από το φυσικό περιβάλλον (γη, νερό, αέρας, φωτιά) αποτελούν χαρακτηριστικά γνωρίσματα των έργων της Όπυς Ζούνη.

Ακόμα, στοιχεία των έργων της με καθαρά συμβολική αναγωγή, είναι οι πύλες - ανοίγματα, οι κύβοι, οι καθρέφτες κι οι σκάλες και τα ρυθμικά πλακάκια τύπου σκακιέρα.

Στα Όρια της Φαντασίας, είναι λοιπόν ο τίτλος της παρούσης έκθεσης - αφιερώματος που πραγματοποιείται με την αφορμή της συμπλήρωσης των 10 χρόνων απουσίας της σπουδαίας Ελληνίδας εικαστικού (1941-2008). Πόσο πιο κατάλληλος τίτλος για μια ζωγράφο που το πάθος, το συναίσθημα, η λογική και ο προσωπικός της αγώνας για Τέχνη και Ζωή, ξεπερνούσαν πάντοτε τα όρια της Φαντασίας».

«Στα Όρια της Φαντασίας»: Μία έκθεση-αφιέρωμα στην Όπυ Ζούνη με αφορμή τα 10 χρόνια από τον θάνατό της Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Στα Όρια της Φαντασίας
«Στα Όρια της Φαντασίας»: Μία έκθεση-αφιέρωμα στην Όπυ Ζούνη με αφορμή τα 10 χρόνια από τον θάνατό της Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Στα Όρια της Φαντασίας

Info

Όπυ Ζούνη - Στα Όρια της Φαντασίας

Ολυμπιακή Δημοτική Πινακοθήκη Αμαρουσίου

Πλατεία Ηρώων, έναντι Βασιλίσσης Σοφίας 85, Μαρούσι. Τηλέφωνο: 210 8067222

Εγκαίνια έκθεσης: Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2018, 19:00

Διάρκεια έκθεσης: 5-12 Δεκεμβρίου 2018

Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Κυριακή: 10:00-13:00 & 17:00-20:00

Culture
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.